Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. 

Zo hebben we in het jaarplan van 2022-2023 opgenomen dat we het aanbod van de werknemersvaardigen en de sociale vaardigheden centraal stellen door middel van Sector werken en de AHHA methodiek.

Augustus 2022 zijn alle teamleden geschoold in deze methodiek. En schooljaar 2022-2023 is dit ook geÏmplementeerd in de lessen.

 

Onderwijsresultaten

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor: 

  • SO: eind groep 4 en aan het einde van de schooltijd
  • SO CMB:  eind 5de leerjaar en aan het einde van de schooltijd 
  • VSO en VSO CMB: eind onderbouw of 3de leerjaar en aan het einde van de schooltijd  

Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids.

Naar aanleiding van de opbrengsten zijn specifieke maatregelen genomen. Deze worden in een 4D cyclus (Data, Duiden, Doelen, Doen) geëvalueerd en bijgesteld. Deze cyclus is opgenomen in de jaarplanning.

Overgang naar een andere school

Tussentijdse uitstroom

Voor het  VSO is er sprake van 1 tussentijdse uitstromer, die naar een andere school is gegaan. Het betrof één leerling die tussentijds is uitgestroomd naar een cluster 4 school in Amsterdam. 
 

Einduitstroom

Voor het VSO zijn er totaal 12 leerlingen uitgestroomd. 4 naar een dagbestedingsplek  en 1 leerling naar een beschutte werkomgeving, 5 leerlingen hebben de MBO Entree opleiding afgerond en 2 leerlingen hebben tot op heden nog geen passende plek gevonden. Alle 12 leerlingen zijn uitgestroomd conform hun uitstroomperspectief.

Informatie over eind uitstroom

92% (12/13) van de in schooljaar 2022-2023 uitgestroomde leerlingen stroomde na leerjaar 5/6 uit. We noemen dat eind uitstroom, te zien waar zij naartoe uitstroomden.

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau  zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt  voor de leerlingen die de het VSO hebben verlaten voor 83% behaald.  (10/13). 5 van de 13 leerlingen hebben MBO 1 Entree afgerond waarvan 3 van de 5 leerlingen waren ingeschaald op UP 5. Deze 3 zijn hoger uitgestroomd dan het gestelde UP 5 beschutwerk niveau.

 

Analyse

Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit voor het merendeel van de leerlingen aan bij de uitstroombestemming.

Maatregelen

Er zijn geen acties noodzakelijk

Informatie over tussentijdse uitstroom

8% (1/13) van de in schooljaar 2022-2023 uitgestroomde leerlingen  stroomde voor het einde van de school uit. We noemen dat tussentijdse uitstroom.

Analyse

Deze leerling is uitgestroomd naar Cluster 4 onderwijs in Amsterdam.
 

Maatregelen

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Ouders sluiten jaarlijks aan bij de evaluatie van het ontwikkelingsperspectief. Daarnaast sluiten ouders en leerlingen aan bij de voortgangsgesprekken. Samen wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

Wat is bereikt met eerdere maatregelen

Er waren geen eerdere maatregelen noodzakelijk.

Informatie over vervolgsucces

Van leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. via deze link  kunt u zien waar leerlingen naar zijn uitgestroomd. Van leerlingen die in 2021-2022 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021

 VS0

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

85%

(17/20 lln.)

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2018 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

10% (2/20)

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2018 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

5%

(1/20 lln.)

 

VSO-CMB

Ambitie 1: 85% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).

Analyse 

Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. Specifieke maatregelen zijn hierdoor niet noodzakelijk.

Maatregelen 

Alle leerlingen en ouders krijgen bij uitstroom te horen dat we de leerlingen willen blijven volgen en vragen we hen hieraan mee te werken. Dit gebeurt telefonisch en aan de hand van een vragenlijst wanneer ouders/verzorgers/leerling hiermee akkoord gaan.

Wat is bereikt ?

Van de leerlingen, die niet meer op de juiste uitstroombestendiging zitten is wel bekend wat zij nu doen. Eén leerling is niet meer werkzaam i.v.m. medische problemen, de andere leerling is een thuiszitter, maar niet meer leerplichtig.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouder ervaringen onderzoek 2021-2022:

Op alle onderdelen wordt een score behaald boven de gestelde norm van 3,00. Het gemiddelde cijfer dat aan de school wordt gegeven door de respondenten is een 8,0. Onderdelen die uit deze vragenlijst als ‘sterk’ naar voren komen zijn Leerlingenzorg en -begeleiding, Informatie en Communicatie en Imago van de school. De respondenten ervaren dat kun kind goed begeleid wordt door de betrokken leerkrachten, en geven aan dat er een prettige communicatie met school is waar het de ontwikkeling en het welbevinden van hun kind betreft. De respondenten zouden andere ouders aanraden deze school voor hun kind te kiezen. Vanuit de open vragen komt daarnaast nog naar voren dat ouders ervaren dat leerkrachten veel kennis hebben op het gebied van de communicatieve ontwikkeling, en veel ervaring in het omgaan met kinderen met speciale behoeften. Ouders ervaren een enthousiast en betrokken schoolteam dat veel aandacht heeft voor de individuele leerling.
Er zijn vanuit deze vragenlijst momenteel geen onderdelen die niet aan de gestelde norm van 3,00 voldoen. Daarom kan niet worden gesproken over onderdelen die als ‘zwak’ worden beoordeeld. 

Leerlingen ervaringen onderzoek 2022-2023:

De leerlingen zijn tevreden over de school en het gemiddelde cijfer dat aan de school wordt gegeven door de respondenten is een 8,2. Gemiddeld wordt op alle 8 beleidsterreinen een score boven de 3,00 gehaald. De Kentalis ambitie wordt daarmee behaald.

Binnen het beleidsterrein omgaan met elkaar scoort 84,1% van de leerlingen een 3 of een 4. Dit is een sterk punt van onze afdeling. Binnen de beleidsterreinen wat ik leer en sfeer op school, worden de scores boven de 3,00 behaald en is de Kentalis ambitie behaald. Binnen het beleidsterrein lesgeven wordt op het item 'de docent laat ons samenwerken' een score van 2,94 behaald. Op de overige items zijn alle scores boven de 3,00. Binnen het beleidsterrein lestijd wordt op het item 'de docent zorgt er voor dat alle spullen klaar liggen' een score van 2.97 behaald. Op de overige items zijn de scores boven de 3,00. Binnen het beleidsterrein resultaten worden op de afzonderlijk item weliswaar scores van 3,00 of hoger gehaald, echter scoort slechts 69,2% van de leerlingen een score van 3 of 4, hiermee is de ambitie van 75% niet behaald.  Binnen het beleidsterrein afstemmen wordt op het item 'de docent geeft extra tijd als dit nodig is' een score van 2,82 behaald. Op de overige items zijn de scores boven de 3,00. Binnen het beleidsterrein mijn mening doet ertoe worden weliswaar op de afzonderlijke items scores behaald rondom de 3, echter scoort slechts 64,1% van de leerlingen een score 3 of 4. Hiermee is de Kentalis ambitie van 75% niet behaald. 

Aan de hand van bovenstaande data zijn er doelen gesteld, waar we de komende twee jaar zullen werken. 

 

Audit of inspectie

In april 2021 is er een interne audit geweest op het KCZ.

Hieronder kunt u het verslag lezen van de bevindingen van het audit team.

 

Samenvatting en eindconclusie 


Tijdens de audit op Kentalis Onderwijs Zoetermeer VSO hebben wij vanuit de documenten die we van
de school hebben ontvangen, de geobserveerde lessen en de gevoerde gesprekken een goed beeld
gekregen van het onderwijs op de school.
We hebben geconstateerd dat de school basiskwaliteit biedt, wat wil zeggen dat de kwaliteit van het
onderwijs op schoolniveau als voldoende is beoordeeld.
In het gesprek tijdens de audit treffen we enthousiaste medewerkers en ouders, die op grote lijnen
tevreden zijn.
Na de audit in december 2019 stond de school voor een flinke klus om de kwaliteit van het onderwijs
op basisniveau te brengen. Daarnaast was er de uitdaging om van de twee leerstromen (praktijkroute
en CMB) een geheel te maken met een gezamenlijk team.
Schoolleiding (nieuw sinds augustus 2020) en teamleden zijn aan de slag gegaan en hebben in de
afgelopen tijd veel werk verzet met een positief resultaat. De investering in het vormen van een
professionele kwaliteitscultuur werpt zijn vruchten af.
De kwaliteitszorg is bij deze audit als voldoende beoordeeld en richt zich steeds meer op het
onderwijsproces en de (leer)resultaten.
De stage/praktijkvorming is – weliswaar met een voorwaarde – als goed beoordeeld.
Er is een start gemaakt met een vorm van samenwerking met een reguliere MBO school.
Het aandachtspunt is het leerstofaanbod, dit is nog onvoldoende vastgelegd. De school weet dat en
pakt dit planmatig en doelmatig op. Een ander punt van aandacht is het stellen van hoge
verwachtingen in het onderwijs aan de leerlingen.
In het auditrapport dd. december 2019 is de verwachting uitgesproken dat ‘het team zich zal inzetten
om de aandachtspunten en aanbevelingen uit dit rapport uit te werken en de kwaliteit van het
onderwijs op schoolniveau naar ‘voldoende’ zal weten te brengen’.
Deze verwachting is uitgekomen: een voldoende beoordeling op schoolniveau.
Schoolleiding en teamleden hebben een mooi resultaat laten zien.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot de volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023 - 2024:

  • Gebaarvaardigheid van de medewerkers vergroten.
  • DIM instructie scholing team.
  • cyclisch werken doorvoeren in alle lagen.