Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

De schoolomgeving en het pedagogisch handelen op De Tamarinde zijn zodanig ingericht dat leerlingen zich veilig voelen en ruimte ervaren voor persoonlijke ontwikkeling. Een positief zelfbeeld en een gevoel van eigenwaarde worden gestimuleerd, mede door de inzet op het bevorderen van de zelfstandigheid van de leerlingen.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit is een verplichte taak van de school en omvat het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, participatie en identiteit.

Burgerschap heeft een prominente rol binnen ons onderwijs. Verschillende nieuwe onderwijsmethodes, gastlessen en het naar buiten gaan met de lessen komen nadrukkelijk aan bod.

Sociale integratie betekent dat burgers, ongeacht hun etnische of culturele achtergrond, deelnemen aan de samenleving en bekend zijn met en betrokken bij de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Wij besteden op school uitdrukkelijk aandacht aan actief burgerschap en sociale integratie door aandacht voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Wij streven ernaar dat onze leerlingen sociaal vaardig en emotioneel evenwichtig zijn en een positief, reëel zelfbeeld ontwikkelen. Deze vaardigheden zijn essentieel voor succesvolle participatie in de maatschappij.

Veiligheid

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) streeft ernaar een gezonde en veilige school te zijn, waar een prettig werk- en leerklimaat heerst voor medewerkers en leerlingen. Wij streven naar een school zonder geweld, pesten en intimidatie, waar de fysieke veiligheid gewaarborgd is. Alle beleidsdocumenten en protocollen die hieraan bijdragen, zijn gebundeld in het Schoolveiligheidsplan. Deze documenten en protocollen zijn landelijk en lokaal vastgesteld. Waar van toepassing volgens de Wet op Medezeggenschap Scholen (WMS) is de medezeggenschap (MR of LMR) hierin meegenomen.

Het schoolveiligheidsplan is op te vragen bij de afdelingsdirecteur. Zie ook het algemene deel van de schoolgids, hoofdstuk Veiligheid.

Internet gebruik

In het algemene deel van de schoolgids beschrijven wij hoe Kentalis omgaat met het veilig gebruik van internet. Zie hoofdstuk Mediawijsheid: Veilig internetten. Daarnaast hebben wij op school duidelijke afspraken en regels over internetgebruik.

Het gebruik van internet en mobiele telefoons als informatie- en communicatiemiddel is een 21e-eeuwse vaardigheid die leerlingen onder de knie moeten krijgen. Deze middelen zijn een afspiegeling van de maatschappij: net als in de maatschappij moeten leerlingen leren wat goed is en wat niet goed is, wat kan en wat niet kan. Leerlingen leren daarom omgangsvormen bij het gebruik van deze informatie- en communicatiemiddelen.

Onze I-coach en docenten ontwikkelen en geven media-lessen aan leerlingen over het werken met devices en hoe hiermee om te gaan. Deze lessen vinden plaats in eigen lokaal op devices van school (iPad en/of Chromebook). Dit wordt gegeven in de leerlijn digitale geletterdheid.

Als leerlingen een mobiele telefoon of spelcomputer meenemen naar school, wordt deze in de ochtend ingeleverd en aan het eind van de schooldag weer teruggegeven. Diefstal, verlies of schade aan telefoons of spelcomputers valt niet onder de verzekering van de school.

Gedragsregels De Tamarinde

  • Iedereen is welkom op school.
  • Wij respecteren elkaar en onze omgeving.
  • Wij communiceren met respect voor elkaar en houden rekening met elkaars communicatieve vaardigheden.
  • Wij hanteren een vier-ogenbeleid.
  • Wij dragen geen hoofddeksel, tenzij er religieuze of medische redenen voor zijn.
  • Telefoons laten wij buiten de klas.

Naast deze gedragsregels worden er klassenregels vastgesteld op basis van het leerlingniveau.