Alinde Luijten: ‘Kom gerust een dagje meelopen, dan zie je hoe leuk dit werk is’

Foto van Alinde

Alinde Luijten – op Instagram bekend als ‘Juf Alinde’ – werkt sinds januari 2023 in het speciaal onderwijs op Kentalis De Voorde in Rijswijk (cluster 2). Ze staat daar voor groep 3, met 13 leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben of slechthorend zijn. Ze wist weinig tot niets van TOS toen ze startte. Toch maakte ze zich het onderwerp zo snel en goed eigen, dat ze een mooi voorbeeld is voor potentiële nieuwe collega’s.

Mijn werk is zo bijzonder

Alinde: ‘’Ik ben opgeleid in het regulier onderwijs. Daar stond ik voor zo’n grote klas, dat ik het gevoel had dat ik er niet voor de kinderen kon zijn zoals ik het graag wil. Nu ik 5 dagen in de week voor dezelfde groep sta met 13 leerlingen, voelt dat veel prettiger. Zo fijn dat ik daardoor heel veel van de kinderen weet. De kinderen hebben vrijwel allemaal TOS en dat is tegelijk bijzonder en pittig. Toch vind ik het leerjaar nu al ontzettend leuk. Veel woorden kennen ze niet en ze hebben moeite om zich uit te drukken. Het mooie vind ik dat ze toch leren lezen, ook woorden die ze niet kennen. Heel knap en daar word ik erg gelukkig van!

Al werkend leer je veel

Eerst wist ik niets over TOS, maar zag de vacature voorbijkomen en solliciteerde erop. Toen mocht ik een dag meelopen op de TOS-groep en daar werd ik zo enthousiast van, dat ik ben aangenomen bij Kentalis De Voorde. Daar werk ik nu sinds januari dit jaar en ik heb geen seconde spijt gehad van deze stap. Ik vind het namelijk superleuk! Toen ik startte keek ik mee bij collega’s en heb hen veel vragen gesteld over dit soort onderwijs. Ook leerde ik veel van de gesprekken met logopedisten en de gebarencursus die ik heb gevolgd. Van TOS wil ik graag alles weten, want hoe meer je weet, hoe beter je de kinderen kunt helpen.

Contact en verbinding

Ik zie het als hoofdtaak om heel goed te kijken naar de kinderen. Daarbij stel ik mezelf continu de vraag ‘hoe gaat het met de kinderen’. Dat gaat bij mij automatisch, elke dag weer. Ik vraag ze ook daadwerkelijk hoe het met ze gaat. Door het stellen van vragen die ze kunnen begrijpen. Want een verhaal vertellen of een vraag beantwoorden vinden de meeste kinderen moeilijk. Als ik een kind bijvoorbeeld vraag ‘hoe gaat het met je?’ dan zeggen ze meestal ‘goed’. Terwijl ze dit niet altijd zo uitstralen. Dan vraag ik door: ‘ik zie dat je niet zo blij kijkt, klopt dat?’ Soms weten zij van binnen wat hun dwars zit, maar kunnen zij hier geen woorden aan geven. Wat ik leuk vind, is dat schakelen naar een ander type vraag, waarmee ze dan wel het antwoord kunnen geven. Laatst nog vroeg ik een jongen in mijn klas die met een werkje bezig was ‘hoe ver ben je’. Toen antwoordde hij ‘ik ben 7 jaar’. Dan wijs ik in zijn boekje aan wat hij al gedaan heeft en waar hij is, om dan te vertellen ‘je bent zo ver’. Toen snapte hij het. Naast Nederlands ondersteund met gebaren werk ik sowieso veel met mijn handen. Daarmee beeld ik uit wat ik zeg. Bijvoorbeeld bij rekenen: handen omhoog is meer, handen omlaag is minder. Soms gebruik ik pictogrammen of foto’s en de spreekbeelden. Bijvoorbeeld een beeld van de letter K met een schaar: dat illustreert dan de K van Knippen.

Juf Alinde op Instagram ambassadeur voor Kentalis

Omdat ik het belangrijk vind dat ik de taal in mijn groep visueel maak, bedenk ik vaak nieuw materiaal daarvoor. Dat gebruik ik niet alleen in de groep, maar post dat sinds afgelopen zomer ook op mijn Instagram-account ‘Juf Alinde’ . Via de link in bio kunnen collega’s binnen en buiten Kentalis dat materiaal downloaden en gebruiken voor hun groep. Ik krijg er leuke reacties op en ik zie dat de documenten al vaak gedownload worden. Leuk dat ik hiermee mijn steentje bijdraag aan leuke lessen voor iedereen die ze geven wil!
 

Loop een dagje met me mee

Het werken met deze kinderen vind ik echt geweldig. Door ooit een dag mee te lopen kwam ik er zelf achter hoe leuk dat is. Bij deze nodig ik mogelijk nieuwe collega-leerkrachten uit om gerust een keer een dag mee te komen kijken in mijn klas. Dan zie je met eigen ogen hoe leuk het cluster 2-onderwijs is!’’