Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Het schoolklimaat

De school hecht grote waarde aan een stabiel pedagogisch klimaat. De medewerkers van de school hebben een belangrijke taak om te zorgen voor een klimaat waarin leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen. Dit zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Met een stabiel pedagogisch klimaat wil school tegemoet komen aan een drietal basisbehoeften van ieder mens: 

  • De behoefte aan competentie: je in staat voelen belangrijke dingen te doen en goede prestaties te leveren.
  • De behoefte aan relatie: het gevoel hebben dat anderen je waarderen en met je willen omgaan.
  • De behoefte aan onafhankelijkheid (autonomie): het besef dat je dingen zelfstandig kunt doen en niet altijd bent aangewezen op de hulp van een ander. 

Beleid tegen pesten 

School kiest voor een preventieve aanpak van pesten, uitgaand van een samenhangend geheel van afspraken, gedragingen en acties. Het pestprotocol is in deze aanpak onderdeel van een beleid dat zich richt op het vergroten van de sociale veiligheid. We werken vanuit een herstelgerichte benadering. Dat betekent dat het doel van het beleid is om de relatie tussen pester en slachtoffer te herstellen. Op het moment dat pestgedrag door leerlingen of personeel gemeld of opgemerkt wordt, is het belangrijk dat alle betrokken partijen weten volgens welke procedure en vanuit welke visie het probleem opgelost gaat worden. Voor dit doel is een pestprotocol opgesteld.

Talent TOS zorgt dat medewerkers voldoende informatie hebben over het pesten in het algemeen en het aanpakken van pesten op een herstelgerichte manier. De school wil zorgen voor een veilig klimaat waarin pesten bespreekbaar gemaakt kan worden. Alle medewerkers van de school vervullen een voorbeeldfunctie bij het signaleren en tegengaan van pestgedrag.

Uitgangspunten:

  1. Kentalis Talent is actief in het scheppen van een veilig, pedagogisch klimaat waarin pesten als onacceptabel gedrag wordt ervaren.
  2. Grensoverschrijdend gedrag (waaronder pesten) is een probleem van alle betrokken partijen.
  3. Het probleem wordt serieus genomen. Er wordt uitgezocht wat er precies gebeurd is. Er wordt overlegd over de mogelijke oplossingen.
  4. Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel moeten pesten kunnen signaleren en nemen vervolgens duidelijk stelling tegen pesten. In de klas wordt het pesten besproken en wordt de rol van alle leerlingen en de school hierin meegenomen. Ook wordt er gesproken over mogelijke oplossingen.
  5. Kentalis Talent beschikt over een directe aanpak wanneer het pesten de kop opsteekt (het pestprotocol).
  6. Kentalis Talent biedt preventieve/proactieve lesactiviteiten aan, in alle groepen. Het team besteedt gezamenlijk aandacht aan een preventieve aanpak. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan digitaal pesten en gedragsregels voor het plaatsen van content op social media.
  7. Het team is zichtbaar en actief betrokken bij schoolpleinactiviteiten.
  8. De schoolregels zijn bij alle leerlingen bekend en worden door iedereen nageleefd. Er wordt gebruik gemaakt van de 4 kapstokregels die door de hele school zichtbaar zijn. Deze regels worden elk schooljaar opnieuw onder de aandacht gebracht van de leerlingen. Per klas wordt besproken wat de kapstokregels inhouden.
  9. Het principe “straffen verandert geen gedrag” wordt gehanteerd. Zodra ereen klacht is over gedrag worden er gesprekken gevoerd met de gepeste leerling en de pester apart. Later wordt er een gesprek met beide leerlingen georganiseerd. Hierbij wordt de leerling met zijn gedrag geconfronteerd en de gevolgen

We spreken van pestgedrag als het regelmatig gebeurt, waardoor de veiligheid van de leerling wordt aangetast. De inzet van pestgedrag is altijd macht door intimidatie van het slachtoffer.

Bij pestgedrag is een vaste rolverdeling bij de betrokkenen te ontdekken. We kennen hierbij de gepeste leerling (slachtoffer), de pester(s) (dader), de meeloper en de omstanders. Bij het oplossen van het pestprobleem spelen ook ouders een rol.

De rol van de leerkracht:

  1. Aan het begin van het schooljaar maakt de leerkracht het verschil duidelijk tussen pesten en plagen. Dit wordt gedurende het jaar herhaald. De leerkracht gebruikt hierbij diverse voorbeelden en besteed ook aandacht aan digitaal pesten.
  2. Wanneer het pesten plaatsvindt in klassenverband, gaat de leerkracht eerst in gesprek met de gepeste leerling en later met de pester apart.
  3. De leerkracht organiseert een gesprek tussen beide leerlingen en komt door toepassing van een ABC-formulier tot goede afspraken (zie bijlage). Het is van belang dat de leerkracht de vragen één voor één doorloopt en per vraag beide partijen aan het woord laat. De leerkracht bewaakt de procedure. Er wordt eerst gevraagd om de feiten. Emoties komen constructief aan bod bij de daarop volgende vragen. De leerkracht zoekt met beide partijen naar een oplossing die voor beiden akkoord is. De dader moet een kans krijgen om de relatie te herstellen met een actie. De gemaakte afspraken worden genoteerd in ParnasSys.
  4. In overleg met de intern begeleider of orthopedagoog neemt de leerkracht contact op met de ouders van de pester en de gepeste leerling en betrekt hen bij de oplossing. (Denk aan mogelijke achterliggende problematiek duidelijk krijgen).
  5. De leerkracht organiseert een klassengesprek. Dit is belangrijk in verband met het herstellen van de groepssfeer en om te benadrukken welke verantwoordelijkheid ieder leerling heeft.
  6. Indien het probleem escaleert of herhaling optreedt, meldt de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider, het pestgedrag bij de directeur en coördinator Sociale Veiligheid. In overleg wordt het probleem aangepakt. Hierbij wordt afgesproken wie de ouders op de hoogte brengt. De ouders worden geïnformeerd over het vervolgtraject en mogelijkheden tot hulp worden besproken.

 

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Voor school is er een wettelijke verplichting om handen en voeten te geven aan burgerschapsvorming. Het gaat om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, deelname aan de maatschappij en identiteit.
Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur.

Burgerschap en sociale integratie passen bij ons doel van Kentalis om leerlingen de kans te geven zich ontwikkelen tot aardige en waardige burgers (zie voor meer informatie de algemene gids op de Kentalis website).
Wij besteden op school aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie binnen diverse methodes en ons aanbod binnen International Primary Curriculum en psycho-educatie.

De leerlingenraad

Op school willen we graag weten wat er speelt en leeft onder de leerlingen. De mening van de leerling doet er toe! Ze worden betrokken bij het reilen en zeilen van de school. 

De leden van de leerlingenraad bespreken verschillende onderwerpen zoals de inrichting van het schoolplein, invulling schoolvieringen en de opgeruimde school. Ze geven hun mening of advies, zitten de vergadering voor en notuleren. De onderwerpen worden ingebracht door de leerlingen zelf, het team, werkgroepen of de oudercommissie. Naar aanleidingen van deze vergaderingen worden ze weer teruggekoppeld naar alle betrokkenen of bijvoorbeeld ingebracht in de locatie medezeggenschapsraad of ouderraad. Aan het eind van het schooljaar nodigt de directeur de leerlingenraad uit voor een lunch. 

Naast de invloed die de leerlingenraad uitvoert binnen de school leren leerlingen hierdoor ook te overleggen, ideeën en meningen te verwoorden en beargumenteren, discussiëren, notuleren, presenteren en samenwerken. Kortom vaardigheden die van groot belang zijn voor de verdere toekomst. 

Veiligheid

Onder veiligheid verstaan we brandveiligheid, maar ook het creëren van een gezonde (rookvrije) school en sociale veiligheid. Jaarlijks wordt de veiligheid op en in de school en de sociale veiligheid gemeten. Naar aanleiding van de resultaten worden verbeteracties uitgevoerd. Het uitgebreide veiligheidsprotocol, ontruimingsplan en protocollen met betrekking tot sociale veiligheid zijn op te vragen op school.

Coördinator Bedrijfshulpverlening: Dominique Smit

Coördinator Risico-Inventarisatie & Evaluatie: Judith Polman

Internet gebruik

In de algemene gids op de Kentalis website beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet. Op Talent TOS kunnen leerlingen en teamleden gebruik maken van internet. Internet is de verbinding met de buitenwereld. Het is onmogelijk om alle ongewenste sites af te schermen. Daarom is het belangrijk om met elkaar gedragsregels af te spreken en leerlingen te leren veilig met internet om te gaan. 

School maakt gebruik van iPads, laptops en pc’s. Voor deze devices worden uniforme richtlijnen gehanteerd zoals beschreven in de mediaprotocollen. In de les worden mobiele telefoons, tablets (e.a. devices) alleen gebruikt voor educatieve toepassingen en op aangeven van het personeel. 

Het meenemen van persoonlijke mobiele telefoon of smartwatch is toegestaan, maar steeds vaker hebben we te maken met problemen rondom mobiele telefoons e.a. multimediadevices die leerlingen meenemen naar school. Wij staan dan ook het gebruik van deze devices in en om de school (tijdens pauzes, op de gang etc.) niet toe. Onze school beschikt over meerdere telefoonlijnen en is dus goed bereikbaar. Daarom is het niet nodig dat onze leerlingen mobiele telefoons mee naar school nemen. Wij kunnen ons echter wel voorstellen dat ouders het belangrijk vinden dat hun kind onderweg van en naar school bereikbaar is. Daarom mogen de leerlingen de telefoons wel meenemen, maar zij laten deze uitgeschakeld in de school en op het schoolplein. Pas wanneer de leerlingen het schoolterrein verlaten, mag de mobiele telefoon weer aan. 

Als school zijn wij niet aansprakelijk voor de mobiele telefoons en smartwatches van de leerlingen. Diefstal, verlies of schade aan deze apparatuur vallen niet onder de verzekering van de school. Ook devices welke uitgeleend worden aan leerlingen voor thuisgebruik zullen slechts na het tekenen van een verklaring door ouders, overgedragen worden. Ouders tekenen voor verantwoordelijkheid bij diefstal, verlies en schade.

Teamleden en stagiaires mogen ook hun mobiele telefoon meenemen naar school. Gedurende de lestijden wordt er géén gebruik gemaakt van de mobiele telefoon, behalve bij calamiteiten of onderwijs activiteiten. 

De afspraken zijn vastgelegd op de mediaprotocol poster. Informatievoorziening m.b.t. mediawijsheid en nieuws over aanverwante zaken zal ook via Social Schools gedeeld worden.
Bij misbruik en/of niet naleven van de regels worden met desbetreffende persoon (leerling en ouder, teamlid) passende afspraken gemaakt. 

 

Mediaprotocol

Gedragsregels

Op school hanteren we gedragsregels die aan het begin van het schooljaar worden besproken. Iedere groep maakt  samen zijn eigen klassenregels. Deze regels zijn zichtbaar in de klas. 

Er zijn vier kapstokregels binnen de school die dagelijks worden nageleefd en waaraan veel gewenst gedrag wordt gekoppeld. 

  • Lief zijn voor elkaar
  • Elkaar helpen
  • Rustig lopen
  • Zuinig zijn op spullen

Ook deze regels hangen zichtbaar in de klas en worden meerdere keren per jaar expliciet geoefend. 

gedragsregels

Op school zetten wij vooral in op een preventieve aanpak van ongewenst gedrag. In het protocol “vrijheids- en/ of fysiek beperkend handelen“ staat de werkwijze beschreven hoe de leerkracht omgaat met (on)gewenst gedrag en escalerend ongewenst gedrag. Het protocol is goedgekeurd door de LMR (Locatie Medezeggenschapsraad) en is op te vragen bij de leerkracht.