Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

Een positief schoolklimaat zorgt ervoor dat leerlingen graag naar school komen. Kentalis College Zwolle geeft intensieve aandacht en zorg aan de leerlingen en biedt hen optimale kansen tot ontplooiing. Daarom krijgen de leerlingen de ruimte om zichzelf te zijn en tegelijk hebben we duidelijke school- en gedragsregels. Deze geven voor alle doelgroepen voorspelbaarheid en duidelijkheid. Bij grensoverschrijdend gedrag geldt een speciale procedure waar ook de ouders direct bij betrokken worden.

De school is verantwoordelijk voor een veilig schoolklimaat. Dit houdt onder andere in dat leerlingen en personeel in gedrag en taal respect tonen naar elkaar en zorg dragen voor hun directe omgeving. Zij letten op orde en netheid in de lokalen en gangen en passen daarnaast goed op de materialen, zowel binnen als buiten. In de klas wordt aan deze aspecten aandacht besteed. Hierin volgen wij de regels en procedures van Thorbecke SG en tevens gebruiken wij net als Thorbecke SG de methode PBS (Positive Behavior Support), waarin wij uitspreken wat wij van onze leerlingen verwachten.

Op Kentalis College Zwolle staat taal centraal. Taal als communicatiemiddel en taal als middel om te leren.  In de communicatie wordt gebruik gemaakt van gesproken taal. Wij vinden het belangrijk dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor de leerlingen en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd voelt en waar het plezierig samenwerken is.

We willen ouders optimaal te betrekken bij het onderwijsleerproces rondom hun kind. Onze ambities zijn:

  • De school ziet er verzorgd uit.
  • De school is een veilige school.
  • Docenten (onderling) en leerlingen (onderling) gaan respectvol met elkaar om.
  • Ouders worden betrokken bij het leerproces van hun kind. 
  • De medewerkers zijn bereikbaar via verschillende communicatiekanalen.

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen en een positieve bijdrage leveren aan de samenleving.  Dit is een verplichte taak van de school. Het gaat daarbij om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot democratie, participatie en identiteit.

Sociale integratie wil zeggen dat burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn  met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur. Scholen zijn verplicht hier aandacht aan te besteden.

De communicatieve redzaamheid van veel van onze leerlingen ontwikkelt zich anders dan die van leeftijdsgenoten. Daarom is aandacht voor het thema ‘bevordering van actief burgerschap en sociale integratie’ erg belangrijk. Binnen onze school werken wij eraan dat leerlingen:

  • sociale gedragscodes leren door op een respectvolle manier samen te leven op school; 
  • leren mee te doen op de school: mee te praten en mee te beslissen;
  • vanuit een eigen identiteit deelnemen aan de samenleving;
  • kennis verwerven van en ontmoetingen hebben met stromingen en mensen met andere achtergronden en culturen;
  • kennis hebben van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat;
  • bewustzijn ontwikkelen van de eigen sociale omgeving.

Leerlingen worden door de school-in-school constructie uitgedaagd om te integreren in regulier onderwijs. De setting is uitermate geschikt om aan bovenstaande vaardigheden te werken. Specifiek besteden wij hier aandacht aan bij de vakken nieuwsbegrip, communicatieve vaardigheden en lespakketten over democratie, Prinsjesdag enzovoort.

Veiligheid

Kentalis College Zwolle hanteert dezelfde schoolregels als Thorbecke SG. Wij verwijzen u naar de schoolgids en website van Thorbecke SG als u hier meer over wilt weten.

Vanuit Kentalis hebben wij op het gebied van de veiligheid aandachtspersonen benoemd en werken wij volgens de richtlijnen en procedures van Kentalis. De namen van de aandachtspersonen en hun mailadressen kunt u vinden in de informatiekaart die aan het begin van het schooljaar wordt verstrekt. Zie voor de richtlijnen ook het algemeen deel van de schoolgids.

Veiligheidscoördinator/aandachtsfunctionaris Risico- inventarisatie & - Evaluatie (RI&E) Scholen zijn verplicht zorg te dragen voor de fysieke en sociale veiligheid van  leerlingen en medewerkers op basis van de onderwijswetten, cao’s onderwijs en Arbowetgeving. Deze taak wordt binnen Kentalis College Zwolle uitgevoerd door de docent. Deze docent is tevens als BHV-er aangesloten bij het calamiteitenteam van Thorbecke SG.

Coördinatie sociale veiligheid en aandachtsfunctionaris pesten Vanuit de wettelijke zorgplicht veiligheid op school zijn scholen in het primair en voortgezet onderwijs verplicht binnen  hun school iemand te belasten met de taak van het coördineren van het beleid in het kader sociale veiligheid en van het tegengaan van pesten. Kentalis College Zwolle heeft deze taken belegd bij de orthopedagoog. Deze medewerker kan vanuit haar opgebouwde kennis op het gebied van pesten bijvoorbeeld fungeren als klankbord voor collega’s met vragen en adviseur zijn  van de schoolleiding op het gebied van de structurele aanpak van pesten.

Aandachtsfunctionaris Relatie Intimiteit en Seksualiteit (RIS) De aandachtsfunctionaris RIS is verantwoordelijk om het onderwerp Relatie, Intimiteit en Seksualiteit op de kaart te krijgen en te houden. De aandachtsfunctionaris probeert relaties, intimiteit en seksualiteit bij iedereen positief onder de aandacht te krijgen en te behouden. De aandachtsfunctionaris RIS begeleidt en ondersteunt maar geeft ook gevraagd en ongevraagd advies aan gedragsdeskundigen en het management team en Raad van Bestuur. De naam van deze medewerker kunt u vinden in de informatiekaart die u bij de start van ieder schooljaar ontvangt.

Aanspreekpunt pesten Vanuit de wettelijke zorgplicht veiligheid op school zijn scholen in het primair en voortgezet onderwijs verplicht binnen hun school iemand te laten  fungeren als aanspreekpunt in het kader van pesten. Deze persoon is aanspreekpunt voor leerlingen die gepest worden, als zij willen praten over een situatie of vragen hebben. Ook ouders en collega’s kunnen bij deze persoon terecht. Deze taak wordt binnen Kentalis College Zwolle uitgevoerd door een onderwijsassistent.

Beleid Het pestprotocol is onderdeel van het schoolveiligheidsplan. De leraar van een groep besteedt aandacht aan pestgedrag. Het onderwerp maakt deel uit van het totale vormingsprogramma. Van grensoverschrijdend gedrag en incidenten wordt altijd melding gedaan bij Kentalis. Bij strafbare feiten wordt de jeugdagent ingeschakeld. Er wordt melding gedaan van het incident en er kan aangifte worden gedaan. De ouders worden ook op de hoogte gesteld van het incident en de melding.

Internet gebruik

In de algemene informatie over onderwijs van Kentalis (te vinden op de website van Kentalis in het algemene deel van de schoolgids) wordt beschreven hoe er binnen Kentalis wordt omgaan met het veilig gebruik van internet.

Op de Kentalis College Zwolle maken we gebruik van de iPad als digitaal leermiddel naast de boeken. Hierin volgen wij Thorbecke SG. Door het gebruik van een iPad maken we het onderwijs aantrekkelijker en kunnen we meerdere werkvormen gebruiken. Daarnaast willen we op deze manier beter aansluiten bij de leefwereld van onze leerlingen.

De keuze voor de iPad ten opzichte van andere tablets is gebaseerd op de gebruiksvriendelijkheid, een betrouwbaarder besturingssysteem en dat de iPad is opgewassen tegen intensief dagelijks gebruik. Bijkomend voordeel is de mogelijkheid om de iPad te beheren met Zuludesk. De docent kan bepalen wat en wanneer de iPad in de les gebruikt mag worden en welke apps en websites nodig zijn voor de les. Hierdoor maakt de leerlinggericht gebruik van de iPad binnen de lessen en leren we de leerlingen ICT-vaardigheden die ze nodig hebben.

Gedragsregels

Voor een goede gang van zaken en een goede sfeer op school zijn er afspraken en regels nodig. De Thorbecke SG heeft huisregels opgesteld waaraan de leerlingen van Kentalis College Zwolle zich ook moeten houden. Op die manier zorgen we ervoor dat de sfeer goed en veilig is voor leerlingen en docenten.

  • Je gaat respectvol met elkaar en elkaars spullen om. 
  • Je houdt je aan de lestijden en de schoolregels.
  • Je draagt geen jas, pet of muts in de school. Je doet deze uit/af in de hal.
  • Je eet, drinkt en snoept niet in klas, trappenhuis, gang en leerplein. Ook geen kauwgom.
  • Het meenemen van energy drankjes of het drinken ervan op het schoolterrein is niet toegestaan!
  • Je neemt boeken, iPad (opgeladen), schriften, agenda en etui mee naar de les.
  • Smartphones en dergelijke gebruik je in de  les alleen met toestemming van de docent.
  • Op school ga je zonder toestemming van de docent niet op Facebook, Twitter en andere chatprogramma’s. Zie ook het protocol Sociale Media.
  • Je mobiele telefoon staat uit in de les. Deze mag je alleen gebruiken in de aula en buiten.
  • Als leerling rook je niet.
  • In de pauze blijven alle leerlingen op het plein.
  • Je jas berg je op in je kluisje.
  • De leerling spreekt iedere medewerker aan met zijn/haar achternaam.

Een verdere uitleg van deze regels en overige regels staan op de site van de Thorbecke SG. Problemen worden samen met de mentor opgelost. De directie gaat een actieve rol spelen indien de leerling en de docent niet tot een oplossing komen.