Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2022-2023 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregelen 

  1. Burgerschapsonderwijs. De doelen van Burgerschapsonderwijs zijn verweven in het al bestaande lesaanbod. -> er is een beleidsdocument ‘Burgerschapsonderwijs op de Enkschool’ opgesteld. Daarin wordt beschreven hoe we op de Enkschool werken aan burgerschap.  
  2. Verder implementeren van Pe-Tos in alle TOS groepen en Spraakwaterval in groep 7 en 8. Dit biedt onze leerlingen een doorgaande lijn in het sociaal emotionele aanbod. -> De PeTOS lessen worden in alle groepen gegeven. Daarnaast worden in groep 7-8 ook Spraakwaterval lessen gegeven.   
  3. Visietraject en scholing met betrekking tot (grensoverschrijdend) gedrag, wat heeft geresulteerd in een gedragsprotocol. Het komende schooljaar wordt dit protocol geborgd binnen de Enkschool. -> in alle groepsbesprekingen is er waar nodig aandacht geweest voor- en informatie gebruikt uit het gedragsprotocol.  
  4. We hebben onze visie op taalonderwijs vastgesteld.  
  5. Door Corona heeft de schoolontwikkeling mogelijk vertraging opgelopen. Met de NPO gelden (Nationaal Programma Onderwijs), die incidenteel beschikbaar worden gesteld voor herstel van de corona- gerelateerde vertragingen, brengen we deze mogelijk opgelopen achterstanden verder in kaart om deze zo veel mogelijk te kunnen herstellen. 
  6. We zijn gestart met uitvoeren van een aantal onderdelen uit het Masterplan geletterdheid. 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. 
 
Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor SO eind groep 4 en aan het einde van de schooltijd.

Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis Onderwijs (link).

Opbrengsten didactische ontwikkeling 

We zien in onze opbrengsten van februari 2023 dat we de schoolambitie van 75% voor groep 8 halen voor technisch lezen. We zien in onze opbrengsten dat we de Kentalis ambitie van 90% (bijna) halen bij rekenen, namelijk 87% bij VMBO BB en 100% bij PrO en bij spellen groep 8 halen we bij VMBO BB 86% en 100% bij PRO. Bij begrijpend lezen groep 8 halen we 100% dus we scoren boven de Kentalis ambitie. 

Ook voor de andere leerjaren halen we de ambitie bijna of helemaal op deze vakken vanaf groep 5/6. De groepen 3, 4 en bij de start van 5 hebben nog meer tijd nodig om lesstof eigen te maken. 

Bij de opbrengsten van juni 2023 zien we voor groep 4 dat we de ambities niet halen. We kunnen het niet afzetten tegen groep 8, want er zijn geen groep 8 toetsen afgenomen in verband met de afname van route 8. We hebben het daarom afgezet tegen groep 7. Daar behalen we op alle vakken de schoolambitie. 

We hebben gekozen om niet met een taalmethode te gaan werken. De leerroutekaarten voor mondelinge taal en schriftelijke taal worden daarom nu ontwikkeld, waarin het aanbod goed beschreven wordt zodat er een goede doorgaande lijn komt. 

We hebben bij spelling beter in beeld gekregen wat de leerlingen in het aanbod nodig hebben. De aanscherpingen op het aanbod worden uitgevoerd. 

We gaan het instructieniveau verder verstevigen door in te steken op Effectieve Directe Instructiemodel (EDI). 

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren/leergebiedoverstijgende vaardigheden

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we op schoolniveau de ambitie dat 75% van de leerlingen hoger scoort dan de vastgestelde norm. 

In zowel groep 4 als in groep 8 behalen alle leerlingen de vastgestelde norm. De leerlingen profiteren van het intensieve aanbod en maken daarin een groei door in de loop van hun schoolloopbaan. 

Opbrengsten Monitor Sociale Veiligheid 

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid vanuit WMK. Het welbevinden van de leerlingen is over het algemeen prima. Meer dan 90% van de leerlingen vindt het (heel) fijn op school. Het is fijn dat leerlingen zich prettig voelen op school! 

Wat betreft de fysieke veiligheid is het gevoel van veiligheid van de meeste leerlingen goed. Een enkele leerling geeft aan zich niet/minder veilig te voelen. Dit is dan vaak een ruimte buiten de klas (wc, kleedkamer, gang, taxi, plein). Dit verschilt per locatie (Zwolle/Kampen). Hierover wordt met de desbetreffende leerlingen samen naar een oplossing gezocht. 

De aantasting in de veiligheid is over het algemeen voldoende. Het merendeel van de leerlingen geeft aan dat er niet structureel wordt gepest. Minder dan 20% van de leerlingen geeft aan wel eens een keer gepest te zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitlachen, uitschelden en/of pijn doen. In de klassen is veel aandacht voor het op een positieve manier met elkaar omgaan (zie Pedagogisch klimaat). Het onderwerp pesten (en het verschil tussen plagen en pesten) komt ook terug in de lessen Pe-TOS. 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 48 leerlingen uitgestroomd: 23 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 25 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt behaald (87,5%). 4 leerlingen zijn boven niveau en 21 leerling zijn op het niveau uitgestroomd in 2022-2023.

Bij de einduitstroom gaat van de TOS leerlingen het merendeel naar het regulier voortgezet onderwijs. 

Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van de Enkschool: VMBO/Praktijkonderwijs.

Zowel leerlingen die tussentijds uitstromen als leerlingen die uitstromen vanuit groep 8 worden voorbereid door middel van wentrajecten, sociaal integreren en/of wendagen.

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

  2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Praktijkonderwijs  4 5 10 7
VMBO BB 9 4 6 10
VMBO KB       1
VMBO BB/KB       7
VMBO TL        
Totaal  13 9 16 25
         
Totaal naar regulier 13 9 8 14
Totaal naar (V)SO 17 11 8 11

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

De grootste uitstroom van TOS leerlingen vindt bij de Enkschool tussentijds (voor groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met name) het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het reguliere basisonderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van speciaal onderwijs. 

  2019-2020 2020-2021 2021-2022 2022-2023
Basisonderwijs (bao) 7 13 14 10
Speciaal basisonderwijs (sbo) 6 9 13 7
Speciaal onderwijs (so) 8 8 4 4
Thuiszitters met leerplichtontheffing         
Buitenland   4    
Totaal  21 34 31 23

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen zij uitstroomden. Dit heet bestendiging. 

Totaal uitgestroomde leerlingen in het schooljaar 2020-2021

43 

Leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

36 

Leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

Leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

In 2020-2021 zijn in totaal 43 leerlingen uitgestroomd. Van 36 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Zij zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Van 7 leerlingen is het onbekend of zij nog op het uitstroombestemmingsniveau zitten. Dit betekent dat de school overall een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. We behalen de ambitie van meer dan 75% ruimschoots van de leerlingen waarvan we een reactie hebben ontvangen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Resultaten Ouder ervaringen onderzoek schooljaar 2021-2022

Unit TOS Zwolle

Het responspercentage is laag; de vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan. Toch biedt het de unit wel inzichten en mogelijkheden tot verbeterpunten.

De ouders zijn overwegend ruim tevreden over verschillende aspecten van de school (schoolklimaat, onderwijsleerproces, leerlingenzorg en –begeleiding, informatie en communicatie, gelijkwaardige relaties, resultaten en de imago van de school), ze geven de unit gemiddeld een 8,5.

Uit het ‘vrije deel’ van het onderzoek (de ouders kunnen in dit deel in eigen woorden een aantal vragen beantwoorden) blijkt de volgende aandachtspunten:

  • Sommige ouders hebben aangegeven maar weinig op school te komen (gezien de afstand) en dit jammer te vinden. Ze willen graag meer betrokken worden bij activiteiten binnen school. 
  • Ook hebben een aantal ouders aangeven dat ze graag meer gesprekken hebben over de ontwikkeling van hun kind. 
  • Eén ouder doet de suggestie aan het begin van het schooljaar een ouderavond te organiseren, zodat ouders weten waar aan gewerkt zal worden in dat schooljaar. Tegelijkertijd kunnen ouders onderling elkaar dan ontmoeten. Een adressenlijst van de kinderen die bij elkaar in de klas zitten met bijbehorende foto wordt ook gewaardeerd.

Waar de ouders erg tevreden over zijn:

  • De communicatie en samenwerking tussen school en ouders.
  • De betrokkenheid van de medewerkers. 
  • De bereikbaarheid van de medewerkers.
  • Dat hun kind zich veilig en gelukkig voelt op school.

Ook zijn er nog een aantal vragen gesteld met betrekking tot de lockdown en het thuisonderwijs. Ouders geven aan dat ze uitstekend geïnformeerd zijn over de aanpassingen die de school heeft gedaan als gevolg van de coronamaatregelen. De manier waarop er contact is gehouden met ouders over hoe het gaat met hun kind tijdens het thuisonderwijs, is als voldoende beoordeeld.

Mocht het in de toekomst nogmaals aan de orde zijn, is dit een punt om met ouders te bespreken ter bevordering van de afstemming.

Unit TOS Kampen 

Het responspercentage is laag; de vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan. Toch biedt het de unit wel inzichten en mogelijkheden tot verbeterpunten.

De ouders zijn overwegend ruim tevreden over verschillende aspecten van de school (schoolklimaat, onderwijsleerproces, leerlingenzorg en –begeleiding, informatie en communicatie, gelijkwaardige relaties, resultaten en de imago van de school), ze geven de unit Kampen gemiddeld een 8,9.

Uit het ‘vrije deel’ van het onderzoek (de ouders kunnen in dit deel in eigen woorden een aantal vragen beantwoorden) blijkt de volgende aandachtspunten:

  • Voor sommige ouders is het OPP niet altijd duidelijk 
  • Ouders willen graag meer contactmomenten met school
  • Wisseling van leerkrachten tijdens het schooljaar
  • Het veilig gebruiken van social media, zoals instagram, Whatsapp en facebook   

Waar de ouders zeer tevreden over zijn:

  • De communicatie en samenwerking tussen school en ouders
  • De aandacht, betrokkenheid en het geduld van de medewerkers
  • Professionele medewerkers
  • Het gebruik van Social Schools

Ook zijn er nog een aantal vragen gesteld met betrekking tot de lockdown en het thuisonderwijs. Ouders geven aan dat ze uitstekend geïnformeerd zijn over de aanpassingen die de school heeft gedaan als gevolg van de coronamaatregelen. De manier waarop er contact is gehouden met ouders over hoe het gaat met hun kind tijdens het thuisonderwijs, is als voldoende beoordeeld.

Mocht het in de toekomst nogmaals aan de orde zijn, is dit een punt om met ouders te bespreken ter bevordering van de afstemming.

Medewerkertevredenheidonderzoek 

In het kader van Werken met Kwaliteit (WKM) wordt elke 2 jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. Het laatste onderzoek is in het schooljaar 2022-2023 afgenomen. In totaal heeft 63,7% de vragenlijst ingevuld. 

Over de hele lijn en ook op onze eigen unit TOS, scoort men hoog op de school specifieke aspecten. De organisatie brede vragen worden minder positief gescoord. 

Hoog scoren met name op autonomie, sociale veiligheid binnen de eigen school en bevlogenheid. Men heeft het gevoel dat zij zinvol werk doet en samen met de collegae de juiste dingen doen. Het onderdeel werkgeverschap vanuit Kentalis als organisatie vraagt aandacht. 

Audit of inspectie

In mei 2022 is er een interne audit afgenomen op de Enkschool Zwolle TOS (waarin ook kwaliteit en werkwijze van Kampen en Urk is meegenomen). De Enkschool TOS is beoordeeld met een voldoende.

De auditoren hebben met name de fijne sfeer benoemd met een fijn werk en leerklimaat op school. Er is diepgang in de schoolontwikkeling en er zijn mooie stappen gezet op het gebied van kwaliteit. De contacten met ouders lopen goed en er is een goede samenwerking met het regulier onderwijs.

De betrokkenheid van het team is groot en er is aandacht, stabiliteit en vertrouwen op de Enkschool. 

Op het moment van verschijnen van deze schoolgids wachten we nog op het uitgebreide auditrapport waarin ook de aanbevelingen staan waarmee we maatregelen kunnen treffen om ons onderwijs verder te ontwikkelen.

Maatregelen

Kentalis laat de jaarplannen gelijk met het schoolplan lopen. Per 2024 begint een nieuwe schoolplanperiode. Daarmee is de duur van het komende jaarplan verlengd naar 31-12-2023. Zie ook de paragraaf Schoolplan.

Taal We zetten ons jaarplan in op taal. We gaan vanuit de visie op taal het taalaanbod op de Enkschool verder vorm geven. We bieden we onze TOS leerlingen een goed, inhoudelijk, degelijk, passend en onderbouwd taalaanbod aan in een doorgaande lijn dat voor alle medewerkers goed in de praktijk uit te voeren is. Het taalaanbod gaat over zowel mondelinge als schriftelijke taal en de verschillende onderdelen van de taaldomeinen zullen gefaseerd ingevoerd worden in de komende schooljaren.

Gedrag Borging van het vastgestelde protocol grensoverschrijdend gedrag.

Kleutervolgsysteem Binnen het leerlingvolgsysteem ParnasSys wordt het kleutervolgsysteem vanaf augustus 2022 ingevoerd en worden collega’s geschoold in het gebruik.

Andere speerpunten voor het komende schooljaar zijn:

Nationaal Programma Onderwijs (NPO) Op basis van informatie over het NPO en de analyse van de resultaten, heeft het team een aantal belangrijke interventies geformuleerd. De inzet en de resultaten van de inzet worden geëvalueerd en opnieuw vastgesteld.

Masterplan Geletterdheid Een goede lees- en schrijfvaardigheid is voorwaarde om succesvol mee te kunnen doen in de maatschappij. Leren lezen en schrijven vraagt voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) extra veel inspanning.
Van leerkrachten vraagt het extra deskundigheid om het lees- en schrijfonderwijs voor deze doelgroepen effectief en Evidence Informed vorm te geven.

Binnen het Masterplan Geletterdheid van Kentalis is op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten een  online module over leren lezen en schrijven samengesteld voor de doelgroepen TOS, D/SH en CMB/DB. Deze modules bieden kennis en handvatten aan leraren, ambulant begeleiders, logopedistes en ondersteuners om deze leerlingen optimaal kansen te bieden op volledige geletterdheid. We gaan de module voor de leerlingen met een TOS stap voor stap invoeren binnen de Enkschool.

Leerlingenraad We willen leerlingen meer betrekken bij het leerproces op schoolniveau. Hiervoor zullen we een leerlingenraad gaan oprichten.