Inleiding
SCHOOLJAAR 2025-2026
Welkom in de schoolgids van Kentalis Compas College Zaltbommel (KCCZ).
In deze schoolgids 2025-2026 vindt u informatie over Kentalis Compas College, een school voor voortgezet speciaal onderwijs voor jongeren die doof of slechthorend zijn. Meer algemene informatie over het onderwijs van Kentalis kunt u vinden op (Kentalis Schoolgids algemeen).
Op het KCCZ gaan we uit van de mogelijkheden en talenten van leerlingen. Wij zullen ons inzetten om uw kind optimaal te laten ontwikkelen. U leest in deze schoolgids meer over onze werkwijze en visie.
Het KCCZ is een voorloper in het vormgeven van inclusiever onderwijs. We hebben een eigen gebouw waarbij we specialistisch onderwijs bieden en daarnaast een samenwerking met twee scholen in Zaltbommel voor de praktijkvakken. Een unieke en bijzondere kans voor meer inclusief en kwalitatief goed onderwijs met een gelijkwaardig aanbod voor onze leerlingen.
U ontvangt naast de schoolgids een informatiekaart met daarop de vakantiedagen, studiedagen en vrije dagen. Tevens zullen we deze plaatsen in de agenda op Social Schools, waar ook alle bijzondere activiteiten zijn vermeld.
Petra van Bergeijk
Directeur Kentalis Compas College Zaltbommel
Onze visie
Onze missie: oog voor talent en geen leerling thuis!
KCCZ ziet het als haar taak dove en slechthorende leerlingen een uitdagende tweetalige leeromgeving te bieden, namelijk Nederlandse gebarentaal (NGT) en Nederlands, waarin leerlingen zich veilig voelen en kunnen zijn wie ze zijn.
Op KCCZ staan wij voor de 3G’s: gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. Op KCCZ worden gestreefd naar instructie in NGT en is het aanbod translinguaal.
Wij hebben extra oog voor de sociaal emotionele ontwikkeling van onze leerlingen met aanbod wat wij hebben aangepast op hun specifieke onderwijsbehoefte.
We leiden onze leerlingen op tot vaardige (kwalificatie), waardige (persoonsvorming) en aardige (socialisatie) burgers. Op KCCZ verstaan we hieronder:
- Kwalificatie: dit betreft het verwerven van kennis, vaardigheden en houding (leerrendement, opbrengsten).
- Persoonsvorming: dit gaat over emancipatie en vrijheid en over de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat. Dit stuurt aan op bewustzijn van wie ik ben, wat ik wil en hoe ik dit kan en wil bereiken.
- Socialisatie: dit draait om de manieren waarop we via onderwijs deel worden van bestaande tradities en praktijken (je plek vinden in de samenleving zowel in de horende gemeenschap als in de dove gemeenschap).
Onze visie: wij willen de leerlingen begeleiden tot sociaal verantwoordelijke burgers die vanuit volwaardigheid participeren in de maatschappij. We willen dat onze leerlingen naar vermogen verantwoording kunnen gaan dragen voor hun eigen leer- en ontwikkelproces en dat zij autonome, verantwoordelijke keuzes kunnen maken. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen goed weten wie ze zijn en wat ze willen zijn. Dat ze weten wat hun krachtpunten zijn en daarnaast weten hoe ze met eventuele ontwikkelpunten zo goed mogelijk om kunnen gaan. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze leerlingen weten welke bijdrage ze aan de maatschappij kunnen en willen bieden. Leerlingen zijn in het leerproces bondgenoten van elkaar. Tevens zetten we rolmodellen in bij ons aanbod waarbij Deafgain centraal staat.
Wij willen dat al onze leerlingen bij uitstroom goed kunnen participeren in de maatschappij en daar ook vanuit eigen kracht een bijdrage aan kunnen leveren. Bij uitstroom hebben alle leerlingen een vervolgopleiding of een arbeidsplaats. Wij zijn pas tevreden als het optimale voor de leerling behaald is.
Onze leerlingen
Kentalis Compas College Zaltbommel is een cluster 2 voortgezet speciaal onderwijs school (vso) voor leerlingen tussen de 12 en 20 jaar. Wij bieden op basis van een intensief onderwijsarrangement onderwijs aan leerlingen met een auditieve beperking, doof of slechthorend, in drie uitstroomprofielen:
- Uitstroom: Dagbesteding (uitstroomprofiel 4 wat gelijk staat aan beschutte arbeid)*
- Uitstroom: Arbeid ( uitstroomprofiel 5)
- Uitstroom: VMBO basis, kader, theoretisch ( uitstroomprofiel 6)
Binnen dit aanbod heeft onze school een internationale schakelklas (genoemd Wereldklas) gericht op nieuwkomers, welke is verdeeld in een instroom en een bovenbouw klas. Er is een Compassend aanbod voor specifieke aangepaste kortdurende begeleiding van een leerling op basis van een hulpvraag om aan onderwijs deel te kunnen nemen. Wij bieden ons onderwijs aan in een uitnodigende didactisch en pedagogisch sterke leeromgeving in een eigen gebouw met alle faciliteiten passend bij de doelgroep. Voor praktijkvakken werken we samen met onze partners gelegen direct naast ons gebouw aan de onderwijscampus van Zaltbommel; praktijkschool De Brug en Cambium college De Waard. De omgeving van ons eigen schoolgebouw en de samenwerking met partners doet recht aan het ontwikkelen van de mogelijkheden en talenten van onze leerlingen. Wij stimuleren daarbij hun autonomie, uniek zijn en eigen kracht.
De meeste leerlingen komen als brugklasser binnen op onze school maar soms stromen ze op een ander moment in. Dit kan zijn omdat het ondersteuningsarrangement op een andere school niet (meer) passend is en er behoefte is aan begeleiding vanuit het onderwijsarrangement dat wij bieden, of leerlingen komen nieuw aan in Nederland en hebben belang bij ons taal- en onderwijsaanbod. Ook stromen onze leerlingen soms door naar een andere school met een ondersteuningsarrangement. Dit gaat altijd in overleg met de leerling en ouders en indien gewenst onder begeleiding van een traject- of ambulant begeleider.
* in het vervolg van deze schoolgids wordt gesproken over twee uitstroomprofielen omdat dit aansluit bij het aanbod --> arbeid of vervolgonderwijs, waarbij uitstroom dagbesteding valt onder beschutte arbeid.
(Extra) Ondersteuning
Hier kunt u lezen hoe we leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleiden en welke middelen we hiervoor ter beschikking hebben of hoe we dit extern organiseren. De extra ondersteuning die uw kind krijgt, staat beschreven in het OPP.
Aandachtsgebieden
Taal en Rekenen
(Extra)Ondersteuning binnen de school
- Instructie op 3 niveaus (verlengde, reguliere en verrijkende instructie respectievelijk voor leerlingen die onder- op of boven niveau presteren)
- Methode DigLin+, een NT2 leesmethode voor onze nieuwkomers
- Rekensprint en Bareka, een rekenmethode en automatiseerprogramma voor nieuwkomers en leerlingen uit het arbeid- en VMBO cluster die ofwel starten met rekenonderwijs of bepaalde rekendrempels niet gehaald hebben
- Voor slechtziende leerlingen ICT aanpassingen en aangepaste studiematerialen in afstemming met Visio
(Extra)Ondersteuning buiten de school
- Dyslexie en dyscalculie behandeling via een verwijzing van huisarts
- Logopedie
Sociaal emotionele ontwikkeling
(Extra)Ondersteuning binnen de school
- Psycho-educatie
- Leefstijl (Sociale vaardigheden)
- Individuele leerlinggesprekken met gedragswetenschapper/intern begeleider
(Extra)Ondersteuning buiten de school
- GGMD (verwijzing via huisarts voor individuele trajecten)
- Kentalis zorg(verwijzing via huisarts voor individuele trajecten)
Gedrag, werkhouding en taakaanpak
(Extra)Ondersteuning binnen de school
- Gedragswetenschapper/intern begeleider: observaties, leerlinggesprekken, inzet methode taakwerkhoudingsproblemen: o.a. Meichenbaum, Teken je gesprek, Geef mij de vijf, 5 G-methode etc.
(Extra)Ondersteuning buiten de school
- GGMD (verwijzing via huisarts voor individuele trajecten)
- Kentalis zorg (verwijzing via huisarts voor individuele trajecten)
Medisch handelen en persoonlijke verzorging
(Extra)Ondersteuning binnen de school
- In samenwerking met ouders/verzorgers wordt een medisch protocol opgesteld
- Aangepast meubilair
- Verzorgingstafel gehandicaptentoilet
Onze grenzen:
In beginsel zijn alle leerlingen met het juiste arrangement welkom op onze school. Dat is ons uitgangspunt. Onze school geeft leerlingen een basisondersteuning en in veel gevallen extra ondersteuning. In deze paragraaf geven we een aantal voorbeelden van leerlingen die we vermoedelijk geen passen onderwijs kunnen geven. We geven daarmee onze grenzen aan m.b.t. de extra ondersteuning die we kunnen bieden. Wanneer de begeleiding van een leerling meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders en de leerling, de Zorg, (het Samenwerkingsverband) en Jeugdhulp.
Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan:
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor leraren/medewerkers
- Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben welke niet door externen binnen onderwijs uitgevoerd kan worden
Schoolplan
Het schoolplan 2024-2027 bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat we aanbieden. Hierbij horen het onderwijskundig beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de kwaliteitszorg. Wij hebben ons de opdracht gegeven om door te groeien naar de waardering goed op de daarvoor benodigde inspectiestandaarden.
Wij nodigen u uit om dit plan eens te bekijken. U kunt het schoolplan 2024-2027 opvragen bij de administratie mocht u het in willen zien.
Organisatie van de school
De leerlingen zijn merendeel afkomstig, geografisch gezien, van de lijn ten zuiden van Amsterdam-Arnhem. Ouders worden in eerste instantie verwezen naar de instelling/school in het verzorgingsgebied waar zij wonen.
In totaal hebben wij dit schooljaar 11 basisklassen waaronder twee wereldklassen (bovenbouw en instroomklas voor nieuwkomers). Het aantal leerlingen per klas is zeer wisselend, voornamelijk afhankelijk van leerjaar en onderwijsbehoefte.
Gezien het uitgangspunt om het reguliere aanbod te bieden met een ruime keuze in uitstroomprofielen werken we samen met onze partners Cambium college De Waard voor het VMBO en Pro de Brug voor Praktijkonderwijs. Onze leerlingen zijn meerdere momenten in de week op deze scholen aanwezig om praktijklessen (uitstroom Vervolgonderwijs en Arbeid) en arbeidstraining (uitstroom Arbeid) te volgen, waar nodig met ondersteuners vanuit KCCZ en een tolk.
Een team van leerkracht(en), logopedist(en) en eventueel onderwijsassistent(en)/leraarondersteuner(s) is verantwoordelijk voor het directe onderwijs aan de leerlingen. Voor ouders zijn de mentoren het eerste aanspreekpunt. Zij worden in hun werk ondersteund door verschillende disciplines, zoals een intern begeleider (IB’er), gedragskundigen (orthopedagoog/psycholoog) en vakleerkrachten. Tevens is er een nauwe samenwerking met de administratief medewerkers, stagebegeleider(s) en de conciërge. In het hoofdstuk ‘Onderwijsteam’ beschrijven we alle functies van de medewerkers op KCCZ. De schoolleiding van KCCZ wordt gevormd door een directeur; Petra van Bergeijk. Zij heeft de verantwoordelijkheid ten aanzien van de schoolontwikkeling, het personeelsbeleid en de financiën.
Wij hebben sinds schooljaar 2022-2023 de samenwerking met symbiosepartners zoals hierboven beschreven opgezet; werken aan een brede ontwikkeling met een kwalitatief hoogwaardig en breed aanbod in een inspirerende omgeving zijn daarbij onze speerpunten. Om dit te kunnen bieden behouden we een eigen gebouw. Nieuwbouw is gerealiseerd in Zaltbommel, direct naast de collega scholen De Brug (uitstroom Arbeid) en De Waard (uitstroom Vervolgonderwijs). Een eigen gebouw dat specifiek is ingericht op de behoeftes voor onze doelgroep en voor de vaklessen.
Leerlingenraad
Een leerlingenraad is een raad van ongeveer 6 leden die leerling zijn van de school. Zij zijn gekozen door de leerlingen van de school om hen te vertegenwoordigen in de leerlingenraad. In de raad zitten leerlingen van onderbouw en bovenbouw zowel de uitstroom Arbeid en de uitstroom Vervolgonderwijs. Zij behartigen de belangen, nemen initiatieven en ze komen op voor de meningen van alle leerlingen.
De leerlingenraad wil bijdragen aan de positieve sfeer op school en wil de kwaliteit van het onderwijs bevorderen. Veel voorkomende onderwerpen bij een leerlingenraad zijn bijvoorbeeld schoolfeesten en (buitenschoolse) activiteiten. Daarnaast is de leerlingenraad bevoegd om - gevraagd en ongevraagd - advies uit te brengen aan de medezeggenschapsraad, met name over zaken die leerlingen direct aangaan. De leerlingenraad heeft slechts een adviserende rol en kan geen aanpassingen afdwingen.
De leerlingenraad krijgt jaarlijks een training van een expert waarbij verschillende onderwerpen worden besproken met betrekking tot vergaderen, debatteren, organiseren.
Aan het eind van elk schooljaar worden er verkiezingen gehouden omdat leden maximaal 2 jaar in de raad mogen deelnemen. Leerlingen kunnen zich hiervoor aanmelden en middels een presentatie hun motivatie om deel te nemen toelichten. Alle leerlingen kunnen daarna hun stem uitbrengen.
Onderwijsteam
KCCZ heeft ongeveer 40 medewerkers in dienst. Elk persoon levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen:
- De docent verzorgt het onderwijs aan de leerling, eventueel in samenwerking met een logopedist, leraarondersteuner(s) en onderwijsassistent(en).
- De vakdocenten verzorgen het bewegingsonderwijs, NGT & Dovencultuur, Beeldende Vorming/CKV en het vak Dienstverlening & Zorg/Zorg & Welzijn.
- De Commissie van Leerlingenzorg (CvL), bestaande uit: directeur, intern begeleider, gedragskundige(n) en logopedist. Zij zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Mentoren sluiten aan bij agendapunten van hun mentorleerlingen.
- De ondersteunende medewerkers zoals de administratie, conciërge en managementassistent.
- Het management die integrale leiding aan de school geeft.
De meeste teamleden hebben naast hun hoofdrol ook andere specifieke taken. Zoals decaan, examencoördinator, stagecoördinator, intern begeleider of i-coach.
Hier vind u een overzicht van alle medewerkers.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Medio november organiseren wij een doedag voor leerlingen. Er wordt een programma aangeboden om de sfeer binnen school te proeven en enkele lessen bij te wonen. Dit is voor de leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen. De basisscholen in ons netwerk worden hiervan op de hoogte gebracht.
In het begin van het kalenderjaar is er op KCCZ een open dag waar iedereen welkom is om de school te bezoeken. Wij maken de datum hiervoor bekend via de website en via verschillende social media kanalen.
Aanmeldingen voor school ontvangen wij graag vóór 1 april. Een intake zal daarna plaatsvinden, bij een compleet dossier inclusief een geldig onderwijsarrangement.
Op afspraak kan er ook een persoonlijke rondleiding of gesprek plaatsvinden. Bijvoorbeeld als de aanmelding tijdens andere momenten in het schooljaar plaatsvindt.
Plaatsing op het Kentalis Compas College kan alleen indien de Commissie van Onderzoek een intensief arrangement cluster 2 doof of slechthorend heeft afgegeven. Aanmelden kan via de volgende link: www.kentalis.nl.aanmelden