Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteit van het onderwijs staat bij De Tamarinde hoog in het vaandel. Wij toetsen onszelf meerdere keren per jaar op verschillende vlakken en via meerdere enquêtes. De uitkomsten hiervan nemen wij direct mee in overleggen en/of zetten wij als actiepunt in ons jaarplan. Tevens werken wij nauw samen met het kwaliteitsteam van Kentalis.

SO CMB en doofblindheid De Tamarinde biedt goed onderwijs aan onze leerlingen. Door middel van gerichte trainingen en cursussen maken wij de koppeling met de doelgroep en de maatschappij. Door een analyseteam binnen De Tamarinde op te zetten, proberen wij de data die volgt uit resultaten van bovengenoemde enquêtes van leerlingen, ouders, incidenten, etc. beter te monitoren en te begeleiden. Dit doen wij door middel van een 4-D analyse: Data, Duiden, Doelen, Doen.

Onderwijsresultaten

Kentalis stelt voor alle doelgroepen passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor: 

  • SO CMB en doofblindheid:  eind 5de leerjaar en aan het einde van de schooltijd (8e leerjaar)

Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids.

De opbrengsten van taal, lezen, rekenen, zelfredzaamheid, leren leren, NGT en sociaal emotionele ontwikkeling zullen we verder toelichten. 

De Kentalis ambitie houdt in dat 75% van het leerlingen aantal de gestelde doelen behaald.

Analyse van leerjaar 5: 

In juni 2025 zijn de opbrengsten geanalyseerd. Op alle leerlijnen zijn de Kentalis ambities behaald.

Analyse van leerjaar 8:

In juni 2025 zijn de opbrengsten geanalyseerd. Op de leerlijnen: taal, lezen, leren-leren, redzaamheid en NGT zijn de Kentalis ambities behaald.  Voor de leerlijnen rekenen en sociaal emotioneel zijn de Kentalis ambities niet behaald. 

Leerlijn:Percentage behaalde doelen leerjaar 5:Percentage behaalde doelen leerjaar 8:Totaal aantal lln. leerjaar 5 waarover analyse is uitgevoerd.Totaal aantal lln. leerjaar 8 waarover analyse is uitgevoerd.
Taal100%83%26
Lezen100%83%26
Rekenen100%67%26
Redzaamheid100%100%26
Sociaal emotioneel100%67%26
NGT100%100%11
Leren leren100%83%26

Gezien het lage aantal leerlingen geven de percentages een vertekend beeld. Er is een analyse gemaakt waarbij alle leerlingen van  UP 2  t/m  UP 4  zijn meegenomen. De analyses zijn gemaakt aan de hand van de gestelde doelen die bij de leerlingen vast zijn gesteld in het ontwikkelingsperspectief plan. De leerlingen hebben op hun eigen niveau allemaal groei laten zien.

Doordat de leerlijnen van Kentalis vernieuwd zijn en gelijk getrokken zijn met het landelijke doelgroepenmodel, hebben een aantal leerlingen boven zijn/haar niveau gefunctioneerd.  Op streefniveau kan geconcludeerd worden dat alle leerlingen uit leerjaar 5 en leerjaar 8 doelen behaald hebben op of boven streefniveau; 100%.

Naar aanleiding van de opbrengsten zijn specifieke maatregelen genomen. Deze worden in een 4D cyclus (Data, Duiden, Doelen, Doen) geëvalueerd en bijgesteld. Deze cyclus is opgenomen in de jaarplanning.

Tevredenheids- ervaringsonderzoeken

Slotconclusies oudertevredenheidsonderzoek:

In 2024 hebben wij als school een oudertevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Kentalis Zoetermeer De Tamarinde scoorde hierbij als school 3,46 punten, wat ruim voldoende is. De respons op de vragenlijst was 17%: 11 van de 65 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is laag, waardoor voorzichtig met de conclusies moet worden omgegaan.

Waardering van de vragen:

  • Onvoldoende (score tot 2,50): 0 - 0,0%
  • Zwak (matig) (score tussen 2,50 en 3,00): 2 - 4,2%
  • Voldoende (score tussen 3,00 en 3,25): 4 - 8,3%
  • Ruim voldoende (score tussen 3,25 en 3,50): 19 - 39,6%
  • Goed (score tussen 3,50 en 3,75): 21 - 43,8%
  • Uitstekend (score tussen 3,75 en 4,00): 2 - 4,2%

Uit bovenstaande cijfers blijkt dat wij energie moeten steken in de ouderbetrokkenheid. Hoewel de cijfers positief zijn, is de opkomst zo laag dat wij hier voorzichtig mee moeten omgaan. Om een hogere respons te genereren, hebben wij twee medewerkers aangesteld om hier werk van te maken. Zij zullen ervoor zorgen dat ouders zich meer verbonden voelen met de school. Hiermee hopen wij waardevolle informatie te kunnen verzamelen om onze onderwijskwaliteit te verbeteren. In 2026 zal er een nieuwe meting plaatvinden.

Monitor sociale veiligheid leerlingen op De Tamarinde:

De ‘Monitor Sociale Veiligheid’(MSV) bestaat uit 14 vragen over het welbevinden en veiligheidsbeleving van de leerlingen. De vragen zijn kort en door middel van pictogrammen visueel ondersteund. De leerkracht of assistent helpen zo nodig met het invullen.

De vragen 1 en 2 kunnen beantwoord worden met de pictogrammen van ‘verdrietig’, ‘neutraal’, ‘blij’ of ‘heel blij’. De vragen 3 t/m 9 kunnen beantwoord worden met de pictogrammen van ‘Ik voel me heel bang’, ‘Ik voel me bang’, ‘Ik voel me (gewoon) veilig’, en ‘Ik voel me heel veilig’. De vragen 10 t/m 13 worden ingevuld door een ‘ja’ of ‘nee’. “Vraag” 14 geeft de mogelijkheid een opmerking te maken over de veiligheid op school.

In totaal is de vragenlijst afgenomen bij 32 leerlingen. Wat betreft de veiligheid komt uit de vragenlijst naar voren dat de meeste leerlingen zich veilig voelen, namelijk 28 van de 32 leerlingen.

De taxi wordt door drie kinderen als onveilig ervaren. Van de 27 leerlingen die met de taxi gaat (5 leerlingen gaan niet met de taxi), is dit percentage 11%. Er zijn voortdurend gesprekken tussen ouders, chauffeurs, taxibedrijven en school. Dit blijft een punt van aandacht.

Speerpunten:

  • Plezier en welbevinden voor álle leerlingen (nagaan per individu)
  • Gevoel van veiligheid bij taxivervoer
  • Aandacht voor pesten/aantasting van veiligheid 

Bovenstaande gegevens laten zien dat wij binnen De Tamarinde zorgen voor een veilige en pedagogische omgeving. Dit zal altijd ons streven blijven. Samen met de informatie van ouders en de onderwijsresultaten proberen wij onze analyses op deze data zorgvuldig uit te werken. Hiermee kunnen wij ons handelen monitoren en daarop aanpassen. Deze aanpassingen volgen uit goed doordachte acties. Deze acties worden opgenomen in het jaarplan en staan uitgeschreven in onze jaarkalender, die op te vragen is bij de schoolleiding.

Informatie over tussen en eind uitstroom leerlingen

Het is jaarlijks heel verschillend waar naartoe en wanneer leerlingen uitstromen. De meeste leerlingen stromen uit naar het Kentalis College (VSO), een ZMLK-school of een KDV. Soms kunnen leerlingen uitstromen naar een andere vorm van onderwijs binnen cluster 2, zoals Kentalis De Zwanenbloem voor TOS of leerlingen met een auditieve beperking. Een enkele keer stroomt een leerling uit naar SBO-onderwijs.

Tussentijdse uitstroom

Twee keer per jaar worden de ontwikkelingen van de leerlingen op De Tamarinde geëvalueerd. Als hieruit blijkt dat een andere vorm van onderwijs of dagbesteding beter aansluit bij wat de leerling nodig heeft, wordt in overleg met ouders, de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) en de Commissie voor Onderzoek (onafhankelijk) een andere, passende plek gezocht.

In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar plaatsgevonden. Tussentijdse uitstroom vindt plaats door verhuizing of verwijzing naar een andere school of instelling. In de tabel staat aangegeven waar onze leerlingen tussentijds zijn uitgestroomd.


Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:                

 2022-20232023-20242024-2025
SO cluster 1000
SO cluster 2                    100
SO ZML010
SBO010
Zorg                               000
Thuis                               112
Overige031
Totaal263

           
Einduitstroom

Als een leerling 12 jaar is, wordt gezocht naar een passende vervolgplek. Ook nu zijn er verschillende scholen of dagbesteding waarnaar een leerling kan uitstromen. Een groot deel van onze leerlingen stroomt uit naar Kentalis College Zoetermeer VSO-CMB en leerlingen met een beperking in horen en zien.

Eind schooljaar 2023/2024 zijn alle uitstroomprofielen van de leerlingen gelijk getrokken met het landelijke doelgroepenmodel. In het schooljaar 2024/2025 zijn alle 7 leerlingen uitgestroomd op het voor hen gestelde niveau. Er zijn 3 leerlingen uitgestroomd naar het Kentalis College Zoetermeer (VSO) en 4 leerlingen stromen uit naar een VSO cluster 3 school.         

Informatie over eind uitstroom

In het schooljaar 2022-2023 zijn er 8 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.

In het schooljaar 2023-2024 zijn er 11 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.

In het schooljaar 2024-2025 zijn er 7 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.

 

Zie hieronder de weergave van de uitstroom bestemming.                  
 

Jaartal2022-20232023-20242024-2025
VSO dagbesteding beleving111
VSO- dagbesteding activerend201
VSO dagbesteding arbeidsgericht255
VSO arbeidsgericht350
Totaal 8117

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2022-2023 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaats bestendiging van leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8 van schooljaar 2022-2023:
Van de in totaal 8 leerlingen zijn de volgende gegevens bekend met als peildatum 1 oktober 2024. Het percentage dat zich op 1 oktober 2024 op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt is 75% (6 leerlingen). Percentage dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt is 25% (2 leerlingen). Hiermee zijn alle leerlingen in beeld.
Ambitie 1: 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).
 
Analyse

Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. 75% van de bij ons bekende uitgestroomde leerlingen zit nog steeds op dezelfde uitstroombestemming. Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor het merendeel van de leerlingen aan bij de uitstroombestemming. Het komt wel eens voor dat wij niet de juiste plek zijn voor een leerling. Onze specialisten binnen de school zorgen in samenwerking met ketenpartners en Kentalis Zorg voor een geschikte plek.

Maatregelen

Doormiddel van een analyse team binnen De Tamarinde, analyseren wij de ontvangen data die wij uit de uitstroomgegevens ontvangen. Hierdoor komen er gerichte acties voor ons als team uit om ons onderwijs scherp te houden en de leerlingen altijd het beste onderwijs te kunnen bieden evenals een goede geschikte vervolgplek voor hen te vinden.

Van leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken wij de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.  

De ouders en de vervolgschool van oud-leerlingen zijn per mail of per post gevraagd een vragenlijst in te vullen. De vragenlijsten zijn zoveel mogelijk digitaal aangeboden. Soms zijn ouders en/of de vervolgschool na-gebeld om hen te herinneren aan het onderzoek.

Respons rate ouders en vervolgscholen.

De Tamarinde had in het schooljaar 2022-2023 in totaal 10 uitstromers. Er zijn over 5 oud leerlingen gegevens ontvangen van de ouders en van 8 vervolgscholen van de oud leerlingen.

  • Response ouders: 50%.
  • Response vervolgscholen: 80%.
  • Totaal: over 8 leerlingen zijn gegevens binnen (= 80%).

Om de bestendiging te kunnen bepalen, zijn de gegevens van de BOK-vragenlijsten nader geanalyseerd. Daarnaast hebben de scholen informatie over de bestendiging ontvangen van DUO. DUO rapporteert over (een deel van) de oud-leerlingen waar ze nu ingeschreven staan en op welk niveau ze onderwijs volgen. Tenslotte hebben scholen soms, nadat de BOK vragenlijsten gesloten waren, na gebeld om ontbrekende resultaten aan te vullen. 

Maatregelen en inspectie

Afgelopen schooljaar 2023-2024 is De Tamarinde zowel door de interne audit bezocht als door de inspectie onderwijs Nederland. Zowel de interne audit als onderwijs inspectie Nederland hebben De Tamarinde als voldoende beoordeeld op alle standaarden.