Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

De onderwijsprogramma’s worden aangeboden afgestemd op het uitstroomniveau; uitstroom vervolgonderwijs, uitstroom arbeid. Hierbinnen is er een differentiatie naar niveau op basis van de onderwijsbehoefte. Er is een basisaanbod vakken in de onderbouw; zie onderstaande tabel. Daarnaast wordt er een vakspecifiek aanbod gedaan naar aanleiding van gekozen profielen. 

Tabel: Basisaanbod vakken per uitstroomprofiel en gedifferentieerd naar uitstroomniveau

VMBO BB VMBO KB VMBO TL beschutte arbeid arbeid
Nederlands Nederlands Nederlands Nederlands Nederlands
Engels Engels Engels   Engels
Wiskunde Wiskunde Wiskunde    
Rekenen Rekenen Rekenen

Rekenen

Rekenen

Mens en

natuur

Mens en

natuur

Mens en

natuur

Cultuur en maatschappij Cultuur en maatschappij

Mens en 

maatschappij

Mens en 

maatschappij

Mens en 

maatschappij

sova sova

Biologie

Economie

NASK

Biologie

Economie

NASK

Biologie

Economie

NASK

Psycho-educatie Psycho-educatie
LOB LOB LOB LOB LOB
Psycho - educatie Psycho - educatie Psycho - educatie ICT ICT
Sova sova sova Beeldende vorming Beeldende vorming

NGT en

Dovencultuur

NGT en

Dovencultuur

NGT en

Dovencultuur

NGT en

Dovencultuur

NGT en

Dovencultuur

Lichamelijke opvoeding Lichamelijke opvoeding Lichamelijke opvoeding Lichamelijke opvoeding Lichamelijke opvoeding
Techniek Techniek Techniek praktijklessen praktijklessen

Uitstroomprofiel  VMBO

De opleiding vervolgonderwijs duurt vier jaar; tweejarige onderbouw en tweejarige bovenbouw. Wij hebben aanbod op de de volgende niveaus: Basisberoepsgerichte leerweg (BB), Kaderberoepsgerichte leerweg (KB) en Theoretische leerweg (TL).

In de bovenbouw hebben leerlingen die de basis- of kaderberoepsopleiding volgen, de keuze uit de volgende vakrichtingen:

  • PIE (Produceren, Installeren en Energie)
  • Z&W (Zorg en Welzijn)
  • E&O (Economie & Ondernemen) 
  • BWI (Bouw, Wonen & Interieur) 
  • MVI ( Media, Vormgeving & ICT)

In het tweede leerjaar wordt er tussen september en december 4 uur per week georiënteerd  op de verschillende profielen door de leerlingen, waarna de leerlingen vervolgens een keuze voor een vakrichting maken. De decaan zal deze keuze samen met de docenten begeleiden. Het onderwijsprogramma van het vervolgonderwijs is gericht op een vervolg: mbo-niveau 2 of hoger. Ook bestaat er een mogelijkheid om te “stapelen”. Daardoor bestaat de mogelijkheid om een diploma te behalen op een hoger niveau. De vmbo-uitstroom biedt dezelfde vakken aan zoals deze ook het regulier onderwijs worden aangeboden.

 

Uitstroomprofiel Arbeid

De opleiding arbeid duurt 6 jaar; tweejarige onderbouw, tweejarige middenbouw en tweejarige bovenbouw. 

Binnen het uitstroomprofiel Arbeid hebben leerlingen de mogelijkheid uit de volgende vakrichtingen: 

  • Detail & Retail
  • Horeca
  • Dienstverlening & Zorg
  • Plant en Groene Ruimte
  • Groene Leefomgeving & Techniek
  • Metaal & Lassen
  • Bouw, Wonen & Onderhoud
  • Mobiliteit

De wereldklas (WK), is een specifieke klas voor dove en slechthorende nieuwkomers met een anderstalige achtergrond waarvoor we een aangepast programma bieden. Het programma is afgestemd op de leerbehoefte en hulpvraag van de leerling. Het programma is specifiek gericht op taalverwerving van de Nederlandse gebarentaal, de Nederlandse taal en de Nederlandse cultuur, met als doel om de leerlingen zo spoedig mogelijk aan te kunnen laten sluiten bij de reguliere basislessen binnen het uitstroomprofiel Arbeid. 

In Compassend krijgen de leerlingen met een specifieke pedagogische aanpak of aangepaste omgevingsbehoefte het programma van de basisklas aangeboden met extra gespecialiseerde begeleiding. Het doel hiervan is de leerling extra te ondersteunen en te begeleiden in hun ontwikkeling zodat deze na een bepaalde periode niet of minder meer nodig heeft en de leerling aansluit bij de reguliere klassensituatie. Compassend wordt aangeboden in uitstroom Arbeid en de onderbouw van uitstroom Vervolgonderwijs.

Leerlingen techniek

arbeidstoeleiding

 

Stage

Leerlingen worden stap voor stap begeleid naar werken. Middels stage richten we ons op werknemers- en beroepsvaardigheden. Met de leerlingen wordt dit uitgewerkt in competenties die ze leren. 

Uitstroom Vervolgonderwijs
De uitstroom routes Vervolgonderwijs voor BB en KB lopen stage die gekoppeld is aan opdrachten binnen de leerlijn van het vak LOB (loopbaan oriëntatie en -begeleiding). Tijdens het derde en vierde leerjaar volgen de leerlingen een geclusterde stage van twee weken behorend bij de gekozen vakrichting. Zij krijgen opdrachten gericht op vak- en beroepsinzicht en zelfreflectie.

Uitstroom Arbeid
Het stagetraject wordt zorgvuldig middels een opbouw vorm gegeven. De stage start na een algemene arbeidstraining  die de leerling moet hebben afgerond voordat deze verder kan met de oriënterende stage.

Een oriënterende stage is een stage buiten de school binnen een bedrijf. Deze stage kan binnen meer beroepssectoren plaatsvinden om de leerling wat specifieke ervaringen te laten opdoen behorende bij die bedrijven en om algemene werknemersvaardigheden aan te leren. Daarna volgt de beroepsgerichte stage.

Beroepsgerichte stage: Deze stage is vooral de keuze van de leerling om in deze richting alles te leren wat nodig is om hierin later te gaan werken (op assistentenniveau). Het sluit het beste aan bij de kwaliteiten en competenties die de leerling bezit en verder wil en kan ontwikkelen. De beroepsgerichte stage loopt in veel gevallen naadloos over in een plaatsingsstage

Plaatsingsstage: Een plaatsingsstage is een stage bij een bedrijf waarbij het op voorhand al haast zeker is dat een leerling hier aan het einde van zijn schoolloopbaan een arbeidscontract aangeboden krijgt.


Stage start met één dagdeel per week en wordt gedurende de schoolperiode uitgebreid naar drie dagen per week. 

In het laatste jaar van de schoolloopbaan zal bij het UWV een aanvraag arbeidsvermogen ingediend worden. Met deze aanvraag wordt duidelijk of een leerling betaalde arbeid kan halen op de reguliere arbeidsmarkt  of met extra ondersteuning/aanpassingen op de werkplek (beschut werk). Bij beide toekenningen zal nauwe samenwerking komen tussen gemeente, ouders, leerling en school om een passende plek te vinden. De leerling valt dan namelijk onder de banen afspraak.

Wij vinden het belangrijk dat de samenwerking tussen ouders, leerling en school goed verloopt en dat de stage een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Deze samenwerking is belangrijk om de  leerling te begeleiden naar steeds meer eigenaarschap en verantwoordelijkheid. De gezamenlijke steun van thuis en school is onmisbaar omdat onze ervaring is dat leerlingen het vaak nog lastig vinden zich een weg  te banen in het bedrijfsleven. Door de juiste steun te bieden, krijgt de  leerling steeds meer vertrouwen in zichzelf en neemt daardoor meer en meer verantwoordelijkheid. Bij de start van de stage zal er dan ook veel begeleiding zijn door de stagebegeleiders. Daarom worden de stageplaatsen in het begin georganiseerd in de nabije omgeving van onze school. De logopedisten gaan op stagebezoek en geven begeleiding t.a.v. het gebied communicatie. 

Stage uren

leerjaar arbeidstraining stage uren
O1    
O2 (4)  
O3 4  
B1 (4) 16
B2   24
B3   24-27
V1    
V2    
V3   2 wkn blok
V4   1 wk blok
WK OB  (4)  
WK BB   16-24

 
 

Geïntegreerde logopedie en communicatie 

Op KCCZ hebben de logopedisten kennis op het gebied van doofheid en slechthorendheid. Zij hebben therapeutische vaardigheden om de communicatieve redzaamheid te bevorderen en leer- spraak- en taalstrategieën over te brengen. De logopedisten bereiden de leerlingen voor op de ‘mondige & talige maatschappij’.

Om het gestelde doel te bereiken zal de logopedist zich richten op de klassen, zodat de aangeleerde vaardigheden meteen in de sociale en communicatieve situaties kunnen worden toegepast. De gekozen doelen komen bij verschillende lessen en docenten aan bod. Op deze manier krijgen leerlingen t.a.v. de doelen meer oefening die in meerdere situaties aan bod komen. In de bovenbouw wordt de focus en oefening meer gericht op de uitstroom in de maatschappij.

De logopedisten begeleiden en coachen de leerling, de docenten en de maatschappelijke omgeving (bijv. stagebegeleiders) zodat de communicatie met de leerling zo goed mogelijk verloopt. Ze stemmen hierbij af op de communicatiecode van de leerling. De logopedisten gaan op stage-bezoek en bespreken de bevindingen met de leerling. Zij zetten zo nodig acties uit. De logopedisten bieden in de stage-omgeving ondersteuning aan de leerlingen en werkgevers en begeleiders ter verbetering van de samenwerking en de communicatie. De begeleiding is vooral gericht op het ontwikkelen en verbeteren van werknemerscompetenties en empowerment van de leerling.

Tijdens de hele schoolloopbaan van de leerling is een logopedist betrokken bij het onderwijs. In een enkel geval wordt kortdurend individuele logopedie op maat aangeboden. Als een leerling een duidelijke hulpvraag en motivatie heeft én de logopedist groeimogelijkheden ziet, kan individuele logopedie worden aangevraagd. Deze aanvraag moet eerst door het CvL worden goedgekeurd. Voor langdurige trajecten wordt verwezen naar de eerstelijns logopedie buiten school.

Overgangsnormen

Arbeid:

Binnen de uitstroom Arbeid hanteren wij geen overgangsnormeringen. Deze uitstroom is gebaseerd op maatwerk en er wordt per leerling gekeken wat passend is bij de ontwikkeling van deze leerling.

 

VMBO:

In het overgangsreglement is vastgelegd aan welke eisen een leerling aan het eind van een leerjaar moet voldoen om bevorderd te worden naar het volgende leerjaar.  De leerlingen maken toetsen en opdrachten die cijfers opleveren. Vooraf wordt bepaald wat de waarde van het cijfer is ten opzichte van andere cijfers. De cijfers die behaald worden blijven het hele schooljaar staan. Rapporten geven een tussenstand aan van hoe uw zoon/dochter ervoor staat. De mentor en docenten bespreken de voortgang van de leerlingen en koppelen dit in gesprekken terug met de leerlingen en u als ouders. 

 

het overgangsreglement

cijfer minpunt
3 3
4 2
5 1
1 minpunt + onderwijs vervolgen
2 minpunten + onderwijs vervolgen
2 minpunten kernvakken 0 bespreekgeval
3 minpunten 0 bespreekgeval
3 minpunten kernvakken - doubleren of afstromen
4 minpunten - doubleren of afstromen

  

 

Activiteiten

Ieder schooljaar organiseren wij specifieke activiteiten. Deze activiteiten geven we weer in de agenda op Social Schools. 

Jaarlijks hebben we de volgende activiteiten:

  • Gezamenlijke start schooljaar (schooljaar 2023-2024)
  • Viering rond kerst en carnaval
  • Excursies gekoppeld aan (vak)onderwijs

Via mentoren hoort u voorafgaand aan een activiteit wat dit zal zijn en wanneer, wat het doel is en hoe de uitvoering eruit zal zien. 
 

Buitenlandreis

Parijsreis

Dit jaar zullen de klassen 3 en 4 van uitstroom Vervolgonderwijs een buitenlandreis maken. De laatste jaren is dat naar Parijs geweest. Leerlingen ervaren hoe het is met elkaar op reis te zijn, te leven in een andere cultuur, ervaren de taal van een ander land. Aan de reis wordt een opdracht gekoppeld van het vak CKV. Jaarlijks wordt gekeken welk type reis het best passend is voor dat moment. 
Voor de reis wordt een eigen bijdrage gevraagd van € 200,-. 

De bovenbouw van uitstroom Arbeid gaat eenmalig op werkweek (eens in de 2 jaar). De laatste jaren is men naar de Ardennen geweest. Naast culturele indrukken wordt er vooral gewerkt aan samenwerking en empoweringsopdrachten met als doel zich goed voor te bereiden op hun vervolgstap in de maatschappij.
Voor de reis wordt een eigen bijdrage gevraagd van € 200,-.

Er bestaat de mogelijkheid om het bedrag in delen te betalen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de administratie.
 

Eindejaarsfeest

Het schooljaar wordt in de laatste schoolweek afgesloten met een leerlingenfeest. De mentoren gaan met de klas een middag een leuke afsluitende activiteit doen. De klas heeft deze activiteit gezamenlijk besproken, gekozen en geregeld. Bij terugkomst van alle klassen sluiten we het schooljaar af door met de hele school te eten, wat gezellige (buiten)spelletjes te doen en een feest/gala. De organisatie wordt gezamenlijk met de leerlingenraad uitgevoerd. De leerlingen worden aan het einde opgehaald door hun ouders zodat we elkaar nog even kunnen ontmoeten en een fijne vakantie toe kunnen wensen.

Stage

Zie tekst bij "Vakken" voor informatie m.b.t. stage