Expertiseavond Samenwerken aan taal

Op 23 oktober 2025 organiseren Mgr. Hanssen, Koninklijke Kentalis en Adelante Audiologie & Communicatie samen een boeiende avond over taal en communicatie.
Tijdens diverse sessies gaan we kennis en ervaringen uitwisselen.

Programma

  • 18.45 uur Inloop met koffie en thee
  • 19.00 uur Welkomstwoord en plenaire presentatie
  • 19.30 uur Workshopronde 1
  • 20.15 uur Pauze: netwerken en informatiemarkt
  • 20.45 uur Workshopronde 2
  • 21.30 uur Einde

Aanmelden

Aanmelden voor deze expertiseavond kan via dit inschrijfformulier.

Workshops en voorlichtingen

Meer informatie over de verschillende sessies vind je op de volgende pagina van deze uitnodiging. Alle sessies worden zowel in ronde 1 als 2 aangeboden.

FloorPlay: spelen, maar dan op een speciale manier!
FloorPlay is een interventie die zich richt op het versterken van de affectieve ouder kind relatie en het bevorderen van de ontwikkeling van het kind. Onderliggende gedachte is dat de ouder-kind relatie minder vanzelfsprekend verloopt wanneer sprake is van ontwikkelingsproblemen, zoals TOS, bij het kind. Binnen de vroegbehandeling gaan we samen met ouders op zoek naar ingangen om het speelse contact en plezier te bevorderen en zo de wederzijdse communicatie te stimuleren. 
Tijdens deze workshop maak je kennis met de achtergrond en belangrijkste basisprincipes van FloorPlay. Aan de hand van videobeelden gaan we hier vervolgens actief mee aan de slag. Deze workshop is interessant voor professionals die meer willen weten over FloorPlay en hoe je deze interventie kunt inzetten om de (communicatieve) ontwikkeling van een kind te stimuleren. 
Sprekers: Loes Verkoeijen (Kentalis) en Marieke Scholtes (Kentalis)

Vroegsignalering: herken een taalontwikkelingsstoornis, wees er vroeg bij! 
Ongeveer 5-7% van de kinderen in Nederland heeft TOS. Wanneer spraak- en taalproblemen niet tijdig worden gesignaleerd, kan dit leiden tot problemen op andere ontwikkelingsgebieden. Tijdens deze voorlichting word je meegenomen in het herkennen van spraaktaalproblemen en onderliggende signalen bij jonge kinderen. Deze voorlichting is met name gericht op professionals die werken met het jonge kind (0-6 jaar). 
Sprekers: Esther van Erp (Adelante) en Evy van Herten (Kentalis)

Aanmeldpunt en CvO Vitus Zuid Hoensbroek
Tussen de vier instellingen voor onderwijs aan kinderen met een auditieve en/of communicatieve beperking die we in Nederland kennen, bestonden in het verleden grote verschillen. Vanuit de overheid, ouderorganisaties en Siméa hebben de vier instellingen een harmonisatie opdracht gekregen. Met die opdracht is ook Vitus Zuid aan de slag gegaan. 
In deze workshop informeren wij je over de positie, de taak en de werkwijze van de Commissie voor Onderzoek van Vitus Zuid en de nieuwe wijze van digitaal aanmelden via het aanmeldpunt zoals die sinds 18 augustus jl. is ingegaan. 
In deze workshop zullen we ingaan op een aantal zaken:

  • De wettelijke opdracht van de CvO tot harmonisatie.
  • De positionering van de CvO binnen Vitus Zuid.
  • Missie en taak van de CvO.
  • De nieuwe manier van aanmelden bij Vitus Zuid.
  • Arrangementen vanuit Vitus Zuid.
  • De routing van een aanvraag. 

Sprekers: Gerdina van den Berg (Vitus Zuid, Mgr. Hanssen), Dominique Boumans (Vitus Zuid, Mgr. Hanssen)  en Marian Stollman (Vitus Zuid, Mgr. Hanssen)

Beleef en ervaar TOS
Hoe is het om een taalontwikkelingsstoornis (TOS) te hebben?  Ervaar het zelf tijdens deze mini workshop. Je gaat zelf beleven hoe het is om niet uit je woorden te komen en hoe het kan voelen als je niet begrepen wordt. Je krijgt meer begrip voor een kind met TOS en een beter inzicht in wat een kind met TOS nodig heeft om goed te kunnen functioneren. 
Sprekers: Christel Hofland (Kentalis), Nina Bühn (Vitus Zuid, Mgr. Hanssen) en Paola Eijkenboom (Vitus Zuid, Mgr. Hanssen)

Iedereen meertalig 
Hoeveel talen hoor en zie je op één dag? We leven in een steeds méér-talige maatschappij. Kinderen brengen talen mee de school in, en we stellen ons de vraag hoe we het beste met die meertaligheid omgaan. Is meertaligheid een kracht of een belemmering? Hoe werkt dat, als je thuis een andere taal spreekt dan op school, of met je vrienden? Welk advies geef je aan de ouders? Meertaligheid hoeft geen probleem te zijn. Toch is het van groot belang om oog te hebben voor meertalige kinderen. Deze kinderen kunnen een taalachterstand of zelfs een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben. Op basis van recent onderzoek ervaren en verkennen we samen de meerwaarde van meertaligheid en bespreken we hoe problemen te signaleren.
Sprekers: Rianne Heitzer (Kentalis) en Margaret Flekken (Vitus Zuid, Mgr. Hanssen)

Kwaak de code, kraak de code, maak de code
Bij deze sessie gaan we het hebben over de ontwikkeling van de mondelinge taal in relatie tot de ontwikkeling van de schriftelijke taal bij basisschoolleerlingen. Welke invloed kunnen spraak- taalmoeilijkheden hebben op het lees- en/of spellingsproces? Op welke mondelinge taalaspecten kun je letten bij kinderen die het aanvankelijk lezen en/of spellen niet onder de knie krijgen? Heeft de mondelinge taalvaardigheid van kinderen ook invloed op het gevorderde lezen en spellen? Samen met jullie verkennen we bovenstaande vragen. Deze sessie is bedoeld voor professionals in het onderwijs.
Sprekers: Monique Krings (Adelante) en Gemke Voncken (Adelante)

Hands-on communiceren: de kracht van gebaren
In deze bijeenkomst wordt de kracht van gebaren besproken, zoals het ondersteunen van de taalontwikkeling bij kinderen. Er wordt ingegaan op hoe kinderen taal leren en waarom het maken van gebaren hierbij kan helpen. Ook wordt uitgelegd wanneer en op welke manier gebaren ingezet kunnen worden. In het tweede deel van de bijeenkomst gaan we op een interactieve manier samen aan de slag met gebaren: interessant voor alle mensen die werken met jonge kinderen, omdat je met je handen ook veel kunt zeggen!
Sprekers: Joëlle Kerckhoffs (Adelante), Gerdie Saris (Adelante) en Lonneke Stammen (Adelante)