Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Wij bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2020-2021 zijn er doelen gesteld. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

 

Actiepunt

Wat is bereikt in 2022-2023

Ontwikkelen leesresultaten

  • Leerkrachten hebben kennis van het masterplan geletterdheid en kunnen dit toepassen. 
  • Er zijn leerkrachten gecoacht tijdens leeslessen met als onderlegger het masterplan geletterdheid. 

Leerlingvolgsysteem

Leerkrachten kunnen informatie uit het onderdeel opbrengsten interpreteren en deze gegevens gebruiken om het evaluatiedocument (4D cyclus) in te vullen. 

Gedrag
  • Er is een teamgedragen visie op gedrag.
  • Het team is op de hoogte van de visie op gedrag. 

Ontwikkeling onderwijs aan kleuters

Leerkrachten zetten het kleutervolgsysteem vanuit ParnasSys op de juiste wijze in.  

Burgerschap

De doelen van Burgerschap zijn ondergebracht bij diverse vakgebieden.

EDI

Leerkrachten geven les volgens het EDI model:

  • Woordenschatonderwijs: de afgesproken werkwijze is herhaald en geborgd;
  • Aanbod digitale geletterdheid: het werken met de methode Delta de Draak loopt;
  • Nieuwkomers: er is een lesaanbod voor DSH nieuwkomers tussen de 8 en 13 jaar ontwikkeld.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen

Bij spelling, rekenen, begrijpend lezen en technisch lezen worden de ambities niet behaald aan het eind van het schooljaar.  Gezien het zeer geringe aantal leerlingaantal dient deze data voorzichtig te worden geïnterpreteerd. Op individueel niveau zien wij groei in vaardigheidsscore, als je de score van februari vergelijkt met die van juni. 
Bij de toetsanalyse van rekenen blijft dat de taalachterstand en de beperkte (reken) woordenschat zorgt voor nog onvoldoende resultaat. Dit ondanks dat hier intensief op ingezet is. Wel zien we groei in de groepen 6 en 7. Komend schooljaar krijgt (reken)woordenschat extra aandacht. Per leerjaar zullen we een selectie reken-woordclusters maken. Bij de methode gebonden toetsen zien wij vooruitgang. 
Bij begrijpend lezen zien we dat er in juni een moeilijkere toets is gemaakt dan in februari, deze toets gaat uit van een half jaar leerstofaanbod. Echter is bij ons het leerstofaanbod bij een aantal leerroutes langzamer, waardoor de toets ook dingen vraagt wat niet is aangeboden. Komend schooljaar stappen we over naar CITO LIB. Doordat deze toetsen adaptief werken, verwachten we dat de cijfers anders zullen zijn.  
Bij spelling zien we een groei t.o.v. februari. Voor spelling is het bij dove leerlingen essentieel dat het woordbeeld visueel wordt aangeboden om het juist te kunnen spellen. We zien bij de methode gebonden toetsen dat de leerlingen de woorden uit de aangeboden categorieën wel beheersen, echter worden bij de cito-toetsen andere woorden getoetst, waarvan de leerlingen het visuele woordbeeld nog niet (her)kennen. 

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

Het sociaal emotioneel welbevinden van de leerling heeft veel invloed op het totale functioneren. Onze school besteedt systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen zodat zij later optimaal kunnen deelnemen aan de maatschappij. Schoolbreed is er een visie op gedrag Dr. P.C.M. Bosschool, waar de Kanjer methode deel van uit maakt. In de klassen worden lessen Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden (CIDs) en Relaties & Seksualiteit (RIS) gegeven.

De ontwikkeling van de sociale competenties van onze leerlingen leggen wij vast in de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Met de SCOL kunnen we planmatig werken aan de verbetering van sociale competentie, welbevinden en veiligheid op school en in de groepen.
Bij de analyse maken we gebruik van zowel de schoolstandaard als de landelijke norm. 
Dit om te zien of de groepen die de schoolstandaard behalen ook op weg zijn om de landelijke norm te halen. 

In het voorjaar 2023 behalen alle groepen de schoolstandaard. Er is nog een afstand tussen de landelijke norm en de schoolstandaard. Om deze te verkleinen wordt voor schooljaar 2023-2024 gekozen een hogere schoolstandaard als ambitieniveau te kiezen.
Een analyse op groepsniveau op basis van de schoolstandaard laat zien dat de meeste kinderen in staat zijn om ervaringen te delen, aardig te doen, samen te spelen en te werken, een taak uit te voeren en op te komen voor zichzelf binnen de normen van onze doelgroep.
Voor de hele school geldt dat er ingezet wordt op preventie en communicatie. Er zal voor komend schooljaar voor de hele school gewerkt worden aan visuele reminders in de gang en klassen.

Uit de analyse op groepsniveau is gebleken dat één groep in de middenbouw een duidelijk leerpunt heeft voor het omgaan met ruzie. Op basis van deze resultaten zijn doelen gesteld ter verbetering. Het inzetten van de schoolbrede regels, kanjerlessen en een groepsgerichte benadering bij het oplossen van een ruzie worden aangehouden voor het behalen van dit doel.
Preventieve lessen over het verschil tussen plagen en pesten krijgen expliciete aandacht in deze groep.

Opbrengsten sociale veiligheid

Ter beoordeling van de gevoelens van sociale veiligheid wordt jaarlijks de Monitor Sociale Veiligheid afgenomen onder de leerlingen van de groepen 6 tot en met 8. Hoewel de begrippen die in de vragenlijsten gebruikt worden soms moeilijk te duiden zijn voor onze dove en slechthorende leerlingen, geven de resultaten richting aan de aandachtspunten voor het pedagogische klimaat op de Bosschool DSH.
De groep leerlingen die de lijst kon invullen in schooljaar 2022-2023 was klein (13 leerlingen), van deze groep ervaart meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school. Ditzelfde geldt voor de mate van welbevinden. Meer dan 90% van de leerlingen ervaart een hoge mate van welbevinden.
De aantasting van de veiligheid wordt niet door 90% behaald. Er wordt door sommige van de leerlingen gemeld dat ze last hebben van negatief gedrag zoals uitlachen, buitensluiten, kapot maken, schelden of pesten. Dit is een serieus signaal en wordt in het schooljaar 2023-2024 opgepakt.
Op basis van de teambrede bespreking van de resultaten zijn verschillende suggesties gedaan voor het schooljaar 2023-2024. Er zal expliciet aandacht besteed worden aan preventie van onveilig gedrag en het duiden van de begrippen in de vragenlijst.
De doelen zijn in gezamenlijkheid met het schoolteam als volgt geformuleerd:

  • Leerlingen begrijpen het verschil tussen plagen en pesten;
  • Het borgen van aanleren aan leerlingen om te reageren volgens de schoolbrede gedragsregel: ‘als ik een vraag of probleem heb ga ik naar de juf of meester’;
  • De concepten van de MSV zijn duidelijk evenals het tijdsperspectief. Er wordt nagedacht over klassikale besprekingen over de concepten (plagen-pesten, discriminatie-ruzie, discussie-ruzie, etc.);
  • Klassikale afname van de MSV in NGT en NmG.

Eindtoets groep 8

Op de Bosschool nemen we bij de leerlingen van groep 8 de Route 8 toets als eindtoets af. In het schooljaar 2022-2023 heeft slechts één leerling mee gedaan aan de route 8 toets.

Overgang naar een andere school

Jaarlijks bekijken we samen met de ouder(s)/verzorger(s) of de leerling (nog) een passend arrangement heeft.
Dit schooljaar zijn 6 leerlingen uitgestroomd. Hiervan is 3 leerling tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 3 leerlingen zijn aan het einde van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Een deel van de uitstroom van leerlingen vindt tussentijds (voor groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Een deel stroomt uit naar regulier of een andere vorm van speciaal onderwijs. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de nieuwe school op communicatiegebied, wordt er een ondersteuningsarrangement cluster 2 aangevraagd.

Overzicht tussentijdse uitstroom

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Basisonderwijs

1

1

3

Speciaal Basisonderwijs (SBO)

 

 

 

Speciaal onderwijs

 

1

 

Thuiszitter met leerplichtontheffing

 

 

 

Buitenland

 

 

 

Totaal

1

2

3

Informatie over eind uitstroom

Informatie over eind uitstroom

In groep 8 stroomden in 2022-2023 3 leerlingen uit. De ambitie is dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectief. Dit is in 2022-2023 gelukt. 

Groep 8 DSH uitstroom

 

2020-2021

2021-2022

2022-2023

ZML

1

 

 

Praktijkonderwijs

2

8*

2

vmbo-bb

 

2

1

vmvo-kb

 

 

 

vmbo-t

 

 

 

Totaal

3

10

3

Totaal naar regulier

1

1

1

Totaal naar VSO

2

9

2

* Waarvan 2 nieuwkomers die doorstromen naar de ISK VSO cluster 2

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2021-2022

10  

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

  8

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 boven hetzelfde uitstroomniveau bevindt

  2

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt

  -

 Van 8 leerlingen die in 2021-2022 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Deze leerlingen zitten nog op het niveau waarop zij uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingervaringenonderzoek 2023

In februari 2023 is het leerlingervaringen onderzoek afgenomen. De resultaten zijn zeer betrouwbaar; de respons was 98%. De Bosschool krijgt als rapportcijfer een 8,8 van de leerlingen. Over twee items waren leerlingen iets minder tevreden: ‘omgaan met sociale media’ (vooral in groep 6 en 7) en ‘de juf/meester laat ons zelf kiezen’ (dit kwam vooral naar voren in groep 7 en 8). De resultaten zijn door het team geanalyseerd,  De doelen worden opgenomen in het jaarplan 23-24. 

Ouderervaringen

In schooljaar 2021-2022 is er een ouder-ervaringen-onderzoek afgenomen.
De Bosschool scoorde als school een 3,54. Daarmee scoorde de school goed. De respons op de vragenlijst was 42%: 105 van de 253 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage bleek voldoende; de vragenlijst werd door voldoende respondenten ingevuld. Daardoor kreeg de school een goed beeld van haar kwaliteit.
Over het algemeen zijn ouder(s)/verzorger(s) tevreden over de Bosschool. De school kreeg van de ouder(s)/verzorger(s) het rapportcijfer 8,3. Er zijn een aantal kleine aandachtspunten die we opgepakt hebben, om te zorgen dat deze bij het volgende oudertevredenheidsonderzoek, in 2024, ook een betere beoordeling krijgen.
Daarnaast hebben we de verwachting dat we in 2024 wel ouder(s)/verzorger(s) de begeleiding op locatie kunnen bieden met het invullen van het onderzoek, zoals we nu ook gepland hadden.

Een van de onderdelen waar we hopen een betere beoordeling te krijgen is het gebruik maken van social media. We gaan er vanuit dat dit onderdeel de volgende keer beter scoort, door de invoering van Delta de Draak, de methode voor digitale geletterdheid en door Social Schools. Hierin is het belangrijk dat de leerkrachten regelmatig terugkoppelen wat er behandeld is of wordt op dit gebied.

Het onderdeel gelijkwaardige relaties wordt door de ouder(s)/ verzorger(s) gewaardeerd met een ruim voldoende (3,48). Voor dit onderdeel hebben wij de ambitie geuit voor een waardering; goed (minimaal 3,50).
Kijkend naar de individuele scores per onderdeel, is er winst te behalen op de onderdelen: 'de mening van ouder(s)/verzorger(s) telt mee op deze school' en 'de school geeft ouder(s)/verzorger(s) mogelijkheden om mee te denken over de school en het onderwijs'. Deze twee onderdelen worden meegenomen in het jaarplan van komend jaar en worden gedeeld met de werkgroep Ouderbetrokkenheid, zodat we deze onderdelen kunnen verbeteren. 

Het volgende ouder-ervaringen onderzoek staat gepland in het voorjaar van 2024.

Medewerkertevredenheidsonderzoek 2023

In november 2022, heeft er binnen Kentalis een medewerkertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. 60,9% van de medewerkers van de Bosschool heeft deel genomen aan het onderzoek. Er is op vier thema’s gescoord (1=laag, 10=hoog):
Bevlogenheid: scoort de Bosschool 7,4 dit is gelijk aan dan het gemiddelde van Kentalis (7,4);
Autonomie: scoort de Bosschool 6,1 dit is lager dan het gemiddelde van Kentalis (7,4);
Werkgeverschap: scoort de Bosschool 5,8 dit is lager dan het gemiddelde van Kentalis (6,4);
Sociale veiligheid: scoort de Bosschool 7,1 dit is gelijk aan het gemiddelde van Kentalis (7,1).

Als trotspunten komen de volgende punten naar voren:

De samenwerking binnen het team:
Ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling
Leerling gerichtheid.

Verbeterpunten die genoemd worden:

Werkdruk en balans
Samenwerking binnen heel Kentalis
Hulpmiddelen en ondersteuning om het werk te doen.

Audit of inspectie

Op 1 juni 2021 heeft er een interne audit plaats gevonden. 

Hierbij zijn de goede kanten van het onderwijs op de Bosschool naar voren gekomen als ook de ontwikkelpunten.
De kwaliteit van het onderwijs op de Bosschool wordt voldoende tot goed beoordeeld.
Aandachtspunten liggen op het gebied van het compacter omschrijven van de schooldocumenten en kwaliteitscultuur, aanpassingen die gemaakt kunnen worden in het OPP om navolgbaarder te zijn en het aantonen in woord en daad dat de school hoge verwachtingen heeft en haalt. Bij het laatste punt zijn meer specifiek de sociale en maatschappelijke competenties genoemd.

De Bosschool is aan de slag gegaan met de aandachtspunten en gaat hier komend schooljaar mee verder.