'Ik durf het te zeggen als ik de juf niet versta'

Regulier onderwijs

Carlyn (9) is doof en gaat naar een reguliere school in de buurt. “Ik kan hier veel vrienden maken en ze wonen ook nog eens super dichtbij.” Ambulant begeleider Ben bezoekt elke week haar school om vragen van Carlyn en de juf te beantwoorden.

Naar een reguliere school

Ik zat hiervoor op een speciale school, daar heeft de juf veel tijd voor iedereen”, vertelt Carlijn. “Maar als je klas zo klein is, heb je dus ook minder vrienden. Op mijn nieuwe school heb ik meer vrienden en dat vind ik leuk. Deze school is heel groot en in mijn klas zitten wel 26 kinderen. Ik had op mijn vorige school één heel goede vriendin, maar zij woonde in Den Bosch en ik in Nijmegen. Dan kun je nooit samen naar huis fietsen. Dat kan nu wel, want mijn vriendinnen wonen super dichtbij.”

Speekbeurt over doof zijn

De juffen en kinderen op Carlyns school wisten niet wat het betekent om doof geboren te zijn en cochleaire implantaten (CI’s) te dragen. Daarom hield Carlyn er een speekbeurt over. “Nu weet iedereen wat ik heb. Ik heb verteld dat ik doof ben - al denk ik daar eigenlijk nooit aan. Alleen als ik met douchen of slapen de CI’s af moet doen, merk ik het.”

Meer zelfvertrouwen

Carlyn heeft een medium arrangement en krijgt dus op school extra ondersteuning van een ambulant begeleider. “Ben helpt mij als ik vragen heb. Ook vertelt hij mijn juf hoe ze rekening kan houden met mij. En ik krijg extra hulp bij spelling en met mijn woordenschat. Ik durf het nu ook gewoon tegen mijn juf te zeggen als ik iets niet hoor of snap. Dat vond ik heel moeilijk, maar heb ik geoefend met Ben.”