Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteit van het onderwijs hebben wij binnen De Tamarinde hoog in het vaandel staan. Zo toetsen wij onszelf  meerdere keren per jaar op verschillende vlakken en volgens meerdere enquêtes. De uitkomsten hiervan nemen wij direct mee in overleggen en/of zetten wij direct als actiepunt in ons jaarplan. Tevens wordt er veel samengewerkt met het kwaliteitsteam van Kentalis. 

SO CMB/DB De Tamarinde biedt goed onderwijs aan onze leerlingen. Doormiddel van gerichte trainingen en cursussen maken wij meer de koppeling met de doelgroep en maatschappij. Door een analyseteam binnen De Tamarinde op te zetten proberen we de data die volgt uit resultaten  van bovengenoemde enquêtes van leerlingen, ouders, incidenten etc. beter te monitoren en te begeleiden. Dit doen wij doormiddel van een 4-D analyse, Data, Duiden, Doelen, Doen. Samen met team kwaliteit proberen wij voor het schooljaar 23/24 hiermee een enorme kwaliteitsslag te maken.

Onderwijsresultaten

Kentalis stelt voor alle doelgroepen passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor: 

  • SO CMB:  eind 5de leerjaar en aan het einde van de schooltijd (8e leerjaar)

Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids.

De opbrengsten van taal, lezen, rekenen, zelfredzaamheid, leren leren en sociaal emotionele ontwikkeling zullen we verder toelichten. 

Analyse van leerjaar 5: 

In juni 2023 zijn de opbrengsten geanalyseerd. Op de leerlijnen redzaamheid en lezen zijn de Kentalis ambities behaald. Voor de leerlijnen taal, rekenen, leren leren en sociaal emotionele ontwikkeling zijn de Kentalis ambities niet behaald. 

Analyse van leerjaar 8:

In juni 2023 zijn de opbrengsten geanalyseerd. De Kentalis ambities zijn voor de leerlijnen taal, rekenen, lezen, redzaamheid, sociaal emotioneel en leren leren niet behaald. 

Leerlijn:Percentage behaalde doelen leerjaar 5:Percentage behaalde doelen leerjaar 8:Totaal aantal lln. leerjaar 5 waarover analyse is uitgevoerd.Totaal aantal lln. leerjaar 8 waarover analyse is uitgevoerd.
Taal55%33%86
Lezen50%33%86
Rekenen75%33%86
Redzaamheid88%50%86
Sociaal emotioneel50%50%86
Leren leren38%73%86

Gezien het lage aantal leerlingen geven de percentages een vertekend beeld. Er is een analyse gemaakt waarbij alle leerlingen van  UP 1  t/m  UP 4  zijn meegenomen. De analyses zijn gemaakt aan de hand van de gestelde doelen die bij de leerlingen vast zijn gesteld in het ontwikkelingsperspectief plan. De leerlingen hebben op hun eigen niveau allemaal groei laten zien.  

Naar aanleiding van de opbrengsten zijn specifieke maatregelen genomen. Deze worden in een 4D cyclus (Data, Duiden, Doelen, Doen) geëvalueerd en bijgesteld. Deze cyclus is opgenomen in de jaarplanning.

Overgang naar een andere school

Tussentijdse uitstroom

Twee keer per jaar worden de ontwikkelingen van de leerlingen op de Tamarinde geëvalueerd. Als hieruit blijkt dat een andere vorm van onderwijs of dagbesteding beter aansluit bij wat de leerling nodig heeft, wordt in overleg met ouders een andere, passende plek gezocht.

Het is jaarlijks heel verschillend waar naartoe en wanneer leerlingen uitstromen. De meeste leerlingen stromen uit naar een ZMLK-school of een KDV. Soms kunnen leerlingen uitstromen naar een andere vorm van onderwijs binnen cluster 2, zoals Kentalis de Plataan voor dove leerlingen. Een enkele keer stroomt een leerling uit naar SBO-onderwijs.

Binnen het SO is 1 leerling thuis onder begeleiding van Kentalis Zorg, met Zorg en ouders wordt er gekeken naar een geschikte plek.

Einduitstroom

Als een leerling 12 jaar is, wordt gezocht naar een passende vervolgplek. Ook nu zijn er verschillende scholen of dagbesteding waarnaar een leerling kan uitstromen. Een groot deel van onze leerlingen stroomt uit naar Kentalis Onderwijs Zoetermeer VSO-CMB/DB.

In het schooljaar 22/23 zijn er 9 van de 10 leerlingen uitgestroomd op niveau. 6 leerlingen stromen uit naar het VSO (Kentalis College) en 1 leerling stroomt uit naar een ZMLK school. 1 leerling stroomt op niveau uit naar VISIO Breda. 

Tevredenheids- ervaringsonderzoeken

Slotconclusies oudertevredenheidsonderzoek:

Kentalis Zoetermeer De Tamarinde scoort als school een 3,52. Daarmee scoort de school goed.
De respons op de Vragenlijst was 18%: 14 van de 76 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is laag; de Vragenlijst werd door weinig respondenten ingevuld. Daardoor moet er voorzichtig met de conclusies worden omgegaan. 


Waardering van de vragen
Onvoldoende (score tot 2,50) 1 1,8%
Zwak (matig) (score tussen 2,50 en 3,00) 2 3,6%
Voldoende (score tussen 3,00 en 3,25) 6 10,7%
Ruim voldoende (score tussen 3,25 en 3,50) 8 14,3%
Goed (score tussen 3,50 en 3,75) 22 39,3%
Uitstekend (score tussen 3,75 en 4,00) 11 19,6%

Uit bovenstaande cijfers blijkt met name dat wij energie moeten steken in de ouderbetrokkenheid. De cijfers die hierboven staan zijn erg mooi. Echter is de opkomst zo laag dat wij als school zijnde hier voorzichtig mee om moeten gaan. Om een hogere respons te generen hebben wij twee medewerkers aangesteld om hier werk van te gaan maken. Zij gaan ervoor zorgen dat ouders zich meer verbonden gaan voelen met de school. Hiermee hopen wij waardevolle informatie te kunnen verzamelen waarmee wij ons onderwijskwaliteit kunnen verbeteren.

Slotconclusie monitor sociale veiligheid leerlingen op school:

Kentalis De Tamarinde CMB/DB Zoetermeer scoort als school een 3,66. Daarmee scoort de school goed.

De respons op de Vragenlijst was 91%: 53 van de 58 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is uitstekend; de Vragenlijst werd door heel veel respondenten ingevuld. Daardoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten.


Waardering van de vragen:
Onvoldoende (score tot 2,50)  0 / 0,0%
Zwak (matig) (score tussen 2,50 en 3,00) 0 / 0,0%
Voldoende (score tussen 3,00 en 3,25) 0 / 0,0%
Ruim voldoende (score tussen 3,25 en 3,50) 0 / 0,0%
Goed (score tussen 3,50 en 3,75) 7 / 77,8%
Uitstekend (score tussen 3,75 en 4,00) 2 / 22,2%

Bovenstaande getallen laten zien dat wij binnen De Tamarinde zorgen voor een veilige en pedagogische omgeving. Dit zal altijd ons streven blijven. Samen met de informatie vanuit de ouders en de onderwijsresultaten proberen wij onze analyses op deze data zorgvuldig uit te werken. Hiermee kunnen wij ons handelen monitoren en daarop aanpassen. Het aanpassen volgt uit goed doordachte acties. Deze acties worden opgenomen in het jaarplan en staan uitgeschreven in ons jaarkalender. Deze is op te vragen bij de schoolleiding.

Informatie over tussen en eind uitstroom leerlingen

In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende het schooljaar plaatsgevonden. Tussentijdse uitstroom vindt plaats door verhuizing of verwijzing naar een andere school/instelling. Vanuit de afdeling CMB/DB  zijn er in 2021-2022 4 leerlingen tussentijds uitgestroomd, in het schooljaar 2022-2023 betrof dit 2 leerlingen. Zie hieronder uitgewerkt.
 
 
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:                

 2020-20212021-20222022-2023
SO cluster 1100
SO cluster 2                    111
SO ZML100
Zorg                               020
Thuis                               011
Totaal342

           
           

Informatie over eind uitstroom

In het schooljaar 2021-2022 zijn er 7 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.

In het schooljaar 2022-2023 zijn er 8 leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8.

Zie hieronder de weergave van de uitstroom bestemming.                  
 

Jaartal2020-20212021-20222022-2023
VSO dagbesteding beleving001
VSO- dagbesteding activerend112
VSO dagbesteding arbeidsgericht332
VSO arbeidsgericht333
Totaal 778

100% van de leerlingen die zijn uitgestroomd in leerjaar 8 zijn uitgestroomd op het in leerjaar 6 opgestelde  ontwikkelingsperspectief.

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in leerjaar 8 van schooljaar 2021-2022:
Van de in totaal 7 leerlingen zijn de volgende gegevens bekend met als peildatum 1 oktober 2023. Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt zijn 5 leerlingen. Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt is 1 leerling. Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt is 1 leerling.
Ambitie 1: 80% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).
 
Analyse

Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. 83% van de bij ons bekende uitgestroomde leerlingen zit nog steeds op dezelfde uitstroombestemming. Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor het merendeel van de leerlingen aan bij de uitstroombestemming. Het komt wel eens voor dat wij niet de juiste plek zijn voor een leerling. Onze specialisten binnen de school zorgen in samenwerking met ketenpartners en Kentalis Zorg voor een geschikte plek.

Maatregelen

Doormiddel van een analyse team binnen De Tamarinde, analyseren wij de ontvangen data die wij uit de uitstroomgegevens ontvangen. Hierdoor komen er gerichte acties voor ons als team uit om ons onderwijs scherp te houden en de leerlingen altijd het beste onderwijs te kunnen bieden evenals een goede geschikte vervolgplek voor hen te vinden.

Van leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken wij de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.  

De ouders en de vervolgschool van oud-leerlingen zijn per mail of per post gevraagd een vragenlijst in te vullen. De vragenlijsten zijn zoveel mogelijk digitaal aangeboden. Soms zijn ouders en/of de vervolgschool na-gebeld om hen te herinneren aan het onderzoek.

Respons rate ouders en vervolgscholen.

De Tamarinde had in het schooljaar 2021-2022 in totaal 11 uitstromers. 6 ouders hebben een vragenlijst ingevuld. 8 vervolgscholen van oud-leerlingen hebben een vragenlijst ingevuld. 

  • Response ouders: 55%.
  • Response vervolgscholen: 73%.
  • Totaal: over 9 leerlingen zijn gegevens binnen (= 82%).

Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Om de bestendiging te kunnen bepalen, zijn de gegevens van de BOK-vragenlijsten nader geanalyseerd. Daarnaast hebben de scholen informatie over de bestendiging ontvangen van DUO. DUO rapporteert over (een deel van) de oud-leerlingen waar ze nu ingeschreven staan en op welk niveau ze onderwijs volgen. Tenslotte hebben scholen soms, nadat de BOK vragenlijsten gesloten waren, na gebeld om ontbrekende resultaten aan te vullen. Alles bij elkaar heeft dat geleid tot de volgende opbrengst:    

Maatregelen en inspectie

Uit het inspectiebezoek van april 2023 bleek dat wij de analyses op onderwijsresultaten en analyses op incidenten op leerling niveau voldoende uitvoeren, echter op schoolniveau onvoldoende. Hier hebben wij een verbeteropdracht voor gekregen.

Hieronder leest u een deel van de samenvatting van het inspectierapport, het gehele rapport is bij de directeur op te vragen.

Wat gaat goed? Kentalis De Tamarinde CMB/DB zorgt dat leerlingen lessen krijgen van voldoende kwaliteit. De leraren stemmen hun instructie af op de verschillen in ondersteuningsbehoefte van de leerlingen. Ook de verwerkingsopdrachten zijn afgestemd op het niveau en de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen.

De school zorgt voor een veilige omgeving voor leerlingen. Dit is juist voor de leerlingen van Kentalis De Tamarinde CMB/DB belangrijk, omdat zij zich vanwege hun beperking niet goed kunnen uitdrukken en moeite hebben met het begrijpen van hun omgeving.
Het team van de school heeft de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in de professionele cultuur. Het effect van die investering is dat de teamleden op een professionele manier met elkaar in gesprek zijn om tijdens de schooldag van elkaar te leren en hun eigen onderwijs te verbeteren als dat mogelijk is.

Wat moet beter? Er worden wel op schoolniveau gegevens verzameld over de mate waarin leerlingen hun streefdoelen halen op het gebied van taal, rekenen en sociale vaardigheden. Maar de school evalueert onvoldoende wat de oorzaken zijn van de resultaten die de leerlingen laten zien. Op schoolniveau is daarmee te weinig sturingsinformatie beschikbaar om het onderwijs te verbeteren en verder te ontwikkelen. Dit geldt ook voor de informatie die benut kan worden om het veiligheidsbeleid te evalueren. Er zijn afspraken over het registreren en afhandelen van incidenten, maar op schoolniveau is niet in beeld hoeveel incidenten en van welke aard er jaarlijks gebeuren. De school evalueert de jaarlijks afgenomen monitor sociale veiligheid en bespreekt de resultaten met het team. Echter, het geheel aan informatiebronnen over de veiligheid wordt niet voldoende gebruikt voor de systematische evaluatie van het veiligheidsbeleid.

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot maatregelen die worden uitgevoerd in het schooljaar 2023-2024. Deze maatregelen / acties zijn terug te vinden in het jaarplan en schoolplan van De Tamarinde. Deze documenten zijn op te vragen bij de schoolleiding.

Na het inspectiebezoek zijn er verschillende vervolgactiviteiten geweest. In oktober 2023 vond er een voortgangsgesprek met de Onderwijsinspectie plaats. Tijdens dit gesprek is het verbeterplan besproken. De Tamarinde heeft eind januari 2024 een interne audit gehad en in april 2024 een wordt er een nieuw inspectiebezoek ingepland. Samen met het team, directie en team kwaliteit hebben wij het volste vertrouwen de verbeterpunten op te lossen en te komen tot een algeheel voldoende oordeel.