Kwaliteitszorg
Om zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen, stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2022-2023 en 2023-2024 zijn er maatregelen genomen om ons onderwijs te verbeteren. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
Inzet van TEACH | Er zijn 10 TEACH technieken geïmplementeerd in de klassen. Docenten hebben dit schooljaar de mogelijkheid gekregen zich te bekwamen in deze technieken middels studiedagen en klassenbezoeken. |
Samenwerking met partnerscholen | In september 2022 is er gestart met een intensieve samenwerking op de praktijkvakken van uitstroom arbeid en het VMBO. Er gaat iedere les een ondersteuner mee vanuit KCCZ en een tolk. Bij uitstroom arbeid nemen de leerlingen van KCCZ ook deel aan het arbeidstoeleiding programma. |
Inzet van directe instructie model | Middels inzet van collegiale consultatie en klassenbezoeken zijn docenten expliciet geschoold op het EDI model tijdens de lessen. |
Terugkoppeling van gegevens aan team | Om goed in beeld te hebben wat er schoolbreed speelt bespreken we de MSV, zelfevaluaties en toetsgegevens cyclisch in het team om zo gezamenlijk opvallendheden op te pakken en uit te werken in het jaarplan. |
Aanbod op basisvaardigheden voor Taal, Rekenen en Burgerschap | Voor Taal, Rekenen en Burgerschap is het aanbod beschreven door de ontwikkelteams en worden docenten toegerust in het structureel aanbieden om tot realisatie van de kerndoelen te komen. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Naast methodegebonden toetsen maken we ook gebruik van cito-toetsen, voor uitstroom arbeid en vervolgonderwijs één maal per jaar (voorjaar). Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Opbrengsten van Nederlandse taal (leesvaardigheid), Engelse taal (leesvaardigheid, woordenschat) en rekenen/wiskunde
In schooljaar 2024-2025 zijn alle Cito-toetsen op school afgenomen. We zijn blij dat we in de resultaten zien dat er het afgelopen jaar hard gewerkt is. We zien het bekende beeld: begrijpend lezen is een lastig onderdeel bij dove/slechthorende leerlingen. Naast begrijpend lezen is er getoetst op rekenen/wiskunde. Daarnaast is voor schoolverlaters arbeid voor rekenen de RNT Deviant toets afgenomen en voor Nederlands de TNT Deviant toetsen.
Monitor Sociale Veiligheid (MSV)
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de 'monitor sociale veiligheid', een vragenlijst uit WMK (Werken Met Kwaliteitskaarten). De respons op de vragenlijst was 94%: 61 van de 65 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is uitstekend; de Vragenlijst werd door heel veel respondenten ingevuld. Daardoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten.
De meerderheid van de leerlingen van KCCZ geeft aan zich prettig en veilig te voelen op school en ervaart geen aantasting in diens veiligheid. 69 % van de leerlingen geeft aan zich veilig te voelen. Onze ambitie dat meer dan 90 procent van onze leerlingen zich fijn en veilig voelt op school én geen aantasting ervaart in diens veiligheid wordt daarmee niet behaald. De scores op de verschillende gebieden variëren van 73% tot en met 92% (% leerlingen van KCCZ die geen aantasting in de veiligheid ervaren op een bepaald gebied). De eerste stap voor verbetering is om met onze leerlingenraad in gesprek te gaan. Vanuit hier wordt er een plan van aanpak gemaakt om verbeteracties uit te zetten. Daarnaast dient er meer aandacht te komen voor de schoolregel 'We gaan vriendelijk en respectvol met elkaar om'.
Informatie over einduitstroom
De grootste uitstroom van leerlingen vindt bij KCCZ plaats aan het eind van de schoolloopbaan, dit noemen we einduitstroom. Het komt wel eens voor dat er sprake is van tussentijdse uitstroom. Hiervan is sprake als een leerling tussentijds doorstroomt naar een andere school (een reguliere school of een andere school voor VSO) of als een leerling uitstroomt omdat het volgen van bijvoorbeeld behandeling voorliggend is aan het volgen van onderwijs.
Het slagingspercentage eindexamen arbeid en VMBO in 2022-2023 was 100%
Het slagingspercentage eindexamen arbeid en VMBO in 2023-2024 was 100%
Het slagingspercentage eindexamen arbeid en VMBO in 2024-2025 was 100%
Uitstroom VSO diplomagericht en arbeid/beschutte arbeid
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
MBO niveau 1 | 5 | 3 | 4 |
MBO niveau 2 | 1 | 2 | 3 |
MBO niveau 3 | |||
MBO niveau 4 | |||
VO-HAVO (na VMBO- diploma | |||
HBO/universiteit | |||
Reguliere arbeidsplaats | 2 | 1 | |
Beschut werk/Beschermde werkomgeving | 3 | 3 | |
Dagbesteding | 1 | ||
VSO | 1 | ||
Totaal | 11 | 5 | 12 |
Informatie over tussentijdse uitstroom
Er zijn dus ook leerlingen die onze school verlaten voor het einde van hun schoolloopbaan. In onderstaande tabel is te zien waar onze leerlingen de laatste jaren naartoe uitstroomden als zij tussentijds uitstroomden:
De grootste uitstroom van leerlingen vindt bij KCCZ plaats aan het eind van de schoolloopbaan, dit noemen we einduitstroom. Het komt wel eens voor dat er sprake is van tussentijdse uitstroom. Hiervan is sprake als een leerling tussentijds doorstroomt naar een andere school (een reguliere school of een andere school voor VSO) of als een leerling uitstroomt omdat het volgen van bijvoorbeeld behandeling voorliggend is aan het volgen van onderwijs.
Informatie over tussentijdse uitstroom;
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
MBO niveau 1 | 1 | 1 | |
MBO niveau 2 | |||
MBO niveau 3 | |||
MBO niveau 4 | |||
VO-HAVO (na VMBO- diploma) | |||
HBO/universiteit | |||
Reguliere arbeidsplaats | |||
Beschut werk/Beschermde werkomgeving | 1 | ||
Dagbesteding | |||
VSO | 2 | ||
Totaal | 1 | 3 | 2 |
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging.
Totaal uitgestroomde leerlingen in schooljaar 2022-2023 | 12 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 6 |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 4 |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 2 |
Van 10 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten, 6 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Helaas hebben we daarmee onze ambitie van 75% niet gehaald.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoek
Analyse ouder-ervaringenonderzoek
In het voorjaar van 2024 heeft het Kentalis Ouder Ervaringen onderzoek plaatsgevonden:
Score Kentalis Compas College Zaltbommel: 6,5. Aandachtspunt is dat het door slechts 11% van de ouders is ingevuld.
Als sterk item wordt benoemd: het lesgeven, het pedagogisch klimaat, ondersteuning leerlingen en ontwikkeling.
Met name 2 gebieden vragen extra aandacht:
- veiligheid
- informatie
Er worden extra acties ondernomen zodat ouders de ontwikkeling van hun kind eenduidig kunnen volgen. Veiligheid wordt in relatie tot de afname van de Monitor Sociale Veiligheid samen met de leerlingenraad opgepakt.
Analyse leerlingen-ervaringenonderzoek
In april 2025 heeft het Kentalis Leerlingen VSO Ervaringen onderzoek plaatsgevonden. Leerlingen geven het Kentalis Compas College een 2,9 (op een schaal van 5). Dat is onvoldoende.
Het lesgeven wordt door de leerling als ruim voldoende beoordeeld. Daarnaast vragen met name 2 gebieden extra aandacht.
- De leerlingen ervaren de school niet altijd als schoon, opgeruimd en ingericht.
- Het pedagogisch handelen van de docenten wordt door leerlingen niet altijd als prettig ervaren.
Het plan van aanpak;
Wij gaan steeds bewuster om met het hoorrecht van de leerlingen, zodat leerlingen zich meer eigenaar gaan voelen van hun eigen leer- en ontwikkelproces. Daarnaast wordt het gebouw steeds meer ingericht, zodat het een rijke onderwijsomgeving is. Bovendien is er meer aandacht voor de schoonmaak en onderhoud van het gebouw en ondersteunen de leerlingen hierin met opruimen na de pauzes en in de lessen zorg en welzijn.
Audit of inspectie
Najaar 2023 heeft er een interne audit plaatsgevonden door Kentalis Team Kwaliteit (november 2023). De audit gaf een positief resultaat op de verbeteringen die de school heeft doorgevoerd en de scholing die heeft plaatsgevonden. Met name op het gebied van didactisch handelen en daarin de activiteit en betrokkenheid van de leerlingen bij de les liet een grote verbetering zien en werd voldoende beoordeeld. Een aandachtspunt was er ook en dat betreft de navolgbaarheid van interventies. Hieraan is direct bij aanvang kalenderjaar 2024 een start gemaakt ter verbetering.
Op de standaard OP2 heeft in september 2024 een deelaudit plaatsgevonden. Deze is positief afgesloten.