Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Kentalis College Zoetermeer CMB/Doofblind 

Het KCZ CMB/DB biedt een onderwijsprogramma dat gebaseerd is op ‘de kerndoelen voor (voortgezet) speciaal onderwijs, voor leerlingen met een meervoudige beperking’. De kerndoelen zijn ondergebracht in doorlopende leerlijnen en aangepast aan de specifieke onderwijsbehoefte van onze leerlingen.
Voor een aantal vakken gebruiken wij, afhankelijk van de mogelijkheden van de leerlingen, onderdelen van onderwijsmethodes die aansluiten bij onze doelgroep. Bij KCZ CMB/DB (12 tot 18 jaar) ligt de nadruk op het aanleren van werknemersvaardigheden. Zo werken de leerlingen van het VSO CMB/DB aan verschillende sectoren namelijk Groen, Beeldende vorming, Horeca, Zorg en Dienstverlening en Techniek. Vanaf leerjaar 4 lopen de leerlingen (interne) stage.

Bij het vaststellen van de leerroute wordt primair uitgegaan van het communicatieniveau van de leerling, de werknemersvaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling.

In het vierde leerjaar vinden interne stages plaats, in het vijfde leerjaar neemt de leerling deel aan de groepsstage. In het zesde leerjaar loopt de leerling gedurende één of meerdere dagen extern stage met begeleiding vanuit KCZ. Er zijn een aantal uitzonderingen:

  • Voor leerlingen met het uitstroomprofiel "dagbesteding" geldt een stage van 1 dag per week in het laatste half jaar van het zesde leerjaar.
  • Leerlingen die praktijkroute volgen met uitstroom ( vrije) arbeid beginnen hun stage periode in het 3 leerjaar en zij zullen hun eindstage lopen in het vijfde leerjaar.
  • Individuele uitzonderingen bijvoorbeeld leerlingen die de MBO Entree route willen gaan volgen.

Het kiezen van een externe stage en vakrichting in het laatste jaar van het KCZ CMB/DB en de vervolgplek voor arbeid na de schoolperiode wordt samen met de leerling en ouders gedaan. Een leerling wordt begeleid tijdens zijn/haar stage en af en toe getest ten behoeve van de ontwikkeling van de werknemersvaardigheden.

Tijdens alle lessen wordt aandacht besteed aan de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de leerlingen. Taakaanpak, zelfstandig werken en reflecteren op eigen handelen spelen hierbij een rol. Door middel van coaching gesprekken in het mentoruur wordt met de leerling besproken wat goed gaat en wat nog geleerd moet worden.

De vakken die gegeven worden, zijn geclusterd in sectoren. In het onderstaande schematisch weergegeven lessenpakket is die verdeling zichtbaar gemaakt:

Voorbereiding op arbeid

Mijn Weva ( mijn werknemersvaardigheden)

 

Stage (intern, groep of extern)

 

Sectoren: Groen, Beeldende vorming, Techniek, Horeca en Zorg en Dienstverlening,

Leergebied overstijgend

Mijn Sova ( mijn sociale vaardigheden)

 

Relatie, intimiteit en Seksualiteit-MG ( RIS)

 

Mediawijsheid

Nederlandse taal

Nederlandse taal-mg

 

Lezen-mg

Rekenen/wiskunde

Rekenen / wiskunde

Mens& Maatschappij

VT, burgerschap, democratie

 

CIDS

 

Plattegrond, routes, verkeer

 

Engels ( alleen voor de leerlingen  die de Praktijkroute volgen uitstroom (vrije)arbeid.)

Mens, Natuur en Techniek

Zorg en Dienstverlening

 

Groen

 

Techniek

 

Horeca

 

Oriëntatie op culturele en creatieve activiteiten

 

Beeldende vorming

Culturele oriëntatie

Handvaardigheid

 

Muziek en bewegen

 

Dramatische vorming

Bewegen & sport

Bewegingsonderwijs

 

  • Praktijklessen: lessen waarbij praktische vaardigheden worden geleerd op het gebied van wonen, werken en vrije tijd;
  • Leergebied overstijgende lessen: lessen waarin algemene vaardigheden worden geleerd.

De leerlingen op het KCZ krijgen tweemaal per jaar een rapport en een evaluatie. Daarmee worden de vorderingen voor de leerlingen en hun ouders inzichtelijk gemaakt.

 

Indeling groepen

Indeling groepen 

De leerlingen worden zoveel mogelijk ingedeeld in groepen op grond van een profiel. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de individuele mogelijkheden en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Bij het plaatsen van leerlingen in een groep spelen verschillende factoren een rol. Zo wordt gekeken naar het communicatieniveau en het benodigde communicatie- en taalaanbod, de mate van zelfstandigheid en zelfredzaamheid, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de mate van zelfstandig werken, de bijkomende problematiek (bijvoorbeeld ten aanzien van gedrag, motoriek, visus enzovoort) en de leeftijd.

Groepsprofielen in het VSO onderwijs:

1.    Profiel doof-CMB

  • De onderwijstaal is NGT waarbij het NGT-niveau individueel bepaald wordt De leerlingen zijn doof of doof functionerend
  • De leer- en leefomgeving van de profielgroep maakt deel uit van de dovencultuur

2.    Profiel SH-CMB

  • De onderwijstaal is (afhankelijk van het communicatieniveau) Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG)
  • De leerlingen zijn slechthorend of functioneren als slechthorend
  • De leerlingen hebben een auditief en/of ernstig spraak- en/of taalprobleem
  • De leer- en leefomgeving van de profielgroep maakt deel uit van de horende cultuur

3.    Profiel structuur en autisme CMB

  • De onderwijstaal wordt per leerling individueel bepaald, daar waar klassikale instructie mogelijk is wordt als voertaal, afhankelijk van wat leerling nodig heeft, meestal NmG gebruikt
  • De leerlingen zijn doof, doof functionerend, horend of slechthorend
  • Bij de leerlingen is veelal sprake van psychiatrische problematiek (Autisme Spectrum Stoornis (ASS) of AD(H)D), of andere kind kenmerken die maken dat de leerling behoefte heeft aan het geboden klimaat in deze groepen
  • Er wordt een consequente (dag)structuur gehanteerd waarbij prikkels gereduceerd of gedoseerd worden aangeboden

4.    Profiel doofblind CMB

  • De leerling heeft de onderwijsindicatie doofblind: er is sprake van een combinatie van auditieve- en visusbeperkingen
  • De onderwijstaal wordt per leerling individueel bepaald


Voor leerlingen met een cochleair implantaat (CI) wordt in overleg met de ouders en op advies van de logopedist nagegaan welk groepsprofiel het beste aansluit bij de leerling


5. Profiel TOS PrO

  • De leerling heeft de onderwijsindicatie TOS. 
  • De onderwijstaal wordt per leerling individueel bepaald


6. Profiel  DF PrO

  • De onderwijstaal is NGT waarbij het NGT-niveau individueel bepaald wordt De leerlingen zijn doof of doof functionerend
  • De leer- en leefomgeving van de profielgroep maakt deel uit van de dovencultuur

7. Profiel SH PrO

  • De onderwijstaal is (afhankelijk van het communicatieniveau) Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG)
  • De leerlingen zijn slechthorend of functioneren als slechthorend
  • De leerlingen hebben een auditief en/of ernstig spraak- en/of taalprobleem
  • De leer- en leefomgeving van de profielgroep maakt deel uit van de horende cultuur

Stage (VSO)

Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding

Vanaf leerjaar 1 worden de leerlingen getraind in werknemersvaardigheden. Hiervoor is in schooljaar 2022-2023 de methode AHHA aangeschaft en zijn de leerkrachten getraind om met deze methode te werken. Per periode (vijf periodes per schooljaar) wordt er gewerkt in sectoren. De sectoren zijn gekoppeld aan de praktijkvakken zodat de leerling zich praktisch oriënteert binnen de diverse sectoren (Groen, Beeldende vorming, Horeca, Zorg en Dienstverlening en Techniek). Vanaf de bovenbouw worden er verschillende stages gelopen. 

De interne stage vindt plaats in het schoolgebouw en bestaat uit dagelijkse bezigheden zoals papier handdoeken bijvullen, oud papier ophalen, de was van de thee- en handdoeken verzorgen etc. De leerling volgt individueel of in tweetallen onder begeleiding van een klassenassistent vijf stages. De stages duren twee lesuren per week.

Bezoek dagactiviteitencentrum en WSW bedrijven:

Vanaf de bovenbouw bezoekt de leerling, gekoppeld aan zijn of haar uitstroomniveau een dagactiviteitencentrum, WSW bedrijf of een vrij bedrijf. De leerling leert zo verschillende werkplekken kennen en een koppeling te maken tussen werken in een Sector op school en toekomstig werk.

Groepsstage:

De groepsstage vindt plaats buiten het schoolgebouw en bestaat uit werkzaamheden in de sectoren Groen, Beeldende vorming, Horeca, Zorg en Dienstverlening en Techniek. De leerlingen lopen onder begeleiding in een groep stage bij een zorgaanbieder. De groepsstage bestaat uit één dag gedurende vijf periodes per schooljaar.

Externe stage:

De leerling loopt individueel één of twee dagen stage bij een WSW bedrijf of in het vrije bedrijf, gedurende het hele schooljaar. Voor leerlingen met het uitstroomprofiel dagbesteding geldt dat zij  vanaf de herfstvakantie tot aan de meivakantie 1 dag per week stagelopen. 

De begeleiding van de externe stage ligt bij de stagebegeleider op de stageplaats. Voorafgaande aan de stage is er uitgebreid overleg tussen de stagecoördinator van KCZ en de leidinggevende van de stageplaats en wordt het stageplan als informatie meegezonden. Vanaf het de eerste stagedag komt de stagecoördinator van school bij iedere stagiaire regelmatig op bezoek voor begeleiding ter plaatse. In januari vindt er een tussentijdse evaluatie plaats.

De stagecoördinator vervult een centrale rol bij het signaleren van problemen en het organiseren van oplossingen.

 

Entreeopleiding

Wanneer de leerling toelaatbaar is op de Entreeopleiding (MBO niveau 1) stelt de school een ondersteuningsarrangement op. Wanneer dit wordt afgegeven kan de leerling met Ambulante Begeleiding vanuit Kentalis de opleiding volgen.

Ook bestaat er vanaf schooljaar 2021 - 2022 de mogelijkheid om binnen het KCZ een Entreeopleiding te volgen. Leerlingen volgen de theorielessen binnen het KCZ en lopen twee dagen per week stage. Als ze toe zijn aan het examen worden ze ingeschreven bij MBO Rijnland en kunnen ze een MBO niveau 1 diploma halen.