Onze school

Inleiding

Geachte ouder/verzorger,

Er bestaat een algemene schoolgids en een school specifieke schoolgids. De algemene schoolgids beschrijft het onderwijs van Kentalis. De informatie is bedoeld voor ouders en verzorgers* van kinderen die naar één van de scholen van Kentalis gaan of die via de ambulante dienstverlening ondersteuning krijgen op een school in de buurt.

Iedere school heeft ook een eigen school specifieke schoolgids en er is een app met informatie. De app kan bij de school worden opgevraagd. De scholen en de ambulante dienstverlening vallen onder Stichting Kentalis Onderwijs.

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Jaarkalender met praktische info

Naast deze (deel-)schoolgids is er een jaarkalender met belangrijke informatie, zoals de data van de schoolvakanties. U ontvangt deze kaart aan het begin van het schooljaar.

In deze schoolgids vindt u informatie over Kentalis College Zoetermeer. Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen. We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind en vinden het heel belangrijk dat uw kind zich thuis voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. U leest in deze gids meer over onze werkwijze en visie. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. Wij vinden een goede samenwerking met ouders heel belangrijk. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.

Onze visie

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (Rijswijk) is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden. Kentalis Onderwijs Zoetermeer (KOZ) gaat uit van de visie van Kentalis bij onderwijs en begeleiding van haar leerlingen, zie verder de Algemene Kentalis Schoolgids.

Het best mogelijke onderwijs proberen wij waar te maken door aan te sluiten bij de mogelijkheden van de leerlingen. Als onderwijs alleen niet genoeg is om deze doelen te bereiken, dan betrekken wij zorg en andere instanties, zodat de leerlingen het beste uit zich zelf halen.

Onze scholengemeenschap wordt bevolkt door leerlingen en medewerkers uit diverse culturen, met verschillende levensovertuigingen en religies. Iedereen is welkom op onze school. We hebben respect voor elkaars achtergronden. Wij vinden de 'ontmoeting' belangrijk.

Onze leerlingen

Kentalis College Zoetermeer (KCZ) biedt speciaal onderwijs aan leerlingen van 12 tot 18 jaar. De leerlingen hebben naast een auditieve en/of communicatieve beperking, een algehele achterstand in de ontwikkeling (IQ lager dan 70). Er kan sprake zijn van bijkomende problematiek, zoals aan autisme verwante stoornissen, gedragsproblemen, een syndroom, motorische problemen, medische beperkingen en/of een visusbeperking. Ons onderwijs en de begeleiding sluiten aan bij de onderwijsbehoefte van de meervoudig beperkte (CMB) leerling. De groepen van VSO CMB/DB bestaan uit vier tot negen leerlingen. In onderwijs en begeleiding wordt de leerkracht bijgestaan door een onderwijsassistent. Sommige leerlingen wonen thuis (soms in combinatie met naschoolse behandeling van Kentalis of een andere organisatie), anderen wonen geheel of gedeeltelijk in een woonvoorziening van Kentalis.

Binnen KCZ is er ook een Praktijkroute met praktijkgericht onderwijs. Het is een vorm van Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) voor leerlingen die beter leren in de praktijk. Het onderwijs is erop gericht positieve kwaliteiten van leerlingen te versterken en deze ook te leren gebruiken. Wij doen dit door veel te oefenen op gebieden waar ontwikkeling mogelijk is. Ons onderwijs is erop gericht leerlingen competenties te laten ontwikkelen, die zij na de school nodig hebben op het gebied van onder andere wonen, werken, burgerschap en vrije tijdsbesteding. De leerlingen stromen uit naar Arbeid. Na vijf jaar VSO Praktijkroute behalen de leerlingen een certificaat. 

Met onderwijs en de begeleiding sluiten wij aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Waar mogelijk worden de leerkrachten bijgestaan door een onderwijsassistent en/of leraarondersteuner.

Schoolondersteuningsprofielen

Voor meer informatie over de schoolondersteuningsprofielen verwijzen wij u naar de Algemene Schoolgids hoofdstuk Schoolondersteuningsprofielen.

Het Schoolondersteuningsplan (SOP) van KCZ is hier in te zien.

Schoolplan

In het schoolplan staat welke kwaliteit onderwijs en ondersteuning Kentalis biedt. Hierin staat beschreven hoe die gewenste kwaliteit in de dagelijkse praktijk vorm krijgt.
Het Schoolplan 2019-2023 is op te vragen bij de afdelingsdirecteur.

Organisatie van de school

Kentalis Onderwijs Zoetermeer is een scholengemeenschap met verschillende onderwijseenheden en twee verschillende vestigingen.

Kentalis Onderwijs Zoetermeer (SO en VSO)

Meerzichtlaan 300 – 302

2716 NR Zoetermeer

T 079 32 94 500

Kentalis Onderwijs Rijswijk (SO)

Bazuinlaan 4

2287 EE Rijswijk

T 070 39 43 042

I http://www.kentalis.nl

Er wordt onderwijs gegeven aan de volgende doelgroepen

  • SO Doof/Doofblind
  • SO TOS/SH
  • SO CMB/Doofblind (Communicatief Meervoudig Beperkt en Doofblind Meervoudig Beperkt)
  • VSO CMB/Doofblind (Communicatief Meervoudig Beperkt en Doofblind Meervoudig Beperkt)
  • VSO Praktijkroute

Het managementteam van Kentalis Onderwijs Zoetermeer:

  • Mark Neerings, afdelingsdirecteur KOZ SO CMB/DB
  • Maurice Keane, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS/SH Rijswijk
  • Eveliene Köhne, afdelingsdirecteur KOZ SO TOS
  • Marjan Rakké, afdelingsdirecteur KOZ SO Doof/SH/DB Zoetermeer
  • Marion Baartman, afdelingsdirecteur Kentalis College Zoetermeer
  • Petra Oostdam, afdelingsdirecteur KOZ Ambulante Dienstverlening

De gebouwen zijn volledig ingericht en aangepast aan de communicatiebehoefte van de leerlingen.

Onderwijsteam

Het team van Kentalis College Zoetermeer bestaat uit ongeveer 50 medewerkers met een grote verscheidenheid aan functies. Onze personeelsleden zijn in functies ingedeeld, waarbij de organisatie en de samenstelling van het schoolteam er als volgt uitziet:

  • De afdelingsdirecteur is integraal eindverantwoordelijk; 
  • De afdelingscoördinator is verantwoordelijk voor de coördinatie van de dagelijkse gang van zaken; 
  • De groepsleerkracht op het KCZ is verantwoordelijk voor en heeft de leiding over een groep;
  • Op het KCZ worden lessen zoveel mogelijk gegeven door docenten en is de mentor het aanspreekpunt voor leerlingen, andere leerkrachten en ouders;
  • De klassenassistent werkt in alle groepen van het KCZ. Bij de inzet van de klassenassistent wordt gekeken naar groepsgrootte, groepssamenstelling en hulpvraag. In het CMB/DB onderwijs staat op alle groepen een klassenassistent;
  • De leraarondersteuner is aanwezig in de klas om de leraar te ondersteunen maar heeft daarnaast bevoegdheid om zelf les te geven onder supervisie van de groepsleerkracht;
  • De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en het borgen van de onderwijskwaliteit;
  • De logopedist stimuleert, corrigeert en begeleidt de spraak- en taalontwikkeling van de leerlingen, individueel of in groepsverband;
  • De orthopedagoog/gedragskundige/psycholoog verricht onderzoek en ondersteunt de leerkrachten bij het opstellen en uitvoeren van een handelingsplan en ondersteunt bij verwijzingen;
  • De schoolmaatschappelijk werker ondersteunt ouders/verzorgers, leerkrachten en leerlingen bij het zoeken en verwijzen naar de juiste hulpverleningsinstanties;
  • De administratief medewerkers (onder wie managementassistenten) verzorgen de administratie van de school;
  • De conciërges verzorgen het gebouw en de huishoudelijke aangelegenheden binnen de school;
  • Er zijn personeelsleden met de functie van leerkracht of logopedist, die een speciale taak hebben. Dit zijn bijvoorbeeld de intern begeleider, de vakleerkrachten, , de anti pestcoördinatoren, en de I- coach. Per afdeling kunnen hier verschillen in zijn; 
  • Ook maakt de school gebruik van externe medewerkers met een specifieke deskundigheid, zoals de fysiotherapeut, de speltherapeut, de “shadow”, de schoolarts en de ergotherapeut.

Jaarlijks bieden wij stagemogelijkheden aan onderwijsondersteunende opleidingen en aan onderwijsopleidingen. Uw zoon of dochter kan dan gedurende enkele weken tot een halfjaar te maken krijgen met een stagiaire in de klas. U wordt hierover geïnformeerd door de leerkracht of via onze nieuwsbrieven.

Ziektevervanging

Zie hiervoor het algemene deel van de schoolgids: Lesuitval en opvang.
In zeldzame gevallen zijn wij genoodzaakt een groep thuis te laten blijven.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit om een kijkje te komen nemen. We laten u de school zien en vertellen over ons onderwijs en onze visie. Heeft u uw zoon of dochter ingeschreven (op grond van de beschikking van de Commissie van Onderzoek), dan kunt u natuurlijk ook een bezoek brengen aan de klas waarin uw kind waarschijnlijk komt.
In de Algemene schoolgids in hoofdstuk Toeleiding en aanmelden staat beschreven hoe u uw zoon of dochter kunt aanmelden.