Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Onderwijsprogramma en activiteiten SO CMB/Doofblind (De Tamarinde)

Het onderwijsprogramma is gebaseerd op ‘de kerndoelen voor speciaal onderwijs voor leerlingen met een meervoudige beperking’. De kerndoelen zijn ondergebracht in doorlopende leerlijnen en aangepast aan de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Deze leerlijnen vormen het uitgangspunt bij het opstellen van het Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), het stellen van uitstroomprognoses/-profiel, het opstellen van het rooster en het handelen van de leerkrachten. Voor een aantal vakken gebruiken wij onderdelen van onderwijsmethodes die aansluiten bij onze doelgroep. Dit is afhankelijk van de mogelijkheden van de leerlingen en het uitstroomprofiel. De nadruk van het onderwijsaanbod ligt op communicatie, zelfredzaamheid, aanvankelijk leren en schoolse vaardigheden. Er is een handelingsgericht en ervaringsgericht aanbod: de leerlingen leren door handelend bezig te zijn en zelf ervaren. Er wordt structureel gebruik gemaakt van concreet materiaal, ontwikkelingsmateriaal en sensopathisch materiaal.

Voor iedere leerling wordt door de Commissie voor Leerlingenzorg een uitstroomprofiel (UP) vastgesteld op basis van de mogelijkheden en beperkingen van de leerling. Voor de leerlingen binnen het SO-CMB/DB zijn vier profielen beschreven. Bij ieder UP is een leerroute beschreven met streefniveaus per leerjaar.

Om de pauzes op het buitenspeelplein meer inhoud te geven en beter te structureren, wordt de methode Beweegwijs ingevoerd.
Vanaf 8 jaar (leerlingen in de leerjaren 5 en 6) krijgen de leerlingen twee jaar zwemonderwijs, vooral gericht op watergewenning, vanuit de gemeente. Er zijn leerlingen die vanwege hun fysieke beperking niet zelf het water in kunnen. Zij mogen alleen meezwemmen als er vanuit huis begeleiding mee gaat.

Methode overzicht SO CMB/DB (De Tamarinde)

Vakgebied/ Leerlijn

Methode/ Materiaal

Taal

Leerlijn Taal

Leerlijn NGT (indien van toepassing)

 

Ervaar het maar

Uk en Puk

Puk & Ko

Ik & Ko

Taal op Maat 3

Taal op Maat 4

 

Methodiek: Met Woorden in de weer

Methodiek: Zintuigverhalen

Lezen

Leerlijn lezen / Pictolezen

 

 

Lezen moet je doen:

Zeggen wat je ziet

Lezen wat je kunt A, B, C, D

Vormenboek

Klankgebaren

Kijken en kiezen computerprogramma

Pictoschrijver (digitaal beeldschrift)

Schrijfletters

Letterkaarten

Leesweg

Leespad (dove leerlingen) 

Rekenen en wiskunde

Leerlijn rekenen en wiskunde

 

 

Rekenboog

Ontwikkelingsmateriaal

Remelka

Wis en reken

Gynzy, computerprogramma/app

Zo reken ik ook

Redzaamheid en oriëntatie op wonen en vrije tijd

Leerlijn redzaamheid en oriëntatie op wonen en vrije tijd

Leerlijn redzaamheid en oriëntatie op wonen en vrije tijd

Leren leren

Leerlijn leren leren

 

Concreet materiaal, ontwikkelingsmateriaal

Visualisaties bij de leerlijn zijn opgenomen in de notitie Leerlijn Leren leren en worden herzien in schooljaar 2023-2024

Sociale en emotionele ontwikkeling

Leerlijn sociale en emotionele ontwikkeling

 

Doos vol gevoelens

Ik ga voor PAD

PAD voor speciale doelgroepen

Ervaar het maar

Relaties en seksualiteit

Leerlijn relaties en seksualiteit

 

Mappen relaties en seksualiteit SO

Toolkit (inzet i.o.m. gedragskundige)

Ervaar het maar

Doos vol gevoelens

Ik ga voor PAD

PAD voor speciale doelgroepen

IK-project

Hallo IK!

Totale Communicatie lichaam & seksualiteit

Week van de Lentekriebels

Kriebels in je buik

Schrijven

Leerlijn schrijven

 

Vormenboek

Peuter en kleuter Schrijfdans

Schrijven op maat

Schrijfletters (Lezen moet je doen)

Zintuiglijke en motorische ontwikkeling

Leerlijn zintuiglijke en motorische ontwikkeling

Ervaar het maar

Ontwikkelingsmateriaal

Sensopathisch materiaal 

Oriëntatie in ruimte

Leerlijn oriëntatie in ruimte

Stoepie/ Claxon (enkele delen)

Concreet materiaal

Ervaar het maar

Oriëntatie in tijd

Leerlijn oriëntatie in tijd

Concreet materiaal waaronder planborden, foto’s, pictogrammen, kalenders, stappenplannen, timers, zandlopers

Oriëntatie op natuur en techniek

Leerlijn oriëntatie op natuur en techniek

Leskisten milieueducatie

Ervaar het maar

Concreet materiaal

Beeldende vorming

Leerlijn beeldende vorming

Moet je doen (dans, muziek, handvaardigheid, tekenen, textiel)

Concreet materiaal

Spel

Leerlijn spelontwikkeling

Ontwikkelingsmateriaal en spelmateriaal voor binnen- en buitenspel

Muziek en bewegen

Leerlijn muziek en bewegen

Instrumenten, digibord, concreet materiaal 

123 Zing

Bewegingsonderwijs

Leerlijn bewegingsonderwijs

Gymmateriaal groot en klein

Omgaan met media

Leerlijn omgaan met media

Computer, iPad, Digibord

In het onderwijs aan CMB/DB-leerlingen staat het stimuleren van de communicatieve ontwikkeling centraal. Het niveau van de communicatieve redzaamheid, waaronder taalbegrip, uitdrukkingsvaardigheid, communicatieve wederkerigheid en communicatieve weerbaarheid, is van invloed op de totale ontwikkeling van de leerlingen. De didactische aanpak sluit aan bij de onderwijsbehoeften zoals beschreven in de OPP’s van de leerlingen. Er wordt gestreefd naar samenhang tussen de diverse vakgebieden als lezen, schrijven en rekenen en leren leren en de communicatieve, sociale en emotionele ontwikkeling en ontwikkeling van de redzaamheid. 

In het lesrooster is tijd ingeruimd voor basale vaardigheden (eten en drinken, hygiëne, omkleden, verzorging en vrijetijdsbesteding) zoals beschreven in de leerlijn redzaamheid. Deze doelen zijn voorwaardelijk voor het zo zelfstandig mogelijk leren functioneren van de CMB/DB-leerlingen. 

Het is voor onze leerlingen niet altijd mogelijk en wenselijk om bij leerlijnen met een methode te werken. Schoolse vaardigheden worden ook geoefend met ontwikkelingsmaterialen en ervaringsgericht met concreet materiaal. De leerlijnen en gestelde doelen in het OPP van de leerling (leerlingplan) zijn het uitgangspunt. De concrete materialen en middelen staan voor een aantal leerlijnen per doel beschreven in de ‘niveauformulieren’ van de leerlijn. Wij werken sinds 2021 met het leerling-administratiesysteem ParnasSys, verder volgen wij de ontwikkelingen van leerlingen middels het systeem EduMaps.

De werkwijze en het gekozen materiaal sluiten aan bij de onderwijsbehoeften en het communicatieniveau van de leerling. Visualisaties en de inzet van passende ondersteunde communicatie en concreet materiaal is hierbij structureel en bij alle leerlijnen van belang. Vanuit de visie van Totale Communicatie worden de verschillende communicatiemiddelen gelijkwaardig en passend bij de onderwijsbehoeften van de individuele leerling ingezet: concreet materiaal, verwijzers, pictogrammen, foto’s, tekeningen, lichaamstaal, geschreven taal, NmG en Nederlandse Gebarentaal. 

De Tamarinde ademt de methodiek ‘Totale Communicatie’, waarin alle vormen van communicatie worden ingezet met als doel een geslaagde communicatie waarin de leerling begrepen wordt door zijn omgeving en de omgeving de leerling begrijpt. Binnen het pedagogisch handelen worden elementen gebruikt van het Sociaal Competentiemodel. De medewerkers van de Tamarinde zijn daarnaast geschoold in de methodiek ‘Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag’ (OMVG), waardoor op een pedagogisch verantwoorde manier ongewenst gedrag kan worden omgebogen en een veilige en voorspelbare leeromgeving wordt gecreëerd. Eventuele spanningsopbouw bij leerlingen wordt methodisch in kaart gebracht en de interventies worden met elkaar afgestemd. Ouders en eventuele andere betrokkenen vormen hierin een belangrijke gesprekspartner.

Indeling groepen SO CMB/DB

Op de Tamarinde wordt ieder schooljaar bekeken op welke manier de groepen zo goed mogelijk kunnen worden samengesteld. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de individuele mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Bij het plaatsen van leerlingen in een groep spelen verschillende factoren een rol. Zo wordt gekeken naar het communicatieniveau en het benodigde communicatie- en taalaanbod, de mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de mate van zelfstandig werken, de bijkomende problematiek (bijvoorbeeld ten aanzien van gedrag, motoriek en visus) en de leeftijd. Omdat onze leerlingen een disharmonische ontwikkeling hebben, houden we altijd verschillen binnen een groep. De leerkracht en onderwijsassistent zorgen middels gedifferentieerd werken voor onderwijs dat aansluit bij de doelen en onderwijsbehoeften van de individuele leerling in hun groep.
De groepen worden aangeduid met dierennamen.
We streven naar zo min mogelijk wisselingen voor leerlingen voor wat betreft groepssamenstelling. Het streven is ook om een leerling twee jaar bij dezelfde leerkracht te laten, voor leerlingen met doofblindheid drie of meer jaar. Dit lukt helaas niet altijd door instroom en uitstroom van leerlingen, door veranderingen in ontwikkelingen en onderwijsbehoeften van leerlingen en door wisselingen in personeelsbezetting. 

 

Activiteiten

In de loop van het schooljaar vindt er een aantal vaste activiteiten plaats:

  • Schaatsen met vrijwilligers van de Zoetermeerse ijshockeyclub
  • Schoolreis
  • Schoolkamp (leerjaar 7 en 8) 
  • Sportdag Koningsspelen
  • Natuur Milieu Educatie (NME) excursies. 
  • Eén keer per jaar een groot project met de hele school
  • Excursies passend bij de lessen oriëntatie in tijd of ruimte
  • Ook zijn er feesten en vieringen voor de hele school bijvoorbeeld Kerstmis, Pasen en het Sinterklaasfeest. 

Voor de data verwijzen we u graag naar de jaarkalender.

Traktaties

Verjaardagen van de leerlingen worden in de groepen uitgebreid gevierd. Op verjaardagen kan een traktatie de feestvreugde verhogen en mogen de leerlingen een gezonde traktatie uitdelen aan hun groepsgenoten. Wij vragen u dringend de traktaties niet te overdrijven en vooraf te overleggen met de leerkracht van uw kind.
Leerlingen mogen geen cadeautjes onderling voor elkaar meenemen, om ongelijkheid te voorkomen. Iedere jarige leerling mag een klein cadeautje op school uitkiezen. 

Stage (VSO)

Niet van toepassing.