Ouders en school

Informatie en contacten ouders

Wij informeren u gedurende het schooljaar door middel van nieuwsbrieven, onze schoolapp, ouderavonden, ouderpanels, rapportavonden en oudergesprekken.

Op de ouderavonden verwachten we alle ouders/verzorgers. Op een aantal van de ouderavonden wordt een specifiek onderwerp besproken over opvoeding en onderwijs. Voor ouderavonden verwijzen wij u naar de jaarkalender 2020-2021.

Voor iedere leerling wordt een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP) opgesteld en gevolgd. (voor meer informatie betreffende OPP zie de algemene schoolgids.) Dit OPP wordt 2 keer per schooljaar geëvalueerd en met ouders besproken. Hiernaast ontvangen alle leerlingen vanaf leerjaar 3, drie kind-rapporten. Hier volgen geen oudergesprekken op, dit document is specifiek voor de leerlingen. 

KOZ heeft geen eigen voorschoolse en naschoolse opvang. Wel is er goed contact met Signtaal, Kentalis Zorg en SRK.

Schoolapp: Social Schools

Voor de dagelijkse communicatie tussen de ouders en de groep/school wordt gebruik gemaakt van de app Social Schools. Deze app is gratis te downloaden.
Nadat u toestemming heeft verleend, ontvangt u van school een inlogcode.

Vrijwillige ouderbijdrage

Elk schooljaar organiseren we veel leuke en leerzame activiteiten, buiten en binnen de school. We krijgen voor deze activiteiten geen vergoeding van de overheid. Daarom vragen we u om een vrijwillige ouderbijdrage. Dit jaar gaat het om een bedrag van € 53,-. Hiervan is € 27,50 bestemd voor de schoolreis. De medezeggenschapsraad heeft ingestemd met de hoogte en geplande besteding van dit bedrag.

De school wenst geen enkele leerling te hoeven uitsluiten van activiteiten. Als het betalen van de ouderbijdrage voor u financieel gezien een probleem is, vragen we u contact op te nemen met de afdelingscoördinator. Er wordt dan gezocht naar een passende oplossing. Ook bestaat de mogelijkheid van een tegemoetkoming via de gemeente.

Lokale medezeggenschap op locatie

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere school heeft een locatiemedezeggenschapsraad (LMR), soms samen met andere scholen. Deze raad vertegenwoordigt de belangen van ouders, leerlingen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de raad. De raad buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of afdelingsdirecteur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.

Dit zijn de leden van de raad:

Personeelsgeleding:
Naam    Vertegenwoordigd

  • Mieke Louwsma (voorzitter), Ambulante Dienstverlening
  • Marieke Damsteeg, De Voorde/De Plataan Zoetermeer
  • Rinette Posthumus, De Voorde/De Plataan Zoetermeer
  • Daphne Havik, De Voorde/De Plataan Zoetermeer
  • Bianca Vos – Korenhof, De Voorde Rijswijk
  • Diane van der Geest – van der Knaap, De Voorde Rijswijk
  • Danique van Wijk, VSO
  • Juliëtte Oosterbaan    VSO
  • Maartje Wille, De Tamarinde
  • Marlies Lever, De Tamarinde

Oudergeleding:
Naam    Vertegenwoordig

  • Vacature, Ambulante Dienstverlening
  • Maaike Bergsma, De Voorde/De Plataan Zoetermeer
  • Vacature, De Voorde/De Plataan Zoetermeer
  • Liesbeth van der Arend – van Staalduinen, De Voorde Rijswijk
  • Marco Sternal, VSONicolette Briejer, De Tamarinde

De medezeggenschapsdeelraad kiest uit haar midden een voorzitter en een secretaris. Ook is er in de LMR van de ambulante begeleiding een plek voor een ouder met een kind dat naar een reguliere school gaat en extra ondersteuning krijgt van Kentalis.

Interne vertrouwenspersonen en pestcoördinator

We hebben op school interne vertrouwenspersonen. Onze leerlingen kunnen alles met de vertrouwenspersoon bespreken, bijvoorbeeld als zij iets niet willen of durven bespreken met hun leerkracht. Het kan gaan over ongewenst gedrag, maar het kan ook gaan over andere vervelende gevoelens. Het heeft natuurlijk onze voorkeur dat gevoelens van onvrede eerst besproken worden met de direct betrokkenen, maar dit kan soms moeilijk zijn.
Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld piekeren over een ruzie die ze (mee)gemaakt hebben, kunnen ze moeite hebben met de scheiding van hun ouders, of voelen zich alleen en zouden bijvoorbeeld graag meer vrienden of sociale activiteiten willen hebben. Als een kind een beroep doet op de vertrouwenspersoon dan zal zij vooral goed luisteren. Zij zal samen met het kind naar wegen zoeken om de zorgen te verminderen en misschien zelfs op te lossen. Het gesprek is vertrouwelijk. Als het nodig is de ouder/verzorger te betrekken dan zal dit gebeuren. Dit zal dan vooraf met het kind besproken worden.
De vertrouwenspersoon stelt zich jaarlijks voor aan de kinderen en vertelt waarvoor ze bij haar terecht kunnen.

Onze interne vertrouwenspersonen zijn:

Wij streven naar een prettige, veilige leeromgeving. Ons uitgangspunt is dat leerlingen zich gerespecteerd en veilig voelen. Toch kan het weleens misgaan en kan er sprake zijn van pesten. Pesten kan, vooral wanneer dit over een lange periode gaat, leiden tot ernstige klachten bij het gepeste kind. Pesten kan een groot gevoel van onveiligheid geven, met alle gevolgen van dien. Pesten is voor ons in alle gevallen onacceptabel en nemen we altijd serieus.

Kentalis Onderwijs Zoetermeer voert actief beleid om te zorgen voor een sociaal veilige omgeving voor de leerlingen. Elke afdeling werkt aan het voorkomen van pestgedrag. 
Het schoolklimaat is gebaseerd op respect: respect voor jezelf, respect voor de ander en respect voor de omgeving.
De school heeft één aanspreekpunt waar het pesten gemeld kan worden. Ook worden eventuele pestmomenten geregistreerd.

De Anti-Pest Coördinator is:

Wat doet een Anti-Pest Coördinator?

Een Anti-Pest Coördinator zorgt ervoor dat het onderwerp “pesten” vaak op de agenda komt. 
Met de leerkrachten en/of met de leerlingen kunnen er gesprekken gevoerd worden. Ook ouders kunnen aangeven dat zij eens willen praten over pesten in het algemeen of misschien wel over één specifieke situatie waarin er sprake is van pesten.
Uiteraard is de mentor (de groepsleerkracht) de eerste persoon bij wie de leerling of de ouder(s)/verzorger(s) terecht kan/kunnen.
De Anti-Pest Coördinator heeft onder andere als taak dat het pesten bespreekbaar wordt en dat er acties plaatsvinden ter voorkoming van pesten. Voorbeelden hiervan zijn gesprekken voeren en lessen organiseren: respectlessen; waar is mijn grens; hoe ga ik om met…., etc.

Ouderraad (klankbordgroep)

De ouderraad is een enthousiaste groep ouders die samen met de leerkrachten invulling geeft aan alle feestelijke gebeurtenissen die gevierd worden. Om alle feestelijkheden te kunnen organiseren, wordt van de ouders jaarlijks een ouderbijdrage gevraagd. Deze ouderbijdrage wordt geïnd en beheerd door de penningmeester van de ouderraad.

De ouderraad is budgetverantwoordelijk en legt verantwoording af aan de Lokale Medezeggenschapsraad (LMR).

Op de afdeling SO CMB/DB (De Tamarinde) is geen ouderraad actief, maar men is wel bezig er een te formeren.

Wat doet de ouderraad?

De ouderraad helpt het team jaarlijks bij het organiseren van onder andere de volgende activiteiten:
Kinderboekenweek, Sinterklaasviering, kerstviering, Pasen, Koningsspelen, sportdag, afscheidsavond groep 8, projectweken.

Hoe gaat de ouderraad te werk? 

De ouderraad bestaat uit een voorzitter, penningmeester, secretaris (per toerbeurt) en een groep overige leden.

De ouderraad vergadert gemiddeld zes keer per jaar. De vergaderingen zijn altijd onder leiding van de voorzitter en worden bijgewoond door de afdelingscoördinator en een teamlid vanuit een commissie.
Tijdens de OR vergadering wordt er teruggeblikt op afgeronde activiteiten en vooruitgeblikt op komende activiteiten. Ervaringen worden gedeeld met elkaar en zo nodig kan extra hulp gevraagd worden.

Klacht of compliment

We horen het graag als u een klacht heeft of bezwaar wilt indienen. We willen dit graag snel én samen oplossen. Zo kunnen we onze zorg en ons onderwijs verbeteren. Er zijn verschillende manieren om uw klacht aan ons kenbaar maken.
Wat u kunt doen als u een klacht heeft

  • Neem contact op met de betrokken medewerker. Probeer het probleem samen op te lossen.
  • Lukt het niet om het probleem samen op te lossen, ga dan naar de leidinggevende.
  • Vraag eventueel om advies en ondersteuning van de klachtenfunctionaris.
  • Als het om ongewenst gedrag gaat, kunt u een beroep doen op een externe vertrouwenspersoon

Pien den Hollander is klachtenfunctionaris voor onze regio. Op website kunt u verdere informatie vinden.