Leerlingen van Prof. Huizingsschool winnen MediaMasterswedstrijd

MediaMasters 2019

Wat zijn wij ongelofelijk trots op onze leerlingen van groep T7 van de Prof. Huizingsschool! Groep T7 is de ‘Meest mediawijze klas van het speciaal onderwijs’ geworden tijdens de negende editie van MediaMasters: Nederlands grootste mediawijsheidwedstrijd. Samen met 285 klassen uit het speciaal onderwijs maakten zij een week lang opdrachten over de kansen en gevaren van de (digitale) media.

Met de MediaMasters game leren leerlingen onder andere hoe ze verstandig om kunnen gaan met WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws. De winnende leerlingen zijn in het zonnetje gezet met een mooi prijs: met de hele klas gaan ze een dagje naar Beeld en Geluid in Hilversum én een cursus presenteren bij het Jeugdjournaal.

“De leerlingen hebben met MediaMasters heel veel nieuwe kennis opgedaan en belangrijke vaardigheden getraind. Kinderen worden zo jong al met internet overspoeld. En iedereen denkt: ze redden zich wel. Maar ik merk in de praktijk dat dat soms tegenvalt en verbaas mij er soms over hoe weinig materiaal voorhanden is. Met MediaMasters kun je in een kort tijdsbestek kinderen iets bijbrengen over mediawijsheid en digitale geletterdheid. Bovendien is het heel erg leuk en zijn de kinderen super enthousiast!’’, aldus leerkracht Jordi Oude Voshaar landelijke winnaar speciaal onderwijs. 

Annemiek Osthoff, leerkracht  van groep T7: ‘’Ik speel MediaMasters al een aantal jaren en stond met mijn klas altijd in de top 20. We zijn dan ook enorm trots dat we dit jaar op de eerste plek zijn beland! MediaMasters zit vol actuele media thema’s die belangrijk zijn voor een generatie die opgroeit in de digitale tijd. De leerlingen waren super fanatiek, hebben hard gewerkt en vonden het verhaal van het spel enorm spannend.  Het is belangrijk dat leerlingen nadenken over hun eigen mediagedrag  en dingen niet klakkeloos overnemen’’, aldus leerkracht Annemiek Osthoff landelijk winnaar regulier basisonderwijs. 

Meeste mediawijze klas in het speciaal basisonderwijs

Alle clusters in het special onderwijs en speciaal basisonderwijs konden meedoen waaronder ook dove of slechthorende kinderen uit cluster 2. Speciaal voor hen waren de film afleveringen tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal en ondertiteling.

Mediamasters 2019

Week van de Mediawijsheid

Het hoogtepunt van MediaMasters is de landelijke wedstrijd die wordt gespeeld tijdens van de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november 2019). De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om landelijk aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor jong en oud. De tiende editie had als thema ‘Aan of uit?’. Met dit thema richtte Netwerk Mediawijsheid zich op de manier waarop en wanneer we media inzetten. Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg? Wanneer kiezen we om aan of uit te staan? In het land vonden dit jaar meer dan 200 activiteiten plaats en daagden jong en oud uit om te reflecteren op het eigen mediagebruik én de eigen vaardigheden. Kijk voor meer informatie op www.weekvandemediawijsheid.nl en www.mediamasters.nl.