Nieuws

Deelkracht

TOSKoploper: de weg naar zelfstandigheid

Wanneer een taalontwikkelingsstoornis (TOS) bij een kind gesignaleerd wordt, zijn er verschillende manieren om de taal- en spraakontwikkeling van het kind te verbeteren. Er wordt gekeken naar welke obstakels er zijn voor het kind. En vervolgens naar handvatten om het zelfvertrouwen te vergroten. Er wordt relatief veel onderzoek gedaan naar kinderen met TOS.

Communiceren als je doofblind bent

Heb je ervaring met een beperking in horen én zien? We zijn op zoek naar jou!

We zoeken mensen die een vragenlijst willen invullen over hulpmiddelen voor mensen met een beperking in horen én zien (doofblindheid). Daarmee krijgen we inzicht in welke hulpmiddelen er zijn  voor mensen met doofblindheid en hoe bruikbaar en effectief deze zijn.

Deelkracht - Beelden bij gehoorverlies

Beelden bij gehoorverlies: videoportretten voor meer begrip en herkenning

In Nederland wonen zo’n 1,5 miljoen mensen die doof of slechthorend zijn. Zij horen minder of geen gesproken taal en kunnen daardoor niet alles wat er om hen heen gebeurt goed volgen. Aan de hand van diverse persoonlijke portretten vertellen mensen met gehoorverlies over hun leven en de keuzes die zij hebben gemaakt. Het eerste portret verschijnt in de week van 15 november.

Doofblind - Samenwerking met Vilans

Deelkracht en Vilans Hulpmiddelenwijzer werken samen aan betere kennis voor mensen met doofblindheid

Deelkracht en Vilans Hulpmiddelenwijzer werken samen aan betere kennis voor mensen met doofblindheid, een combinatie van doof-/slechthorendheid en blind-/slechtziendheid. De samenwerking komt tot uiting in een speciale informatiepagina op Vilans Hulpmiddelenwijzer, samen met vijf nieuwe hulpmiddelenpagina’s en eigen tags voor deze aandoening.

Speakaboo

Friese versie in Speakaboo-app voor logopedisten beschikbaar

Alle Friestalige kinderen in Fryslân groeien meertalig op. Meestal gaat dit goed, maar niet altijd en die kinderen worden dan vaak doorverwezen naar een logopedist. Logopedisten krijgen pas een goed beeld van de taal- en spraakontwikkeling van meertalige kinderen als zij die kinderen in al hun talen kunnen onderzoeken.

Werken bij Kentalis als logopedist

Werken als logopedist bij Kentalis

Werken bij Kentalis als logopedist is erg divers. Wat deze functies binnen Kentalis gemeen hebben, is dat het écht anders is dan bijvoorbeeld werken op een praktijk of in een ziekenhuis. Bij de ene vacature ligt de nadruk op groepsbehandeling van kinderen of op samenwerking met leerkrachten. Bij de andere op diagnostiek bij jongeren of intensieve behandeltrajecten.

Kentalis hoofdgebouw

Uitnodiging vervolgbijeenkomst: omgevingsdialoog veranderingen Kentalis-terrein

Op 21 oktober van 19.00-20.30 uur organiseert Kentalis een vervolgbijeenkomst over de veranderingen op het terrein aan de Theerestraat. Deze bijeenkomst wordt gehouden in de Blauwe Zaal van het Hoofdgebouw aan de Theerestraat 42. Wij nodigen geïnteresseerden van harte uit om zich aan te melden.

Het Zorg Innovatie Forum, Het Houten Huis, het Noord Nederlands Toneel, Club Guy & Roni, SPOT Groningen, GGMD, Kentalis, gemeente Groningen en de Hanzehogeschool Groningen

Beeldentaal: cultuurparticipatie voor iedereen

Cultuurparticipatie toegankelijk maken voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en jongeren en jongvolwassenen met een auditieve beperking. Dat is het doel van het tweejarig project Beeldentaal dat morgen van start gaat in Groningen.

De kunstbus Almere

Kunstbus Almere toegankelijk voor dove en slechthorende kinderen

Dankzij een samenwerking tussen Deelkracht en Kleur in Cultuur rijdt er de komende vier weken een doofvriendelijke Kunstbus rond in Almere.

Symposium 'Als taal geen feestje is'

Aandacht voor TOS tijdens symposium, Wereld TOS Dag en schoolbezoek

In oktober slaan Kentalis, Pento en de Hanzehogeschool Groningen de handen ineen om extra aandacht te vragen voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). En dat is hard nodig. Want veel mensen hebben nog nooit gehoord van TOS.

Ambulante begeleidster leest samen met een jongetje

Onze ambulante begeleiding krijgt gemiddeld een 8,2!

Reguliere scholen, ouders en leerlingen waarderen de ambulante dienstverlening met een gemiddeld rapportcijfer van 8,2 op het tweejaarlijks ervaringsonderzoek. Door de corona en de lock down zijn de begeleidingsmogelijkheden zo goed mogelijk aangepast aan de situatie. Wij zijn dan ook trots op het resultaat, de hoge respons en de hoge waardering voor onze medewerkers!

Doofheid of slechthorendheid beleven voor en door kinderen

Voor kinderen is het moeilijk om in te schatten hoe het is om doof of slechthorend te zijn. In de workshop ‘D/SH-beleving’ kunnen zij dat met behulp van allerlei oefeningen zelf ervaren. Daarna bedenken de kinderen samen met de trainer hoe zij rekening kunnen houden met een doof of slechthorend kind in hun omgeving.

De onderzoekers samen in beeld

Onderzoek naar arbeidsparticipatie van mensen met auditieve beperking

Samen met het Bartiméus Fonds, Koninklijke Visio, Vrije Universiteit Amsterdam en het Amsterdam Center for Learning Analytics start Kentalis een onderzoek naar de arbeidsparticipatie van mensen die doof of slechthorend zijn. Eerder al verscheen het onderzoek ‘Visueel in Beeld’, waarin de arbeidsparticipatie van mensen met een visuele beperking werd onderzocht.