Ouders en school

Informatie en contacten ouders

In de eerste drie weken van het schooljaar worden alle ouders/verzorgers uitgenodigd voor een startgesprek. Tijdens dit startgesprek bespreekt de leerkracht hoe, waar, wanneer en hoe vaak er contact is met elkaar en welke onderwerpen besproken worden. Deze afspraken worden genoteerd.

Daarnaast worden er drie keer per jaar oudergesprekken georganiseerd (te vinden in de jaarplanner). Alle ouders worden uitgenodigd om de ontwikkeling van hun kind te bespreken en afspraken te maken voor de periode die volgt. Tijdens deze gesprekken staat de spraak-/taalontwikkeling en het ontwikkelingsperspectief plan van uw kind centraal. Omdat het ontwikkelingsperspectief plan, verwachte uitstroombestemming en de  doelen regelmatig worden geëvalueerd en de verwachting van ouders daarbij een belangrijk bespreekpunt is, verwachten wij dat ouders aanwezig zullen zijn bij deze gesprekken. Mochten ouders niet in de gelegenheid zijn hierbij aanwezig te zijn, worden ouders alternatieve momenten aangeboden. Door kinderen steeds eerder te betrekken bij de gesprekken over hun ontwikkeling, willen we hen eigenaar maken van hun eigen leerproces. Vanaf groep 6 worden kinderen gevraagd bij de gesprekken aanwezig te zijn.

Elke maand wordt er een oudernieuwsbrief gedeeld met de ouders, waarin de belangrijkste ontwikkelingen binnen de school beschreven worden. Verder worden er op verschillende momenten voorlichtingsavonden gegeven over diverse onderwerpen. Ook worden ouders uitgenodigd aanwezig te zijn bij de afsluiting van de thema's van Alles in 1.

Schoolapp: Social Schools

Social schools is een programma, waarin u online contact hebt met de leerkrachten en ouders van de school. Dit is allemaal binnen een beveiligde omgeving. 
U kunt gebruik maken van Social schools via de webpagina of een app op uw telefoon, Ipad of tablet. Alle communicatie zoals ouderinfo, weekbrieven, nieuwsbrieven en dergelijke worden via Social schools verstuurd.

In Social Schools kan tekst, foto en film worden gezet. Iedereen met toegang kan dit doen: Kentalis en u als ouders. Hierdoor krijgt u een goed beeld over wat uw kind doet bij ons op school. Ook kunt u met behulp van Social Schools bijvoorbeeld aan het eind van de dag met uw kind naar de  informatie kijken en samen de dag opnieuw beleven. U heeft de mogelijkheid om zelf berichten, foto’s etc. te plaatsen en te reageren op de geplaatste informatie.

We hebben drie manieren waarop we Sociaal Schools gebruiken:

  • Een individuele pagina waarin alleen de informatie over uw kind gedeeld wordt. Een pagina waarbij alleen u, de door u aangewezen mensen en de Kentalis-medewerkers toegang hebben. 
  • Een groepspagina waarin de informatie over de gehele groep gedeeld kan worden. Informatie die de gehele groep aangaat. Alle ouders van de groep hebben toegang tot deze pagina.
  • Een pagina voor de hele school. Hier worden de oudernieuwsbrieven geplaatst en komen berichten te staan die voor alle ouders zijn.

Verder zijn er de volgende opties:

  • Oudergesprekken worden gepland via de app, u kunt hierbij zelf uw voorkeurstijd kiezen. 
  • Er is een agenda, waarin de actuele gebeurtenissen van de school staan.

Schoolverlaters

Aan het begin van groep 8 starten we met een informatieavond waarop alles rond de overgang naar het Voortgezet Onderwijs wordt uitgelegd. Voor het advies maken we gebruik van de didactische gegevens uit het leerlingvolgsysteem, het logopedisch en psychologisch onderzoek en observatiegegevens van de leerkracht, het leren leren, de communicatieve en sociale vaardigheden. In sommige gevallen zullen we aanvullende onderzoeken moeten doen. Als deze gegevens bekend zijn wordt uw kind besproken in de Commissie voor de Leerlingenzorg (CvL). De CvL formuleert het voorlopig schooladvies voor uw kind en dit wordt dan in januari met u en uw kind besproken. In het schooladvies kunnen de volgende uitstroomniveau’s geformuleerd worden: Praktijkonderwijs; vmbo Basis-Kader-Theoretisch vervolgonderwijs met of zonder extra ondersteuning; havo; vwo. Deze niveaus zijn mogelijk binnen regulier Voortgezet Onderwijs of binnen het Voortgezet Speciaal Onderwijs (Cluster 2 - spraaktaal, cluster 3 - internaliserende problematiek of zeer moeilijk lerend of een lichamelijke beperking, cluster 4 - gedragsproblemen). In februari vindt de doorstroomtoets plaats, hieruit volgt het tweede advies. In maart wordt door de CvL het definitieve advies geformuleerd en met ouders besproken.

Zodra het advies van uw kind bekend is gaat u met uw kind op zoek naar een passende school. Wij zullen ondersteuning bieden bij dit belangrijke proces.

Voor 1 april meldt u uw kind schriftelijk aan bij het Voortgezet Onderwijs. U bent als ouder(s)/verzorger(s) verantwoordelijk voor een tijdige aanmelding. Wanneer uw kind ondersteuning van Kentalis nodig blijft houden of geplaatst moet worden op een Kentalisschool, dan kan er een cluster 2 arrangement voor het Voortgezet Onderwijs aangevraagd worden passend bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Na de aanmelding en aanname voor het Voortgezet Onderwijs zorgen wij voor overdracht van het dossier naar de Voortgezet Onderwijs school. Uiteraard stemmen we dit proces met u af.

Vrijwillige ouderbijdrage

Elk schooljaar organiseren we verschillende activiteiten, buiten en binnen de school, bijvoorbeeld schoolreisjes, schoolkamp, educatieve uitstapjes, Sinterklaas, Kerstmis, koningsspelen, themaweek, enzovoort. 

Voor deze activiteiteten heeft Kentalis per 01-08-2022 besloten geen vrijwillige ouderbijdrage meer te vragen.

Voor schoolkamp van groepen (7/)8 wordt wel een bijdrage van u gevraagd. Onze leerlingen worden niet uitgesloten van activiteiten. 

Lokale medezeggenschap op locatie

Locatie medezeggenschapsraad (LMR)

We vinden uw mening belangrijk. Daarom kunnen ouders meepraten en meebeslissen. Iedere Kentalis-school heeft een locatie medezeggenschapsraad (LMR). De LMR vertegenwoordigt de belangen van ouders, kinderen en medewerkers. Bij beleidsbeslissingen vragen wij de LMR om advies of instemming. Tijdens openbare vergaderingen, waar beleidsonderwerpen aan de orde komen, kan de raad ook onderwerpen aandragen, advies inwinnen bij de achterban en om extra informatie vragen.

Lid worden?

Wilt u deelnemen aan de LMR of heeft u ideeën, vragen of klachten? Dan kunt u terecht bij een van de ouderleden van de LMR. De LMR buigt zich vooral over vragen die voor meerdere ouders belangrijk zijn. Het kan voorkomen dat het LMR-lid u doorverwijst naar de leerkracht of directeur, bijvoorbeeld als het gaat om een lessituatie of resultaten.

Mailadres van de LMR Doetinchem: DoetinchemLMR@kentalis.nl

Dit zijn de leden van de locatie medezeggenschap raad:

  • Anne Avezaat (oudergeleding)
  • Cindy van der Bor (oudergeleding)
  • Chris van den Hooff (logopedist onderwijs, secretaris)
  • Leonie Ernst (leerkracht)

De locatiemedezeggenschapsraad kiest uit haar midden een voorzitter en eventueel een secretaris.

Andrea Hordijk is als directeur adviserend lid van de LMR en wordt uitgenodigd om als gesprekspartner deel te nemen aan een vergadering. 
 

Medezeggenschapsraad:

Stichting Kentalis Onderwijs is één instelling. Daarom heeft Kentalis één medezeggenschapsraad, de landelijke MR. De MR praat mee over onderwerpen die belangrijk zijn voor heel Kentalis Onderwijs. In de algemene schoolgids staat uitgebreid beschreven hoe de medezeggenschap binnen Kentalis is georganiseerd.

Activiteitencommissie

Ouderraad (OR) is Activiteitencommissie (AC).

We hebben gemerkt dat veel ouders een andere voorstelling hebben bij de rol en invulling van de OR, waarschijnlijk omdat de OR in het bedrijfsleven een andere invulling en taak heeft dan in het onderwijs. Om die reden hebben we besloten om de ouderraad vanaf heden activiteitencommissie te noemen. Ouders in de activiteitencommissie houden zich bezig met het organiseren van (leuke) activiteiten, maar ook met zaken die vooral voor ouders en leerlingen belangrijk zijn. In de praktijk ondersteunt de ouderraad het personeel van een school bij de uitvoering van activiteiten. 


Leden AC schooljaar 2023-2024:
Cindy van den Bor
Zeynep Inhisar
Ester Sessink

Ursula Beishuizen-v.d. Burgt, onderwijsassistent
Tessa Peters, lerarenondersteuner