Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

De schoolomgeving is zodanig ingericht dat leerlingen zich veilig voelen en ruimte ervaren voor persoonlijke ontwikkeling. Een positief zelfbeeld en een gevoel van eigenwaarde worden gestimuleerd.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat daarbij om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, participatie en identiteit.

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend zijn met en betrokken bij de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Scholen zijn verplicht hier aandacht aan te besteden. Wij besteden op school uitdrukkelijk aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie door aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Wij willen bereiken dat onze leerlingen sociaal vaardig en emotioneel evenwichtig zijn en een positief, reëel zelfbeeld ontwikkelen. De leerlingen hebben deze vaardigheden nodig om succesvol te participeren in de maatschappij. Uit onderzoek is gebleken dat het voor dove kinderen des te meer van belang is hieraan te werken, omdat zij een andere emotionele ontwikkeling laten zien dan horende kinderen.

Veiligheid

Kentalis Onderwijs Zoetermeer De VoordePlataan streeft ernaar om een gezonde en veilige school te zijn, waar een prettig werk- en leerklimaat heerst voor medewerkers en leerlingen. Een school zonder geweld, pesten en intimidatie, waar de fysieke veiligheid gewaarborgd is. 
Alle beleidsdocumenten en protocollen die hieraan bijdragen zijn gebundeld in het Schoolveiligheidsplan. Deze documenten en protocollen zijn landelijk en lokaal vastgesteld. Waar van toepassing volgens de Wet op Medezeggenschap Scholen (WMS) is de medezeggenschap (MR of LMR) hier in meegenomen.

Het schoolveiligheidsplan is op te vragen bij de afdelingsdirecteur.
Zie ook het algemene deel van de schoolgids, hoofdstuk Veiligheid.  

In uitzonderlijke gevallen waarin een leerling fysiek beperkt moet worden, hanteren wij de Lecso richtlijnen.

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Zie hoofdstuk Mediawijsheid: Veilig internetten. Daarnaast hebben wij op school ook duidelijke afspraken en regels over internet gebruik.

KOZ wil dat de leerlingen leren in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor henzelf en anderen. Het gebruik van internet en mobiele telefoon als informatie– en communicatiemiddel is een 21e-eeuwse vaardigheid die leerlingen onder de knie moeten krijgen. Deze middelen zijn een afspiegeling van de maatschappij: net als in de maatschappij moeten leerlingen leren wat goed is en wat niet goed is, wat kan en wat niet kan.
Leerlingen leren daarom omgangsvormen bij het gebruik van deze informatie- en communicatiemiddelen.

Als leerlingen een mobiele telefoon of spelcomputer meenemen naar school wordt deze ingeleverd en in de klassenkluis bewaard. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers valt niet onder de verzekering van de school. Ouders worden middels een ouderavond en/of in nieuwsbrieven geïnformeerd over veilig internetgebruik.

Gedragsregels

Binnen de school zijn er schoolregels en klassenregels. Klassenregels worden per klas vastgesteld en waar mogelijk worden door leerlingen en medewerkers op de groep samen aanvullende afspraken gemaakt.