ToTaal! Workshops over taalontwikkeling en meer ... in Meppel

Muziek luisteren, een verhaaltje vertellen, de weg vragen. Het lijkt eenvoudig. Maar als de taalontwikkeling niet loopt zoals het hoort valt dit niet altijd mee.

De samenwerkende Logopedisten Meppel en Kentalis bieden je de laatste kennis en inzichten rondom de spraak- en taalontwikkeling en taalontwikkelingsstoornissen (TOS) bij jonge kinderen aan de hand van gratis verdiepende workshops.

Voor wie

De workshops zijn gericht op pedagogisch medewerkers, leerkrachten en intern begeleiders die werken met (jonge) kinderen binnen de gemeente Meppel. Je kunt naast het middagprogramma ook kiezen voor het avondprogramma.

Workshops

Middagprogramma (voor leerkrachten en intern begeleiders)
1. Meertaligheid en TOS
In deze workshop gaan we in op Meertaligheid & TOS. We gaan ervan uit dat er bij de deelnemers al een basiskennis is over TOS. De gevolgen van TOS die ook bij meertalige kinderen gelden, de signalen voor TOS in de eerste of tweede taal worden besproken. Ook is er aandacht voor de handelingsadviezen via een casus en de dagelijkse praktijk.

2. Hoe ga ik om met TOS in de klas?
Wil jij graag weten wat TOS is? En ben je op zoek naar tips voor het ondersteunen van een leerling met TOS in de klas? In deze workshop wordt er verteld waar je TOS aan kunt herkennen en krijg je tips voor in de klas. Ook ga je ervaren hoe het is om TOS te hebben en is er ruimte voor vragen. 

3. Brede ontwikkelingsproblematiek bij jonge kinderen
Vroegtijdig opsporen en dan…? Kinderen ontwikkelen zich normaal gesproken vanzelf. Het ene kind ontwikkelt zich snel, de ander langzaam, alles nog binnen de normale ontwikkelingsmijlpalen. Maar wat zijn nog precies die mijlpalen? Hoe weet ik wanneer de motorische ontwikkeling, spraak-taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling ‘normaal’ verloopt? In deze workshop staan we stil bij de cognitieve, motorische, communicatieve en sociaal-emotionele mijlpalen en wat te doen wanneer deze ontwikkeling niet zo verloopt zoals het zou moeten.