Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Als school willen we graag de goede dingen doen en de goede dingen goed doen. Op deze manier willen wij werken aan kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg begint met een planmatige aanpak. Alle keuzes maken we op basis van kennis en ervaring van de doelgroepen. Het principe van 'evidence informed werken' is hierbij het uitgangspunt. Het gaat er niet om wat de persoonlijke visie is  van de professional, het gaat erom wat aantoonbaar het beste is voor de leerling en zijn systeem, de medewerkers en de school als geheel.

In het schoolplan is beschreven wat de visie en de missie is van de school, volgens welke uitgangspunten wordt gewerkt en op welke punten er veranderd en verbeterd kan worden. Het schoolplan vormt daarmee de basis van de kwaliteitszorg. Het schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een jaarplan en vervolgens wordt het jaarplan gevisualiseerd. Het jaarplan is daarmee uitgangspunt voor de verander- en verbeterpunten van dat betreffende schooljaar. 

Naast het jaarplan is er ook het document 'zorgstructuur'. In de zorgstructuur zijn alle activiteiten opgenomen die we uitvoeren met onze leerlingen. Wanneer we die activiteiten uitvoeren en hoe we die activiteiten uitvoeren.

Op deze manier gaan we planmatig te werk, werken we aan de goede dingen en doen we de goede dingen goed.

Om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten.

Het gaat dan om de uitslagen van methode gebonden toetsen en de uitslagen van citotoetsen. Twee keer per jaar worden vanuit het cito leerlingvolgsysteem  analyses gemaakt. Deze analyses zijn uitgangspunten voor veranderingen en verbeteringen in de leerling-zorg. Naast toetsen zijn er ook vragenlijsten en metingen als het gaat om veiligheidsbeleving. Ook hier worden analyses van gemaakt die uitgangspunt zijn voor verandering en verbetering.

Naast het in kaart brengen van leeropbrengsten bij leerlingen worden er ook periodiek vragenlijsten afgenomen. Zo maken we gebruik van de vragenlijst zelfevaluatie basiskwaliteit. Dit geeft een beeld van de algehele kwaliteit van de school. 

Elke twee jaar wordt een medewerker-tevredenheid-onderzoek uitgevoerd. Ook elke twee jaar wordt een oudertevredenheidonderzoek uitgevoerd. Naast medewerkertevredenheid en oudertevredenheid wordt ook een leerlingtevredenheid-onderzoek uitgevoerd. 

Het afgelopen schooljaar is een medewerker-tevredenheid-onderzoek uitgevoerd. Ook is in de bovenbouw DSH een leerling-tevredenheid-onderzoek uitgevoerd. De bevindingen van deze onderzoeken worden geanalyseerd met behulp van de 4-D aanpak. Mogelijk leidt dit tot maatregelen, welke worden opgenomen in het jaarplan.

Het komende schooljaar, het schooljaar 2023-2024, worden een aantal activiteiten voortgezet. Zo blijven we werken aan de speerpunten 'omgang met moeilijk verstaanbaar gedrag' en het pedagogisch didactisch concept.

 

Onderwijsresultaten

Onderwijsresultaten

We bieden goed onderwijs. Daarvoor stellen wij ambitieuze, maar ook realistische doelen.

Naar aanleiding van de resultaten van het schooljaar 2021-2022 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat ervan kunt u hieronder lezen;

  • Inzet van een onderwijsassistent voor het vakgebied ‘Begrijpend lezen’.
  • Visie op het jonge kind is herijkt en opnieuw beschreven.
  • Alle onderbouw leerkrachten hebben de cursus 'Leerlijnen van het jonge kind' gevolgd.

Onderwijsresultaten

Wij leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities.

De uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en het leerlingvolgsysteem. Voor de Guyotschool voor SO DSH zijn dit vooral de CITO toetsen voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, taalverzorging (spelling) en rekenen/ wiskunde.

Op basis van de resultaten op de toetsen zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

De leerlingen op de Guyotschool maken vanaf groep 3 naast methode gebonden toetsen ook methode onafhankelijke toetsen. We maken hiervoor gebruik van de CITO toetsen. Deze toetsen worden twee maal per jaar afgenomen, in januari-februari en in mei-juni. Bij iedere meting wordt er gekeken of de leerlingen de gestelde ambities vanuit hun uitstroomperspectief behalen. Hieronder worden de gehaalde opbrengsten van de eindtoetsen (mei 2023) van de groepen 5 t/m 7:

Voor de vakken technisch lezen worden de gestelde ambities grotendeels behaald door de leerlingen.

Dit geldt eveneens voor de toets taalverzorging (voorheen spelling).

Bij de vakken Rekenen & wiskunde, en begrijpend lezen worden de ambities niet behaald door alle leerlingen. Er zullen hiervoor maatregelen worden genomen voor het komende schooljaar. 

Eindtoets groep 8

De leerlingen in groep 8 maken de eindtoets. Deze is dit jaar in april 2023 afgenomen bij vier leerlingen in groep 8. Bij 3 van de 4 leerlingen is het schooladvies gelijk aan de uitslag van de eindtoets. Voor 1 leerling geldt dat er een hogere score uit de eindtoets naar voren is gekomen dan aan het gegeven schooladvies. Deze leerling mag nu op het hogere advies het vervolgonderwijs instromen.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren (groepen 2-8)

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. In het kader van het toewerken naar een passende schoolnorm (in plaats van de standaard norm) is de invulwijze nogmaals kritisch besproken. Er is bij de laatste meting uitdrukkelijk gescoord met verwachting en vergelijking van vaardigheden op het ontwikkelingsniveau van een reguliere ontwikkeling bij het betreffende leerjaar. Op de meest recente meting (mei 2023) is hierdoor lager gescoord. De ambitie (minimaal 75% van de leerlingen scoort binnen de gestelde norm) is niet behaald, 59% van de leerlingen van de groepen 2-8 behaalt de totaalscore binnen de gestelde norm. Hierbij vallen binnen de sociale-emotionele vaardigheden de categorieën aardig doen en omgaan met ruzie het meeste op als zwak (vaardigheden worden onvoldoende frequent geobserveerd). Ten aanzien van leren leren vallen samen werken en spelen en taak uitvoeren op als vaardigheden die veel ondersteuning behoeven.

Opbrengsten sociale veiligheid (groepen 5-8)

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. De vragenlijst is in november 2022 door 13 leerlingen uit de groepen 5-8 ingevuld. Middels de meting zijn de ambities ten aanzien van welbevinden behaald (97%). Op veiligheidsbeleving voldoet 90% van de antwoorden op de verschillende onderdelen aan de norm. Hiermee is de ambitie op sociale veiligheidsbeleving op het moment van de meting net niet behaald. Met het behaalde hoge resultaat is de verwachting dat de ambitie wel behaald kan worden.

Wat betreft aantasting van de veiligheid is op 78% van de vragen aangegeven dat leerlingen zich veilig voelen, geen ‘aantasting’ van hun veiligheid ervaren. Dit betekent dat 22% van de leerlingen gebeurtenissen ervaren die aantasting van fysieke en sociale veiligheid betreffen. De ambitie dat minder dan 10% van de leerlingen aantasting van veiligheid ervaren is hiermee niet behaald.
Sterk punt: meer dan 90% van de leerlingen geeft aan dat de eigen leerkracht(en) praat(/praten) over sociale omgang en hoe je dit moet doen en dat zij weten naar wie zij toe kunnen als zij zich niet veilig voelen op school.

Door tweeledig invullen van vragen door 2 leerlingen is bij analyse mogelijk teveel als onveilig geduid. Mogelijk is de score hierdoor negatiever dan de daadwerkelijke beleving. Daarnaast geldt voor zowel de SCOL als de MSV: door het kleine leerlingaantal waarop de analyse is gebaseerd zijn individuele opvallende scores in de data van relatief grote invloed.

Uitgevoerde maatregelen n.a.v. MSV

De schoolregels en groepsregels over hoe (aardig) met elkaar om te gaan zijn herhaald en besproken. Ook aan specifieke behoeften ten aanzien van (niet) aanraken en veiligheidsbeleving op een specifiek plek is gewerkt. Naast het reguliere aanbod heeft er een groeps- en oudertraining Theory of Mind (bij doven en slechthorende kinderen) plaatsgevonden, om verder te werken aan de bouwstenen voor sociale interacties en voor toename van veiligheid(sbeleving). Groep 7/8 heeft de weerbaarheidstraining volgens ‘Rots en Water’ gevolgd. Hieruit is groei opgemerkt bij leerlingen.
Signalen over pesten op school en (sociale onrust tussen leerlingen) op sociale media zijn gemonitord vanuit het onderwijsteam. Hierop is binnen het onderwijsaanbod naar leerlingen toe geanticipeerd, alsmede is er contact geweest met ouders. In geval van pesten is de pestcoördinator betrokken geweest.
Ten aanzien van leerlingen waarbij een externe zorgpartij betrokken is ten aanzien van sociaal en emotioneel welbevinden of vergroten van vaardigheden middels therapie is er multidisciplinaire betrokkenheid geweest.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Tevredenheid en ervaringsonderzoeken


Begin 2022 heeft het Kentalis ouder-ervaringsonderzoek plaatsgevonden 
Guyotschool voor DSH kreeg van ouders het cijfer 8,5. een resultaat waar we erg blij mee mogen zijn. 
Als sterke punten wordt genoemd: goede sfeer, goede begeleiding vanuit de leerkracht, weinig lesuitval en de toetsresultaten worden adequaat besproken tijdens rapportbesprekingen. Ook was er waardering voor de korte lijntjes tussen leerkracht en ouders. Aandacht  wordt gevraagd voor het behoud van een hoog niveau ngt.

Elk onderzoek dat wordt uitgevoerd vraagt om analyse en in sommige gevallen ook om maateregelen om tot verbetering te komen.

Ouders gaven aan dat zij zich niet altijd betrokken voelen bij schoolontwikkeling. Er is om aandacht gevraagd voor ngt. Hoe kan de school zijn tweetalig aanbod voldoende waarborgen.

Als school gaan wij komend schooljaar werken aan informatieverstrekking over schoolverbetering naar ouders. We gaan de verwachtingen van ouders (d.m.v. vragenlijsten) regelmatig peilen.

Ook is ouderconsultatie geformaliseerd via medezeggenschapsraad en ook is er inbreng mogelijk via de ouderraad (in oprichting). In de laatste maand voor de kerstvakantie, voorafgaand aan het vaststellen van het jaarplan, wordt aan ouders input gevraagd voor ontwikkeling en verbetering. Taalaanbod, het waarborgen van een tweetalig aanbod krijgt de aandacht in de vorm van een vastgesteld beleid voor taal en communicatie.

In het schooljaar 2022-2023 heeft een medewerker-tevredenheid-onderzoek plaatsgevonden.  Uit de analyse van het onderzoek is gebleken dat werkdruk als belangrijkste knelpunt wordt ervaren. Op basis van het onderzoek worden maatregelen bedacht en uitgevoerd.  Deels zal hier een oplossing gezocht gaan worden in het verminderen van de zogenaamde administratieve last.

Tot slot is in 2022-2023 ook een leerling-tevredenheid-onderzoek uitgevoerd. De uitkomsten van het onderzoeken worden geanalyseerd en mogelijk leidt dit tot maatregelen.
 

Audit of inspectie

De kwaliteit van het onderwijs wordt op verschillende manieren bewaakt en geborgd. De inspectie van het onderwijs heeft hierbij een belangrijke taak. Met een vaste regelmaat wordt de school bezocht door de inspectie van het onderwijs. De inspectie van het onderwijs maakt hierbij gebruik van verschillende werkwijzen en typen van onderzoek. Het meest recente onderzoek van de inspectie heeft als uitkomst 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan alle wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.

In toenemende mate krijgen scholen en schoolbesturen zelf een verantwoordelijkheid als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Dat betekent dat scholen zelf onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs. Met regelmaat wordt daarom een vragenlijst basiskwaliteit uitgezet en vervolgens geanalyseerd. Deze analyses kunnen aanleiding zijn voor verandering en verbetering.

Ook met regelmaat wordt gebruik gemaakt van audits. Een audit wil zeggen dat de school wordt bevraagd op de kwaliteit van het onderwijs. Niet door de inspectie van het onderwijs maar door een auditor of een team van auditoren. Zowel de zelfevaluaties als de inzet van auditoren worden zorgvuldig uitgevoerd. Naar mate een school kan aantonen dat de kwaliteit van onderwijs in orde en op niveau is, zal de onderwijsinspectie minder geneigd zijn om opnieuw onderzoek te doen naar de kwaliteit van het onderwijs

In het schooljaar 2022-2023 is de laatste audit uitgevoerd op de afdeling DSH. De uitkomst van de audit is 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan de wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. 

 

Overgang naar een andere school

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn er 4 leerlingen uitgestroomd aan het einde van groep 8.

Tussentijdse uitstroom

Tussentijdse uitstroom vindt plaats door verhuizing of verwijzing naar een andere school. In het schooljaar 2022-2023 is er geen sprake van tussentijdse uitstroom van leerlingen. 


Einduitstroom

Bij de einduitstroom in groep 8 zijn er 3 van de 4 leerlingen uitgestroomd naar VSO (Voortgezet speciaal onderwijs).
Een leerling is uitgestroomd naar het regulier VO (voortgezet onderwijs). De ambitie van Kentalis om 75% van de leerlingen uit te laten stromen conform hun uitstroomprofiel wordt behaald. 
.

Informatie over eind uitstroom

Informatie einduitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun gestelde uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor is vastgesteld, wordt door 75% van de leerlingen behaald.

1 leerling stroomt hoger uit dan het twee jaar geleden vastgestelde uitstroomprofiel.

 

Leerlingen die na groep 8 uitstroomden, gingen naar;

2020-2021

2021-2021

2022-2023

  1. Voorgezet onderwijs regulier (VO)

 

 

 

VO HAVO

 

1

 

VO  VMBO TL

 

 

 

VO VMBO KB- of BB

 

 

 

VO VMBO PRO

1

 

 

 

 

 

 

  1. Voortgezet speciaal onderwijs (VSO)

 

 

 

VSO HAVO

 

 

 

VSO VMBO TL

1

2

 

VSO KB- of BB

2

1

3

VSO PRO

1

 

 

 

 

 

 

Totaal naar regulier

1

1

1

Totaal naar speciaal

3

3

3

Totaal uitstroom VO en VSO

5

4

4

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Informatie over tussentijdse uitstroom

In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar 2022-2023 plaatsgevonden.

Informatie tussentijdse uitstroom

 

 

Bestemming tussentijdse leerlingen uitstroom

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Basisonderwijs (Bao)

3

0

0

Speciaal basisonderwijs

2

0

0

Speciaal onderwijs

2

1

0

Thuiszitter met leerplichtontheffing

1

0

0

Buitenland

0

0

0

Totaal

8

1

0

 

*tot schooljaar 2021-2022 stonden de opbrengst gegevens van SO Guyotschool voor CMB vermeld in de tussentijdse- eindopbrengsten. Hierdoor is een enigszins vertekent beeld ten aanzien van de leerlingaantallen op de SO Guyotschool voor DSH.

 

Informatie over vervolgsucces

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarop wij als school hun uitstroomadvies hebben gegeven. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. Wij stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.

Analyse:

Van de in totaal 5 leerlingen die in het schooljaar 2020-2021 onze school hebben verlaten, weten we op welk niveau ze zitten. Van de 4 leerlingen volgen ze allen nog les op het gestelde uitstroomniveau. Dit betekent dat we als school een goede inschatting maken wel uitstroomadvies haalbaar is en wat een goede vervolgplek voor een leerling is. Dit uitstroomadvies wordt gerealiseerd door tijdens de gehele schoolloopbaan van een leerling het onderwijsaanbod af te stemmen op het kind en deze minimaal twee keer per schooljaar op groeps,- en schoolniveau te bespreken en evt. actiepunten voor het schoolaanbod te formuleren.

 

Maatregelen

Maatregelen 2023-2024

  • Aanbod begrijpend lezen afstemmen voor groep 3 t/m 8, doorgaande lijn+ inzet extra aanvullende lesmaterialen voor begrijpend lezen.
  • Methode ‘Met woorden in de weer’ borgen voor de groepen 0 t/m 8 (onderdeel van het Masterplan geletterdheid).
  • Masterplan Geletterdheid verder borgen + scholing nieuwe leerkrachten
  • Leerlijnen onderbouw verder implementeren + scholing nieuwe leerkrachten.
  • Ontwikkelen nieuw rapport groep 0 t/m 8
  • Borging methode Pluspunt + afspraken rekentaal
  • Implementeren burgerschapsonderwijs en toetsing borgen.
  • Intensief didactisch aanbod bieden op en begeleiden bij sociale vaardigheden en leren leren; doorontwikkelen van aanbod sociale vaardigheden en executieve functies voor de groepen 0 t/m 8, waaronder implementeren Psychofysieke Sociale Competentie Training Rots & Water.