Onze school

Inleiding

Schoolgids 2025-2026 

Beste ouder/verzorger*,


In deze schoolgids 2025-2026 vindt u informatie over Kentalis Enkschool, locaties Zwolle, Kampen en Urk. 

Kentalis Enkschool biedt onderwijs aan slechthorende en dove leerlingen en leerlingen met een (vermoeden van een) taalontwikkelingsstoornis (TOS) met een onderwijsarrangement, in de basisschoolleeftijd. 

Wij vinden goede communicatie en informatievoorziening over de inhoud en werkwijze van ons onderwijs op onze school belangrijk. In de algemene schoolgids (link) van Kentalis leest u meer over het onderwijs van Kentalis. Met het school specifieke deel van de schoolgids willen wij u informeren over hoe wij ons onderwijs organiseren, welke keuzes we daarin maken en wat we belangrijk vinden. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. 

Wij vinden een goede samenwerking met ouders essentieel. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.

Directie Kentalis Enkschool

Erna Hoek - locatie Kampen/Urk 

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

**  Op het moment van schrijven van de schoolgids vindt er een selectieprocedure plaats voor de vacature van directeur Kentalis Enkschool, unit TOS locatie Zwolle

Informatiekaart met praktische info

Naast deze (deel-)schoolgids is er een informatiekaart met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties en de vrije dagen in verband met studiedagen of wanneer er bijzondere activiteiten zijn op school. U ontvangt deze kaart aan het begin van het schooljaar.

 

Onze visie

Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. In dit algemene deel vindt u onder andere de missie en visie van Kentalis Onderwijs. Deze missie en visie vormen het uitgangspunt van onderwijs en begeleiding op Kentalis Enkschool.

Uitgaande van de talenten en mogelijkheden van de leerling biedt Kentalis Onderwijs het best mogelijke onderwijs en de expertise (kennis en vaardigheden) voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking en dat zo thuisnabij mogelijk.’ (kernwaarden Kentalis)

Op de Enkschool is ons streven om leerlingen succesvol, gelukkig en volwaardig mee te laten doen in de maatschappij. Het deelnemen aan de samenleving is voor onze leerlingen door belemmeringen vanuit hun beperking echter niet altijd vanzelfsprekend en gaat zeker niet vanzelf. De belemmeringen in de taal en communicatie zijn niet los te zien van de communicatieve redzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. De leerlingen hebben daarom naast cognitieve vaardigheden ook persoonsvormende en sociale vaardigheden nodig. We besteden daarom binnen/naast de leervakken veel aandacht aan de taal/ communicatieve redzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. Dit zit zowel verweven in alle vakken als in expliciet aanbod. 

We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van leerlingen en vinden het belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelingsperspectief. We werken thematisch vanuit de visie van IPC (www.ipc-nederland.nl). Het streven van IPC is om kinderen te laten leren, zo effectief en leuk mogelijk, op basis van hoge verwachtingen. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Daarbinnen worden doelen aangegeven op het gebied van kennis, vaardigheden en inzicht. Door het werken met verschillende thema’s krijgen leerlingen te maken met taal en cijfers in een betekenisvolle context (het thema). Juist bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en dove en slechthorende kinderen is dit belangrijk omdat ze dit niet vanzelf oppakken. Wij zien dat deze manier van werken aansluit bij wat de kinderen nodig hebben. Bij het hoofdstuk Onderwijsprogramma vindt u meer informatie over het werken met IPC.

De leerlingen krijgen onderwijs passend bij hun onderwijsbehoeften door medewerkers met kennis en expertise van de doelgroep. Dit gespecialiseerde onderwijs geven we vorm samen met de leerlingen, ouders en waar nodig andere (externe) professionals. 

We streven ernaar om leerlingen zodra het kan terug te plaatsen naar een reguliere setting zo dicht mogelijk bij huis, eventueel met ondersteuning door onze ambulante begeleiding. 

In de regio zijn meerdere mogelijkheden om dicht(er) bij huis onderwijs te volgen. Er zijn ambulant begeleiders op verschillende reguliere basisscholen in de regio. Mocht een leerling niet meer aangewezen zijn op het intensieve onderwijs, maar toch nog meer ondersteuning nodig hebben dan het regulier onderwijs kan bieden, dan kan de leerling terecht op de Harmpje Visserschool op Urk, de Willem van Oranjeschool in Kampen of de Triangel in Emmeloord. Deze scholen bieden onderwijs in een medium setting waarin leerlingen regulier onderwijs volgen met extra ondersteuning van Kentalis medewerkers. Op de Harmpje Visserschool bieden we daarnaast ook intensief onderwijs in groep 1-2 in de school in school setting (SIS). 

Schooljaar 2025-2026 start er een verbindingsgroep 1-2 op Urk, waarin TOS leerlingen met een onderwijsarrangement onderwijs krijgen, samen met reguliere leerlingen met een soortgelijke onderwijsbehoefte.  

Onze leerlingen

Kentalis Enkschool biedt onderwijs aan leerlingen met een TOS met een onderwijsarrangement, in de basisschoolleeftijd. De leerstof van de basisschool hanteren we als uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod. De manier van aanbieden wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling.

De Enkschool is een bijzonder neutrale school voor speciaal onderwijs. Bijzonder neutraal onderwijs houdt in dat wij respect hebben voor verschillen in cultuur, godsdienst, levensbeschouwing en maatschappijvisie. Speciaal wil zeggen dat we vanuit een veilige basis specifiek aandacht hebben voor leerlingen met auditieve en/of communicatieve problemen. 

Taalontwikkelingsstoornis (TOS) 

Kinderen met Taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen instromen vanaf vier jaar. Ze kunnen in principe onze school verlaten na groep 8 of in het schooljaar dat zij twaalf jaar worden. Sommige leerlingen stromen eerder uit. Er zijn ook leerlingen die eerst ergens anders onderwijs volgden en later zijn gestart bij Kentalis. Zodra het mogelijk is, gaan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (weer) naar een reguliere (basis)school.

Op de Enkschool zitten leerlingen met uiteenlopende niveaus en behoeftes. Een aantal leerlingen heeft echter extra aandacht nodig. Dit zijn leerlingen binnen de doelgroep TOS die op meerdere gebieden in hun ontwikkeling risico’s lopen en/of achterstanden laten zien. Vaak gaat het om een achterstand die niet alleen verklaard kan worden vanuit taalproblemen, maar juist ook door andere beperkingen, zoals een verminderde intelligentie of ontwikkelingsstoornissen. Deze leerlingen hebben een TOS MG arrangement. Vanuit een TOS MG arrangement kan er extra ondersteuning voor de leerling worden ingezet.  

(Extra) Ondersteuning en Hoorrecht

Onze leerlingen 

De Enkschool biedt onderwijs aan kinderen met een auditieve (Doof of slechthorend) of communicatieve beperking (taalontwikkelingsstoornis, TOS). Aan de hand van de door Siméa opgestelde landelijk geldende criteria bepaalt de Commissie van Onderzoek (CvO) of een leerling behoort tot de doelgroep en/ of de onderwijsbehoeften van de leerling cluster 2 specifiek zijn. Als dit zo is, krijgt de leerling een arrangement (speciaal onderwijs) toegewezen. Kentalis laat alleen leerlingen toe met een arrangement cluster 2.

Toelating van leerlingen

De Enkschool TOS laat leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar toe met de volgende onderwijsarrangementen;

  • TOS (taalontwikkelingsstoornis) onderwijsarrangement.

En laat daardoor dus geen leerlingen toe met de volgende arrangementen:

  • Doofblind onderwijsarrangement;
  • Meervoudig gehandicapt onderwijsarrangement;
    Wij nemen geen leerlingen met een TOS MG onderwijsarrangement aan. Wel kan het arrangement van een zittende leerling met uitstroomprofiel arbeid/ vervolgonderwijs, worden omgezet naar een TOS MG arrangement, wanneer wij daarmee tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling.  Hij/zij kan dan in overleg, al dan niet tijdelijk, op de Enkschool geplaatst blijven, bijvoorbeeld in afwachting van een passende plek elders.

De toelating op een locatie (Zwolle, Kampen of Urk) is afhankelijk van waar de leerling vandaan komt en waar plek is. Op Urk bieden we alleen intensief onderwijs in groep 1 en 2.

Onze grenzen m.b.t. passend onderwijs

Op het moment dat een leerling beschikt over een onderwijsarrangement voor cluster 2 onderwijs en valt binnen de doelgroepen zoals beschreven in sectie "Toelating van Leerlingen", is de leerling welkom op de Enkschool. Dat is ons uitgangspunt. Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders, interne en externe specialisten, het SWV en Jeugdhulp.  Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan: 

  1. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen
  2. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers
  3. Leerlingen die vanwege hun gedrag het onderwijsleerproces in een groep ernstig verstoren
  4. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben
  5. Leerlingen die een langdurige, intensieve individuele begeleiding nodig hebben

Er zijn leerlingen die vanuit de TOS voortkomende gedragsproblematiek laten zien, bijvoorbeeld doordat de leerling zich onvoldoende begrijpelijk uit kan drukken en/of de ander onvoldoende begrijpt. Door tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften ten aanzien van de TOS, zou deze gedragsproblematiek na enige tijd af moeten nemen. Is er geen sprake van afname van de gedragsproblematiek, of zal deze er naar inschatting op basis van de ernst en aard van de problematiek niet binnen afzienbare tijd zijn, dan is het de vraag of de Enkschool voldoende tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. 

Bij deze leerlingen is soms extra inzet van tijdelijke expertise en ondersteuning nodig die niet altijd vanuit Kentalis kan worden geboden. Indien de verwachting is dat deze tijdelijke extra inzet van ondersteuning na verloop van tijd afgebouwd kan worden, zouden deze leerlingen op de Enkschool onderwijs kunnen (blijven) krijgen. 

Mocht er structureel of voor een langere periode extra ondersteuning buiten cluster 2 nodig zijn, dan moet altijd in ogenschouw genomen worden of de Enkschool de best passende plek is voor deze leerling, of dat andere zorg- of onderwijsbehoeften dan passend binnen cluster 2 onderwijs voorliggend zijn. 

Ook kan het zijn dat er ondanks dat er sprake is van een (ernstige) TOS, zodanige gedragsproblematiek bestaat dat deze de behandeling van de TOS te zeer belemmert en de ontwikkeling om die reden doet stagneren. Ook dan moet de differentiële afweging worden gemaakt in welke setting deze leerling het best verder tot ontwikkeling kan komen, eventueel met aanvullende ondersteuning vanuit cluster 2.”

Basisondersteuning 

Wij hebben ons basisaanbod beschreven in leerroutekaarten. In ons basisaanbod komen we tegemoet aan de algemene onderwijsbehoeften van onze TOS populatie (link).

Extra ondersteuning

Hier kunt u lezen hoe we leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke middelen we hiervoor ter beschikking hebben of hoe we dit extern organiseren. De extra ondersteuning die uw kind krijgt staat beschreven in het OPP.

Taal, lezen en spelling en rekenen

Wij hanteren een dyslexieprotocol en intensiveren ons aanbod waar nodig met extra aanbod in groepjes van max 4 leerlingen. (Voor eventuele dyslexieonderzoeken en behandeling verwijzen wij naar externe zorg. Wanneer mogelijk proberen we behandeling op school te laten plaatsvinden.)

Wanneer de basisondersteuning voor de spraak-taalontwikkeling onvoldoende is en/of wij specifieke hulpvragen hebben, dan kunnen wij specialistische hulp aanvragen bij het Spraak-taal ambulatorium Kentalis (STA). Hiervoor is een indicatie van Kentalis zorg nodig.

Specialisten 
Intern begeleider
Taal coördinator
Reken coördinator
Linguïst (Kentalis)

Sociaal-emotionele ontwikkeling/ communicatieve redzaamheid

  • Brainblocks begeleiding
  • Prikkelprofiel

Specialisten
Orthopedagoog
Speltherapeut

Kentalis zorg  
Wanneer niet voldoende heeft aan het basisaanbod in de groep dan kunnen wij adviseren om extra behandeling aan te vragen bij Kentalis zorg. 

  • Naschoolse groepstherapie (op locatie in Zwolle)
  • Speltherapie
  • Weerbaarheidstraining
  • PMT (psychomotorische therapie)

Gedrag, werkhouding en taakaanpak 

Protocol gedrag
Protocol vrijheidsbeperkende maatregelen

Specialisten 
Orthopedagoog
Leerkrachten

Zorg

Wanneer we handelingsverlegen zijn en/of specialistisch advies of onderzoek wenselijk vinden, adviseren we externe zorg voor onderzoek en/of behandeling bij gedragsproblematiek (Centrum Jeugd en Gezin/ wijkteam en/of jeugd GGZ).

Fysieke ruimte

Time out plek (onder toezicht)

Motorische en lichamelijke ontwikkeling 

Nieuwe leerlingen kunnen een screening van de motorische ontwikkeling krijgen door een fysiotherapeut. Indien nodig kan er fysiotherapie worden geboden hier op school.

Wanneer een leerling nog niet zindelijk is als hij op school start, wordt er samen met ouders en school (waar nodig met ondersteuning van maatschappelijk werk) een plan gemaakt om zo snel mogelijk toe te werken naar zindelijkheid.

Zorg

Fysiotherapie

Hoorrecht

Hoorrecht: Het betrekken van leerlingen bij hun eigen ontwikkeling. 

Vanaf dit schooljaar is het wettelijk verplicht om naast ouders ook de leerlingen zelf te horen over de ondersteuning die zij ontvangen. Wij passen het hoorrecht actief toe binnen onze school, zodat leerlingen inbreng mogen hebben over hun eigen leer- en ondersteuningsproces.  
Hoe geven wij het hoorrecht vorm?
 

  • Aan het begin van het schooljaar vinden er groepsgesprekken en/of individuele gesprekken plaats waarin de ondersteuning van de leerlingen wordt besproken en de leerlingen de mogelijkheid krijgen om hierover met de groepsleiding en/of de leerlingen in gesprek te gaan.
  • Halverwege het schooljaar (voorafgaand aan het rapport) vinden er individuele gesprekken met de leerlingen plaats waarin met de leerlingen hun ontwikkeling en de ondersteuning wordt besproken.
  • Eind van het schooljaar (voorafgaand aan het rapport) vinden er individuele gesprekken met de leerlingen plaats waarin ze terugkijken op het schooljaar en welke ontwikkeling ze daarin hebben laten zien.
  • Daarnaast is er veel aandacht voor de ontwikkeling en ondersteuning van de leerlingen in het onderwijsaanbod gedurende het schooljaar (o.a. Pe-TOS, IPC, evaluatie weektaak)
  • Dit alles passend bij de leeftijd van de leerlingen: gedurende een leerling ouder wordt zullen de leerlingen stap voor stap meer leren hun wensen en ervaringen te verwoorden.

De inbreng van de leerlingen wordt vastgelegd in de zienswijze van het OPP en wordt meegenomen bij het opstellen en bijstellen van de ondersteuningsbehoeftes. 

Wij geloven dat het betrekken van leerlingen bij hun eigen ontwikkeling niet alleen bijdraagt aan hun zelfvertrouwen, zelfstandigheid en motivatie om te leren, maar ook aan hun persoonlijk eigenaarschap van hun leer- en ontwikkelproces gericht op de toekomst in de maatschappij. Samen met ouders en het team werken we zo aan een veilige, stimulerende leeromgeving waarin iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Schoolplan en Jaarplan

In het schoolplan beschrijven we waar de school nu staat en welke ontwikkelstappen we de komende jaren willen zetten passend bij onze ambities en de ontwikkelingen in de samenleving. 

De ontwikkeling die we beogen is in lijn met de strategische keuzes en koers die Kentalis heeft beschreven in het strategisch beleidsplan onderwijs. 

Kentalis Onderwijs staat voor “Succesvol, gelukkig en volwaardig meedoen in de maatschappij". Dat is wat we bij Kentalis nastreven voor onze leerlingen in het speciaal onderwijs en voor de leerlingen die we begeleiden in het regulier onderwijs. In de komende beleidsperiode ontwikkelt Kentalis Onderwijs zich middels de uitgewerkte verrijkte  strategie 2023-2030.  

De verrijkte strategie borduurt voort op de strategie 2019-2023. In de komende periode staan drie hoofdthema’s: 

  • Samenwerking  
  • Expertise  
  • Inclusie  

De bijbehorende strategische doelen zijn:  

  • Onze expertise is voor iedereen
  • Eenduidigheid vanuit weten wat werkt  
  • Optimaal aanbod door focus op doelgroep  
  • Een goede samenwerkingspartner zijn  
  • Onbeperkt meedoen door inclusief onderwijs  
  • Samenwerken rondom arrangeren en her-arrangeren

Deze thema’s sluiten aan bij en zijn een uitwerking van de Kentalis-brede strategie waarin de komende jaren de volgende thema’s een prominente plek hebben: inclusiviteit, duurzaamheid, innovatie, werkgeverschap, klantreis en regionale samenwerking. 

In het schoolplan is bovenstaande koers van Kentalis Onderwijs vertaald naar specifieke situatie van de Enkschool TOS voor de periode 2024-2027.  

Het document kent twee functies:  

  • Ondersteuning bij planmatig en doelgericht handelen  
  • Instrument voor verantwoording naar bevoegd gezag.  

In dit meerjarige plan wordt het beleid voor de komende jaren op hoofdlijnen beschreven ten aanzien van onderwijs, dienstverlening, personeelsbeleid en kwaliteitszorg. 

In de jaarplannen wordt dit verder geconcretiseerd naar jaardoelen en bijbehorende activiteiten. Het schoolplan wordt geschreven voor een periode van 4 jaar. Uit ervaring weten we dat de onderwijspraktijk weerbarstig is en dat 4 jaar vooruitkijken soms niet realistisch is. Op basis van de evaluaties van de jaarplannen en actuele ontwikkelingen kan het beleid gedurende de looptijd van dit plan geactualiseerd worden. Het schoolplan is opgesteld door de directeuren van de Enkschool in samenwerking met de collega's vanuit de verschillende functies binnen de school. De locatie medezeggenschapsraad (LMR) heeft instemming verleend.  

Onze aandachtspunten voor het schooljaar 2025 en 2026 liggen onder andere op het gebied van: 

  • aanbod mondelinge en schriftelijke taal
  • rekenen
  • EDI (expliciete directe instructie)
  • executieve functies
  • herijken van de visie
  • burgerschap
  • continueren werken vanuit de 4D cyclus ( Data, Duiden, Doelen, Doen).  

In het schoolplan 2024-2027 hebben we een 9-tal speerpunten beschreven die de rode draad vormen voor de schoolontwikkeling voor de komende jaren. Per kalenderjaar selecteren we een aantal van deze speerpunten en werken deze  uit in concrete actieplannen op schoolniveau. Het nieuwe schoolplan start in januari 2024. Anders dan in de afgelopen jaren binnen het schoolsysteem van Kentalis gewerkt is, wordt het kalenderjaar het uitgangspunt. Dit betekent dat ook de jaarplannen per kalenderjaar zullen worden opgesteld.  

Daarnaast is de leerlingenzorg een belangrijk aspect, aangezien wij de ontwikkelingen van leerlingen middels een ander systeem gaan volgen. Het volgsysteem “Leerling in Beeld” wordt geïmplementeerd. 

Mocht u meer informatie willen over de inhoud van het schoolplan, dan kunt u contact opnemen met een van de directeuren. 

Organisatie van de school

Het verzorgingsgebied 

Kentalis wil Onderwijs en Zorg nog beter op elkaar afstemmen. Dit wordt gedaan door “gebieden” in te richten. De Enkschool valt onder gebied IJsselland. Zo wil Kentalis dichterbij ouders, verzorgers en kinderen komen om goed te weten wat er leeft en wat er nodig is. Ook leren we onze samenwerkingspartners zoals peuterspeelzalen, consultatiebureaus en reguliere scholen beter kennen. Daarbij hopen we natuurlijk dat ouders en onze onderwijspartners ons ook beter kunnen vinden! 

Het idee is dat we beslissingen meer rondom het kind of de jongere en zijn of haar ouders kunnen maken als we de zorg, onderwijs, de Ambulante Dienstverlening (AD) en de trajectbegeleiding (TBT) samenvoegen in één werkgebied IJsselland met een gezamenlijke aansturing. Al sinds 1 januari 2017 werken we met een gebiedsmanagementteam. Als MT zijn we er van overtuigd dat er veel meer afstemming tussen zorg en onderwijs kan plaatsvinden, waardoor de leerling uiteindelijk beter geholpen kan worden. 

De organisatie van de school 

De Enkschool is verdeeld over 3 locaties. In Zwolle bieden wij onderwijs aan de groepen 1 t/m 8 voor leerlingen met TOS. In Kampen bieden we onderwijs aan de groepen 1 t/m 8 voor leerlingen met TOS. Op Urk bieden we onderwijs in onze school in school setting aan groep 1-2 voor leerlingen met TOS. 

School in Schoolsetting (SiS)

Binnen onze school in school setting wordt intensief onderwijs geboden aan leerlingen in de kleuterleeftijd. Het doel van de school in school setting is: thuisnabij onderwijs waarbij we streven naar maximale integratie, participatie en normalisatie van kinderen die specifieke onderwijsbehoeften hebben, waar mogelijk in (samenwerking met) het reguliere onderwijs. Er wordt samengewerkt met de kleutergroepen van de medium setting, zodat er voor onze leerlingen situaties gecreëerd worden waarin ze kunnen leren van leeftijdsgenoten binnen het reguliere onderwijs en daarin sterkere voorbeelden krijgen op o.a. het gebied van de communicatie en spel. Zo kunnen ze zich langzaam ontwikkelen richting een overstap naar het reguliere onderwijs (al dan niet met ondersteuning vanuit Kentalis). Wanneer leerlingen na de kleuterleeftijd nog steeds intensief onderwijs nodig hebben wordt er een overstap naar de locatie Kampen gemaakt. In zeer uitzonderlijke gevallen kunnen we soms ook een schooljaar onderwijs bieden in groep 3 voor onze intensieve leerlingen. 

Afdelingsstructuur 

Op de Enkschool wordt gewerkt in een afdelingsstructuur. De afdeling TOS Zwolle wordt aangestuurd door een directeur* en TOS Kampen en Urk wordt aangestuurd door Erna Hoek. De directeuren vormen gezamenlijk het managementteam van de school en zijn integraal verantwoordelijk. (* = op het moment van schrijven van de schoolgids vindt er een selectieprocedure plaats voor de vacature van directeur Kentalis Enkschool, unit TOS locatie Zwolle) 

Groepsverdeling schooljaar 2025-2026

  • TOS Zwolle - 8 groepen  
  • TOS Kampen - 5 groepen
  • Urk - 1 verbindingsgroep met TOS leerlingen en leerlingen zonder TOS, die vergelijkbare onderwijsbehoeften hebben 

Speciale voorzieningen in het schoolgebouw 

Om de bovenverdieping te bereiken is er op alle locaties een lift aanwezig voor leerlingen/medewerkers die gebruik maken van een rolstoel of die slecht ter been zijn. Op de begane grond is een invalidentoilet aanwezig. Ook is er een aparte ruimte voor het verschonen van kinderen. De medewerkers en leerlingen maken gebruik van soundfield en/of solo apparatuur.

Zwolle 

Het schoolgebouw wordt gedeeld met het Kentalis audiologisch centrum, De Taaltrein, Kentalis Zorg en de Ambulante Dienst. Daardoor is er veel expertise in het gebouw aanwezig. Ook wordt er vanuit de fysiotherapiepraktijk behandeling gegeven op school. 

Kampen 

Enkschool Kampen is gehuisvest in gebouw Prisma (gespecialiseerd onderwijs Kampen). Hier is veel expertise onder één dak. In Kampen zitten we samen met Prisma (gespecialiseerd onderwijs Kampen) in een gebouw. Ook hier is dus veel expertise onder één dak. Het biedt ook mogelijkheden als een kooklokaal, handvaardigheidslokaal en eigen gymzalen. Tevens biedt in Kampen een kinderfysiotherapiepraktijk behandeling in het gebouw.  

Urk 

Op Urk hebben we een goede samenwerking met de Harmpje Visserschool; dit noemen we een School-In-School (SIS). Op de SIS zitten leerlingen met een onderwijsarrangement TOS. In schooljaar  Onze school-in-school is gehuisvest in de Harmpje Visserschool. De Harmpje Visserschool biedt passend onderwijs aan reguliere leerlingen en/of leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Binnen de Harmpje Visserschool is tevens een medium setting van Kentalis aanwezig. Het lokaal van de kleutergroep van de intensieve groep zit in dezelfde gang als de reguliere kleutergroepen en de kleutergroepen in de medium setting. Daardoor kunnen faciliteiten gedeeld worden en is het makkelijker om samen te werken. 

Onderwijsteam

Kentalis Enkschool Kampen, Urk en Zwolle heeft ongeveer 90 medewerkers in dienst. Eenieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. Het schoolteam van Kentalis Enkschool bestaat uit: 

Leerkracht Onze leerkrachten zijn speciaal geschoold om op een verantwoorde manier goed onderwijs te verzorgen aan onze leerlingen. Zij beschikken over voldoende kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van communicatie en interactie. Ze spreken leerlingen aan op een niveau dat aansluit bij hun mogelijkheden: zij geven aangepaste instructie en begeleiding, ze dagen de leerlingen uit en stellen eisen. Zo ondersteunen ze de leerlingen optimaal in hun leerproces. Ook beschikken de leerkrachten over specifieke vaardigheden die nodig zijn om de dove/slechthorende leerlingen en/of leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis goed te kunnen lesgeven. 

Onze leerkrachten werken nauw samen met de logopedisten en de onderwijsassistenten die bij hun groep betrokken zijn. Voor ouders is de groepsleerkracht vaak het eerste aanspreekpunt. Leerkrachten zorgen ervoor dat ze op de hoogte zijn van (nieuwe) ontwikkelingen binnen het (speciaal) onderwijs en worden indien nodig bijgeschoold. Leerkrachten hebben naast hun lestaak diverse taken op schoolniveau. 

Onderwijsassistent Het gaat hier om het assisteren van de leerkracht bij uitvoering van klassikale activiteiten, het mede uitvoeren (dus niet zelfstandig) van repeterende en routinematige lestaken. Daarnaast het helpen van leerlingen bij persoonlijke verzorging, het toezicht houden en begeleiden van leerlingen bij communicatie en zelfredzaamheid en het helpen bij de uitvoering van individuele handelingsplannen. De onderwijsassistent heeft naast de ondersteuningstaak diverse taken op schoolniveau. 

Leraarondersteuner De taak van de leraarondersteuner is ondersteuning van onderwijs en leerlingbegeleiding. De leraarondersteuner denkt mee over de invulling van lessen en voert onderwijsgevende taken uit. De leraarondersteuner observeert leerlingen en helpt hen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden, besteedt aandacht aan de voortgang van individuele leerlingen en neemt nakijkwerkzaamheden op zich. De leraarondersteuner helpt mee met rapporten schrijven en het maken van OPP’s. 

De leraarondersteuner mag voor de klas staan onder supervisie van leerkrachten en CvL. Tot slot helpt de leraarondersteuner mee aan de organisatie van schoolactiviteiten. De lerarenondersteuner is een allround medewerker, die handelt onder toezicht van de leraar en beschikt over een afgeronde op functiegerichte opleiding. 

Logopedist Naast individuele diagnostiek en behandeling wordt ook nauw samengewerkt met de leerkracht en assistent in de groep. De volgende deelaspecten van taal komen aan de orde bij logopedie: spraak en verstaanbaar spreken, auditieve vaardigheden, zinsbouw, morfologie (woordvormen), taalbegrip, woordenschat, taaldenken, verhaalopbouw en taalgebruik. De logopedist werkt individueel en met groepjes leerlingen. Individueel wordt gewerkt aan kindspecifieke aspecten van de spraak en taal, zoals articulatie, extra aanbod in woordenschat, het uitbreiden van zinsbouw. De logopedist werkt ook in de groep. In de groep wordt het accent meer gericht op communicatieve redzaamheid en communicatieve vaardigheden. 

De logopedist geeft samen met de leerkracht mondelinge taallessen (taalkring), lessen communicatieve vaardigheden (CV) en oefent interactie en communicatie tijdens spelen, een boek voorlezen of een spelletje met de leerlingen. In de onderbouw is logopedie vooral gericht op het werken aan de spraaktaalvaardigheden van de leerlingen. Daarnaast is er aandacht voor communicatieve redzaamheid. 

Naarmate leerlingen ouder worden (midden- /bovenbouw), verschuift het accent naar communicatieve redzaamheid en psycho-educatie. Bij psycho-educatie leren leerlingen over hun eigen mogelijkheden en beperkingen in de communicatie en wat hun taalontwikkelingsstoornis en/of auditieve beperking inhoudt. 

Intern begeleider De intern begeleider (IB-er) richt zich vooral op de didactische ontwikkeling van de leerlingen door middel van groepsbezoeken, groepsbesprekingen en het participeren in de leerlingbesprekingen. De IB-er bewaakt de evaluatie van de vastgestelde uitstroomperspectieven. De IB-er begeleidt en coacht leerkrachten, voornamelijk gericht op het (expliciete) directe instructiemodel, leerarrangementen/ leerroute en advisering bij individuele handelingsplannen. De IB-ers werken samen met de kwaliteitsgroepen van de didactische gebieden (taal, schrijven, begrijpend lezen/spellen/dyslexie en rekenen). De IB-er bewaakt het leerlingvolgsysteem, analyseert gegevens op schoolniveau en coördineert het opbrengstgericht werken op de didactische gebieden. Op schoolniveau participeert zij in de School- CvL en School Ontwikkel Team (SOT)over het beleid, kwaliteit- en leerlingenzorg. 

De IB-er is betrokken bij de intake en plaatsing van nieuwe leerlingen en regelt de procedure rondom schoolverlating met de volgende school, het samenwerkingsverband en/of de Ambulante Dienstverlening van Kentalis. 

Orthopedagoog De orthopedagoog biedt ondersteuning en begeleiding voornamelijk gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling, het gedrag en de werkhouding van de leerlingen door middel van groepsbezoeken, groepsbesprekingen en het participeren in de leerlingbesprekingen. De orthopedagoog is medeverantwoordelijk voor het opstellen en het evalueren van het ontwikkelingsperspectief. 

De ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen wordt gemonitord door middel van het leerlingvolgsysteem. De resultaten worden door de orthopedagoog op zowel leerling- en groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd en waar nodig wordt het aanbod bijgesteld en/of worden er benodigde acties uitgezet. 

De orthopedagoog begeleidt/coacht de groepsleiding als er vragen zijn over ontwikkelingsproblemen van leerlingen. Vanuit Handelingsgericht werken (HGW) wordt vervolgens gekeken wat de leerling binnen de Enkschool nodig heeft. Overleg en samenwerken met de ouders en andere betrokkenen speelt hierin een belangrijke rol. Waar nodig wordt er onderzoek gedaan in het kader van de Handelingsgerichte diagnostiek (HGD). Verder wordt er onderzoek gedaan in het kader van het arrangeren, verwijzingen naar ander onderwijs en/of zorginstanties buiten de Enkschool. Voor deze onderzoeken wordt toestemming gevraagd aan de ouders en de resultaten van de onderzoeken worden altijd eerst met ouders besproken voor ze met anderen worden gedeeld. De orthopedagogen volgen hiervoor de beroepscode van de NVO. 

Waar externe zorgpartners betrokken zijn (bijv. Kentalis Zorg, jeugd-GGZ, wijkteams) zorgt de orthopedagoog, na toestemming van ouders, voor afstemming met de betrokkenen over het zorg- en onderwijsaanbod. 

De orthopedagoog maakt daarnaast deel uit van de CvL en is betrokken bij het opstellen en uitvoeren van beleid rondom de leerlingenzorg en/of op pedagogisch gebied. 

Bij vragen en/of problemen van pedagogische/ psychologische aard kunnen ouders contact opnemen met de orthopedagoog, vooral wanneer de problemen betrekking hebben op school. 

CvL ondersteuner De CvL ondersteuner biedt voornamelijk ondersteuning voor de werkzaamheden van de orthopedagogen. De CvL ondersteuner verzorgt o.a. intelligentieonderzoeken, aanvragen van (onderwijs)arrangementen, zorgaanvragen. 

Schoolmaatschappelijk werker/ouderbegeleider Ouders kunnen bij vragen en/of problemen thuis, die in relatie staan tot hun kind, een beroep doen op het schoolmaatschappelijk werk. Hierbij kunt u onder andere denken aan kortdurende opvoedingsondersteuning, praktische vragen en doorverwijzen naar andere instanties. Bij vragen waar langdurige zorg bij nodig is zoekt schoolmaatschappelijk werk met u mee naar een passende hulpverlening. Schoolmaatschappelijk werk komt bij elke nieuwe leerling op huisbezoek. Wanneer er een vraag vanuit de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) of van de leerkrachten komt, kan het zijn dat de schoolmaatschappelijk werker contact met u zoekt om een afspraak te maken. Schoolmaatschappelijk werk werkt samen met de speltherapeut. Als een kind speltherapie krijgt is de schoolmaatschappelijk werker hierbij betrokken als ouderbegeleider. 

Als u de schoolmaatschappelijk werker wilt spreken, kunt u altijd naar school bellen, waarna uw boodschap door de administratie wordt doorgegeven. De schoolmaatschappelijk werker neemt vervolgens contact met u op. Voor de naam van de schoolmaatschappelijk werker verwijzen wij u naar de informatiekaart die u aan het begin van ieder schooljaar ontvangt. Bij problemen die langer begeleiding nodig hebben, koppelt de schoolmaatschappelijk werker dit terug in de CvL waarna er (in overleg met ouders) wordt gekeken en besproken of een doorverwijzing naar Kentalis zorg of doorverwijzing naar andere instanties passend is. 

Vakleerkracht De vakken gymnastiek en NGT (Nederlands Gebaren Taal) worden verzorgd door vakleerkrachten. Alle groepen krijgen elke week les van de vakleerkracht gym.  

(Leerling) administratie De administratie van de Enkschool draagt zorg voor de gehele leerlingenadministratie. Voor de leerlingenadministratie wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem van ParnasSys, deze is gekoppeld aan het systeem van de Enkschool. De administratie is gehuisvest op de Enkschool. Daarnaast verwerken zij de administratie met betrekking tot het personeel en de overige administratieve taken. 

Managementassistent De twee managementassistenten assisteren en ondersteunen het managementteam van Kentalis Enkschool locaties Zwolle en Kampen/Urk en Kentalis College Zwolle. 

Conciërge Binnen de Enkschool zijn twee conciërges werkzaam. Zij verzorgen allerlei taken in en om de school. Eén van hen draagt tevens zorg voor de klassenapparatuur. 

Directeur De directeur is integraal verantwoordelijk voor de school en handelt vanuit onderwijskundig leiderschap. De directeur geeft vorm aan de inrichting, de uitvoering en de evaluatie van passend onderwijs aan de leerlingen. De directeur is verantwoordelijk voor de expertiseontwikkeling van medewerkers en draagt bij aan beleidsontwikkeling. Door onderwijskundig leiderschap is de directeur in staat medewerkers te motiveren en te inspireren en onderwijskwaliteit te borgen. Leidende principes in onderwijskundig leiderschap zijn (Marzano)

  • Het handelen vanuit een gezamenlijk gedragen visie;
  • Het altijd kunnen verantwoorden van onderwijskundig handelen;
  • Doelgericht werken aan kwaliteit;
  • Het borgen van optimale randvoorwaarden voor goed onderwijs.

Stagiaires De Enkschool vindt het belangrijk om studenten van verschillende opleidingen de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met de Enkschool. Jaarlijks komt het voor dat studenten vanuit de Pabo, opleiding Logopedie, Onderwijsassistent, NGT-opleiding, Sport en Beweging, de faculteit Orthopedagogiek van universiteiten of andere gerichte opleidingen stage komen lopen op de Enkschool. 

Om deze stageperiodes ook voor de leerlingen zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er, met betrekking tot de stage op de Enkschool, duidelijke richtlijnen vastgesteld. Binnen de school vinden er ook geregeld onderzoeken plaats die nodig zijn voor studiedoeleinden. Als uw kind te maken krijgt met stagiaires, stellen we u hiervan op de hoogte.  

Rondleiding en inschrijven op onze school

Plaatsing 

Plaatsing op het Kentalis Compas College kan alleen indien de Commissie van Onderzoek een intensief arrangement cluster 2 doof of slechthorend heeft afgegeven. Aanmelden kan via de volgende link: Aanmelden onderwijs | Kentalis.

Indien het cluster 2 onderwijsarrangement is afgegeven (een toelaatbaarheidsverklaring) volgt er een plaatsing op een school. Voor de plaatsing op de Enkschool in een passende groep gaan we uit van een aantal voorwaarden voor het leren binnen een schoolse setting. Te denken valt daarbij aan: 

  • Volgen van een dagprogramma (of dagdeel programma) in een groep met medeleerlingen zonder extra begeleiding (1 op 1).
  • Kortdurend in een kring kunnen participeren en daarbij aandacht op de groepsleiding te kunnen richten.
  • Tempo van het dagprogramma kunnen volgen met daarbij behorende wisselingen in het programma en wisselingen in ruimten waar de situaties plaats vinden: zoals buitenspel, in de groep, in het speellokaal/gymzaal.
  • Aan de slag kunnen en willen met aangeboden materiaal in de groep. Buiten kunnen en willen spelen met meerdere groepen binnen de afspraken van de schoolsituatie.
  • Gedrag in contact met medeleerlingen en teamleden mag niet tot conflicten leiden, samen optrekken en kunnen reguleren is daarbij de voorwaarde.

Wanneer de CvL een plaatsingsvraag krijgt voor een leerling met een cluster 2 onderwijsarrangement kan zij op basis van bovenstaande items haar afweging maken en besluiten: 

  1. Te plaatsen op de Enkschool in een passende groep omdat zij geen belemmeringen zien voor de plaatsing.
  2. Door te verwijzen naar een meer passendere Kentalis setting omdat zij belemmeringen voor een geslaagde plaatsing en een risico zien.
  3. Bespreken met betrokkenen dat er voorwaardelijk gewerkt kan gaan worden aan een aantal van bovenstaande items om te komen tot een prettige samenwerking waarbij de leerling optimaal kan gedijen in een groep met medeleerlingen en kan leren op alle ontwikkelingsgebieden. Dat betekent met een geaccepteerd risico de plaatsing in te willen gaan, welke bekend is bij alle betrokkenen en afgebakend wordt in planning en resultaten.
  4. Deze plaatsing wordt op regelmatige basis geëvalueerd. En kan leiden tot de conclusie dat er ook na plaatsing nog tussentijds kan worden doorverwezen naar een meer passende andere setting

Dit wordt vanuit de CvL goed onderbouwd en gedegen met ouders besproken en feitelijk vastgelegd voordat het besluit genomen wordt. Hierover onderhouden we ook op regelmatige basis contacten met interne en externe samenwerkingspartners. 

Rondleiding 

Wanneer uw kind is aangemeld via de website en een onderwijsarrangement heeft gekregen of mogelijk een onderwijsarrangement krijgt, maken we een afspraak voor een intake en een rondleiding. U ontvangt een envelop met allerlei formulieren ten behoeve van de inschrijving en formulieren waarmee u het vervoer (indien nodig) kunt gaan regelen bij de gemeente. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het algemene deel van de schoolgids.