Onze school

Inleiding

Geachte ouder/verzorger,

In deze schoolgids 2024-2025 vindt u informatie over SO  De Zwanenbloem TOS. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen heeft over ons onderwijs.

Naast deze schoolgids bestaat er een algemene schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.

Er is een jaarkalender met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties, studiedagen en gespreksavonden. U ontvangt deze kalender aan het begin van het schooljaar.

Met vriendelijke groet,

Eveliene Köhne, directeur.

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Onze visie, identiteit en waarden

Kentalis Onderwijs De Zwanenbloem TOS gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen. Zie voor verdere informatie de Algemene Kentalis Schoolgids.

Het best mogelijke onderwijs maken wij waar door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zichzelf halen.

Onze school komt voort uit verschillende (christelijke) scholen voor dove en slechthorende kinderen, en voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Tegenwoordig hebben de leerlingen van onze school heel verschillende achtergronden. Wij willen recht doen aan de diversiteit van onze leerlingen, medewerkers en andere betrokkenen. Tegelijk denken we dat inspiratie en levensvisie kunnen bijdragen aan een school die kinderen verder helpt, voor nu en voor later. Onze inspiratie en levensvisie brengt waarden mee waaruit wij willen werken. Deze waarden zijn voor iedereen toegankelijk en kunnen vanuit verschillende bronnen gevoed worden.

Wij vatten onze identiteit als volgt samen:
Wij zijn een algemeen bijzondere school, die hecht aan waardevol en waarden-vol onderwijs. Onze waarden worden in belangrijke mate gevoed door de christelijke traditie. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich welkom voelt op onze school, ongeacht zijn of haar achtergrond. We geven aandacht aan deze verschillende achtergronden en delen ook onze eigen inspiratie. Zo zijn wij een school met een eigen kleur, die bewust ruimte maakt voor veelkleurigheid.

Als team hebben wij waarden geformuleerd ten aanzien van de kinderen en onze manier van werken. Deze waarden zijn:
Waarden ten aanzien van de kinderen:
•    Autonomie: kinderen krijgen de kans om zelf keuzes te maken, wij helpen hen waar dat nodig is.
•    Wijsheid: kinderen brengen wijsheid met zich mee, die ze verder kunnen ontwikkelen
•    Echtheid: kinderen hebben er recht op dat ze zichzelf kunnen zijn
•    Creativiteit: kinderen krijgen de ruimte om hun creativiteit te gebruiken en verder te ontwikkelen

Waarden in onze manier van werken:
•    Vertrouwen: wij vertrouwen kinderen en zorgen dat zij ons kunnen vertrouwen
•    Waardering: wij laten kinderen merken dat we hen waarderen in wie ze zijn en wat ze doen
•    Positiviteit: wij geven aandacht aan wat goed gaat en aan mogelijkheden die we zien
•    Veiligheid: wij hechten een veilige omgeving, voor de kinderen en andere betrokkenen bij de school
•    Verbondenheid: wij vormen een school waar leraren, leerlingen, ouders en andere betrokkenen met elkaar verbonden zijn.

Aan deze waarden besteden wij in onze school bewust aandacht; niet alleen in ons dagelijkse doen en laten, maar ook door deze waarden te laten voeden in onze lessen. Dat doen we bijvoorbeeld met verhalen uit de Bijbel, waarin deze waarden volop aan de orde komen. Over de betekenis van Bijbelverhalen kan verschillend gedacht worden. We vinden elkaar in ieder geval op het niveau van de waarden. Ook als die waarden door anderen op een andere manier gevoed worden (bijvoorbeeld vanuit een andere levensbeschouwelijke traditie), kunnen we daarover zinvol met elkaar in gesprek. 

Wij willen een school zijn met een eigen kleur, die bewust ruimte maakt voor veelkleurigheid. We vinden verbinding belangrijk en geven tegelijk elkaar de ruimte om onze eigenheid in te brengen. Zo werken wij samen aan inspirerend onderwijs!

Onze leerlingen

Kentalis SO De Zwanenbloem TOS is een school die onderwijs biedt aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) . Er wordt speciaal onderwijs geboden aan leerlingen van 4 tot 12 jaar met auditieve en/of communicatieve beperkingen: een TOS en een IQ hoger dan 70. Bij sommige leerlingen is sprake van bijkomende problematiek, bijvoorbeeld een stoornis in het autistisch spectrum. Echter de communicatieproblematiek is primair.

Schoolondersteuningsprofielen

Onze leerlingen hebben een taalontwikkelingsstoornis. We besteden veel aandacht aan het vergroten van de taalvaardigheid en het versterken van de communicatie. Dit doen we door programma's als 'Met Woorden In de Weer' en 'LOGO3000' in te zetten. De groepen bestaan uit gemiddeld veertien leerlingen. Logopedische inzet is een onmisbare ondersteuning in ons onderwijs.

Voor meer informatie over het schoolondersteuningsprofiel verwijzen wij u naar de Algemene Schoolgids hoofdstuk 'Schoolondersteunigsprofielen'.

Hiernaast heeft iedere afdeling een Schoolondersteuningsplan. Dit is een onderdeel van het Schoolplan 2024-2027. Via onderstaande link heeft u inzicht in ons schoolondersteuningsprofiel.

20240111-ondersteuningsprofiel-2024-t_m-2024.pdf

Schoolplan

De inhoud van het schoolplan 2024-2027 is afgestemd op beleid dat de raad van bestuur samen met de directeuren heeft geformuleerd. Dit beleid geldt voor alle onderwijseenheden en vormt, samen met het schoolbeleid, de kwaliteitszorg op onze onderwijseenheid. Bij grote ontwikkelingen binnen Kentalis is het mogelijk dat deze, na goedkeuring door de MR, op een later moment worden toegevoegd aan het schoolplan.

Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen onze onderwijseenheid en in de ondersteuning wordt gevoerd. Het omvat het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de kwaliteitszorg. We zorgen dat we daarbij de basiskwaliteit garanderen en beschrijven daarnaast expliciet onze eigen aspecten van kwaliteit (parels).

Dit schoolplan functioneert als een verantwoordingsdocument naar de overheid, het bevoegd gezag en de ouders/verzorgers en als een planningsdocument voor de periode 2024-2027. Op basis van de actiepunten stellen we jaarlijks een uitgewerkt jaarplan op. In het jaarverslag zullen we steeds terugblikken of doelen bereikt zijn, en waar aanpassingen en verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze geven we vorm aan een cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen.

Het Schoolplan 2024-2027 is op te vragen bij de directeur.

Organisatie van de school

Kentalis Onderwijs Zoetermeer SO De Zwanenbloem TOS is een onderwijseenheid op de volgende vestiging:

Kentalis Onderwijs Zoetermeer
Meerzichtlaan 300 – 302
2716 NR Zoetermeer
T 079 32 94 500
T 06 1000 5929
I www.kentalis.nl

Er wordt onderwijs gegeven aan de volgende doelgroepen:

  • TOS

Het verzorgingsgebied van Kentalis (KOZ) is Zoetermeer en Den Haag en omstreken (in overeenstemming met Viertaal).

  • Directie: Eveliene Köhne

Het gebouw is volledig ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte en visusbeperkingen van de leerlingen.

Onderwijsteam

Het team bestaat uit ongeveer 35 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:

  • De directeur is integraal eindverantwoordelijk;
  • De afdelingscoördinator is verantwoordelijk voor de coördinatie van de dagelijkse gang van zaken;
  • De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
  • De onderwijsassistent werkt in alle groepen. Bij de inzet van de onderwijsassistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag.
  • De leraarondersteuner is aanwezig in de klas om de leraar te ondersteunen, maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht;
  • De Commissie Van Leerlingenzorg (CVL), bestaande uit: directeur, intern begeleider(s), maatschappelijk werk, gedragskundige en logopedist, is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
  • De Intern Begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
  • De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
  • De gedragskundige verricht onderzoek en ondersteunt de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen;
  • De schoolmaatschappelijk werker kan advisering, ondersteuning en kortdurende hulpverlening bieden aan ouders en kinderen;
  • De managementassistent verzorg de administratie van de school;
  • De conciërges verzorgen het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
  • Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht of logopedist, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de remedial teacher, de vakleerkracht bewegingsonderwijs en de I-coach.
  • De school maakt ook gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals de fysiotherapeut, de speltherapeut, de “shadow”, de schoolarts en de ergotherapeut.

Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw kind kan dan gedurende enkele weken tot een halfjaar te maken krijgen met een extra juf of meester in de klas.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Heeft uw kind (op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek) een onderwijsarrangement toegewezen gekregen dan kunt u natuurlijk ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw kind komt. U krijgt tijdens dit kennismakingsbezoek het welkomstpakket overhandigd waar tevens de inschrijfformulieren in zitten. Uw kind mag uiteraard komen wennen voordat er een definitieve start of overstap gemaakt gaat worden. Gemiddeld kan uw kind twee dagdelen komen wennen voordat hij/zij bij ons gaat beginnen.

In de Algemene schoolgids in hoofdstuk 'Toeleiding en aanmelden' staat beschreven hoe u uw kind kunt aanmelden.