Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen genomen die in 2022-2023 zijn uitgevoerd. We noemen de belangrijkste maatregelen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregelen Wat is bereikt
Werken met PeTos en Spraakwaterval

In groep 7/8 is Spraakwaterval dit jaar ingezet, zij waren betrokken bij de evaluatie van de pilot. Volgend schooljaar blijft Spraakwaterval ingezet worden in groep 7 en 8. 

Het team is geïnformeerd over PeTOS en de werkwijze hiervan, zodat we in schooljaar 23-24 de gehele methode in alle jaargroepen kunnen implementeren.

Op weg naar een gezamenlijke missie en visie vanuit een professionele cultuur Er zijn scholingsdagen met het team geweest, naar aanleiding daarvan wordt er een koersdocument ontwikkeld. Dit is de basis van hoe wij werken. Volgend schooljaar starten we met de methodiek van Stichting leerKRACHT om samen aan nog beter onderwijs voor onze leerlingen te werken.
In juni 2023 behaalt 60% vd leerlingen het ambitieniveau van Kentalis op begrijpen lezen, technisch lezen en spelling Het doel is bereikt. In juni 2023 behaalt 80% van de leerlingen op begrijpend lezen het ambitie niveau van Kentalis. Voor technisch lezen is dit 81% en voor spelling 68%.
ParnasSys is verder geïmplementeerd binnen Kentalis Doetinchem

De leerkrachten en IB'er hebben de scholing van het kleutervolgsysteem van ParnasSys gevolgd en kunnen een koppeling maken tussen het aanbod en het volgsysteem.

Leerkrachten, logopedisten en leden van de CvL kunnen een OPP, die vanuit Kentalis is opgesteld, in ParnasSys maken dat voldoet aan de kwaliteitseisen van de Inspectie.

Alles in 1 is verder geïmplementeerd bij Kentalis Doetinchem Door het jaar heen zijn steeds bijstellingen gedaan in het gebruik van Alles in 1 n.a.v. de ervaringen. Er zijn scholingsmomenten geweest voor de teamleden en ouders zijn uitgenodigd bij de afsluiting van elk thema. 
Er is binnen de locatie meer aandacht voor leesplezier en cultuureducatie

Er is veel aandacht voor lezen, Focus op begrip speelt hierin een belangrijke rol. Elke dag lezen zowel leerlingen als medewerkers aan het begin van de dag uit een zelf gekozen boek. Daarnaast is er een nauwe samenwerking met de bibliotheek en wordt jaarlijks 10% van de leesboeken vernieuwd.

Alle leerlingen hebben een voorstelling aangeboden door cultuurbedrijf Amphion bezocht. Daarnaast zijn er 2 groepsdoorbrokenmiddagen georganiseerd waarbij leerlingen op allerlei verschillende manieren bezig zijn met cultuur educatie. In de verschillende thema's van Alles in 1 is aandacht besteed aan cultuur educatie, o.a. door uitstapjes naar een kasteel en een beeldentocht in de stad.

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties, leerlijnen en/of toetsen. Op basis van de resultaten formuleren we doelstellingen op maat voor onze leerlingen.

Didactische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

Ambitie Kentalis:


-    90% van de leerlingen scoort op of boven de signaleringswaarde. 


-    Eindtoets Route 8 : 75% van de leerlingen scoort conform UP 

Technisch lezen

In de groepen 3 t/m 8 is de CITO-toets afgenomen. De AVI-Toets voor het lezen van teksten en voor een beperkt aantal leerlingen ook de DMT-toets. Deze toets scoort het lezen op woordniveau. 
81% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het uitstroomperspectief (UP)


Begrijpend lezen

Vanaf groep 4 t/m 8 is de toets Begrijpend Lezen van CITO Leerling in Beeld afgenomen. Voor leerlingen met een zeer laag leesniveau in groep 4 is de toets Begrijpend Luisteren afgenomen. Leerlingen die gediagnosticeerd zijn met dyslexie of een zeer laag leesniveau hebben in groep 5 t/m7 hebben de toets digitaal gemaakt. Hierbij kunnen ze gebruik maken van de voorleesfunctie. Dit staat genoteerd in de evaluatie van het OPP.
80% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het UP


Rekenen

De leerlingen van de groepen 3 en 4 hebben de CITO toets Leerling in Beeld Rekenen&Wiskunde schriftelijk gemaakt. De leerlingen uit de groepen 5 t/m 7 hebben deze toets digitaal gemaakt.
74% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het UP


Spelling

De leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 hebben de toets Taalverzorging van Cito Leerling in Beeld schriftelijk gemaakt.
68% van de leerlingen scoort op of hoger dan het verwachte niveau passend bij het UP

Opbrengsten juni 2023

We zien over de gehele linie dat er ten opzichte van eind schooljaar 21-22 groei zichtbaar is op het behalen van de Kentalisambitie ten aanzien van de uitstroomperspectieven (UP). Hierbij is de grootste groei te zien bij Technisch Lezen (AVI) en Begrijpend Lezen. Op alle gebieden wordt de ambitie van Kentalis (90 % van de leerlingen scoort op of boven het beoogde niveau van het UP) nog niet behaald. Hierbij kunnen de nieuwe ambitieniveaus van Kentalis en de vernieuwde CITO-toetsen van Leerling in Beeld een rol hebben gespeeld. 


We zien echter zeker ook positieve affecten van de vernieuwde aanpak van het leesonderwijs in onze groei terugkomen. Het structureel insteken op zelfstandig lezen, verhogen van de leertijd op het lezen, interactief voorlezen, veel aandacht leespromotie en thematisch lezen werpt zijn vruchten af. Daarnaast hebben we de vernieuwde  voortgezet leesmethode in de groepen 4 t/m 8 geïmplementeerd. De leertijd van het technisch lezen is daarmee verhoogd.


De aanpak op gebied van technisch lezen in combinatie met de aanpak van begrijpend lezen middels Focus op Begrip heeft een positief effect op onze Begrijpend Lezen-resultaten. Het vergoten van het aanbod vanuit Alles-in-1 en inzet van rijke tekstsets hebben een positief effect op de resultaten van Begrijpend Lezen laten zien. Dat we de Kentalisambitie nog niet behalen heeft ook te maken met het relatief grote aandeel leerlingen met een zeer kleine woordenschat, meertaligheid speelt daarbij ook een rol. 


Op het gebied van Rekenen zien we dat de score nog wat achterblijft in vergelijking tot de taal-scores. De implementatie van de aandachtspunten voortkomend uit de nascholing Rekendidactiek behoeven nog aandacht en implementatie in alle groepen. We zien in alle groepen terug dat onze leerlingen op de methode-gebonden toetsen beter scoren dan op de (talige) CITO-toetsen. Dit heeft sterk te maken met het beschikken over onvoldoende woordenschat/rekentaal. 


De resultaten op Spelling hebben een mooie groei laten zien ten opzichte van vorig schooljaar. De invoering van het ondersteunende methodiek Taal in Blokjes, waarbij leerlingen woorden kunnen visualiseren middels gekleurde blokjes heeft hier een grote bijdrage aangeleverd. Met name in de onderbouw hebben leerlingen hier profijt van. In de bovenbouw zien we dat leerlingen moeite hebben met de categorieën die niet-regelgevoelig zijn: uitzonderingen en weet-woorden. Inprenten van woordbeelden wordt hierbij extra geoefend. Het effect van deze aanpak is nog niet zichtbaar in de resultaten.

Eindtoets groep 8

Dit schooljaar hebben 13 leerlingen de eindtoets gemaakt, bij 12 leerlingen was het resultaat passend bij het schooladvies/ uitstroomprofiel. 90% van de leerlingen scoort passend bij het uitstroomprofiel.

Sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren


Bij de laatste afname van de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst) is gebleken dat op schoolniveau 84% van de leerlingen de norm van de schoolstandaard heeft gehaald. Hiermee worden de ambities van Kentalis Doetinchem gehaald (ambitie: 75% haalt de schoolstandaard). 
Op groepspniveau heeft alleen groep 3 de ambities niet gehaald. Wel is er een sterke stijging in scores te zien ten opzichte van de vorige afname in het najaar van dit schooljaar. De intensieve begeleiding die de leerkrachten hebben gegeven op het gebied van taak-/werkhouding en het werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling door middel van o.a. Kanjer heeft zijn vruchten afgeworpen. 
Zoals andere jaren komt ook dit jaar de categorie ‘Omgaan met ruzie’ als zwak naar voren, al laat de meting in het voorjaar een verbetering zien ten opzichte van de meting in het najaar van dit schooljaar. 
Er bestaat een relatie tussen deze categorie en de communicatieve problemen van de leerlingen. 

Sociale veiligheid

Eén keer per jaar brengt Kentalis Doetinchem de sociale veiligheid bij een representatief deel van de leerlingen in kaart (groep 6, 7 en 8). Dit gebeurt met het instrument Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Deze intern ontwikkelde vragenlijst bevat vragen over de drie wettelijke onderwerpen voor een MSV: Welbevinden, Sociale veiligheidsbeleving en Aantasting van de sociale en fysieke veiligheid. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om de sociale veiligheid te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen we ervoor dat we een school zijn waar iedereen zich veilig voelt.

Kentalis stelt de ambitie dat 90% van de leerlingen deze vragen positief beantwoordt. Desondanks blijven wij ook onze eigen Kentalis Doetinchem ambitie hanteren. Onze ervaring leert dat een score van 90% niet realistisch is om bij onze doelgroep te verwachten; leerlingen interpreteren de vragen soms te letterlijk of anders dan bedoeld. Kentalis Doetinchem heeft de volgende ambitie geformuleerd: 100% van de leerlingen is veilig en 80% bevestigt dit in de vragenlijsten. 

Bij de meting van november 2022 halen we als school onze eigen ambitie (80%) op alle drie onderdelen:
-    Welbevinden: 95% van de leerlingen scoort een 3 of hoger. 
-    Sociale veiligheidsbeleving: 86% van de leerlingen scoort een 3 of hoger
-    Aantasting van de sociale en fysieke veiligheid: 86% van de leerlingen scoort positief. 
De ambitie van Kentalis halen we op 2 van de 3 onderdelen niet, namelijk sociale veiligheidsbeleving en aantasting sociale en fysieke veiligheid. 

De analyse per groep, de verklaringen en de acties die daaruit volgen worden uitgebreid beschreven in het document ‘Analyse WMK sociale veiligheid november 2022. 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 26 leerlingen uitgestroomd: 13 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 13 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.

Informatie over eind uitstroom

 De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald (92%). 

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Praktijkonderwijs   1 4
Vmbo-bb   6 9
Vmbo-kb 5 3  
Vmbo-t 1    
Totaal 6 10 13
Totaal naar regulier 5 6 12
Totaal naar (v)so 1 4 1

Informatie over tussentijdse uitstroom

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Basisonderwijs (bao) 6 6 10
Speciaal basisonderwijs (sbo) 3 3 3
Speciaal onderwijs (so) 2 3  
Thuiszitter met leerplichtontheffing      
Buitenland 1 1  
Totaal 12 13 13

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging. De ambitie ligt op 75%.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021

20 leerlingen

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

17 leerlingen 

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

0 leerlingen

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

3 leerlingen

Van 17 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd, weten we op welk niveau ze zitten, 17 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden (100%). Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouderervaringen

In 2021-2022 heeft het oudertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden.
Het responspercentage is 23%. Dit betekent dat 23% van de ouders dit onderzoek heeft ingevuld. Volgens de normen van WMK is dit een een laag responspercentage. We moeten voorzichtig zijn met het interpreteren van de uitkomsten van dit onderzoek.  
Het cijfer dat de ouders de school geven is een 8,6

Leerlingervaringen

In 2022-2023 is het leerlingervaringenonderzoek afgenomen.
Het cijfer dat de leerlingen de school geven is een 8,7
Wij zijn heel blij met dit cijfer van onze leerlingen.

Medewerkerstevredenheid

In 2022-2023 heeft het medewerkerstevredenheidonderzoek plaatsgevonden.
Het responspercentage van het onderzoek is 93%, 25 van de 27 deelnemers hebben de enquête ingevuld. Dit betekent dat de resultaten waardevol zijn. Hieronder de scores op de 4 thema's.

Autonomie              6,7 

Sociale veiligheid    7,4 

Werkgeverschap     4,9 

Bevlogenheid          7,2  

Audit of inspectie

Op 21 maart 2022 is er een audit uitgevoerd op onze school. Het auditteam heeft gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs op verschillende gebieden.

We zijn erg blij om u te kunnen melden dat de auditoren erg tevreden zijn over de kwaliteit van het onderwijs op onze school, we hebben veel complimenten gekregen.

Het auditteam geeft de school de hoogste scores voor; de zorgvuldige procedure bij de overgang naar het voortgezet onderwijs, onze ambities, doelen, het verantwoording afleggen en evalueren van het schoolklimaat (3x een goed en 1x bijna goed).

Er zijn geen onvoldoendes.

Verbeterpunten ziet het auditteam vooral in het nog concreter beschrijven van het OPP en de differentiatie in het aanbod tijdens de les.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023-2024:

  • Begrijpend lezen: In het schooljaar 23-24 zal het werken met rijke tekstsets in de groepen 5 t/m 8 verder geborgd worden.
  • Begrijpend lezen: Voor het werken met de thematische woordmuur (woordenschatonderwijs) zullen schoolbrede afspraken worden opgesteld en geïmplementeerd. 
  • In het schooljaar 23-24 zullen we ons gaan verdiepen in meertalig en de consequenties hiervan voor ons onderwijs.
  • Rekenen: De implementatie van de aandachtspunten voortkomend uit de nascholing Rekendidactiek behoeven nog aandacht en implementatie in alle groepen. 
  • Rekenen: Binnen de logopedie en het rekenaanbod in de groepen zal voor woordenschat/ rekentaal extra aandacht zijn in het komende schooljaar.
  • Onderzoek doen naar nieuwe rekenmethoden passend bij onze doelgroep en ons voorbereiden op de aanschaf van een nieuwe methode voor het rekenen.
  • Verbeteren van de sociale veiligheid in groep 6 t/m 8 en de fysieke veiligheid in groep 7
  • Komend schooljaar wordt het programma PETOS volledig ingevoerd en gecombineerd met Kanjer ingezet. De werkwijze op het gebied van SEO zal worden uitgebreid en aangescherpt. Het omgaan met conflicten/ruzie zal voortdurend terugkomen in de kanjerlessen en het via de Kanjermethode voor- en nabespreken van de vrije situaties. Er wordt veel ingezet op inoefenen van communicatieve vaardigheden op school.
    Enkele leerlingen die zwak scoren op de SCOL worden volgend jaar verder besproken en gevolgd in de CVL waarbij het handelen van de leerkracht en het systemisch werken met ouders en andere betrokkenen een belangrijke plek krijgt.  
  • Invoeren werken met de methodiek van stichting leerKRACHT.
  • De volgende ouderenquête wordt door minimaal 80% van de ouders ingevuld.