Vakken
Voor alle leerlingen wordt op basis van de waargenomen cognitieve ontwikkeling, de groei van het leren- leren, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische ontwikkeling, een leeftijdsadequate ontwikkeling verwacht. De ontwikkeling en verwerving van de Nederlandse taal wordt logischerwijs belemmerd door de auditieve beperking.
Aan het einde van de schoolperiode wordt verwacht dat de kerndoelen, kennis en vaardigheden die een leerling nodig heeft voor een succesvolle toekomst in het vervolgonderwijs grotendeels bereikt kunnen worden en de leerling uit zal stromen naar het voortgezet (speciaal) onderwijs.
De ontwikkeling en verwerving van de Nederlandse taal, maar ook de Engelse taal wordt door de auditieve beperking belemmerd. Voor deze leerlingen zal een specifiek onderwijsaanbod noodzakelijk zijn. Leerlingen worden aangesproken op hun eigen mogelijkheden en specifieke ontwikkelingsbehoeften.
Er wordt gewerkt vanuit de kerndoelen van het SLO.
Voor de afdeling DSH zijn dat de kerndoelen (regulier) basisonderwijs. De volgende vakgebieden komen daarbij aan de orde;
Nederlands
- mondeling onderwijs; het verwerven en toepassen van gesproken Nederlands
- schriftelijk onderwijs; het lezen en begrijpen van taal en teksten
- taalbeschouwing en taalverzorging; woordenschat ontwikkeling en spelling
Engels, vanaf groep 7
- Engels, woordbetekenissen en schrijfwijzen
Rekenen en wiskunde
- wiskundig inzicht
- getallen en bewerkingen; getallen, schatten, tellen, optellen, vermenigvuldigen
- meten, tijd en geld
Oriëntatie op jezelf en de wereld
- mens en samenleving; redzaamheid en sociaal gedrag
- natuur en techniek; planten, dieren, klimaat, de aarde
- ruimte; ruimtelijke inrichting, waterbeheer, topografie
- tijd; tijdvakken, personen, gebeurtenissen Nederlandse geschiedenis
- burgerschap
- 21 eeuwse vaardigheden
Kunstzinnige oriëntatie
- beeldend vormen, muziek, cultureel erfgoed
Bewegingsonderwijs
- bewegingsactiviteiten, spelvormen
Sociaal emotionele ontwikkeling
- Seksuele ontwikkeling
Godsdienstonderwijs
Facultatief wordt godsdienstonderwijs aangeboden. Hierbij is het uitgangspunt dat de verhalen vanuit de bijbel de leidraad voor de inhoud van de lessen vormt.
Nederlandse Gebarentaal
Nederlandse gebarentaal wordt als apart vak aangeboden en staat twee keer per week op het rooster, vanaf de onderbouw. In de onderbouw komt de docent Nederlandse gebarentaal in de groep, vanaf groep 3 gaan de leerlingen 2 x per week naar het lokaal waar het vak NGT gegeven wordt. CIDS (Culturele identiteit doven en slechthorenden) is onderdeel van de lessen Nederlandse gebarentaal.
Overgangsnormen
Er wordt gewerkt met een jaarklassensysteem. Dat betekent dat er aan het einde van het schooljaar een overgang is van het ene leerjaar naar het andere leerjaar. Die overgang is niet altijd vanzelfsprekend. Overgang is alleen mogelijk als er wordt voldaan aan een aantal (overgang) normen. Als die normen niet gehaald worden kan er sprake zijn van doubleren. Voor de leerlingen van groep 2 wordt er door de leerkrachten een overgangsprotocol ingevuld en mocht er getwijfeld worden aan de overgang van een leerling naar een volgende groep, wordt het doublureprotocol doorlopen.
Indien er een doublure van een leerling aan de orde is wordt dit uitvoerig besproken met ouders/verzorgers.
Activiteiten
Schoolreis
Aan het eind van het schooljaar organiseren de medewerkers een schoolreis voor de groep.
Het komt regelmatig voor dat meerdere groepen samen op reis gaan.
Guyotschool SO DSH
De groepen 1 t/m 6 gaan één dag, en groep 7 en 8 gaan drie dagen op schoolreis. Voor kinderen die deelnemen aan de omgekeerde sociale integratie gelden voor schoolreizen dezelfde afspraken. Leerlingen sociale integratie kunnen zelf keuzes maken aan welke schoolreis ze willen meedoen.
Wanneer de financiële draaglast beperkt is, kunnen ouders dit aangeven bij de schoolleiding.
Projecten
De mogelijkheid bestaat dat een groep een excursie maakt naar aanleiding van een actuele tentoonstelling, een project of in aansluiting op een onderwerp dat in de les ter sprake is geweest.
Sport- en activiteitendag
Aan het begin van het schooljaar wordt voor de leerlingen vanaf groep 3 een sport- en speldag georganiseerd. Meestal vindt deze dag buiten plaats op ons sportveld. Bij slecht weer wijken wij uit naar de gymzaal. Aan het einde van het schooljaar, vlak voor de zomervakantie, vindt een activiteitendag plaats voor alle leerlingen. Dit is tegelijk de afsluiting van de projectweek.
Ook wordt er elk schooljaar aandacht besteed aan de Koningsspelen. Regelmatig wordt meegedaan aan sportactiviteiten zoals die worden georganiseerd vanuit het project ‘Special Heroes’.
Feesten en Vieringen
Sint Maarten
Rond 11 november wordt de school verduisterd en lopen alle kinderen ’s middags met een (zelfgemaakte) lampion door de school en zingen zij liedjes van Sint-Maarten. Meestal is dit op 11 november zelf, maar soms valt deze datum in een weekend en wijken we uit naar een ander moment. De leerlingen van de bovenbouw DSH begeleiden de kinderen van de onderbouw.
Sinterklaas
Natuurlijk vieren wij de verjaardag van Sinterklaas! Sinterklaas brengt met zijn pieten een bezoekje aan onze scholen en hij brengt cadeautjes mee voor leerlingen van groep 0 tot en met 5 van de afdeling DSH. Aan leerlingen van groep 6 tot en met 8 van de afdeling DSH vraagt hij om voor elkaar een cadeautje te kopen ter waarde van circa
€ 5, -. De groepsleerkracht geeft hiervoor aanwijzingen.
Kerstmis en Pasen
Kerst en Pasen worden jaarlijks op verschillende wijze gevierd. Soms is er een kerst- of paasmaaltijd, een kerstspel of een kerstmarkt. We proberen dat jaarlijks te rouleren zodat elke activiteit eens in de 3 jaar aan bod komt.
Stage (VSO)
Voor de afdelingen SO DSH en SO CMB zijn er nog geen stageactiviteiten, deze starten op het VSO.