Onze school

Inleiding

Geachte ouder/verzorger,

In deze schoolgids vindt u informatie over onze SO voor leerlingen met een communicatieve meervoudige beperking (CMB) en leerlingen met een beperking in horen en zien (doofblindheid afkorting: DB) De Tamarinde Zoetermeer. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. Wij gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. In deze gids leest u meer over onze werkwijze en visie. Daarnaast zetten we een aantal praktische zaken op een rij, zoals de lestijden, vakanties en de taken van de medezeggenschapsraad. Wij hechten veel waarde aan een goede samenwerking met ouders. Daarom nodigen we u graag meerdere keren per jaar uit op school. Wij horen graag uw ideeën of opmerkingen over ons onderwijs.

Met vriendelijke groet,

Mark Neerings

Directeur Kentalis SO CMB en DB De Tamarinde

Visie De Tamarinde

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) hanteert de visie van Kentalis bij het onderwijs en de begeleiding van haar leerlingen. Voor meer informatie verwijzen wij naar de Algemene Kentalis Schoolgids.

De Tamarinde streeft ernaar het best mogelijke onderwijs te bieden door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Indien onderwijs alleen niet voldoende is om deze doelen te bereiken, betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zichzelf kunnen halen. Wij bieden onderwijs en ontplooiing zowel binnen de schoolse setting als daarbuiten, met als doel iedere leerling voor te bereiden op een leven in de maatschappij op zijn of haar eigen niveau.

Onze school bestaat uit leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. Wij hebben respect voor elkaar en hechten veel waarde aan de 'ontmoeting'.

Onze leerlingen

SO CMB en doofblindheid De Tamarinde biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 3 t/m 12 jaar met een auditieve of communicatieve beperking, doofblindheid (DB), en een algehele ontwikkelingsachterstand (IQ lager dan 70). Leerlingen met een communicatieve meervoudige beperking hebben moeite met het begrijpen en uiten van taal, waardoor communicatie met anderen lastig is. Zij zijn afhankelijk van alternatieve communicatievormen zoals gebaren, pictogrammen, verwijzers of andere vormen van totale communicatie. Er kan sprake zijn van bijkomende problematiek, zoals een psychiatrische stoornis (bijvoorbeeld een autismespectrumstoornis), motorische problematiek, medische beperkingen of een visusbeperking, al dan niet verklaard vanuit een syndroom. Ons onderwijs en de begeleiding sluiten aan bij de onderwijsbehoeften van deze communicatief meervoudig beperkte (CMB) en doofblinde leerlingen. Onze leerlingen hebben in vergelijking met leerlingen in het regulier onderwijs een langzamer ontwikkelingstempo en een ander of vertraagd ontwikkelingsverloop. De verschillen tussen de leerlingen op De Tamarinde kunnen groot zijn, bijvoorbeeld in de communicatieve en cognitieve ontwikkeling en de mate van zelfstandigheid. Dankzij onze expertise en professionele medewerkers streven wij ernaar tegemoet te komen aan ieders specifieke onderwijsbehoeften.

De groepsgrootte bij SO-CMB en doofblindheid is gekoppeld aan het arrangementtype van de leerling en varieert tussen de 5 en 7 leerlingen. Voor leerlingen met doofblindheid geldt een groepsgrootte van 3 tot 4 leerlingen. De klassen binnen De Tamarinde worden samengesteld op basis van leerniveau, communicatieve mogelijkheden en sociaal-emotionele ontwikkeling. In de klas wordt de begeleiding zowel door de leerkracht als door een onderwijsassistent gegeven. Er wordt multidisciplinair gewerkt, wat betekent dat wij nauw samenwerken met experts op het gebied van onderwijs en zorg.

Bij iedere klas is een logopedist intensief betrokken voor wat betreft totale communicatie en het stimuleren van de communicatieve ontwikkeling. De logopedist geeft leerlingen indien geïndiceerd ook individuele behandelingen. In sommige gevallen wordt gebruik gemaakt van soloapparatuur. Daarnaast is aan elke klas een intern begeleider en gedragskundige gekoppeld die meedenkt over de ontwikkeling van de leerling.

In veel gevallen is er samenwerking met fysiotherapie en ergotherapie. Bij medische hulpvragen werken wij samen met Kombino en zijn er korte lijnen met de kinderarts. Alle leerlingen worden gezien door onze kinderarts, die ook deel uitmaakt van onze Commissie van Leerlingenzorg (CVL).

Instromen kan in principe op elk moment in het schooljaar, mits er ruimte en personeel beschikbaar zijn. Voordat een leerling geplaatst kan worden op De Tamarinde, moet een passend onderwijsarrangement zijn afgegeven. Met ouders en verwijzende scholen bespreken wij het meest geschikte moment van plaatsing.

Gedurende de schoolloopbaan wordt continu geëvalueerd of De Tamarinde de best passende onderwijsplek is voor uw kind. Mocht dit niet meer het geval zijn, dan wordt samen met ouders gezocht naar een andere plek die aansluit bij de onderwijsbehoeften van de leerling. In het jaar waarin de leerling 12 jaar wordt, maakt hij of zij de stap naar een andere (onderwijs)setting. In overleg met ouders wordt gekeken naar een passende vervolgplek. Advies hierover wordt gegeven door de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL). Veel van onze leerlingen stromen door naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs van Kentalis (Kentalis College Zoetermeer), dat gevestigd is in hetzelfde gebouw als SO CMB en doofblindheid De Tamarinde.

(Extra) Ondersteuning

Hier kunt u lezen hoe wij leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke middelen wij hiervoor ter beschikking hebben of hoe wij dit extern organiseren. De extra ondersteuning die uw kind krijgt, staat beschreven in het ontwikkelingsperspectief-plan (OPP).

Bij de start van het onderwijs wordt er voor elke leerling, op basis van alle gegevens, een passend OPP opgesteld dat sturing geeft aan het plannen en volgen van de ontwikkeling van de leerling.

Tijdens de schoolloopbaan streven we ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Onze leraren zorgen ervoor dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig door gebruik te maken van de leerlijnen die speciaal zijn ontwikkeld binnen Kentalis CMB en doofblindheid. Onder andere met behulp van methode (on)gebonden toetsen en observatie-instrumenten zoals benoemd in de ‘Ambities Kentalis onderwijs’. 

De leerlingen op het SO CMB en doofblindheid worden zoveel mogelijk ingedeeld in groepen op basis van een profiel. Hierbij hanteert Kentalis De Tamarinde CMB en doofblindheid Zoetermeer het landelijke doelgroepenmodel. Waar nodig geven wij de leerlingen extra ondersteuning. Indien een leerling meer ondersteuning nodig heeft, wordt in de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) beoordeeld welke extra zorg ingezet kan worden.

Op Kentalis De Tamarinde werken wij met verschillende interne en externe specialisten om de (extra) ondersteuning te kunnen bieden.

Interne specialisten:

  • Logopedisten
  • Vakleerkrachten (NGT, Gym, Muziek)
  • Gedragskundigen
  • Intern begeleiders

Logopedische ondersteuning is een onmisbaar onderdeel van ons onderwijs. De logopedie wordt binnen de groepen aangeboden, waarbij een persoonlijk plan wordt opgesteld om de logopedie zowel individueel als klassikaal vorm te geven.

Externe specialisten:

  • Ergotherapeuten
  • Fysiotherapeuten
  • GGMD
  • VISIO
  • Kentalis Zorg

Hoorrecht: Dit wordt op passende wijze uitgevoerd met leerlingen die hier communicatief toe in staat zijn. Dit gebeurt door middel van een één-op-één gesprek met de leerkracht, passend bij het communicatieniveau van de leerling, bijvoorbeeld met behulp van visueel ondersteunende middelen.

Onze grenzen met betrekking tot passend onderwijs

In beginsel zijn alle leerlingen met het juiste arrangement welkom op onze school. Onze school biedt basisondersteuning en in veel gevallen extra ondersteuning. In deze paragraaf geven wij voorbeelden van leerlingen aan wie wij vermoedelijk geen passend onderwijs op het gebied van CMB en Doofblindheid kunnen bieden. Hiermee geven wij onze grenzen aan met betrekking tot de extra ondersteuning die wij kunnen bieden. Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij kunnen bieden, gaan wij altijd in gesprek met de ouders. Daarnaast betrekken wij externe partijen zoals het Samenwerkingsverband en Jeugdhulp. Indien van toepassing wordt Kentalis Zorg betrokken in dit proces.

Wij kunnen geen passend onderwijs bieden aan:

  1. Leerlingen die niet kunnen functioneren in een klas van 5 leerlingen voor de arrangementen Doof MG, SH MG, Z-TOS, of in een klas van 3-4 leerlingen met het arrangement Doof-Blind.
  2. Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de medeleerlingen of voor zichzelf.
  3. Leerlingen die vanwege hun gedrag een structureel gevaar vormen voor de medewerkers.
  4. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben buiten ons aanbod en onze expertise.
  5. Leerlingen die zeer specialistische psychiatrische behandeling en begeleiding nodig hebben buiten ons aanbod en onze expertise.
  6. Leerlingen die geen ontwikkeling meer laten zien op het behalen van de onderwijsdoelen.
     

 

Schoolplan

In het schoolplan wordt de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning die Kentalis biedt beschreven. Het schoolplan geeft inzicht in hoe deze gewenste kwaliteit in de dagelijkse praktijk wordt gerealiseerd.

Het schoolplan is op te vragen bij de afdelingsdirecteur.

Organisatie van de school

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden; SO CMB/DB, VSO CMB en doofblindheid, Kentalis College, Zwanenbloem TOS, Zwanenbloem Doof/SH en De Voorde TOS Rijswijk. Op het terrein is Kentalis Zorg eveneens gevestigd. Alleen leerlingen met een onderwijs arrangement hebben toegang tot de school. De leerlingen komen uit de omgeving van Zoetermeer, in een straal van 70 km.

Kentalis Onderwijs Zoetermeer
Meerzichtlaan 300 – 302
2716 NR Zoetermeer
T    079 32 94 500
I    http://www.kentalis.nl

Binnen Zoetermeer zijn onderstaande scholen gevestigd:

De Zwanenbloem SO TOS
De Zwanenbloem DSH
Kentalis College Zoetermeer VSO
SO CMB/DB De Tamarinde

De Voorde TOS is in Rijswijk gevestigd 

Er wordt onderwijs gegeven aan de volgende doelgroepen

  • SO DSH/DB
  • SO TOS/SH
  • SO CMB en doofblindheid
  • VSO CMB en doofblindheid
  • VSO MBO route

Het managementteam van Kentalis Onderwijs Zoetermeer:

  • Mark Neerings, afdelingsdirecteur KOZ SO CMB en doofblindheid De Tamarinde Zoetermeer
  • Interim, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS/SH De Voorde Rijswijk
  • Eveliene Köhne, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS De Zwanenbloem Zoetermeer
  • Marjan Rakké, afdelingsdirecteur KOZ SO DSH De Zwanenbloem Zoetermeer
  • Minke Reijst, afdelingsdirecteur KOZ VSO CMB en doofblindheid Kentalis College Zoetermeer
  • Petra Oostdam, afdelingsdirecteur KOZ Ambulante Dienstverlening Zoetermeer / Amsterdam

De gebouwen zijn volledig ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte van de leerlingen. Zo zijn de ruimtes, werkplekken en de school zelf voorzien van aanpassingen welke belangrijk zijn voor onze doelgroep met doofblindheid.

Onderwijsteam

Op Kentalis De Tamarinde werken wij met een gespecialiseerd team. Alle medewerkers worden geschoold in Nederlandse Gebarentaal (NGT). Daarnaast hebben zij kennis en ervaring met het aansluiten bij de (onderwijs)behoeften van de leerlingen en worden hierin geschoold middels het basisleertraject CMB/DB. Jaarlijks worden er, op basis van een scholingsplan, diverse teamscholingen gehouden om eerder verworven competenties en kennis op te frissen en eventuele vernieuwingen eigen te maken. Onze personeelsleden zijn ingedeeld in functies, waarbij de organisatie en samenstelling van het schoolteam als volgt is:

  • Afdelingsdirecteur: Integraal eindverantwoordelijk.
  • Afdelingscoördinator: Verantwoordelijk voor de coördinatie van de dagelijkse gang van zaken.
  • Groepsleerkracht: Verantwoordelijk voor en leidinggevend aan een groep.
  • Onderwijsassistent: Werkt in alle groepen van De Tamarinde. De inzet van de klassen assistent wordt bepaald op basis van groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag. In het CMB en doofblindheid-onderwijs is in alle groepen een klassen assistent aanwezig.
  • Leraar-ondersteuner: Ondersteunt de leraar in de klas en heeft daarnaast de bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht.
  • Intern begeleider: Verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit.
  • Logopedist: Stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, zowel individueel als in groepsverband.
  • Orthopedagoog/Gedragskundige/Psycholoog: Voert onderzoek uit en ondersteunt leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van handelingsplannen en bij verwijzingen.
  • Administratief medewerkers (inclusief managementassistenten): Verantwoordelijk voor de administratie van de school.
  • Conciërges: Verantwoordelijk voor het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school.
  • Vakleerkrachten: leerkracht NGT, leerkracht bewegingsonderwijs, leerkracht muziek
  • Externe medewerkers: De school maakt gebruik van externe medewerkers met specifieke deskundigheid, zoals fysiotherapeuten, speltherapeuten, schoolartsen en ergotherapeuten.

Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan voor onderwijsondersteunende en onderwijsopleidingen. 

 

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? Wij nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. Wij laten u graag onze school zien en informeren u over ons onderwijs en onze visie. Heeft u uw kind ingeschreven op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek, dan kunt u ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw kind waarschijnlijk geplaatst wordt. In de Algemene schoolgids, hoofdstuk Toeleiding en aanmelden, staat beschreven hoe u uw kind kunt aanmelden.