Onze school

Voorwoord en onze visie

Beste ouder/verzorger*,

In deze schoolgids staat informatie over de Kentalis Prof. Huizingschool voor het schooljaar 2023-2024.

Kentalis Prof. Huizingschool staat voor succesvol, gelukkig en volwaardig meedoen in onze maatschappij. Wij bieden onderwijs om leerlingen hiervoor toe te rusten.

Kentalis onderwijs heeft het onderwijs en de begeleiding op basis van expertise ingericht voor drie doelgroepen:
- dove en slechthorende (DSH) leerlingen,
- leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS),
- leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB)/ doofblinde leerlingen (DB).

Wij Kentalis Prof. Huizingschool zijn een expertise school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS).

Expertise per doelgroep

Kentalis onderwijs zet zich in per doelgroep. We werken hierbij nauw samen met de onderzoekers en opleiders van de Kentalis Academie. Zo kunnen we maximale kwaliteit van onderwijs en begeleiding bieden.

Om onze expertise per doelgroep goed te kunnen toepassen en borgen, werken we niet (meer) met gemengde groepen van DSH-leerlingen en leerlingen met TOS. Concreet betekent dit dat nieuwe DSH-leerlingen geen onderwijs meer kunnen volgen op een school voor leerlingen met TOS.

Voor vragen over aanmelden voor onderwijs of ambulante begeleiding verwijs ik u naar het email-adres AanmeldingOnderwijs@kentalis.nl of onderstaande telefoonnummers.

Regio Noord Aanmeldpunt Enschede, Zwolle en Haren/Drachten 088-1013700

Kentalis Prof. Huizingschool maakt deel uit van Kentalis Onderwijs en is een bijzonder neutrale school voor Speciaal Onderwijs, cluster 2 in Enschede. Dit betekent dat we een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond. We geven onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar met auditieve en/of communicatieve problemen met een cluster 2 TOS onderwijsarrangement. Onze leerlingen komen uit de ruime regio van Enschede. We geven onderwijs aan ongeveer 140 leerlingen, verdeeld over 12 groepen. Met in totaal 50- 55 leerkrachten, ondersteunende en administratieve medewerkers bieden we een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. 

Iedere Kentalis school heeft ook een eigen schoolspecifieke schoolgids. 

Naast deze schoolspecifieke schoolgids bestaat een algemene schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis en is bedoeld voor ouders van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.

*Overal in de schoolgids waar ‘ouder’ of ‘ouders’ staat, bedoelen we ook verzorgers.

Ons motto

Elke dag Samen, Boeiend Onderwijs...

Op de Prof. Huizingschool zijn wij elke dag bezig met kwaliteitsverbetering.  
Wij werken samen aan nóg beter TOS onderwijs.

Onze visie op TOS Onderwijs 

Op de Prof. Huizingschool vinden we het belangrijk dat leerlingen leren binnen een betekenisvolle omgeving. Volop actieve betrokkenheid telt, evenals hoge verwachtingen bij de leerkracht én de leerling. Zo creëren we een omgeving waarin we leren met en van elkaar. Dat doen we met ‘BOEIEND’ onderwijs: 

Elke dag samen Boeiend onderwijs. 
Wij werken Ontwikkelings- en doelgericht. 
Ons onderwijs is Effectief ingericht. 
Onze Instructie is volgens ons H-lesmodel op maat. 
Wij zijn Experts in taal voor TOS. 
Wij geven kinderen Nabijheid doordat wij cyclisch werken middels vier cyclus. 
(Data-Duiden-Doelen-Doen)

Boeiend Onderwijs

Bij Boeiend onderwijs gaat het leren van leerkrachten en leerlingen hand in hand. Een rijke leeromgeving en intrinsieke motivatie is onmisbaar. Leerkrachten leren leerlingen zelfstandig denken en wakkeren het vuurtje voor leren aan middels thematisch onderwijs. Boeiend onderwijs is gericht op het behalen van optimale resultaten door middel van het creëren van onderwijsleersituaties van hoge kwaliteit. Om dit te realiseren is in elk geval innerlijke betrokkenheid nodig, zowel van het team als van de leerlingen. 

Onze kijk op leren en ontwikkelen

Kinderen ontwikkelen zich door te spelen, te onderzoeken en te ontdekken, door samen te werken én door de manier van lesstofaanbod op school. Wij vinden het belangrijk dat ieder kind zich kan ontwikkelen op school door het bieden van een veilig en uitdagend klimaat. We zijn als school gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen.

Vanuit de cognitieve leerpsychologie weten we processen van kennisvergaring en het onthouden van die kennis te verklaren. Deze theorie benadrukt het belang van leren en op welke manier dit proces levenslang wordt onderhouden. Cognitief leren is een manier van leren die altijd en in elke levensfase plaatsvindt. Het proces ‘regelt’ onze herinneringen en als de verwerking van informatie op de juiste manier gebeurt, resulteert dat in kennis. Om de verwerking van informatie op de juiste manier te laten verlopen vinden we een aantal dingen belangrijk:

• Herhaling
Het bieden van herhaling, op verschillende manieren, zorgt voor het langer vasthouden van informatie in het geheugen

• Betekenisvol onderwijs
Als kinderen iets leren wat dicht bij de belevingswereld ligt, dan onthouden ze het beter. We werken themagericht met de methoden waaruit we doelen halen. We leren, beleven en ervaren wereldoriëntatie, taal en lezen in samenhang.

• Taal
Onze kinderen hebben een zeer taalrijke omgeving nodig en dienen visueel ondersteund te worden op het taalgebied.

• Structuur
Het aanbod van informatie vindt plaats via H lesmodel: . Dit is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht controleert gedurende alle lesfasen steeds of alle leerlingen het begrijpen.

• Samen
Kinderen leren van en met elkaar. We vinden het belangrijk om in onze lessen coöperatieve werkvormen in te bedden. Het stimuleert de betrokkenheid en een actieve deelname van de leerlingen. Daarnaast zien wij ons team ook als een lerend team. Elke dag opnieuw leren we bij en zijn we bezig met onze teamontwikkeling. 

Het onderwijsleerproces
We bieden kinderen een leeromgeving die verbanden legt tussen de wereld binnen school en de wereld daarbuiten. In ons onderwijs stellen wij onszelf continu de vraag: wat heeft onze leerling nodig? We zijn ambitieus, werken thema-methodisch met groeps- en onderwijsplannen en sturen op opbrengsten. Daarbij streven we reguliere doelen na en sturen bij waar nodig. Met methodisch-thematisch onderwijs bereiden we onze leerlingen goed voor op hun toekomst.

Op basis van de jaarlijkse doelgroep scan en de opbrengsten die we analyseren, bewegen wij met de leerlingen mee en verbetering van onderwijs. Door een sterke voorbereidende en ondersteunende structuur geven we veel aandacht aan het leerstofaanbod dat past bij onze leerlingen.

Wij werken ons leerstofaanbod uit in onderwijsplannen, deze zijn in ontwikkeling voor de vakgebieden: TechnischLezen, BegrijpendLezen, Spelling, Rekenen en Sociaal Emotionele ontwikkeling.
Voor de overgebleven vijf onderwijsleeraspecten van het onderwijsleerproces schrijven wij kwaliteitskaarten om de borging van kwaliteit te bewaken:

  • Klassenmanagement
  • Leertijd
  • Pedagogisch handelen
  • Didactisch handelen
  • Schoolklimaat

Mondelinge taalontwikkeling en taal

We werken doelgericht en thema-methodisch aan het verbeteren van de taalontwikkeling en de communicatieve redzaamheid van de leerling in de sociale interactie. We dagen onze leerlingen uit tot communiceren en spreken. We stemmen ons taalaanbod, onze manier van communiceren en ons didactisch handelen af op de mogelijkheden van iedere individuele leerling. Onze leerlingen leren zo de taal voldoende begrijpen, zich begrijpelijk uiten en komen tot leren en ontwikkelen. Daarbij zoeken we doorlopend naar een evenwicht tussen stimuleren en compenseren.

Sociaal emotionele ontwikkeling en identiteit

In onderwijs en ondersteuning besteden wij extra aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, identiteitsontwikkeling en psycho-educatie.  

Ons specifieke aanbod op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling richt zich onder meer op sociale interactie, executieve functies (EF) en Theory of Mind (ToM). We creëren een veilige omgeving waarin we leerlingen nadrukkelijk uitnodigen en uitdagen om te communiceren over hun gedachten, hun gevoelens en hun relaties met anderen.  

Didactisch handelen: taal- en rekenonderwijs

We werken structureel en doelmatig aan basisvaardigheden en kennisuitbreiding. Het kader van ons didactisch handelen is een instructiemodel dat past bij onze leerlingen. We zetten daarmee een ‘Evidence Informed’ aanpak in. We bieden een passend leerstofaanbod, uitdagend, betekenisvol, met effectieve instructie vanuit het H-lesmodel (Ik, Wij, Samen Jij), pictogrammen zijn zichtbaar in onze groepen. 

Verder werken we eveneens structureel en doelmatig aan taalvaardigheid en kennisuitbreiding. Onze leerkrachten hebben kennis van cluster 2- methodieken, onder meer Spraakwaterval, Pe-tos, Story Grammer en Taal voor TOS, om het leren te bevorderen. De kwaliteitsindicatoren van Siméa zijn leidend voor ons didactisch handelen. De specifieke manier van werken voor onze doelgroepen staat in kwaliteitskaarten beschreven. We geven iedere leerling leidend les.
Een leerkracht verlaagt niet de lesdoelen, maar verhoogt de instructiekwaliteiten om de leerling vooruit te leiden. Onze uitgangspunten:

  • De leerkracht stemt de instructievorm af en werkt met het H-lesmodel;
  • De leerkracht heeft hoge verwachtingen van onze doelgroep en laat dit zien door gedifferentieerd te werken;
  • De leerkracht richt de leeromgeving betekenisvol in;
  • De leerkracht kent de vijf aspecten van het onderwijsleerproces en kan deze inzetten;
  • De leerkracht differentieert in de groep.

Leeromgeving

We zorgen voor een leeromgeving die toegankelijk en veilig is en die interactie, communicatie en identiteitsontwikkeling stimuleert. Dat is terug te zien in de inrichting van de school. In onze school ontstaan fijne lees- en zelfstandige werkplekken. De groepen hebben een rustige uitstraling daar waar visuele ondersteuning nodig is zijn woordkaarten en pictogrammen in alle groepen aanwezig. 

Leerplezier

Wij willen dat onze leerlingen met veel plezier naar school gaan. Voor ons is ‘plezier in leren’ en ‘vertrouwen in eigen kunnen’ onmisbaar om tot leren te komen. In de huidige maatschappij leren we een leven lang; dat maakt het extra belangrijk kinderen te laten ervaren dat leren vooral leuk is! 
Met de inzet van uitdagende methodes, thematisch onderwijs, spelend leren en actieve werkvormen, zorgen wij voor een aantrekkelijk leerstofaanbod voor alle kinderen.

Thematisch onderwijs
Met thematisch onderwijs bedoelen we een doordachte, sterk inhoudelijke en betekenisvolle leeromgeving waarin leerlingen gedurende een periode van 8 - 10 weken in een thema worden ondergedompeld. De thema’s zijn breed en nodigen uit tot leren en ontdekken. We zetten in op een sterke leeromgeving waarbij we de methodedoelen koppelen aan de gekozen thema’s.

De thema's komen meermaals in de schoolloopbaan van de leerling voorbij. We stapelen kennis op kennis en sluiten in de lessen goed aan bij de voorkennis van de leerlingen. Het leerteam werkt aan de inhoud van het thema; door met een themaplanner te werken, laten we zien aan welke doelen we werken. Er ontstaat zichtbaar een doorgaande lijn. Deze schoolbrede aanpak kent vier themaperiodes. In de leerteamvergaderingen wordt er inhoud gegeven aan leerstofaanbod en actieve werkvormen die passen bij de leeftijd en leervragen van de leerlingen. 

We hebben thema's voor groep 1 t/m 8. Alle groepen werken tegelijk aan hetzelfde thema. De thema's beginnen met een gezamenlijke start en eindigen met een gezamenlijke afsluiting met ouders. De thema’s zijn uitgewerkt in een aanbod voor groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. De themaplanner laat zien hoe het thema van begin tot eind verloopt. Leerlingen werken altijd naar een themaresultaat toe, waaraan vooraf eisen zijn gesteld. Natuurlijk is verschil in aanbod mogelijk. De leerkracht differentieert op aanbod en biedt leerlingen die extra oefening of uitdaging nodig hebben, extra kennisdoelen of vaardigheden aan. Zo differentiëren we op individueel niveau naar interesse en tempo.

Thema’s komen terug in de aankleding van het lokaal, de werkplekken. Ook tijdens het buitenspel, gym en in het Burgerschap en cultuuraanbod is het thema direct te herkennen. De leerkracht speelt in dit proces een belangrijke rol. Hij of zij observeert, sluit aan en voegt spel en actieve en coöperatieve werkvormen en impulsen toe. Met ParnasSys leerlijnen, een volgmodel, volgen wij de ontwikkeling van kinderen systematisch en zorgvuldig.

Coöperatieve werkvormen
Zijn goede werkvormen om samenwerken te oefenen. Samenwerken is een vaardigheid die kinderen nodig hebben om goed te functioneren in de samenleving. Door met elkaar samen te werken praten kinderen met elkaar over de leerstof. Ze zijn actief bezig en leren van elkaar. Wij kennen drie coöperatieve werkenvormen die we inzetten tijdens het lesgeven. 

Verder kennen we het inzetten van Wisborden - zo kan iedereen meedoen in het geven van een antwoord.

Het H-lesmodel 
Op de Prof. Huizingschool geven we les volgens het H-Lesmodel. Dit staat voor een doordacht lesmodel dat past bij onze doelgroep. Alle expliciet gekozen lesdoelen worden in fases aangereikt en deze worden, evenals nieuwe lesstof, voldoende ingeoefend. Tijdens de les activeren we alle kinderen om mee te doen. In alle groepen gebruiken we in de grootste deel van onze lessen dit lesmodel. Ons doel daarbij is met heldere instructies en kwalitatief hoogwaardige lessen met een concreet lesdoel leerlingen te activeren. We controleren voortdurend of de leerlingen de instructie begrijpen en nemen op basis hiervan beslissingen voor het vervolg van de les.

Het H-lesmodel - in fases

Fase 0

Voorbereiding
De leerkracht bereidt de les voor:
- Past het doel bij al mijn leerlingen?
- Past de verwerking bij al mijn leerlingen?
- Heb ik al mijn materiaal?
- Welke woorden behoeven aandacht?
De leerkracht kiest hierbij zijn/haar houding: laten, even aanstippen of via de viertakt didaktiek aanbieden.

Fase 1

Start van de les
- Pakkende start
- Activeren van voorkennis en terugblik
- Lesdoel benoemen
- Lesdoel visueel maken
- Doel koppelen aan belang in het dagelijks leven
- Gedragsverwachting uitspreken

Fase 2

Interactieve instructie
- Ik doe het voor
- Wij oefenen samen
- Jullie doen het zelf, ik kijk of het lukt
- Jij gaat zelfstandig aan de slag

Fase 3

Actieve verwerking
- De leerlingen gaan zelfstandig aan de slag
- Verlengde instructie
- Uitleg van de opdrachten
- Aangeven van de voorwaarden
- Loopdrondes
- Differentiatie
- Feedback

Fase 4

Einde van de les
- Afronding
- Reflectie op lesdoel
- Reflectie op proces
- Reflectie op werkhouding
- Vooruitblik

Onze leerlingen

Jaarlijks maakt het team een doelgroep scan. 

De doelgroep scan is verwerkt volgens de vier D cyclus (doelgroep-data-duiden-doelen-doen).
Op de Prof. Huizingschool stemmen we ons onderwijsaanbod af op de leerling populatie. 
Uit de doelgroep scan is te lezen waar we aandacht voor moeten hebben in ons lesgeven.

 

Opvallend vanuit de doelgroep scan is:

- We hebben meer jongens in de school dan meisjes. 
- Op het gebied van verstaanbaarheid, pragmatiek, woordbegrip en productie zien we een hoog percentage uitdagingen. 
- Het werkgeheugen van de kinderen levert een uitdaging op in de ontwikkeling. 
- Het percentage meertalige kinderen is hoog. Daarnaast heeft bijna de helft van de kinderen een andere culturele achtergrond. 
- We zien dat een aanzienlijk percentage kinderen te maken heeft met thuisproblematiek. 
- Op motorisch gebied zien we dat een redelijk aantal kinderen uitdagingen ervaart en hier ondersteuning bij nodig heeft.
- Veel kinderen zijn afhankelijk van taxi vervoer. 
- We zien een flink percentage kinderen met een beneden gemiddeld IQ. 
- Werkhouding uitdagingen zijn hoog. 

Taal ontwikkelingsstoornis (TOS)

Het merendeel van onze leerlingen heeft een Taalontwikkelingsstoornis of het vermoeden van een taalontwikkelingsstoornis. Dit is van invloed op de ontwikkeling van de leerling op meerdere ontwikkelingsgebieden. Door deze stoornis wordt taal in de hersenen minder goed verwerkt en ontstaan moeilijkheden met het waarnemen of begrijpen van taal (taalperceptie) en/of het uiten van taal (taalproductie). De taalproblemen kunnen voorkomen in alle taalgebieden: fonologie, morfologie, woordenschat, zinsbouw en pragmatiek. Mondelinge taalvaardigheid is een belangrijke factor voor schoolsucces. Leerlingen met een TOS zijn communicatief minder redzaam dan hun leeftijdsgenoten.

Wat is van invloed op ons onderwijs 

We zien dat de taalontwikkelingsstoornis van de kinderen invloed heeft op het leer en leesproces. Dit verloopt bij veel kinderen anders en moeizamer. Dit vraagt dagelijkse ondersteuning in de communicatie, productie van taal, het begrijpen van taal en de juiste manier van gebruik van de taal. Doordat de taal niet altijd goed begrepen wordt of gebruikt wordt, heeft dit direct invloed op de werkhouding van kinderen en de sociale omgang. Hier zullen wij alert op moeten zijn. Instructie wordt niet altijd goed begrepen en er is herhaling nodig. 

Onderwijs aan leerlingen met TOS: Evidence Informed Werken

Binnen Kentalis onderwijs willen we Evidence Informed Werken. Dat betekent dat we het aanbod en de manier van werken laten bepalen door onze expertise en ervaringen en door wetenschappelijke kennis over wat werkt voor kinderen met TOS. We baseren ons daarbij op het neuropsychologisch model van TOS. In dat model beschrijven en onderzoeken we de ontwikkeling van kinderen en jongeren met TOS aan de hand van vier pijlers: taal, sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en omgeving. Het samenspel van deze vier factoren bepaalt hoe iemand met TOS zich ontwikkelt.

Schoolondersteuningsprofielen

De Prof. Huizingschool is een expertise school voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Om toegelaten te worden tot het speciaal onderwijs op de Prof. Huizingschool heeft een leerling een beschikking nodig van de Commissie van Onderzoek (CvO).

Op onze school stemmen we het onderwijsaanbod af op onze jaarlijkse doelgroep scan. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) leggen we de uitgangspunten van ons onderwijsaanbod uit.

In het SOP lees je de relatie tussen de doelgroep, data, duiden, doelen en strategieën. Op de Prof. Huizingschool kiezen we voor onze grootste groep kinderen voor de strategie ‘INTENSIVEREN’. Deze strategie past het beste bij wat onze leerlingen nodig hebben en bij onze ambities. 

Dat betekent dat wij in ons basisprogramma de intensieve aanpak inzetten. We bieden ondersteuning op alle gebieden binnen het onderwijs. We gebruiken zoveel mogelijk concreet materiaal en maken zoveel mogelijk visueel. In onze onderwijsplannen is deze intensieve aanpak het uitgangspunt van ons onderwijsaanbod. We beschrijven in onze onderwijsplannen hoe we per vakgebied ons onderwijs vormgeven voor de grootste groep leerlingen. Leerlingen die onvoldoende rendement halen uit deze aanpak hebben meer nodig. Daartoe stellen we voor deze kinderen de aanpak ‘naar boven en naar beneden’ bij. Dit leidt tot de daaromheen liggende aanpakken; van zeer intensief en basis tot waar nodig verrijkend.

Onze leerlingen zijn afhankelijk van instructie. Zij hebben altijd een stukje verlengde instructie en veel herhaling nodig. Met deze ondersteuning zetten wij tot en met groep 4 in op een uitstroomperspectief vmbo-KB. Daarbij hoort een leerrendement van 75% tot 85%.

We bieden de kinderen op een intensieve manier 100 % van de lesstof aan, maar differentiëren op verwerking. In de kwaliteitskaart is te zien dat de standaardmethode niet volledig past bij onze doelgroep. Daarom voegen we aan de onderwijsplannen leerroutekaarten toe met passende doelen.

Het onderwijsaanbod voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) richt zich op ontwikkeling van communicatie en de uitbreiding van de taalvaardigheid. Een belangrijk doel is dat leerlingen (weer) plezier krijgen in communiceren.

Leerlingen met TOS of een vermoeden van TOS kunnen instromen vanaf drie jaar en negen maanden. Daarnaast ontvangen wij leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgen en later bij ons instromen. Wij schrijven kinderen bij ons in met een intelligentiequotiënt (IQ) vanaf 70. Ons streven is om leerlingen wanneer de mogelijkheid bestaat terug te plaatsen naar het regulier onderwijs.

Ons volledige School Ondersteuningsprofiel(SOP) kunt u hier inzien.

Schoolplan

De Kentalis Prof. Huizingschool wil BOEIEND onderwijs bieden. In ons schoolplan en onze schoolgids beschrijven we wie wij zijn, wat we verstaan onder Boeiend onderwijs en hoe wij dit uitvoeren. In de schoolgids geven we vooral informatie: hoe is onze school en ons onderwijs ingericht? In het schoolplan vertellen we hoe we ons willen ontwikkelen: wat willen we bereiken en hoe organiseren we dat in vier schooljaren?

In ons schoolplan (2024-2027) beschrijven we het kwaliteitsbeleid van het onderwijs, het personeelsbeleid en zicht op ontwikkeling en begeleiding in de totale school. We hebben de ambities van Kentalis vertaald naar onze schoolorganisatie. Jaarlijks vullen we een uitgebreide doelgroepscan in. Met onze 5D-cyclus  (doelgroep-data-duiden-doelen-doen) stellen we ambities en maken we plannen voor professionele ontwikkeling van ons team. Zo verbeteren en vernieuwen we altijd op basis van actueel onderzoek.

Het schoolplan is ook een wettelijk document. De onderwijsinspectie ziet toe op de naleving ervan. Benieuwd naar ons schoolplan? Stuur een mail aan w.steenbeeke@kentalis.nl.

Organisatie van de school

De Kentalis Prof. Huizingschool vormt samen met het Kentalis Maatman College het cluster-2 onderwijs in Enschede en is onderdeel van Koninklijke Kentalis. De Kentalis Prof. Huizingschool ligt aan de Maatmanweg 15, het Kentalis Maatman College staat ernaast aan de Maatmanweg 17-19. De plaatsing van leerlingen gebeurt nadat afgifte van een intensief arrangement voor cluster 2 (TOS).

De leerlingen van de Prof. Huizingschool komen uit Twente en omstreken. De meeste leerlingen komen voor het eerst op school via de Taaltrein van Kentalis (vroegbehandeling) of vanuit een andere vorm van vroegbegeleiding (kinderdagverblijf of peuterspeelzaal). Ook komen leerlingen vanuit het regulier basisonderwijs of via onze ketenpartners uit het speciaal onderwijs naar onze school.

Kentalis Managementteam Onderwijs

In ons gebied vormen we samen met de ambulante dienst (begeleiding van ondersteuningsarrangementen in het reguliere onderwijs) en VSO het Maatman het managementteam Onderwijs van Kentalis. De directeur van de Prof. Huizingschool is integraal verantwoordelijk voor de schoolontwikkeling, het personeelsbeleid en de financiën. In nauwe samenwerking met de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) het Zorgteam en Leerteam Coördinatoren houden wij toezicht op de kwaliteit van ons onderwijs en de zorg voor de leerlingen.

Indeling en bezetting van de groepen

Wij volgen dezelfde inhoud en structuur als regulier onderwijs. Wij streven 100% onderwijsaanbod na en zijn georganiseerd in leerteams. In leerteam 1 werken groepen 1-2 en 3-4. In leerteam 2 werken groepen 5-6 en 7-8.  Wij werken met leerteamcoördinatoren. Per groep bekijken we of we de juiste zorg en begeleiding kunnen geven. De leeftijd, onderwijsbehoefte en sociaal-emotionele ontwikkeling van de individuele leerling nemen we hierin mee; we zorgen dat het leerstofaanbod past bij de leerling én de groep. 

Vervangingsbeleid

Bij ziektevervanging maken wij gebruik van de vervangingspool van OBT (Onderwijs Bureau Twente). Zowel leerkrachten als onderwijsassistenten en leerkracht-ondersteuners kunnen wij ter vervanging inzetten vanuit deze pool. Bij langdurige ziektevervanging of vervanging i.v.m.  Zwangerschaps- of ouderschapsverlof kunnen wij Cv’s van kandidaten opvragen bij het OBT.  Vervolgens volgt er een sollicitatieprocedure. Ook bestaat er bij Kentalis de mogelijkheid om vacatures intern en extern uit te zetten. Dit zal afhankelijk zijn van de situatie en de functie die vervangen dient te worden.

Dit zijn de uitgangspunten van het vervangingsbeleid van onze school:

Leerkrachten worden bij ziekteverlof altijd vervangen vanaf de eerste dag. Dit geldt ook voor onderwijsassistenten, wanneer er sprake is van noodzakelijke ondersteuning van individuele leerlingen of noodzakelijke ondersteuning in groepen.

Medewerkers met zwangerschapsverlof en ouderschapsverlof worden altijd vervangen.

Bij planbaar verlof wordt er eerst gekeken of er dagen geruild kunnen worden met een duo collega. Wanneer een collega vervangen moet worden, neemt de directeur eerst contact op met de vervangingspool. Indien er geen leerkrachten zijn die kunnen vervangen via de vervangingspool, dan doet de directeur eerst een ‘noodoproep’ richting de eventuele duo-partner en de rest van het team.

De onderwijsassistenten van de school kunnen mogelijk tijdelijk een deel van de groep overnemen in overleg met een andere leerkracht, IB-er of directie als een (vervangende) collega niet op tijd kan komen.
Wanneer een collega niet direct kan komen, maar wel iets later op de ochtend, dan kunnen ambulante collega's tijdelijk de groep waarnemen.
Indien dit geen resultaat oplevert, dan wordt opnieuw met de vervangingspool contact opgenomen of er een onderwijsassistent of LIO-er (=leraar in opleiding) beschikbaar is (die de klas kan opvangen, onder verantwoordelijkheid van een leerkracht van een andere groep). Indien dit ook niet tot de mogelijkheden behoort dan kunnen groepen worden opgesplitst of gecombineerd (maximaal 2 dagen). Als laatste maatregel geldt het naar huis sturen van een groep en het regelen van ‘noodopvang’ op school. De directeur en IB-er worden in principe niet ingezet in volledige vervanging.

Iedere leerkracht zorgt dat de klassenmap up-to-date is en dat altijd de volgende lesdag in de map is ingevuld, zodat vervangers weten wat die dag op het programma staat en de noodzakelijke informatie bij de hand hebben. Handleidingen liggen klaar op een vaste plek zodat daar niet naar gezocht moet worden.
Ouders en verzorgers worden in het geval van opsplitsen van de groep geïnformeerd op de betreffende dag via de mail. Mocht er sprake zijn van het ‘naar huis sturen’ van een groep na twee dagen opsplitsen, dan worden ouders en verzorgers hiervan, een dag van tevoren, op de hoogte gebracht via de mail.


 

Onderwijsteam

Algemeen

Ons onderwijsteam bestaat uit verschillende professionals die samenwerken in leerteams. Het totale team telt 50-55 medewerkers.

Samenwerken in Leerteams 

Onze leerteams staan voor: Elke dag samen, Boeiend Onderwijs. Het team werkt in leerteams samen, binnen een grotere ambitie. Het leerteam werkt samen aan het realiseren van kwaliteitsdoelen opgehaald uit de schoolbesprekingen. Dit creëert een heldere focus en richt de aandacht op onze aanpak en op wat goed gaat in de lespraktijk en bewezen werkt vanuit onderwijsonderzoek. Leerteams werken als een platte organisatie: van onderaf het onderwijs verbeteren.

Ieder leerteam is onderdeel van het gehele schoolteam. Een leerteam is een groep leerkrachten, een logopedist, onderwijsassistent, intern begeleider en orthopedagoog. Ze komen regelmatig samen, wisselen expertise uit en zetten zich op onderzoeksmatige wijze in voor verbetering van de onderwijskwaliteit en leerresultaten van de leerlingen. Samen verbeteren we het onderwijs voor alle leerlingen in onze school. 

De voordelen van werken in een leerteam

  • We werken samen aan de zes onderwijsleeraspecten en aan Op zicht op ontwikkeling en begeleiding van leerlingen
  • Gericht op verantwoordelijkheden, rollen en taken van de leerteams
  • Gezamenlijk verantwoordelijk voor de inhoud van de schoolbesprekingen
  • Samen schrijven we, en voeren we onderwijsplannen en kwaliteitskaarten uit
  • Doelgroep onderzoek verder uitwerken en doorleven in het leerteam
  • Er ontstaat een duidelijke visie op leren, passend bij een TOS-leerling per leerteam
  • Cyclisch werken vanuit de 5D (Doelgroep Data Duiden Doelen Doen)  

Zorgteam

In ons zorgteam zitten de intern begeleiders, orthopedagogen, maatschappelijk werker, logopedist en directeur. Wekelijks komen ze bijeen voor een briefing. Tweewekelijks vergaderen ze en maken ze beleid op de zgn. OP2-standaard van de inspectie: Zicht op ontwikkeling en begeleiding. 

Zorgteam Breed

Is het voltallige zorgteam en de vier leerteamcoördinatoren samen. Dit is het MT (managementteam) van de Prof. Huizingschool. 

Het zorgteam Breed is verantwoordelijk voor:

  • De inhoud en borging van de kwaliteitskaarten
  • Het bevorderen van de samenwerking, de efficiëntie en zij zijn leerteam- en doelgroepgericht
  • Het stellen van de jaardoelen, analyse opbrengsten en leerresultaten 
  • Het bevorderen van de focus en eenduidigheid op zicht op ontwikkeling en begeleiding van leerlingen
  • Ondersteunt timemanagement door een jaar- en periodeplanning
  • Het afstemmen van het beleid op de behoefte van leerteams
  • De ondersteuning in het uitvoeren van mijnschoolplan.nl 
  • Het schrijven en borgen van de onderwijsplannen met de daaraan gekoppelde kwaliteitskaarten
  • Het in beeld brengen van de didactische vaardigheden van de leerkrachten

Het zorgteam Breed zorgt verder voor de borging naar onze stakeholders: MR, Directeur Onderwijs Noord Kentalis en Inspectie. 

Leerkracht
Onze leerkrachten zijn speciaal geschoold om op een goede manier BOEIEND onderwijs te geven aan onze leerlingen. In ons onderwijs is geen dag hetzelfde. Leerkrachten geven les, bereiden lessen voor, kijken na en stimuleren leerlingen. Leerkrachten zijn ook veel bezig met pedagogische taken. Iedere leerkracht sluit aan bij de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen en stimuleert ze in hun ontwikkeling. Dit doet de leerkracht door goed onderwijs, structuur en voorspelbaarheid te bieden. 

Vakleerkracht Het vak bewegingsonderwijs wordt verzorgd door een vakleerkracht. Alle groepen krijgen twee keer per week 45 minuten les van de vakleerkracht bewegingsonderwijs/gymleraar.

Leerkrachtondersteuner De leerkrachtondersteuner maakt deel uit van het leerteam en helpt de leerkracht mee in het onderwijsprogramma. Denk bijvoorbeeld aan het observeren en signaleren van problemen bij leerlingen, het voeren van onderwijsleergesprekken en het uitvoeren van zelfstandige taken in de leerlingbegeleiding, het helpen bij het voorbereiden van de lessen en het nakijken en verwerken van de toetsen. Een leerkrachtondersteuner mag zelfstandig lesgeven aan een groep. De leerkracht en leerkrachtondersteuner werken nauw samen en hebben dagelijks overleg over leerstof en leerlingen.

Onderwijsassistent Hoewel de eindverantwoording binnen een groep bij de leerkracht ligt, is een onderwijsassistent van groot belang bij activiteiten in de groep. De onderwijsassistent ondersteunt een klas waar nodig op pedagogisch gebied en draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. De onderwijsassistent heeft naast de ondersteuningstaak diverse taken op schoolniveau.

Logopedist Op de Prof. Huizingschool is logopedie verweven in het leerstofaanbod. Hierbij is het doel dat leerlingen kunnen deelnemen aan het onderwijs en communicatief redzaam zijn in de thuisomgeving en later in maatschappij. Tijdens logopedie is er aandacht voor communicatieve voorwaarden en gespreksvaardigheden, uitspraak, taalbegrip, woordenschat, zinsontwikkeling, verhaalopbouw, hoortraining, auditieve vaardigheden en meertaligheid. 

Alle leerlingen volgen het intensieve aanbod logopedie. Dit houdt in dat de leerlingen twee keer per week groepslessen krijgen. Tijdens de groepsles zetten we in op co –teaching; de leerkracht en logopedist begeleiden samen de volledige lesfasen van het H-les model.  Deze vorm van samenwerking tussen leerkracht en logopedist is van grote meerwaarde in het leerstofaanbod in het cluster 2 onderwijs. Naast groepslessen worden er op basis van de communicatieve behoeften van de leerling, ook individuele behandelingen gegeven. De doelen van de behandeling staan beschreven in het handelingsplan dat met ouders wordt besproken.  Op deze manier versterken we samen de communicatie van de leerling. Succeservaringen opdoen en plezier in het communiceren zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. 

Orthopedagoog De orthopedagoog ondersteunt in de zorg en begeleiding aan onze leerlingen en draagt bij aan de beeldvorming van de leerlingen. Een orthopedagoog heeft veel expertise op het gebied van gedrag, opvoeding en ontwikkeling van kinderen en maakt deel uit van de Commissie van Leerlingenzorg (CvL). Maar de orthopedagoog doet meer. Denk aan observaties, diagnostiek, leerkrachten ondersteunen bij het opstellen en uitvoeren van de inhoud van het ontwikkelingsperspectief (OPP), aansluiten bij leerling-besprekingen en gesprekken met ouders en meedenken over de kwaliteit en het beleid van de school.

Intern begeleider De intern begeleider richt zich vooral op de didactische ontwikkeling en de opbrengsten van het onderwijs. Dit gaat via klassenbezoeken en het meedoen in de leerling-besprekingen en groepsbesprekingen. De intern begeleider werkt nauw samen met de leerkracht, orthopedagoog en logopedist. Zij volgen samen de ontwikkeling van de leerlingen. De intern begeleider is lid van het zorgteam en de CvL. De intern begeleider ondersteunt en coacht leerkrachten op het gebied leerproblemen, groepsplannen, aanbod en het individueel handelingsplan. Een leerkracht kan bij de intern begeleider terecht met didactische vragen. De intern begeleider regelt verder de procedure van schoolverlating en zorgt daarbij onder andere voor de overdracht van de gegevens naar de volgende school, het Samenwerkingsverband en de Ambulante Dienstverlening van Kentalis. Zo zorgt een intern begeleider samen met de leerkracht voor BOEIEND onderwijs.

De leerteam coördinator Binnen een leerteam heeft iedereen een rol. Leerteams werken als een platte organisatie; van onderaf het onderwijs verbeteren. Een leerteamcoördinator houdt overzicht, legt verbinding tussen het leerteam en het zorgteam. De leerteam coördinator bevordert de samenwerking en efficiëntie in het leerteam en is doelgroep gericht.
De leerteam coördinator zorgt voor een; 

  • Efficiëntere samenwerking tussen leerkrachten
  • Biedt inzicht in de ambitie en jaardoelen voor het leerteam 
  • Is gericht op leerproces van onze doelgroep, didactisch handelen en differentiatie
  • Ondersteunend aan directie, zorgteam en leerkrachten 

Verder kennen wij in onze school een TOS coördinator, Burgerschap en Cultuur coördinator, Lees-bieb coördinator. We werken ernaartoe dat elk kernvak een coördinator heeft.  Een coördinator is een veelzijdig teamlid binnen onze school die wordt ingezet om van alles te coördineren

Maatschappelijk werker Onze maatschappelijk werker helpt ouders bij vragen en/of problemen thuis die te maken hebben met hun kind. Denk bijvoorbeeld aan kortdurende opvoedingsondersteuning, praktische vragen, bijvoorbeeld hulp bij het invullen van formulieren en het doorverwijzen naar andere instanties. De maatschappelijk werker op onze school is Mariska Letteboer. Ze werkt op maandag, dinsdag en donderdag en is te bereiken via het nummer van school of via email: m.letteboer@kentalis.nl

Administratie Het administratieve team van de Prof. Huizingschool draagt zorg voor de gehele leerlingadministratie. Daarnaast doen zij de personeelsadministratie en voeren ze overige administratieve taken uit.

Stagiaires Wij bieden plek aan verschillende opleidingen te weten ROC - PABO - HBO.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Voor plaatsing van een leerling op de Prof. Huizingschool, is een intensief onderwijsarrangement nodig. Voor het aanvragen van een onderwijsarrangement en informatie over de procedure kan telefonisch contact opgenomen worden met het aanmeldpunt. Trajectbegeleiding Kentalis 050-5331931. U wordt dan doorverbonden naar een trajectbegeleider. Een trajectbegeleider bespreekt met u  (waar mogelijk ook met de leerling) en de huidige school welk onderwijsarrangement het meest passend zou zijn (intensief of ondersteuningsarrangement) De trajectbegeleider schrijft een advies aan de Commissie van Onderzoek (CvO). Deze commissie neemt het definitieve besluit over het onderwijsarrangement. Wanneer de CvO een intensief arrangement afgeeft, kan de leerling toegelaten worden op de Prof. Huizingschool. 

Als u, samen met de trajectbegeleider, overweegt of een intensief arrangement nodig is voor uw kind, dan bent u van harte welkom om een kijkje te komen nemen op onze school. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie op leren.  

Aanmelding Onderwijs

Wilt u een aanmeldpakket? Stuur dan een mail naar: aanmeldingonderwijs@kentalis.nl

Heeft u nog vragen over een eventuele aanmelding of wilt u liever telefonisch aanmelden, bel dan het Aanmeldpunt Onderwijs Regio Noord, telefoonnummer 088-1013700. 
Telefonisch zijn zij bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00-16.30 uur.