Onze school

Inleiding

Schoolgids Kentalis College Zwolle 2023-2024

Beste ouder(s)/verzorger(s),

In deze schoolgids leest u informatie over Kentalis College Zwolle. Een uniek stukje passend voortgezet onderwijs binnen Thorbecke Scholengemeenschap (TSG), waarbij de doelstelling is uw kind binnen één of twee jaar door te laten stromen naar een reguliere vorm van onderwijs. Samen met Thorbecke SG bieden we onderwijs op maat. Zie daarvoor ook onze informatieve film die u kunt vinden op de website van Kentalis College Zwolle. 

We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van de leerling en vinden het heel belangrijk dat hij/zij zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. 

Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs. 

Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen (link). We wensen u veel leesplezier en mocht u vragen hebben, dan mag u ons altijd benaderen. 

Mocht u de schoolgids in een andere taal willen lezen, dan verwijzen wij u naar Google Translate (link)

Namens het team van Kentalis College Zwolle.

Een vriendelijke groet,

Ylet Slot
directeur Kentalis College Zwolle

Russenweg 3, 8041AL Zwolle 

Bij de start van het schooljaar 2023-2024 ontvangt u een informatiekaart. Hierin staat nuttige informatie over onder andere schooltijden, vakanties en studiedagen.

Onze visie

We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van de leerling en vinden het heel belangrijk om deze te stimuleren. Dit doen we door aan te sluiten bij hun passies en interesses. 

We richten ons op de communicatieve ontwikkeling als ook de cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling. Want om mee te kunnen doen in de samenleving is het ontwikkelen van zelfkennis, (communicatieve) zelfredzaamheid en autonomie van groot belang. 

Ons onderwijs wil een belangrijke bijdrage leveren aan een inclusieve samenleving: een samenleving die elk mens kansen biedt! 

Onze leerlingen

Als gevolg van spraak- en/of taalproblemen is er bij de geplaatste leerlingen sprake van een onderwijsachterstand en een beperking in de communicatieve redzaamheid. Kentalis College Zwolle biedt aan leerlingen vanaf 12 jaar onderwijs dat aansluit bij hun mogelijkheden. Het onderwijs is zoveel mogelijk afgestemd op het onderwijs van de afdeling VMBO en praktijkonderwijs van Thorbecke SG. 

De leerlingen krijgen de theorievakken in de Kentalis-klas en volgen de praktijkvakken binnen Thorbecke SG, samen met de reguliere leerlingen. 

Binnen onze intensieve onderwijsinstelling zitten leerlingen met een grote ondersteuningsbehoefte vanwege hun (vermoedelijke) taalontwikkelingsstoornis. 

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een neurocognitieve ontwikkelingsstoornis. Door deze stoornis wordt taal in de hersenen minder goed verwerkt en ontstaan moeilijkheden met het verwerken van taal (taalperceptie) en/of uiten van taal (taalproductie). De taalproblemen kunnen voorkomen in alle taalgebieden: fonologie, morfologie, woordenschat, zinsbouw en pragmatiek. Mondelinge taalvaardigheid is een belangrijke factor voor schoolsucces. 

Leerlingen met een TOS zijn communicatief minder redzaam dan hun leeftijdsgenoten. 

Hoewel TOS voor kan komen bij alle intelligentieniveaus, hebben de meeste leerlingen binnen de intensieve onderwijsinstelling een (laag)gemiddelde intelligentie. Bij een deel van de leerlingen gaat hun taalontwikkelingsstoornis samen met sociaal-emotionele problemen en/of gedragsproblemen. 

Naast taalproblemen laat een aanzienlijk deel van de leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis ook problemen zien in de ontwikkeling van de executieve functies. Executieve functies worden ook wel regelfuncties genoemd. Het zijn de hogere controlefuncties van de hersenen die mensen in staat stellen om beheerst, planmatig en sociaal aanvaardbaar gedrag te laten zien. Achterstanden bij leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis liggen met name in het werkgeheugen, de inhibitie en de mentale flexibiliteit. 

Bij een deel van de leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis verloopt de ontwikkeling van de Theory of Mind vertraagd. De Theory of Mind staat voor het vermogen om je eigen gedachten en emoties te lezen en om je te verplaatsen in de gedachten, gevoelens en het daarmee gepaard gaand gedrag van een ander. Door de problemen in de ontwikkeling van taal, executieve functies en theorie of mind hebben deze leerlingen moeite met het ontwikkelen van sociale vaardigheden.   

Schoolondersteuningsprofielen

Toelating 

Om toegelaten te worden tot Kentalis College Zwolle hebben wij toelatingseisen opgesteld. Daarnaast geven wij aan in het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) voor welke leerlingen deze school geschikt is. Wij verwijzen u dan ook naar het SOP (link). 

Doorstroommogelijkheden 

Wij streven ernaar om leerlingen door te laten stromen richting het regulier onderwijs. Wij kijken naar de onderwijsbehoeftes en mogelijkheden en bespreken met ouders en leerlingen de uitstroom- en doorstroommogelijkheden. Hierbij streven wij naar optimale ontwikkelingsmogelijkheden voor de leerlingen. Doorstromen gedurende het schooljaar is mogelijk, indien er ruimte is binnen de klassen van de Thorbecke SG. 

Bij doorstroom na 1 of 2 jaar Kentalis College Zwolle kijken wij naar de cognitieve ontwikkeling én naar de communicatieve en sociale redzaamheid. 

De leerlingen starten op de Kentalis College Zwolle met een onderwijsarrangement en er wordt in de loop van het schooljaar bekeken of dit arrangement passend blijft of omgezet kan worden in een ondersteuningsarrangement. Afhankelijk van de groepsgrootte zijn er op de Kentalis College Zwolle 1 of 2 klassen waarin het eerste en tweede leerjaar wordt vormgegeven. 

Voor de doorstroommogelijkheden verwijzen wij u naar onderstaand schema en de vertaling van de afkortingen. 

VMBO Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs
BB Basisberoepsgerichte leerweg
KB Kaderberoepsgerichte leerweg
PM Praktijk Mavo
PrO Praktijk Onderwijs
AB Ambulante begeleiding
MBO Middelbaar beroepsonderwijs 

Stroomschema KCZ en TSG

 

Schoolplan

Kentalis College Zwolle biedt onderwijs en ondersteuning dat gericht is op de totale ontwikkeling van de leerling met speciale aandacht voor de ontwikkeling van taal en communicatie. We houden daarbij rekening met hun cognitieve en sociaal emotionele mogelijkheden. 

Elk kalenderjaar schrijven we voor onze school een jaarplan, een afgeleide van het schoolplan. Het jaarplan beslaat, zoals de naam al doet vermoeden, een kalenderjaar. In dit jaarplan worden ook de doelen voor het betreffende jaar beschreven.  

Doelen voor kalenderjaar 2024 zijn o.a.: 

  • Schoolplan 2024-2028 is beschreven.  
  • Er is een plan opgesteld waaruit blijkt dat Kentalis College Zwolle in de toekomst een duurzame onderwijssetting is en blijft voor leerlingen met een spraak– taalontwikkelingsproblematiek.   
  • Implementatie nieuwe Ontwikkelingsperspectief (OPP). 
  • Beschrijving zorgstructuur actualiseren. 
  • Intern de kwaliteit door ontwikkelen met een sterke focus op de samenwerking met Thorbecke SG 
  • Toetsmiddelen voor PrO-leerlingen herzien: van Cito naar …? 
  • Procedure beschrijven over het informeren van ouders bij instroom en uitstroom Kentalis College Zwolle.  

Organisatie van de school

De school Thorbecke SG ligt aan de Russenweg in Zwolle. Kentalis College Zwolle zit in het gebouw, waar ook de afdelingen VMBO en PrO van Thorbecke SG gehuisvest zijn op de tweede verdieping. 

De leerlingen komen uit een straal van circa 30 kilometer rondom Zwolle en komen met de fiets, de taxi of het openbaar vervoer naar school. De gemeentes en wij stimuleren dat de leerlingen zelfstandig leren reizen. 

Het gebouw is rolstoelvriendelijk en heeft aanpassingen voor leerlingen met een communicatieve of auditieve beperking.

Onderwijsteam

Het onderwijsteam is samengesteld uit verschillende disciplines. In het vervolg van dit hoofdstuk komen ze allemaal aan bod. 

Kentalis College Zwolle bestaat uit een School-in-School (SiS) en mediumsetting. Binnen het team zijn de volgende functiegroepen vertegenwoordigd, die zowel binnen de klas als de mediumsetting zijn betrokken: 

  • directeur 
  • mentor/groepsdocent 
  • leraarondersteuner 
  • onderwijsassistent 
  • intern begeleider 
  • logopedist 
  • orthopedagoog 
  • ambulant begeleiders 
  • managementassistent, leerlingenadministratie 

De schoolmaatschappelijk werker, wordt zo nodig, ingezet via de Enkschool Zwolle 

De administratie van leerlingen en financiën bevindt zich op Kentalis Enkschool (SO), aan de Jan Buschstraat te Zwolle. Verder gebruiken we kennis en inzet van personeel van het Thorbecke SG in de vorm van dyslexiespecialist, vakschooldocenten (praktijkvakdocenten), andere vakdocenten en inzet conciërge.  

Deze samenwerking is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst, waarin ook de financiële afspraken zijn opgenomen. 

De teamleden hebben hun sporen al verdiend in het cluster 2 onderwijs. Het zijn specialisten op het gebied van TOS. Nieuwe medewerkers op de afdeling en ook de medewerkers binnen het Thorbecke SG worden door hen opgeleid in de kennis die nodig is om de TOS- en SH-leerlingen binnen deze setting/school goed te kunnen begeleiden. 

Hieronder een omschrijving van de bovenstaande functies. 

Mentor/groepsdocent De mentor heeft een benoeming als groepsdocent. De groepsdocent geeft onderwijs en verricht daaruit voortvloeiende werkzaamheden van meer algemene aard. De groepsdocent is bevoegd en heeft de Pedagogische Academie of de Lerarenopleiding gevolgd. 

De docent heeft naast de lestaak diverse taken op schoolniveau. 

Leraarondersteuner De functie van de leraarondersteuner is ondersteuning van onderwijs en leerlingbegeleiding. Zij denkt mee over de invulling van lessen en voert onderwijsgevende taken uit. Zij observeert leerlingen en helpt hen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Zij besteedt aandacht aan de voortgang van individuele leerlingen en neemt nakijkwerkzaamheden op zich. Ook helpt zij mee bij de organisatie van schoolactiviteiten. De lerarenondersteuner is een allround medewerker, die handelt onder toezicht van de groepsdocent en beschikt over een afgeronde op functiegerichte opleiding. 

Onderwijsassistent Hoewel de eindverantwoording binnen een groep bij de docent ligt, vormt de assistent een belangrijke schakel bij de activiteiten in de klas en de praktijklessen van Thorbecke SG. De assistent heeft een onderwijsondersteunende taak ten behoeve van de pedagogische taakstelling van de school. Ook draagt zij bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De inzet is afhankelijk van de samenstelling van de groep. 

Intern begeleider De intern begeleider speelt een belangrijke rol binnen de leerlingenzorg van de school. Denk aan het opstellen van ontwikkelingsperspectieven, het systematisch in kaart brengen van de vorderingen van de leerlingen en het vormgeven aan eventuele aanpassingen ten aanzien van het onderwijsaanbod en de onderwijsvernieuwingen. De intern begeleider richt zich met name op de didactische ontwikkeling van de leerlingen door middel van klassenbezoeken, groepsbesprekingen en het participeren in de leerlingenbesprekingen. De intern begeleider bewaakt het leerlingvolgsysteem. Zij begeleidt en coacht de docent gericht op het oplossen van leerproblemen en advisering bij individuele handelingsplannen of groepsplannen. 

Logopedist Op Kentalis College Zwolle is een logopedist werkzaam. Er is afstemming tussen de logopedist, de docent en de intern begeleider over de taalontwikkeling. De logopedist verzorgt samen met de docent groepslessen in de klas gericht op taal en communicatie. Tijdens deze groepslessen wordt o.a. aandacht besteed aan het verkrijgen van inzicht in communicatieproblemen ten gevolge van TOS. Ook wordt gekeken naar de omgang met deze problematiek en het verbeteren van vaardigheden. Denk daarbij aan woordenschatuitbreiding, verhaalopbouw, taalgebruik en luisterhouding. 

De logopedist is betrokken bij het opstellen van het ontwikkelingsperspectief en diagnostiek ten behoeve van het lesprogramma. Individuele logopedische behandeling is nog mogelijk, maar zal alleen plaatsvinden als de individuele doelen niet in de klassensituatie geoefend kunnen worden. Deze behandeling richt zich dan op specifieke doelen die in overleg met de leerling zijn vastgesteld en zal in de meeste gevallen kortdurend zijn. De behandeling wordt onder of na schooltijd gegeven. Er wordt rekening gehouden met het lesrooster van de leerlingen.  

Binnen de mediumsetting speelt de logopedist een rol bij het aanvragen van een nieuw ondersteuningsarrangement en is zij onderdeel van de CvL (Commissie van Leerlingenzorg). 

Orthopedagoog De orthopedagoog op Kentalis College Zwolle heeft als taak de zorg rondom de leerlingen mede vorm te geven. De orthopedagoog is betrokken bij het groepsaanbod sociaal-emotioneel en het volgen van leerlingen op dit gebied. De orthopedagoog sluit aan bij leerling- en groepsbesprekingen en werkt nauw samen met de docent, intern begeleider en schoolmaatschappelijk werker. Waar nodig kan, om de onderwijsbehoefte beter in kaart te brengen, in overleg met de leerling en ouders aanvullende diagnostiek plaatsvinden. Ook kan in overleg met ouders en leerling worden verwezen naar Kentalis Zorg of andere externe zorginstanties. 

Bij vragen en/of problemen van pedagogische/psychologische aard kunnen ouders contact opnemen met de orthopedagoog, vooral wanneer de problemen betrekking hebben op school. Daarnaast speelt de orthopedagoog een rol bij het aanvragen van een nieuw arrangement en is zij onderdeel van de Commissie van Leerlingenzorg (CvL). 

Schoolmaatschappelijk werker Aan Kentalis College Zwolle is een schoolmaatschappelijk werker verbonden vanuit de Enkschool. Leerlingen en ouders kunnen bij vragen en/of problemen thuis een beroep doen op de maatschappelijk werker. Hierbij kunt u onder andere denken aan kortdurende opvoedingsondersteuning, praktische vragen en doorverwijzing naar andere instanties. Indien u de maatschappelijk werker wilt spreken, kunt u dat aangeven bij de groepsdocent. De schoolmaatschappelijk neemt vervolgens contact met u op. 

Wanneer er een vraag vanuit de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) of van de mentor komt, kan het zijn dat de maatschappelijk werker zelf contact met u zoekt om een afspraak te maken. Bij hulpvragen die langer begeleiding nodig hebben, koppelt zij dit terug in de CvL, waarna er (in overleg met ouders) wordt gekeken en besproken of een doorverwijzing naar Kentalis Zorg passend is of doorverwijzing naar een andere instantie. 

Managementassistent Zij assisteert het management en verzorgt de administratie, zoals deze op school voorkomt. Voor de leerlingenadministratie wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem van ParnasSys.  

Conciërge Kentalis College Zwolle maakt gebruik van de inzet van de conciërge van de Thorbecke SG. 

Stagiaires Zoals zoveel scholen hecht Kentalis College Zwolle er waarde aan om studenten van verschillende opleidingen de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met Kentalis College Zwolle. Het kan dus voorkomen dat studenten vanuit bijv. de PABO, de opleidingen Logopedie, Onderwijsassistent, de faculteit Orthopedagogiek van universiteiten of andere gerichte opleidingen stage komen lopen op Kentalis College Zwolle. Om deze stageperiodes ook voor de leerlingen van Kentalis College Zwolle zo goed mogelijk te laten verlopen, zijn er met betrekking tot de stage duidelijke richtlijnen vastgesteld.  

Vervanging bij afwezigheid  

Wanneer een collega ziek is, meldt deze dat ’s morgens op tijd bij de directeur. Er wordt dan door Kentalis naar een vervanger gezocht. 

Indien een collega docent van het Thorbecke SG zich ziekmeldt, dan zorgt Thorbecke SG tot 10.00 uur voor vervanging door een onderwijsassistent, als dit nodig mocht zijn. Als het niet lukt om na 10.00 uur een docent te vinden, zal in het uiterste geval de groep vrijgegeven worden.  

Rondleiding en inschrijven op onze school

Kentalis College Zwolle is een regioschool. Het is in het belang van uw kind/ onze leerling dat we samenwerken. Daarom hechten we veel waarde aan een goed contact met ouders. 

Informatieavonden en Open dagen 

Kentalis College Zwolle is graag behulpzaam bij het geven van informatie aan de ouders tijdens het oriënteren op vervolgonderwijs in groep 8 door voorlichtingsavonden te organiseren.  

Deze avonden worden ieder jaar in de periode november – februari georganiseerd op de Thorbecke SG en op de Kentalis Enkschool locatie Kampen en Zwolle. Leerlingen en ouders van groep 8 ontvangen via de leerkracht of Ambulante Dienstverlening een uitnodiging voor deze avonden. 

Daarnaast staan wij altijd open voor een rondleiding op individuele basis als u daar behoefte aan heeft. 

Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het bezoeken van open dagen van mogelijke scholen voor voortgezet (speciaal) onderwijs en de inschrijving op de nieuwe school.  

Op de website van Thorbecke SG vindt u de data waarop de open dagen plaatsvinden. 

Aanmelding 

Indien gewenst, willen wij u helpen met het invullen van het aanmeldingsformulier voor het vervolgonderwijs. Het is gebruikelijk dat de school, waarvoor u uw kind heeft aangemeld, informatie over uw kind bij de basisschool/SO opvraagt. 

Ouders kunnen via de leerkracht van groep 8 een aanmeldingsformulier voor het vervolgonderwijs aanvragen. De aanmelding voor Kentalis College Zwolle vindt plaats via Kentalis Enkschool (Jan Buschstraat 6 te Zwolle, telefoon 038 – 455 44 00). 

Zodra wij het aanmeldingsformulier hebben ontvangen, krijgen de ouders een ontvangstbevestiging en nemen wij contact op met de school van herkomst om het dossier van de leerling op te vragen. Wij gaan er dan vanuit dat er een onderwijsarrangement is aangevraagd. 

Zodra het onderwijsarrangement bij ons binnen is, ontvangt de ouder een bevestigingsbrief van de plaatsing. Wij hebben dan afgesproken met de school van herkomst, dat wij het schooldossier zo spoedig mogelijk ontvangen. 

Intakegesprek 

Nadat wij de ouders hebben laten weten dat plaatsing van de leerling mogelijk is, worden zij met hun kind in mei uitgenodigd voor een intakegesprek en een rondleiding met de groepsdocent van Kentalis College Zwolle. Tijdens dit gesprek kunnen onder andere de verwachtingen over het komende schooljaar naar elkaar uitgesproken worden. 

Vervolgens wordt de leerling voor de zomervakantie uitgenodigd voor een kennismakingsmoment in de nieuwe klas. Tijdens dit kennismakingsmoment ontvangt de leerling ook praktische informatie over de start van het nieuwe schooljaar op Kentalis College Zwolle.