“Als mensen écht de tijd nemen om Wiek te leren kennen, zien ze dat hij een jongen is met heel veel potentie”

Kentalis Topper Wiek

Wiek (12) gaat na de zomervakantie naar de reguliere middelbare school. “Nieuwe vrienden maken, daar heeft hij ontzettend veel zin in. Hij heeft al een lange weg achter de rug”, vertelt zijn moeder, Andrea. “En ondanks zijn taalontwikkelingsstoornis hebben we er alle vertrouwen in dat Wiek het gaat redden, hij is een vechter!”

“Wiek was 10 maanden oud toen wij naar Denemarken verhuisden.” vertelt Andrea, “Daar merkten we dat zijn taalontwikkeling achterbleef. Maar Wiek wist zich altijd goed te redden met zijn charmante en vriendelijke voorkomen. Thuis praatten we Nederlands en op het kinderdagverblijf werd er Deens met Wiek gesproken. Wij denken dat hij door die combinatie moeilijk uit zijn woorden kwam.”

Naar school

“Terug in Nederland ging Wiek naar de basisschool. Het viel de lerares ook op dat hij achterliep in zijn taal- en spraakontwikkeling. In de jaren die volgden kreeg Wiek behandeling bij de logopedist. Ook ontdekten we dat Wiek moeite had met zijn motoriek, zoals een bal gooien en tandenpoetsen en hij struikelde veel. Daarvoor gingen we naar het ziekenhuis, waar hij ergo- en fysiotherapie én logopedie kreeg. Uiteindelijk hoorden we dat hij naast een motorieke stoornis (DCD), ook een taalontwikkelingsstoornis heeft.”

Groeien met de juiste ondersteuning

Wiek leerde door intensieve begeleiding in het ziekenhuis meer woorden te gebruiken. En verhalen te vertellen door een wekelijks fotoverslag te maken. Toen Wiek 7 jaar was, maakte hij de stap van regulier onderwijs naar het speciaal onderwijs. “Dat was voor ons even slikken”, zegt Andrea. “Maar achteraf zijn wij hier heel blij mee. Door de kleinere klassen, de extra aandacht en de juiste ondersteuning, hebben we Wiek zien groeien in zijn spraak- en taalontwikkeling.”

De tijd nemen

“Wiek is een gezonde, gezellige en sociaal vriendelijke jongen met heel veel potentie, maar hij wordt niet altijd door zijn omgeving begrepen. Als mensen écht de tijd nemen om hem te leren kennen en het geduld hebben om hem uit te laten praten, zien ze dat ook in. Wiek is actief met schermen en scouting. Bij de scoutinggroep heeft hij het erg naar zijn zin. Hij heeft een plekje gevonden in een  gezellige groep jongens. Hij voelt zich volwaardig en is helemaal opgenomen in deze groep. Dat is heel fijn voor hem.”

Op naar de middelbare school

“Wiek is een topper! Dat heeft hij wel bewezen”, besluit Andrea trots. “Afgelopen jaar heeft hij gewerkt aan zijn sociale weerbaarheid. Hij heeft geleerd wat TOS voor hem betekent en hoe hij dit kan uitleggen. En met resultaat, ondanks zijn TOS en DCD gaat hij na de zomervakantie naar de reguliere middelbare school. Wij hebben er alle vertrouwen in dat onze vechter het gaat redden!”