Onze school

Inleiding

Schoolgids 2023-2024 

Beste ouder/verzorger*,


In deze schoolgids 2023-2024 vindt u informatie over Kentalis Enkschool, locaties Zwolle, Kampen en Urk. 

Kentalis Enkschool biedt onderwijs aan slechthorende en dove leerlingen en leerlingen met een (vermoeden van een) taalontwikkelingsstoornis (TOS) met een onderwijsarrangement, in de basisschoolleeftijd. 

Wij vinden goede communicatie en informatievoorziening over de inhoud en werkwijze van ons onderwijs op onze school belangrijk. In de algemene schoolgids (link) van Kentalis leest u meer over het onderwijs van Kentalis. Met het school specifieke deel van de schoolgids willen wij u informeren over hoe wij ons onderwijs organiseren, welke keuzes we daarin maken en wat we belangrijk vinden. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. 

Wij vinden een goede samenwerking met ouders essentieel. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.

Directie Kentalis Enkschool

Erna Hoek, locatie Kampen/Urk 

Martien Nijenhuis, locatie Zwolle 

 

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Informatiekaart met praktische info

Naast deze (deel-)schoolgids is er een informatiekaart met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties en de vrije dagen in verband met studiedagen of wanneer er bijzondere activiteiten zijn op school. U ontvangt deze kaart aan het begin van het schooljaar.

 

Onze visie

Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. In dit algemene deel vindt u onder andere de missie en visie van Kentalis Onderwijs. Deze missie en visie vormen het uitgangspunt van onderwijs en begeleiding op Kentalis Enkschool.

‘Uitgaande van de talenten en mogelijkheden van de leerling biedt Kentalis Onderwijs het best mogelijke onderwijs en de expertise (kennis en vaardigheden) voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking en dat zo thuisnabij mogelijk.’ (kernwaarden Kentalis)

Op de Enkschool is ons streven om leerlingen succesvol, gelukkig en volwaardig mee te laten doen in de maatschappij. Het deelnemen aan de samenleving is voor onze leerlingen door belemmeringen vanuit hun beperking echter niet altijd vanzelfsprekend en gaat zeker niet vanzelf. De belemmeringen in de taal en communicatie zijn niet los te zien van de communicatieve redzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. De leerlingen hebben daarom naast cognitieve vaardigheden ook persoonsvormende en sociale vaardigheden nodig. We besteden daarom binnen/naast de leervakken veel aandacht aan de taal/ communicatieve redzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit zit zowel verweven in alle vakken als in expliciet aanbod. 

We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van leerlingen en vinden het belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelingsperspectief. We werken thematisch vanuit de visie van IPC (www.ipc-nederland.nl). Het streven van IPC is om kinderen te laten leren, zo effectief en leuk mogelijk, op basis van hoge verwachtingen. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Daarbinnen worden doelen aangegeven op het gebied van kennis, vaardigheden en inzicht. Door het werken met verschillende thema’s krijgen leerlingen te maken met taal en cijfers in een betekenisvolle context (het thema). Juist bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en dove en slechthorende kinderen is dit belangrijk omdat ze dit niet vanzelf oppakken. Wij zien dat deze manier van werken aansluit bij wat de kinderen nodig hebben. Bij het hoofdstuk Onderwijsprogramma vindt u meer informatie over het werken met IPC.

De leerlingen krijgen onderwijs passend bij hun onderwijsbehoeften door medewerkers met kennis en expertise van de doelgroep. Dit gespecialiseerde onderwijs geven we vorm samen met de leerlingen, ouders en waar nodig andere (externe) professionals. 

We streven ernaar om leerlingen zodra het kan terug te plaatsen naar een reguliere setting zo dicht mogelijk bij huis, eventueel met ondersteuning door onze ambulante begeleiding. 

In de regio zijn meerdere mogelijkheden om dicht(er) bij huis onderwijs te volgen. Er zijn ambulant begeleiders op verschillende reguliere basisscholen in de regio. Mocht een leerling niet meer aangewezen zijn op het intensieve onderwijs, maar toch nog meer ondersteuning nodig hebben dan het regulier onderwijs kan bieden, dan kan de leerling terecht op de Harmpje Visserschool op Urk en de Willem van Oranjeschool in Kampen. Beide scholen bieden onderwijs in een medium setting waarin leerlingen regulier onderwijs volgen met extra ondersteuning van Kentalis medewerkers. Op de Harmpje Visserschool bieden we daarnaast ook intensief onderwijs in groep 1-2 in de school in school setting (SIS).  

Onze leerlingen

Kentalis Enkschool biedt onderwijs aan leerlingen met een TOS met een onderwijsarrangement, in de basisschoolleeftijd. De leerstof van de basisschool hanteren we als uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod. De manier van aanbieden wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling.

De Enkschool is een bijzonder neutrale school voor speciaal onderwijs. Bijzonder neutraal onderwijs houdt in dat wij respect hebben voor verschillen in cultuur, godsdienst, levensbeschouwing en maatschappijvisie. Speciaal wil zeggen dat we vanuit een veilige basis specifiek aandacht hebben voor leerlingen met auditieve en/of communicatieve problemen. 

Taalontwikkelingsstoornis (TOS) 

Kinderen met Taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen instromen vanaf vier jaar. Ze kunnen in principe onze school verlaten na groep 8 of in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Sommige leerlingen stromen eerder uit. Er zijn ook leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgden en later zijn gestart bij Kentalis. Zodra het mogelijk is, gaan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (weer) naar een reguliere (basis)school.

Op de Enkschool zitten leerlingen met uiteenlopende niveaus en behoeftes. Een aantal leerlingen heeft echter extra aandacht nodig. Dit zijn leerlingen binnen de doelgroep TOS die op meerdere gebieden in hun ontwikkeling risico’s lopen en/of achterstanden laten zien. Vaak gaat het om een achterstand die niet alleen verklaard kan worden vanuit taalproblemen, maar juist ook door andere beperkingen, zoals een verminderde intelligentie of ontwikkelingsstoornissen. Deze leerlingen hebben een TOS MG arrangement. Vanuit een TOS MG arrangement kan er extra ondersteuning voor de leerling worden ingezet.  

Schoolondersteuningsprofielen

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft een beeld van de kwaliteit van onze school en de ondersteuning die onze school kan bieden aan met name leerlingen met een extra onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte. Via het SOP geven we onze doelgroepdirecteur, instellingsdirecteur en ons bestuur, maar ook collega scholen en ouders inzicht in onze basiskwaliteit, de kwaliteit van de basisondersteuning, de voorzieningen van de school, de deskundigheid van de werknemers en de mogelijkheden om bepaalde (passende) extra ondersteuning te geven. Wij verwijzen u dan ook naar het SOP (link).

De groepen op de Enkschool hebben een gemiddelde groepsgrootte van 15 leerlingen voor TOS- groepen. In de praktijk kunnen andere keuzes gemaakt worden wat betreft groepsgrootte. 

Alle vakken van het basisonderwijs worden ook op de Enkschool gegeven. Gezien de specifieke onderwijsbehoefte van de leerlingen is aanvulling of aanpassing van het onderwijsaanbod echter noodzakelijk. Waar nodig wordt er groepsoverstijgend gewerkt om aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen te voldoen. 

Schoolplan

Iedere school beschrijft haar uitgangspunten, het aanbod en de lange-termijn-doelen in een schoolplan. Op basis van het Kentalis Beleidsplan 2019-2023 heeft de Enkschool een schoolplan 2019-2023 opgesteld. Het schoolplan is opgesteld door de directie in afstemming met de leden van de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) en het school ontwikkel team (SOT) en vastgesteld door de medezeggenschapsraad. Met behulp van jaarlijkse evaluatie stellen we per jaar vast wat er (niet) goed gaat en bepalen we onze verbeterdoelen. De voorgenomen verbeterpunten zetten we weg in jaarplannen. Op deze wijze werken we planmatig en geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren, checken en evalueren.  

Het nieuwe schoolplan start in januari 2024. Anders dan in de afgelopen jaren binnen het schoolsysteem van Kentalis gewerkt is, wordt het kalenderjaar het uitgangspunt. Dit betekent dat ook de jaarplannen opgesteld worden van januari tot januari. 

In de periode van september tot december zullen de hoofdlijnen voor het schoolplan verder uitgekristalliseerd worden. Focus op de doelgroep, didactisch handelen van de leerkracht en aandacht voor het onderwijsaanbod zullen overkoepelende thema’s zijn. 

Verschillende disciplines zullen bij de diverse ontwikkelplannen betrokken zijn.  

Daarnaast is de leerlingenzorg een belangrijk aspect, aangezien wij de ontwikkelingen van leerlingen middels een ander systeem gaan volgen. Het volgsysteem “Leerling in Beeld” wordt geïmplementeerd.   

Mocht u meer informatie willen over de inhoud van het schoolplan, dan kunt u contact opnemen met een van de directeuren. 

Organisatie van de school

Het verzorgingsgebied 

Kentalis wil Onderwijs en Zorg nog beter op elkaar afstemmen. Dit wordt gedaan door “gebieden” in te richten. De Enkschool valt onder gebied IJsselland. Zo wil Kentalis dichterbij ouders, verzorgers en kinderen komen om goed te weten wat er leeft en wat er nodig is. Ook leren we onze samenwerkingspartners zoals peuterspeelzalen, consultatiebureaus en reguliere scholen beter kennen. Daarbij hopen we natuurlijk dat ouders en onze onderwijspartners ons ook beter kunnen vinden! 

Het idee is dat we beslissingen meer rondom het kind of de jongere en zijn of haar ouders kunnen maken als we de zorg, onderwijs, de Ambulante Dienstverlening (AD) en de trajectbegeleiding (TBT) samenvoegen in één werkgebied IJsselland met een gezamenlijke aansturing. Al sinds 1 januari 2017 werken we met een gebiedsmanagementteam. Als MT zijn we er van overtuigd dat er veel meer afstemming tussen zorg en onderwijs kan plaatsvinden, waardoor de leerling uiteindelijk beter geholpen kan worden. 

De organisatie van de school 

De Enkschool is verdeeld over 3 locaties. In Zwolle bieden wij onderwijs aan de groepen 1 t/m 8 voor leerlingen met TOS. In Kampen bieden we onderwijs aan de groepen 1 t/m 8 voor leerlingen met TOS. Op Urk bieden we onderwijs in onze school in school setting aan groep 1-2 voor leerlingen met TOS. 

School in schoolsetting

Binnen onze school in school setting wordt intensief onderwijs geboden aan leerlingen in de kleuterleeftijd. Het doel van de school in school setting is: thuisnabij onderwijs waarbij we streven naar maximale integratie, participatie en normalisatie van kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, waar mogelijk in (samenwerking met) het reguliere onderwijs. Er wordt samengewerkt met de kleutergroepen van de medium setting, zodat er voor onze leerlingen situaties gecreëerd worden waarin ze kunnen leren van leeftijdsgenoten binnen het reguliere onderwijs en daarin sterkere voorbeelden krijgen op o.a. het gebied van de communicatie en spel. Zo kunnen ze zich langzaam ontwikkelen richting een overstap naar het reguliere onderwijs (al dan niet met ondersteuning vanuit Kentalis). Wanneer leerlingen na de kleuterleeftijd nog steeds intensief onderwijs nodig hebben wordt er een overstap naar de locatie Kampen gemaakt. In zeer uitzonderlijke gevallen kunnen we soms ook een schooljaar onderwijs bieden in groep 3 voor onze intensieve leerlingen. 

Afdelingsstructuur 

Op de Enkschool wordt gewerkt in een afdelingsstructuur. De afdeling TOS Zwolle wordt aangestuurd door directeur Martien Nijenhuis en TOS Kampen en Urk wordt aangestuurd door Erna Hoek. De directeuren vormen gezamenlijk het managementteam van de school en zijn integraal verantwoordelijk. 

Groepsverdeling schooljaar 2023-2024

  • TOS Zwolle - 8 groepen  
  • TOS Kampen - 5 groepen 
  • Urk - 1 kleutergroep 

Speciale voorzieningen in het schoolgebouw 

Om de bovenverdieping te bereiken is er op alle locaties een lift aanwezig voor leerlingen/medewerkers die gebruik maken van een rolstoel of die slecht ter been zijn. Op de begane grond is een invaliden toilet aanwezig. Ook is er een aparte ruimte voor het verschonen van kinderen. De medewerkers en leerlingen maken gebruik van soundfield en/of solo apparatuur.

Zwolle 

Het schoolgebouw wordt gedeeld met het Kentalis audiologisch centrum, De Taaltrein, Kentalis Zorg en de Ambulante Dienst. Daardoor is er veel expertise in het gebouw aanwezig. Ook wordt er vanuit de fysiotherapie praktijk behandeling gegeven op school. 

Kampen 

In Kampen zitten we samen met Prisma (gespecialiseerd onderwijs Kampen) in een gebouw. Ook hier is dus veel expertise onder één dak. Het biedt ook mogelijkheden als een kooklokaal, handvaardigheidslokaal en eigen gymzalen. Tevens biedt in Kampen een kinderfysiotherapiepraktijk behandeling in het gebouw.  

Urk 

Onze school-in-school is gehuisvest in de Harmpje Visserschool. De Harmpje Visserschool biedt passend onderwijs aan reguliere leerlingen en/of leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Binnen de Harmpje Visserschool is tevens een medium setting van Kentalis aanwezig. Het lokaal van de kleutergroep van de intensieve groep zit in dezelfde gang als de reguliere kleutergroepen en de kleutergroepen in de medium setting. Daardoor kunnen faciliteiten gedeeld worden en is het makkelijker om samen te werken. 

Onderwijsteam

Kentalis Enkschool Kampen, Urk en Zwolle heeft ongeveer 90 medewerkers in dienst. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. Het schoolteam van Kentalis Enkschool bestaat uit: 

Leerkracht Onze leerkrachten zijn speciaal geschoold om op een verantwoorde manier goed onderwijs te verzorgen aan onze leerlingen. Zij beschikken over voldoende kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van communicatie en interactie. Ze spreken leerlingen aan op een niveau dat aansluit bij hun mogelijkheden: zij geven aangepaste instructie en begeleiding, ze dagen de leerlingen uit en stellen eisen. Zo ondersteunen ze de leerlingen optimaal in hun leerproces. Ook beschikken de leerkrachten over specifieke vaardigheden die nodig zijn om de dove/slechthorende leerlingen en/of leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis goed te kunnen lesgeven.

Onze leerkrachten werken nauw samen met de logopedisten en de onderwijsassistenten die bij hun groep betrokken zijn. Voor ouders is de groepsleerkracht vaak het eerste aanspreekpunt. Leerkrachten zorgen ervoor dat ze op de hoogte zijn van (nieuwe) ontwikkelingen binnen het (speciaal) onderwijs en worden indien nodig bijgeschoold. Leerkrachten hebben naast hun lestaak diverse taken op schoolniveau.

Onderwijsassistent Het gaat hier om het assisteren van de leerkracht bij uitvoering van klassikale activiteiten, het mede uitvoeren (dus niet zelfstandig) van repeterende en routinematige lestaken. Daarnaast het helpen van leerlingen bij persoonlijke verzorging, het toezicht houden en begeleiden van leerlingen bij communicatie en zelfredzaamheid en het helpen bij de uitvoering van individuele handelingsplannen. De onderwijsassistent heeft naast de ondersteuningstaak diverse taken op schoolniveau. 

Leraarondersteuner De taak van de leraarondersteuner is ondersteuning van onderwijs en leerlingbegeleiding. De leraarondersteuner denkt mee over de invulling van lessen en voert onderwijsgevende taken uit. De leraarondersteuner observeert leerlingen en helpt hen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, besteedt aandacht aan de voortgang van individuele leerlingen en neemt nakijkwerkzaamheden op zich. De leraarondersteuner helpt mee met rapporten schrijven en het maken van OPP’s.

De leraarondersteuner mag voor de klas staan onder supervisie van leerkrachten en CvL. Tot slot helpt de leraarondersteuner mee aan de organisatie van schoolactiviteiten. De lerarenondersteuner is een allround medewerker, die handelt onder toezicht van de leraar en beschikt over een afgeronde op functie gerichte opleiding. 

Logopedist Naast individuele diagnostiek en behandeling wordt ook nauw samengewerkt met de leerkracht en assistent in de groep. De volgende deelaspecten van taal komen aan de orde bij logopedie: spraak en verstaanbaar spreken, auditieve vaardigheden, zinsbouw, morfologie (woordvormen), taalbegrip, woordenschat, taaldenken, verhaalopbouw en taalgebruik. De logopedist werkt individueel en met groepjes leerlingen. Individueel wordt gewerkt aan kindspecifieke aspecten van de spraak en taal, zoals articulatie, extra aanbod in woordenschat, het uitbreiden van zinsbouw. De logopedist werkt ook in de groep. In de groep wordt het accent meer gericht op communicatieve redzaamheid en communicatieve vaardigheden.

De logopedist geeft samen met de leerkracht mondelinge taallessen (taalkring), lessen communicatieve vaardigheden (CV) en oefent interactie en communicatie tijdens spelen, een boek voorlezen of een spelletje met de leerlingen. In de onderbouw is logopedie vooral gericht op het werken aan de spraaktaalvaardigheden van de leerlingen. Daarnaast is er aandacht voor communicatieve redzaamheid. Naarmate leerlingen ouder worden (midden- /bovenbouw), verschuift het accent naar communicatieve redzaamheid en psycho-educatie. Bij psycho-educatie leren leerlingen over hun eigen mogelijkheden en beperkingen in de communicatie en wat hun taalontwikkelingsstoornis en/of auditieve beperking inhoudt. 

Intern begeleider De intern begeleider (IB-er) richt zich vooral op de didactische ontwikkeling van de leerlingen door middel van groepsbezoeken, groepsbesprekingen en het participeren in de leerlingbesprekingen. De IB-er bewaakt de evaluatie van de vastgestelde uitstroomperspectieven. De IB-er begeleidt en coacht leerkrachten, voornamelijk gericht op het directe instructiemodel, leerarrangementen/ leerroute en advisering bij individuele handelingsplannen. De IB-ers werken samen met de kwaliteitsgroepen van de didactische gebieden (taal, schrijven, begrijpend lezen/spellen/dyslexie en rekenen). De IB-er bewaakt het leerlingvolgsysteem, analyseert gegevens op schoolniveau en coördineert het opbrengstgericht werken op de didactische gebieden. Op schoolniveau participeert zij in de School- CvL en School Ontwikkel Team (SOT) over het beleid, kwaliteit- en leerlingenzorg.

De IB-er is betrokken bij de intake en plaatsing van nieuwe leerlingen en regelt de procedure rondom schoolverlating met de volgende school, het samenwerkingsverband en/of de Ambulante Dienstverlening van Kentalis. 

Orthopedagoog De orthopedagoog biedt ondersteuning en begeleiding voornamelijk gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling, het gedrag en de werkhouding van de leerlingen door middel van groepsbezoeken, groepsbesprekingen en het participeren in de leerlingbesprekingen. De orthopedagoog is mede verantwoordelijk voor het opstellen en het evalueren van het ontwikkelingsperspectief. 

De ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen wordt gemonitord door middel van het leerlingvolgsysteem. De resultaten worden door de orthopedagoog op zowel leerling- en  groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd en waar nodig wordt het aanbod bijgesteld en/of worden er benodigde acties uitgezet. 

De orthopedagoog begeleidt/coacht de groepsleiding als er vragen zijn over ontwikkelingsproblemen van leerlingen. Vanuit Handelingsgericht werken (HGW) wordt vervolgens gekeken wat de leerling binnen de Enkschool nodig heeft. Overleg en samenwerken met de ouders en andere betrokkenen speelt hierin een belangrijke rol. Waar nodig wordt er onderzoek gedaan in het kader van de Handelingsgerichte diagnostiek (HGD). Verder wordt er onderzoek gedaan in het kader van het arrangeren, verwijzingen naar ander onderwijs en/of zorginstanties buiten de Enkschool. Voor deze onderzoeken wordt toestemming gevraagd aan de ouders en de resultaten van de onderzoeken worden altijd eerst met ouders besproken voor ze met anderen worden gedeeld. De orthopedagogen volgen hiervoor de beroepscode van de NVO. 

Waar externe zorgpartners betrokken zijn (bijv. Kentalis Zorg, jeugd-GGZ, wijkteams) zorgt de orthopedagoog, na toestemming van ouders, voor afstemming met de betrokkenen over het zorg- en onderwijsaanbod. 

De orthopedagoog maakt daarnaast deel uit van de CvL en is betrokken bij het opstellen en uitvoeren van beleid rondom de leerlingenzorg en/of op pedagogisch gebied. 

Bij vragen en/of problemen van pedagogische/ psychologische aard kunnen ouders contact opnemen met de orthopedagoog, vooral wanneer de problemen betrekking hebben op school. 

CvL ondersteuner De CvL ondersteuner biedt voornamelijk ondersteuning voor de werkzaamheden van de orthopedagogen. De CvL ondersteuner verzorgt o.a. intelligentieonderzoeken, aanvragen van (onderwijs)arrangementen, zorgaanvragen.  

Maatschappelijk werker/ouderbegeleider Ouders kunnen bij vragen en/of problemen thuis, die in relatie staan tot hun kind, een beroep doen op het maatschappelijk werk. Hierbij kunt u onder andere denken aan kortdurende opvoedingsondersteuning, praktische vragen en doorverwijzen naar andere instanties. Wanneer er een vraag vanuit de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) of van de leerkrachten komt, kan het zijn dat de maatschappelijk werker contact met u zoekt om een afspraak te maken. Maatschappelijk werk werkt samen met de speltherapeut. Als een kind speltherapie krijgt is de maatschappelijk werker hierbij betrokken als ouderbegeleider.

Als u de maatschappelijk werker wilt spreken, kunt u altijd naar school bellen, waarna uw boodschap door de administratie wordt doorgegeven. De maatschappelijk werker neemt vervolgens contact met u op. Voor de namen van de maatschappelijk werkers verwijzen wij u naar de informatiekaart die u aan het begin van ieder schooljaar ontvangt. Bij problemen die langer begeleiding nodig hebben, koppelt de schoolmaatschappelijk werker dit terug in de CvL waarna er (in overleg met ouders) wordt gekeken en besproken of een doorverwijzing naar Kentalis zorg of doorverwijzing naar andere instanties passend is.

Vakleerkracht De vakken gymnastiek, muziek en NGT (Nederlands Gebaren Taal) worden verzorgd door vakleerkrachten. Alle groepen krijgen elke week les van de vakleerkracht gym. De meeste groepen krijgen muziekonderwijs van de muziekdocent. 

(Leerling) administratie De administratie van de Enkschool draagt zorg voor de gehele leerlingenadministratie. Voor de leerlingenadministratie wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem van ParnasSys, deze is gekoppeld aan het systeem van de Enkschool. De administratie is gehuisvest op de Enkschool. Daarnaast verwerken zij de administratie met betrekking tot het personeel en de overige administratieve taken. 

Managementassistent De twee managementassistenten assisteren en ondersteunen het managementteam. 

Conciërge Binnen de Enkschool zijn twee conciërges werkzaam. Zij verzorgen allerlei taken in en om de school. Eén van hen draagt tevens zorg voor de klassenapparatuur. 

Directeur De directeur is integraal verantwoordelijk voor de school en handelt vanuit onderwijskundig leiderschap. De directeur geeft vorm aan de inrichting, de uitvoering en de evaluatie van passend onderwijs aan de leerlingen. De directeur is verantwoordelijk voor de expertiseontwikkeling van medewerkers en draagt bij aan beleidsontwikkeling. Door onderwijskundig leiderschap is de directeur in staat medewerkers te motiveren en te inspireren en onderwijskwaliteit te borgen. Leidende principes in onderwijskundig leiderschap zijn (Marzano) 

  • Het handelen vanuit een gezamenlijk gedragen visie; 
  • Het altijd kunnen verantwoorden van onderwijskundig handelen; 
  • Doelgericht werken aan kwaliteit; 
  • Het borgen van optimale randvoorwaarden voor goed onderwijs.

Stagiaires De Enkschool vindt het belangrijk om studenten van verschillende opleidingen de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met de Enkschool. Jaarlijks komt het voor dat studenten vanuit de Pabo, opleiding Logopedie, Onderwijsassistent, NGT opleiding, Sport en Beweging, de faculteit Orthopedagogiek van universiteiten of andere gerichte opleidingen stage komen lopen op de Enkschool. 

Om deze stageperiodes ook voor de leerlingen zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er, met betrekking tot de stage op de Enkschool, duidelijke richtlijnen vastgesteld. Binnen de school vinden er ook geregeld onderzoeken plaats die nodig zijn voor studiedoeleinden. Als uw kind te maken krijgt met stagiaires, stellen we u hiervan op de hoogte.
 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Plaatsing

Indien het cluster 2 onderwijsarrangement is afgegeven (een toelaatbaarheidsverklaring) volgt er een plaatsing op een school. Voor de plaatsing op de Enkschool in een passende groep gaan we uit van een aantal voorwaarden voor het leren binnen een schoolse setting. 

Te denken valt daarbij aan: 

  • Volgen van een dagprogramma (of dagdeel programma) in een groep met medeleerlingen zonder extra begeleiding (1 op 1). 
  • Kortdurend in een kring kunnen participeren en daarbij aandacht op de groepsleiding te kunnen richten. 
  • Tempo van het dagprogramma kunnen volgen met daarbij behorende wisselingen in het programma en wisselingen in ruimten waar de situaties plaats vinden: zoals buitenspel, in de groep, in het speellokaal/gymzaal. 
  • Aan de slag kunnen en willen met aangeboden materiaal in de groep. Buiten kunnen en willen spelen met meerdere groepen binnen de afspraken van de schoolsituatie. 
  • Gedrag in contact met medeleerlingen en teamleden mag niet tot conflicten leiden, samen optrekken en kunnen reguleren is daarbij de voorwaarde. 

Wanneer de CvL een plaatsingsvraag krijgt voor een leerling met een cluster 2 onderwijsarrangement kan zij op basis van bovenstaande items haar afweging maken en besluiten: 

  1. Te plaatsen op de Enkschool in een passende groep omdat zij geen belemmeringen zien voor de plaatsing. 
  2. Door te verwijzen naar een meer passendere Kentalis setting omdat zij belemmeringen voor een geslaagde plaatsing en een risico zien. 
  3. Bespreken met betrokken dat er voorwaardelijk gewerkt kan gaan worden aan een aantal van bovenstaande items om te komen tot een prettige samenwerking waarbij de leerling optimaal kan gedijen in een groep met medeleerlingen en kan leren op alle ontwikkelingsgebieden. Dat betekent met een geaccepteerd risico de plaatsing in te willen gaan, welke bekend is bij alle betrokkenen en afgebakend wordt in planning en resultaten. 
  4. Deze plaatsing wordt op regelmatige basis geëvalueerd. En kan leiden tot de conclusie dat er ook na plaatsing nog tussentijds kan worden doorverwezen naar een meer passende (Kentalis) setting 

Dit wordt vanuit de CvL goed onderbouwd en gedegen met ouders besproken en feitelijk vastgelegd voordat het besluit genomen wordt. 

Rondleiding 

Wanneer uw kind is aangemeld via de website en een onderwijsarrangement heeft gekregen of mogelijk een onderwijsarrangement krijgt, maken we een afspraak voor een intake en een rondleiding. U ontvangt een envelop met allerlei formulieren ten behoeve van de inschrijving en formulieren waarmee u het vervoer (indien nodig) kunt gaan regelen bij de gemeente. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het algemene deel van de schoolgids.