Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Om zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen, stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2022-2023 zijn er maatregelen genomen om ons onderwijs te verbeteren. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregel                                                

wat is bereikt                                                                                                           

Inzet van TEACH  Er zijn 10 TEACH technieken geïmplementeerd in de klassen. Docenten hebben dit schooljaar de mogelijkheid gekregen zich te bekwamen in deze technieken middels studiedagen en klassenbezoeken.
Samenwerking met partnerscholen In september 2022 is er gestart met een intensieve samenwerking op de praktijkvakken van uitstroom arbeid en het VMBO. Er gaat iedere les een ondersteuner mee vanuit KCCZ en een tolk. Bij uitstroom arbeid nemen de leerlingen van KCCZ ook deel aan het arbeidstoeleiding programma.
Inzet van directe instructie model Middels inzet van video interactie begeleiding zijn docenten expliciet geschoold op het EDI model tijdens de lessen.
Terugkoppeling van gegevens aan team Om goed in beeld te hebben wat er schoolbreed speelt bespreken we de MSV, zelfevaluaties en toetsgegevens cyclisch in het team om zo gezamenlijk opvallendheden op te pakken en uit te werken in het jaarplan.
Het verder beschrijven en evalueren van de vormgeving van het onderwijs Toegevoegd is het visueel didactisch handelen, de cluster 2 specifieke onderwijsondersteuning die we bieden aan de leerlingen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Naast methodegebonden toetsen maken we ook gebruik van cito-toetsen, voor uitstroom arbeid 2 maal per jaar (najaar en voorjaar) en voor uitstroom vervolgonderwijs één maal per jaar (voorjaar). Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van Nederlandse taal (leesvaardigheid), Engelse taal (leesvaardigheid, woordenschat) en rekenen/wiskunde

In schooljaar 2022-2023 zijn  alle Cito-toetsen op school afgenomen. We zijn blij dat we in de resultaten zien dat er het afgelopen jaar hard gewerkt is. We zien het bekende beeld: begrijpend lezen is een lastig onderdeel bij dove/slechthorende leerlingen. Naast begrijpend lezen is er getoetst op rekenen/wiskunde. Alle leerlingen die examen VMBO hebben gedaan, zijn geslaagd.

Monitor Sociale Veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de 'monitor sociale veiligheid', een vragenlijst uit WMK (Werken Met Kwaliteitskaarten). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van onze leerlingen zich veilig voelt. Dit jaar behalen we die ambitie als het gaat om de veiligheidsbeleving in de school (92%). Wel zien we dat er alertheid mag zijn op naleven van de schoolregels en surveillance tijdens lesuitval.

Overgang naar een andere school

De grootste uitstroom van leerlingen vindt bij KCCZ plaats aan het eind van de schoolloopbaan, dit noemen we einduitstroom. Het komt wel eens voor dat er sprake is van tussentijdse uitstroom. Hiervan is sprake als een leerling tussentijds doorstroomt naar een andere school (een reguliere school of een andere school voor VSO) of als een leerling uitstroomt omdat het volgen van bijvoorbeeld behandeling voorliggend is aan het volgen van onderwijs. 

Informatie over einduitstroom

Op Kentalis Compas College stromen leerlingen uit naar verschillende richtingen; dit zijn voor de leerlingen van het VMBO andere richtingen dan voor de leerlingen die de uitstroom Arbeid volgen.

Leerlingen die het VMBO bij ons volgen en dus in uitstroom Vervolgonderwijs zitten, stromen over het algemeen uit naar het MBO. Een enkele keer blijft een leerling nog een jaar op KCC om een niveau hoger te kunnen slagen. Dit noemen we stapelen.

Leerlingen die uitstroom Arbeid bij ons volgen zijn in principe 6 jaar bij ons, voor leerlingen met uitstroom Vervolgonderwijs is dit 4 jaar. Als er goede redenen zijn om deze jaren uit te breiden dan kunnen wij samen met de leerling en diens ouders besluiten om te verlengen/verlenging aan te vragen.

Leerlingen met uitstroom Arbeid zijn in 3 groepen te splitsen:
1. uitstroom naar reguliere arbeid (UP 5)
2. uitstroom naar een beschutte arbeidsplek (UP 4)
3. MBO-entree  (UP 5)
 

Er wordt voor elke leerling bij de groepsbesprekingen (2 keer per jaar) bekeken of de plek op Kentalis Compas College nog steeds de best passende onderwijsplek  en of het uitstroomniveau nog steeds passend is.

In onderstaande tabel staat de einduitstroom voor de hele school weergegeven, dus voor beide stromingen:

Uitstroom VSO diplomagericht en arbeid/beschutte arbeid

  2017-2018 2018-2019 2019-2020 2020-2021 2021-2022
Leerlingen die aan eind van de school uitstroomden gingen naar:          
           
1. Regulier vervolgonderwijs          
MBO niveau 1 (entreeopleiding; bol/bbl) 4 4 4 2 3
MBO niveau 2 (entreeopleiding; bol/bbl) 5 3 2 2 4
MBO niveau 3&4 (entreeopleiding; bol/bbl) 3 3 2 4 2
VO-HAVO (na VMBO diploma) 0 0 0 0 0
HBO/Universiteit 0 0 0 0 0
           
2. Arbeid          
Reguliere arbeidsplaats 5 3 2 2 0
Beschut werk/beschermde werkomgeving 1 2 1 1 3
Arbeidstrainingscentrum (niet verbonden aan MBO/ATC) 0 0 0 0 0
           
3. Dagbesteding          
VSO dagbesteding (arbeidsgericht) 0 2 0 0 0
VSO dagbesteding (activerend) 1 0 0 0 0
VSO dagbesteding (belevingsgericht) 0 0 0 0 0
           
4. Overige bestemmingen          
Zorg/behandeling zonder onderwijs 0 1   0 0
Vrijwilligerswerk 1 0 0 0 0
Niet-bekostigd onderwijs 0 0 0 0 0
Thuiszitter, niet meer leerplichtig 0 0 0 0 2
Thuiszitter met leerplichtontheffing 0 0 0 0 0
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing 0 0 0 0 0
Buitenland 0 0 0 0 0
Anders, namelijk ... 0 0 0 0 0
Onbekend 0 0 0 0 1
Totaal aantal leerlingen dat aan eind van de school is uitgestroomd: 20 18 11 11 17
           

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald. 

Analyse
75% van de leerlingen zit op hetzelfde niveau, als 2 jaar eerder is vastgesteld. de respons is 53%.
Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor het merendeel van de leerlingen dus aan bij de uitstroombestemming.

Maatregelen
Bovenstaande maakt dat wij voor nu geen acties ten aanzien van ons onderwijs nodig achten.  

Informatie over tussentijdse uitstroom

Er zijn dus ook leerlingen die onze school verlaten voor het einde van hun schoolloopbaan.

In het schooljaar 2021-2022 stroomde niemand tussentijds uit. Dit is 0% van alle leerlingen die in totaal uitstroomde in dat schooljaar (17). . In onderstaande tabel is te zien waar onze leerlingen de laatste jaren naartoe uitstroomden als zij tussentijds uitstroomden:

Tussentijdse uitstroom voortgezet speciaal onderwijs 

  2017-2018 2018-2019 2019-2020 2020-2021 2021-2022
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:          

1. Voorgezet speciaal onderwijs

VSO dagbesteding (arbeidsgericht)

VSO dagbesteding (activerend)

VSO dagbesteding (belevingsgericht)

VSO arbeid/praktijkgericht onderwijs

VSO VMBO BBL of KBL

VSO VMBO GL of TL

VSO HAVO

VSO VWO

VSO gecombineerde brugklas VMBO/HAVO

VSO gecombineerde brugklas HAVO/VWO

 

0

1

0

0

1

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

1

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

1

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2. Regulier voortgezet onderwijs

Praktijkonderwijs (Pro)

VMBO BBL of KBL (+/- LWOO)

VMBO GL of TL (+/- LWOO)

HAVO

VWO

Gecombineerde brugklas VMBO/HAVO

Gecombineerde brugklas HAVO/VWO

 

0

1

0

0

0

0

0

 

0

1

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

3. Overige bestemmingen

Zorg/behandeling zonder onderwijs

Vrijwilligerswerk

Niet-bekostigd onderwijs

Thuiszitter met leerplichtontheffing

Thuiszitter niet meer leerplichtig

Buitenland

Anders, namelijk...

Onbekend

 

0

0

0

0

1

0

0

1

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd: 5 1 1 1 0
           

 

Uitstroom VSO diplomagericht en arbeid/dagbesteding          
  2017-2018 2018-2019 2019-2020 2020-2021 2021-2022
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind school) 25 19 12 12 17


Analyse
Over het algemeen gaat het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt naar het reguliere VMBO of naar VSO arbeid/ praktijkgericht binnen een andere vorm van speciaal onderwijs.

Maatregelen
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid.
 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging (75%). Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021  
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 60% 3/12 lln
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2020 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 0% 0/12 lln
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2020 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 40%  7/12 lln

Ambitie 1: 80% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).

 

Analyse
Om vast te stellen of de Kentalis ambitie is behaald, worden de gegevens van schooljaar 2020-2021 (=2 jaar na uitstroom) onderzocht. Uit een nadere analyse blijkt dat de meeste leerlingen na 2 jaar op hetzelfde niveau functioneren als bij uitstroom (Vervolgopleiding, Arbeid of Dagbesteding). Voor 2020-2021 geldt dit voor 60%. Daarmee is de ambitie van 60% na 2 jaar niet behaald.

 

Maatregelen
Bovenstaande cijfers laten zien dat wij, Kentalis Compas een goede inschatting maken van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. Vanwege de lage respons is niet betrouwbaar vasttestellen of de ambitie is gehaald. Op basis van deze gegevens hoeven wij ons beleid niet aan te passen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoek

Analyse ouder-ervaringenonderzoek

In het voorjaar van 2022 heeft het Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek plaatsgevonden:
Score Kentalis Compas College: 7,9 (in de vorige meting 7,7).
Als sterk item wordt benoemd: het schoolklimaat.
3 items vragen extra aandacht:

  • Ik ben aanwezig op ouderavonden.
  • Ik vind het de moeite waard om naar ouderavonden te komen.
  • Mijn kind heeft een goed contact met andere klasgenoten.

De vragenlijst werd door weinig ouders ingevuld (21%).

Maatregelen

  • In het schooljaar 2022-2023 wordt gezocht naar een oplossing voor het horen van ouders en het meenemen van de mening van ouders in het schoolbeleid, bijvoorbeeld door het oprichten van een ouder-klankbordgroep.
  • In het schooljaar 2022-2023 wordt gezocht naar manieren om voor de volgende keer meer ouders de vragenlijst in te laten vullen.

Analyse leerlingen-ervaringenonderzoek

In april 2021 heeft het Kentalis Leerlingen VSO Ervaringen onderzoek plaatsgevonden. De score voor Kentalis Compas College was: 6,7 dus ruim voldoende (bij de vorige meting 7,5)
Als sterke items worden benoemd: lesgeven, wat ik leer, resultaten, omgaan met elkaar en afstemmen.
Drie items vragen extra aandacht volgens de leerlingen (uitgegaan wordt van een 5-punts-schaal, waarbij 3,0 voldoende is):

  • De docent bespreekt aan het eind van de les hoe het gegaan is (score 2,43). 
  • Ik bepaal mee aan welke doelen ik werk (score 2,61).
  • Onze school doet mee aan sportactiviteiten (score 2,60).

Maatregelen van vorige meting

  • In het schooljaar 2022-2023 wordt door de Intern Begeleiders tijdens klasbezoeken specifiek gelet op het bespreken/evalueren van de les.
  • Verhuizing naar een nieuw gebouw in Zaltbommel komt er aan. De leerlingenraad wordt gevraagd om mee te denken over hoe we het huidige schoolgebouw er netjes en verzorgd uit te laten zien.
  • Door het gebruik van het portfolio hebben leerlingen meer zeggenschap over de doelen waar ze aan werken. Het gebruik van leerlingkaarten om de route naar uitstroom te visualiseren voor de leerlingen wordt ontwikkeld.

Audit of inspectie

Naar aanleiding van een deelaudit door Kentalis Team Kwaliteit (in december 2021) wordt op Compas hard gewerkt om te verbeteren op het gebied van cyclisch werken en borging. Met name de navolgbaarheid van interventies vormt een aandachtspunt. We hebben onszelf tevens doelen gesteld op het gebied van pedagogisch - didactisch handelen. Hierbij ligt de focus op didactisch handelen. In  2022 hebben we verschillende studiedagen gehad en april/mei 2023 heeft de teamfoto plaatsgevonden. Zowel vanuit de studiedagen als vanuit observaties van de teamfoto zijn doelen opgesteld die schooljaar 2023-2024 een vervolg krijgen. Het aanbod hebben we ook meer specifiek omschreven ten behoeve van de samenwerking met onze partners De Brug en De Waard. Kalenderjaar 2023 zal opnieuw een audit plaatsvinden.