Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Leerlingen komen naar school om te leren. Maar naast het leren is een prettige sfeer van groot belang. Een goed pedagogisch klimaat betekent een goede sfeer. Het pedagogisch klimaat omvat alle omgevingsfactoren die bijdragen aan het welbevinden, waardoor een kind zich verder kan ontwikkelen. Hierbij gaat het om factoren die al aanwezig zijn, maar ook om factoren die een leerkracht weloverwogen creëert. Een goed pedagogisch klimaat is van grote invloed op de ontwikkeling van het kind, vooral op de sociaal emotionele ontwikkeling.

  • Respect voor elkaar;

In de eerste plaats wordt het pedagogisch klimaat gekenmerkt door wederzijds respect. Respect voor iedere individuele leerling, zijn talenten en zijn belemmeringen. Respect tussen leerlingen onderling en respect tussen leerkracht en leerling.

  • Prettige sfeer;

In een prettige sfeer ligt de basis voor prettig leren. De prettige sfeer wordt gekenmerkt door orde, rust, regelmaat en voorspelbaarheid. Dat creëert een basisgevoel van veiligheid.

  • Accepteren van verschillen, iedereen is uniek;

Leerlingen komen niet voor niets in het speciaal onderwijs terecht. Vaak hebben ze moeten ervaren dat ze anders zijn en in veel gevallen is er sprake geweest van afwijzing. Op onze school is iedereen verschillend en daardoor ook bijzonder en uniek. We accepteren deze verschillen van elkaar en hebben oog voor de uniciteit van de ander.

  • Duidelijk onderwijsaanbod;

Leerlingen komen naar school om te leren. Een goed en duidelijk gestructureerd onderwijsprogramma schept duidelijkheid voor de leerlingen. Leerlingen zijn allemaal nieuwsgierig en willen graag leren. Een goed en duidelijk onderwijsaanbod helpt ze daarbij.

  • Duidelijke normen en waarden;

In een prettige sfeer kan en mag veel, maar dat wil niet zeggen dat er geen  normen en waarden zijn. Duidelijke regels zijn prettig voor alle leerlingen, ze weten waar ze aan toe zijn. Ook is het belangrijk om uit te dragen wat we belangrijk vinden. We vinden het belangrijk dat we betrokken zijn op elkaar, dat we elkaar ondersteunen als het nodig is, dat we ons veilig voelen en dat we elkaar accepteren.

  • Kinderen zien en horen in wie ze zijn en wat ze kunnen;

Kinderen hebben moeten leren leven met hun beperking of zijn nog steeds bezig om dat te leren. We willen in onze leerlingen niet de beperking zien maar de mogelijkheden. Ieder kind is uniek en heeft talenten en mogelijkheden.
 
De aspecten respect, sfeer, acceptatie, aanbod, oog voor de relatie tussen kunnen en aankunnen door de leerling, normen en waarden en kijken naar mogelijkheden, kenmerken het pedagogisch klimaat van de Guyotschool.

Om bovenstaande handen en voeten te geven, hebben wij op school een sociaal veiligheidsbeleid. Hierin staat beschreven hoe wij omgaan met pesten, incidenten die plaatsvinden op onze school en andere voorwaarden voor het garanderen van de veiligheid van onze leerlingen op school. Ook investeren we in het vergroten van de vaardigheden van onze medewerkers op dit gebied. Tevens werken wij vanuit een pedagogisch didactisch concept dat beschreven is voor de Guyotschool voor SO DSH.

Actief burgerschap en sociale integratie

Actief Burgerschap

Leerlingen leven in een pluriforme samenleving. Kennismaken met andere achtergronden en culturen is daarom belangrijk. Wederzijds begrip en acceptatie hoort daar bij. Burgerschap is niet direct te vangen in 1 vakgebied. Aspecten van burgerschap komen terug bij verschillende vakgebieden. Bij burgerschap staan 3 domeinen centraal;

-    democratie; hoe zit de rechtsstaat in elkaar, wat is democratie en hoe werkt politiek

-    participatie; welke houding en welk gedrag is nodig om actief mee te kunnen doen

-    identiteit; wat is mijn identiteit en voor welke waarden sta ik

Hoewel er niet sprake is van 'het vak burgerschap', is er wel een duidelijk programma waardoor alle aspecten van burgerschap aan de orde komen. Het kennisdomein 'burgerschap' is nog in ontwikkeling. De komende jaren is er veel aandacht voor burgerschap en de verdere ontwikkeling van het onderwijsprogramma.

Democratie en participatie op school is voor onze leerlingen onder andere terug te zien in de leerlingenraad waaraan leerlingen kunnen deelnemen en waarvoor verkiezingen worden georganiseerd onder de leerlingen. 

Sociale Integratie

Een aantal leerlingen van de school bezoekt op de woensdag  (of bij uitzondering een andere dag) de basisschool in hun eigen woonomgeving. Doel van sociale integratie (SI) is het op gang brengen van (sociale) contacten met zijn of haar leefomgeving (de leeftijdgenoten in de buurt), zodat zij elkaar leren kennen, begrijpen en waarderen.

Sociale integratie wordt alleen bij hoge uitzondering nog ingezet. 

Niet de basisschool, maar de Guyotschool is verantwoordelijk voor de doorgaande leerlijn op deze dag. De Guyot-leerling is gastleerling, zonder dat er een financiële vergoeding voor de ontvangende basisschool tegenover staat. Samen met de ouders, de groepsleerkracht en de coördinator SI wordt gekeken of SI voor de betrokken leerling zinvol is. De coördinator SI (de intern begeleider) voert met de basisschool een uitgebreid informatiegesprek. De ouders, de basisschool en de Guyotschool maken duidelijke afspraken met elkaar. De volgende afspraken worden tijdens het informatiegesprek gemaakt:

SI-leerlingen mogen in principe mee met de schoolreisjes van de basisschool, ook als deze plaatsvinden op een andere dag dan de woensdag. Uiteraard stellen ouders de Guyotschool tijdig op de hoogte. SI- leerlingen mogen naast het schoolreisje aan twee andere activiteiten van de basisschool meedoen, ook als het lesprogramma van de Guyotschool hiervoor verzuimd moet worden. Ook hier geldt dat ouders de Guyotschool tijdig op de hoogte stellen.

De coördinator sociale integratie bezoekt de basisschool indien mogelijk één keer per jaar. Indien mogelijk bezoekt de leerkracht van de Guyotschool de basisschool ook één keer per jaar. Verdere contacten tussen de leerkrachten verlopen telefonisch en via het contactschrift/social schools.

Tijdens de leerlingbespreking wordt geëvalueerd hoe de integratie is verlopen. Zowel ouders als leerkrachten hebben daartoe schriftelijk hun bevindingen aangegeven. In overleg met alle betrokkenen wordt besloten of SI zal worden voortgezet dan wel beëindigd. De keuze voor SI heeft wel tot gevolg dat leerlingen het lesprogramma op de Guyotschool op b.v de woensdag missen.
 
Als de leerlingen ouder worden, krijgen zij schoolwerk mee. We vragen van ouders aandacht en inzet om toe te zien dat het schoolwerk écht gedaan wordt, of om samen met het kind het huiswerk te maken. 
In overleg (bijv. in aanloop naar uitstroom naar het regulier onderwijs) kan de sociale integratie worden uitgebreid naar twee dagen per week, met nog steeds als uitgangspunt dat de Guyotschool verantwoordelijk blijft voor de lesinhoud en de doorgaande lijn van het lesstofaanbod. Er vindt nauwe afstemming plaats met het regulier onderwijs waar de leerling 1 a 2 dagen naar toe gaat. Ook dan vindt er alleen bekostiging plaats voor de Guyotschool. Er kan in overleg met de Guyotschool, de reguliere school en ouders worden besloten of een leerling volledig de overstap kan maken naar het regulier onderwijs. Mocht dit aan de orde zijn, bestaat er ook de mogelijkheid dat de leerling vier dagen naar het regulier onderwijs gaat en 1 dag per week terugkomt voor de ontmoeting met  “peers” en het onderhouden van de Nederlandse gebarentaal. Op dat moment ontvangt het regulier onderwijs de bekostiging voor een kind en gaat de leerling met een licht of medium arrangement naar het regulier onderwijs.

Bij omgekeerde Sociale Integratie komt het broertje of zusje van een dove- of slechthorende leerling op vrijdagmiddag op de Guyotschool. Horende broertjes en zusjes leren op die manier de schoolwereld van hun dove of slechthorende zusje of broertje beter begrijpen en zij kunnen hun gebarentaal verder ontwikkelen. Zij komen niet in dezelfde groep als hun broertje of zusje, maar in dezelfde jaargroep waarin zij ook op hun eigen basisschool zitten. Omgekeerde sociale integratie is wel beperkt in duur, namelijk voor de duur van maximaal 2 jaar. Voorwaarde hiervoor is dat een broertje of zusje hier alleen voor in aanmerking kan komen wanneer voldaan wordt aan 1 van de 2 voorwaarden, namelijk; dat het een broertje of zusje betreft van een leerling die ingeschreven is bij de Guyotschool in het lopende schooljaar of dat 1 of beide ouders van de aan te melden leerling voor omgekeerde sociale integratie doof of slechthorend is.

Kinderen die deelnemen aan de omgekeerde SI mogen ook meedoen met bijzondere activiteiten die op vrijdag vallen, zoals sportdagen, activiteitendagen en de afsluiting van projectweken. Zij mogen mee op schoolreisje, ook als dit op een andere dag dan de vrijdag valt. Ook horende kinderen van dove ouders kunnen deelnemen aan omgekeerde SI.

Het kan voorkomen dat er zoveel kinderen zijn voor de omgekeerde SI, dat er een wachtlijst ontstaat. Aan het einde van het schooljaar wordt er met alle betrokkenen geëvalueerd en worden er afspraken gemaakt over het al dan niet voortzetten van de omgekeerde SI. Na twee jaar wordt de omgekeerde sociale integratie afgerond.

Voor beide vormen van sociale integratie wordt er een contract opgesteld welke door alle partijen dient te worden ondertekent.

Meer informatie is terug te lezen in het beleidsplan Sociale integratie en omgekeerde Sociale integratie, welke op te vragen is bij de SI coördinator. 

Veiligheid

Elk kind, elke leerling, moet zich veilig kunnen voelen op de Guyotschool en zich op een prettige en positieve manier kunnen ontwikkelen. De leerkrachten scheppen een veilige en prettige sfeer, in de klas en op het schoolplein. Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met respect met elkaar leren omgaan. Iedereen is even waardevol, ongeacht niveau, godsdienst, huidskleur, sekse of seksuele voorkeur; er wordt niet gediscrimineerd, niemand wordt gepest of onderdrukt.

De Kentalis Guyotschool vindt pesten onacceptabel en streeft naar een gezamenlijke aanpak van pestproblemen. Om pesten, zowel in preventieve als in curatieve zin, aan te pakken is het nodig dat alle partijen betrokken worden bij de uitvoering van het beleid. De school maakt hierbij gebruik van een preventieve aanpak pestgedrag. 
De vorm van samenwerken wordt de vijfsporenaanpak genoemd. De vijfsporenaanpak houdt in dat de verantwoordelijkheid voor de aanpak van pesten door de hele school gedragen wordt, dat er begeleiding wordt aangeboden aan de gepeste leerling en de pester. Maar ook dat de klas betrokken wordt bij het pestprobleem en dat ouders de gewenste ondersteuning krijgen. Voorkomen is beter dan genezen, daarom starten we op de Guyotschool met het opstellen van groepsregels waarbij ook de 5 vuistregels worden besproken. Tijdens deze, zogenoemde “gouden weken”, gaat er veel aandacht naar omgangsregels en -vormen waarbij respect hoog in het vaandel staat.

Op school wordt structureel in alle groepen gewerkt aan de methode ‘Kwink’. Kwink is een digitale lesmethode voor sociaal-emotioneel leren (SEL) voor groep 1 t/m 8, inclusief burgerschap en mediawijsheid. Het biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. Kwink is gericht op preventie (van bijvoorbeeld pesten op school) en de  kracht van een veilige groep.
De methode ‘Kriebels in je buik’ is een digitale lesmethode die binnen DSH wordt gebruikt voor relationele en seksuele vorming voor groep 1 t/m 8. Met ‘Kriebels in je buik’ maken leerlingen op de basisschool op een aansprekende en bij hun leeftijd passende wijze kennis met allerlei zaken op het gebied van relaties en 

Met behulp van de Monitor sociale veiligheid meet de school elk jaar de veiligheidsbeleving van de leerlingen. Dit wordt jaarlijks geëvalueerd en indien nodig worden er acties aan gekoppeld om de veiligheid te verbeteren. 

Aankomend schooljaar wordt er gestart met Rots en Water training, op het gebied van weerbaarheid. Tijdens de schoolloopbaan van de leerlingen wordt dit meerdere keren aangeboden, in ieder geval in de bovenbouw. Tijdens deze training komen thema’s als lichaamsbesef, gevoelens, nee kunnen zeggen en accepteren, grenzen, pesten, groepsdruk en veiligheid op straat aan bod. Het doel is de leerlingen hierover te informeren en bewustwording bij leerlingen te creëren door middel van het oefenen van vaardigheden in verschillende rollenspelen en oefensituaties uit de praktijk.

De coördinator sociale veiligheid op school is Carla Benjamins: c.benjamins@kentalis.nl. Het uitgebreide veiligheidsbeleid kan via school opgevraagd worden.

Internet gebruik

Veilig internet en sociale media

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet.

Onze regels:

In algemene zin wordt er gebruik gemaakt van een sterk beveiligd netwerk. Op die manier is het bijvoorbeeld niet mogelijk om gebruik te maken van ongewenste websites. Wat betreft het gebruik van sociale media is de afspraak dat hiervan gebruik gemaakt kan en mag worden uitsluitend onder toezicht van de leerkracht. Het gebruik maken van mobiele telefoons onder schooltijd is niet toegestaan. In de klas wordt regelmatig aandacht besteed aan gewenst gedrag op het gebied van sociale media. Hierbij wordt ook gewezen op de gevaren van (onveilig) internetgebruik.

Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden en om mediagebruik te optimaliseren, heeft Kentalis een platform waar medewerkers kennis en tips met elkaar kunnen delen over het gebruik van internet en sociale media. Want het bevorderen van mediawijsheid is een zaak van iedereen: van ouders, leerkrachten, begeleiders, bestuurders en natuurlijk van onze leerlingen zelf.

In de groepen 7 en 8 worden vanuit de leerlijn lessen aangeboden over bovenstaande thema’s zoals digitaal pesten maar ook in positieve zin zoals het aanleren van de juiste zoektermen.

Leerlingen werken alleen op de computer onder toezicht van een leerkracht. Sommige afdelingen hebben ook de beschikking over IPads die door leerlingen tijdens bepaalde lessen gebruikt kunnen worden. Voor het gebruik van de IPads gelden dezelfde regels als voor de computers.

Als leerlingen een mobiele telefoon of spelcomputer meenemen naar school worden deze ingeleverd en in de klas bewaard. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers vallen niet onder de verzekering van de school. Ouders worden middels een ouderavond en/of in nieuwsbrieven geïnformeerd over veilig internetgebruik.

Gedragsregels

Uitgangspunt is dat leerlingen zich veilig voelen op school. Om dit te bewerkstelligen wordt vooral aandacht besteed aan gewenst gedrag. Daarnaast zijn er ook afspraken en regels waar iedereen zich aan moet houden. Dat geldt voor zowel medewerkers als leerlingen. Er zijn verschillende regels voor verschillende omgevingen of omstandigheden. Zo zijn er voor de klas klassenregels en voor het plein pleinregels. Rondom de activiteit bewegingsonderwijs bestaan ook regels. De schoolregels zijn duidelijk voor alle leerlingen. 
De regels die gelden voor specifieke situaties zijn altijd zichtbaar aanwezig. In veel gevallen worden de regels gevisualiseerd.