Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Voor alle leerlingen wordt op basis van de waargenomen cognitieve ontwikkeling, de groei van het leren- leren, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische ontwikkeling, een leeftijdsadequate ontwikkeling verwacht. De ontwikkeling en verwerving van de Nederlandse taal wordt logischerwijs belemmerd door de auditieve beperking.

Aan het einde van de schoolperiode wordt verwacht dat de kerndoelen, kennis en vaardigheden die een leerling nodig heeft voor een succesvolle toekomst in het vervolgonderwijs grotendeels bereikt kunnen worden en de leerling uit zal stromen naar het voortgezet (speciaal) onderwijs.

De ontwikkeling en verwerving van de Nederlandse taal, maar ook de Engelse taal wordt door de auditieve beperking belemmerd. Voor deze leerlingen zal een specifiek onderwijsaanbod noodzakelijk zijn. Leerlingen worden aangesproken op hun eigen mogelijkheden en specifieke ontwikkelingsbehoeften.

Er wordt gewerkt vanuit de kerndoelen van het SLO.

Voor de afdeling DSH zijn dat de kerndoelen (regulier) basisonderwijs. De volgende vakgebieden komen daarbij aan de orde; 

 

Nederlands

-    mondeling onderwijs; het verwerven en toepassen van gesproken Nederlands

-    schriftelijk onderwijs; het lezen en begrijpen van taal en teksten

-    taalbeschouwing en taalverzorging; woordenschat ontwikkeling en spelling


Engels, vanaf groep 7

-     Engels, woordbetekenissen en schrijfwijzen


Rekenen en wiskunde

-    wiskundig inzicht

-    getallen en bewerkingen; getallen, schatten, tellen, optellen, vermenigvuldigen

-    meten, tijd en geld

 

Oriëntatie op jezelf en de wereld

-    mens en samenleving; redzaamheid en sociaal gedrag

-    natuur en techniek; planten, dieren, klimaat, de aarde

-    ruimte; ruimtelijke  inrichting, waterbeheer, topografie

-    tijd; tijdvakken, personen, gebeurtenissen Nederlandse geschiedenis

-    burgerschap

-  21 eeuwse vaardigheden


Kunstzinnige oriëntatie

-    beeldend vormen, muziek, cultureel erfgoed


Bewegingsonderwijs

-    bewegingsactiviteiten, spelvormen

 

Sociaal emotionele ontwikkeling

- Seksuele ontwikkeling


Godsdienstonderwijs

Facultatief wordt godsdienstonderwijs aangeboden. Hierbij is het uitgangspunt dat de verhalen vanuit de bijbel de leidraad voor de inhoud van de lessen vormt. 

Nederlandse Gebarentaal

Nederlandse gebarentaal wordt als apart vak aangeboden en staat twee keer per week op het rooster, vanaf de onderbouw. In de onderbouw komt de docent Nederlandse gebarentaal in de groep, vanaf groep 3 gaan de leerlingen 2 x per week naar het lokaal waar het vak NGT gegeven wordt. CIDS (Culturele identiteit doven en slechthorenden) is onderdeel van de lessen Nederlandse gebarentaal. 

 

Overgangsnormen

Er wordt gewerkt met een jaarklassensysteem. Dat betekent dat er aan het einde van het schooljaar een overgang is van het ene leerjaar naar het andere leerjaar. Die overgang is niet altijd vanzelfsprekend. Overgang is alleen mogelijk als er wordt voldaan aan een aantal (overgang) normen. Als die normen niet gehaald worden kan er sprake zijn van doubleren. Voor de leerlingen van groep 2 wordt er door de leerkrachten een overgangsprotocol ingevuld en mocht er getwijfeld worden aan de overgang van een leerling naar een volgende groep, wordt het doublureprotocol doorlopen. 

Indien er een doublure van een leerling aan de orde is wordt dit uitvoerig besproken met ouders/verzorgers.

Activiteiten

Schoolreis

Aan het eind van het schooljaar organiseren de medewerkers een schoolreis voor de groep.

Het komt regelmatig voor dat meerdere groepen samen op reis gaan.
 
Guyotschool SO DSH

De groepen 1 t/m 6 gaan één dag, en groep 7 en 8 gaan drie dagen op schoolreis. Voor kinderen die deelnemen aan de omgekeerde sociale integratie gelden voor schoolreizen dezelfde afspraken. Leerlingen sociale integratie kunnen zelf keuzes maken aan welke schoolreis ze willen meedoen.

Wanneer de financiële draaglast beperkt is, kunnen ouders dit aangeven bij de schoolleiding.

Projecten 

De mogelijkheid bestaat dat een groep een excursie maakt naar aanleiding van een actuele tentoonstelling, een project of in aansluiting op een onderwerp dat in de les ter sprake is geweest.

Sport- en activiteitendag


Aan het begin van het schooljaar wordt voor de leerlingen vanaf groep 3 een sport- en speldag georganiseerd. Meestal vindt deze dag buiten plaats op ons sportveld. Bij slecht weer wijken wij uit naar de gymzaal. Aan het einde van het schooljaar, vlak voor de zomervakantie, vindt een activiteitendag plaats voor alle leerlingen. Dit is tegelijk de afsluiting van de projectweek.
Ook wordt er elk schooljaar aandacht besteed aan de Koningsspelen. Regelmatig wordt meegedaan aan sportactiviteiten zoals die worden georganiseerd vanuit het project ‘Special Heroes’.
 
Feesten en Vieringen

Sint Maarten

Rond 11 november wordt de school verduisterd en lopen alle kinderen ’s middags met een (zelfgemaakte) lampion door de school en zingen zij liedjes van Sint-Maarten. Meestal is dit op 11 november zelf, maar soms valt deze datum in een weekend en wijken we uit naar een ander moment.  De leerlingen van de bovenbouw DSH begeleiden de kinderen van de onderbouw.

Sinterklaas

Natuurlijk vieren wij de verjaardag van Sinterklaas! Sinterklaas brengt met zijn pieten een bezoekje aan onze scholen en hij brengt cadeautjes mee voor leerlingen van groep 0 tot en met 5 van de afdeling DSH. Aan leerlingen van groep 6 tot en met 8 van de afdeling  DSH vraagt hij om voor elkaar een cadeautje te kopen ter waarde van circa
€ 5, -. De groepsleerkracht geeft hiervoor aanwijzingen.

Kerstmis en Pasen
Kerst en Pasen worden jaarlijks op verschillende wijze gevierd. Soms is er een kerst- of paasmaaltijd, een kerstspel of een kerstmarkt. We proberen dat jaarlijks te rouleren zodat elke activiteit eens in de 3 jaar aan bod komt.

Stage (VSO)

Voor de afdelingen SO DSH en SO CMB zijn er nog geen stageactiviteiten, deze  starten op het VSO.