Ervaringsverhalen

Lees ervaringsverhalen van kinderen, jongeren, volwassenen, ouders en professionals. Ook je verhalen delen? Laat het ons weten.

"Tijs (6) had in zijn peuterjaren veel negatieve ervaringen door zijn taalontwikkelingsstoornis. We merken dat het nu steeds beter gaat", vertelt zijn moeder Bettina. "Hij leert veel en de leerkracht houdt ontzettend goed rekening met hem.” 

Wat een mooie brief van de ouders van oud-leerling Jordy. Jordy studeerde onlangs af aan de Vrije Universiteit Amsterdam en heeft daar nu ook een baan. Als kind had hij ernstige spraakproblemen. Daarom ging hij naar de Prof. Huizingschool van Kentalis in Enschede.

Je wilt dat jij en je kindje elkaar goed begrijpen. We helpen je daar graag bij en bieden zorg op maat. Behandelcoördinator Jeanne Berkelmans: “Er is veel mogelijk. Van gebaren leren tot videohometraining. We bekijken wat bij jouw gezin past.” 

René (57) werd twee jaar geleden plotsdoof aan zijn linkeroor. Hij hoorde alleen nog een akelige, harde ruis: tinnitus. Het advies van de arts: leer maar leven met het oorsuizen. En dat is René gelukt. Hij geniet weer van zijn leven, zelfs van muziek en feestjes. “Maar het heeft mij veel tijd gekost om dit te accepteren.”

Dit is Beer (13): bescheiden brugklasser en pianist in spé. Beer vindt het niet erg dat hij zwaar slechthorend is. “Er kan veel meer dan sommige mensen denken als je slechthorend bent.”

Steeds meer kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) gaan naar een reguliere school. “Een groot voordeel is dat ze veel leren van klasgenoten”, legt ambulant begeleidster Wilma van Ewijk uit. “Het is wel belangrijk dat de kinderen goed meekomen en zich happy voelen. Wij bezoeken leerlingen op school om te zorgen dat ze de juiste begeleiding krijgen.”