Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.

Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor Sociale Veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.

Per afdeling wordt tijdens de M4, M8 en M12 gesprekken het onderwerp kwaliteit in al zijn facetten besproken met de kwaliteitsmedewerker van Kentalis. De kwaliteitsmedewerkers rapporteren hun bevindingen aan de Directeur Onderwijs van hun doelgroep en de instellingsdirecteur.

Onderwijsresultaten

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis Onderwijs. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van toetsen. Voor onze school zijn dit de CITO-toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. 

Ambitie op didactisch niveau

De ambitie is dat 75% van de leerlingen het niveau haalt passend bij hun uitstroomperspectief. Per vakgebied wordt gekeken of we deze ambitie halen. 

Technisch Lezen

Van de leerlingen uit groep 5-7 haalt 72% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2024-2025. Dat is een daling vergeleken met de januari-toetsen, toen behaalde 82% van alle leerlingen de norm. 

Begrijpend Lezen

Van de leerlingen uit groep 5-7 haalt 30% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2024-2025. Dat is een lichte daling vergeleken met de januari-toetsen, toen behaalde 33% van alle leerlingen de norm. 

Rekenen

Van de leerlingen uit groep 5-7 haalt 69% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2024-2025. Dat is hetzelfde percentage als vorig jaar. 

Spelling  

Van de leerlingen uit groep 5-7 haalt 79% de norm volgens de leerroute eind schooljaar 2024-2025. Dat is een stijging vergeleken met de januari-toetsen, toen behaalde 72% van alle leerlingen de norm. 

Eindtoets

Dit jaar hebben 30 leerlingen de eindtoets Route 8 gemaakt. De resultaten komen over het algemeen overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerlingen. Één leerling uit de TOS MB groep stroomt uit, maar heeft niet de doorstroomtoets gemaakt. 

 

Ambitie op sociaal emotioneel niveau.

De ambitie van Kentalis Signis SO TOS is dat de sociale competenties van de leerlingen zo goed mogelijk tot ontwikkeling kunnen komen. Twee keer per jaar brengen wij de sociale competenties van alle leerlingen in kaart, aan de hand van de SCOL (Sociale Competentie Observatie Lijst). Naast het volgen van de didactische ontwikkeling, is het zeker zo belangrijk om de sociaal-emotionele ontwikkeling en ontwikkeling van sociale competenties van de leerlingen te volgen. Op basis van de resultaten ondersteunen en begeleiden wij de leerlingen zo gericht mogelijk en helpen wij hen om talenten te ontwikkelen. Zo worden zij optimaal voorbereid op een zoveel mogelijk zelfredzaam functioneren in de maatschappij.

In het regulier onderwijs geldt de norm van 3.60 punten gemiddeld voor een leerling. De norm voor leerlingen in het SO kan zelf worden vastgesteld waarbij rekening wordt gehouden met de cluster 2 doelgroep. Voor Kentalis Signis SO TOS is 3.11 punten vastgesteld als norm voor de totale schoolstandaard. Deze norm is ongeveer 0.50 punten lager dan het landelijke gemiddelde in het reguliere onderwijs, maar reëler en ambitieus voor de kwetsbare populatie van de leerlingen binnen het cluster 2 onderwijs. De SCOL bestaat uit acht categorieën:

1. Ervaringen delen

2. Aardig doen

3. Samen spelen en werken

4. Een taak uitvoeren

5. Jezelf presenteren

6. Een keuze maken

7. Opkomen voor jezelf

8. Omgaan met ruzie

Voor deze losse categorieën wordt de schoolstandaard van 3.0 punten gehanteerd. We zijn tevreden als 75% van onze leerlingen dit behaalt.

In schooljaar 2024-2025 hebben we de normscore van de totaal behaalde schoolstandaard op zowel de najaarsmeting 2024 (3.39) als op de voorjaarsmeting 2025 (3.33) ruim behaald. Wanneer er wordt gekeken naar de losse categorieën dan zijn er verschillen zichtbaar tussen de locatie Amsterdam en Assendelft.

- In Amsterdam wordt gezien dat op alle categorieën tijdens zowel de najaarsmeting 2024 als de voorjaarsmeting 2025, de norm van 3.0 wordt behaald. Er wordt vooruitgang gezien op alle categorieën, behalve op de categorie Een taak uitvoeren.

- In Assendelft is een wisselend beeld zichtbaar. Op de categorieën Ervaringen delen, Samen spelen en werken, Een taak uitvoeren, Een keuze maken, Opkomen voor jezelf en Omgaan met ruzie is een kleine achteruitgang zichtbaar. Op de categorieën Aardig doen en Jezelf presenteren is een vooruitgang zichtbaar. Desondanks wordt tijdens beide meetmomenten op alle categorieën de norm van 3.0 behaald.

 

Het is de doelstelling van Kentalis dat 75% van de leerlingen de ambitie van 3.0 halen op alle categorieën.

- In Amsterdam is een vooruitgang te zien op alle categorieën. In het voorjaar van 2025 wordt de ambitie op alle categorieën behaald.

- In Assendelft is een achteruitgang op de categorieën Ervaringen delen, Een keuze maken, Opkomen voor jezelf en Omgaan met ruzie. De overige categorieën zijn vooruitgegaan, of nagenoeg gelijk gebleven. De doelstelling wordt echter behaald op alle categorieën, met uitzondering van Omgaan met ruzie.

 

Voor schooljaar 2025-2026 is het belangrijk dat de leerlingen op beide locaties de normen blijven behalen of gaan behalen. Daarin blijft specifiek het om (leren) gaan met ruzies een aandachtspunt. Om dit doel te bereiken wordt er door de werkgroep Pedagogisch Handelen extra aandacht besteed aan themaweken zoals de Gouden en Zilveren weken en de Week tegen pesten. Daarnaast worden de lesprogramma's KiVa en PeTOS verder belicht en onder de aandacht gebracht.

Ten slotte worden er voor iedere groep doelen opgesteld, naar aanleiding van de resultaten van de SCOL. In samenwerking met de gedragskundige zullen deze geëvalueerd worden.

 

Opbrengsten sociale veiligheid

Elk jaar brengt Kentalis Signis SO TOS de sociale veiligheid van de leerlingen in kaart. Wij maken gebruik van de KiVa Monitor en de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Dit zijn beide instrumenten die voldoen aan de inspectiekaders. De KiVa-monitor wordt begin van het scholjaar afgenomen en leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 en de TOS MB vullen de vragenlijst digitaal in. Op basis van de resultaten worden zowel in de klas als schoolbreed doelen en acties uitgezet om de sociale veiligheid te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij ervoor dat wij een school zijn waar iedereen zich veilig voelt. In het voorjaar wordt de MSV afgenomen en leerlingen uit de groep 5 t/m 8 en TOS MB vullen de vragenlijst digitaal in.

De KiVa Monitor geeft resultaten op zowel groepsniveau als schoolniveau. De MSV enkel op schoolniveau. Wij krijgen resultaten over:

· Het welbevinden van de kinderen op school

· Het veiligheidsgevoel van de kinderen op school

· Risicolocaties op school

· Ervaringen met prosociaal gedrag en pestgedrag op school

De leerkracht van de groep krijgt na de eerste meting aan het begin van het schooljaar een rapport waarin de resultaten op bovenstaande onderwerpen worden besproken. Ook ontvangt de leerkracht een sociogram. Het sociogram geeft een duidelijk beeld over welke leerlingen er met elkaar om gaan, vrienden van elkaar zijn, of wie er minder of geen vrienden in de groep heeft. De leerkracht stelt aan de hand van het rapport doelen op voor de groep en/of voor individuele leerlingen waar de rest van het schooljaar aan wordt gewerkt met de leerlingen.

 

KiVa heeft sinds juni 2025 een nieuw schoolrapport. Hierdoor kan er nog niet vergeleken worden wat de opbrengsten en ontwikkelingen zijn ten opzichte van vorig jaar. Uit het schoolrapport van de najaarsmeting 2024 van de KiVa-monitor komt naar voren dat veel kinderen het naar hun zin hebben op school en dat er weinig gepest wordt op school. We zijn in 2025 officieel als KiVa-school gecertificeerd. Uit de voorjaarsmeting van de MSV komt naar voren dat het welbevinden van de leerlingen hoog wordt gescoord. Met betrekking tot de veiligheid is er vooral aandacht nodig voor de veiligheid in de gangen en de wc-ruimtes. De taxi wordt dit jaar reeds als veiliger ervaren dan voorgaande meting. Voor de veiligheid in de wc-

ruimtes zal er gezamenlijk met de bovenbouwcollega's onderzocht worden waarom de wc-ruimtes als onveilig worden ervaren. Ook zullen leerlingen bevraagd worden over hoe we de veiligheid kunnen verbeteren; dit gebeurt in de leerlingenraad. Hier worden per schooljaar 2025-2026 verbeteracties op uitgezet.

 

Voor het schooljaar 2025-2026 blijft het welbevinden en de veiligheid in school van onze leerlingen een groot aandachtspunt. De leerlingen geven aan een goed welbevinden te hebben en zich op de meeste plekken veilig te voelen op school. Hier zijn wij trots op, en dit willen wij graag zo houden. Ook in het schooljaar 2025-2026 zal het lesprogramma vanuit KiVa en PeTOS hierin een belangrijke rol spelen en er komt extra veel aandacht voor de groepsdynamiek tijdens de gouden weken aan de start van het schooljaar, de zilveren weken na de kerstvakantie en de confettiweken aan het eind van het schooljaar.

 

Leerlingenervaringenonderzoek 2025

Eén keer in de twee jaar brengt Kentalis Signis SO TOS de ervaringen van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument leerlingenervaringenonderzoek via WMK. Dit is een door Kentalis ontwikkeld instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om positieve leerlingenervaringen op school te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij voor een school waar de leerlingen zich prettig voelen en zo goed mogelijk tot leren kunnen komen.

De ambitie van Kentalis is dat leerlingen tevreden zijn over de kwaliteit van de school. Hierbij wordt de norm van >3.0 gebruikt. Deze ambitie wordt behaald op alle domeinen. De leerlingen geven Kentalis Signis SO TOS een 7,9 als cijfer. Wel komen er enkele aandachtpunten naar voren:

· De school mag er wat netter uit zien

· De juffen en meesters mogen vaker hardop nadenken

· De juffen en meesters mogen korter en duidelijker uitleggen

 

Naar aanleiding van deze aandachtpunten worden een aantal acties ondernomen. De werkgroep TOS is bezig met het prikkelvriendelijk maken van de school waardoor de school er rustiger en netter uit zal komen te zien. In schooljaar 2025-2026 zal EDI ingezet gaan worden door alle leerkrachten. Een onderdeel hiervan is het hardop nadenken door de leerkrachten en het duidelijk en gestructureerd uitleggen van de lesstof en voortdurende controle van begrip bij de leerlingen. In 2027 wordt er opnieuw een leerlingenervaringenonderzoek uitgevoerd.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoek

Leelingenervaringenonderzoek 2023

Eén keer in de twee jaar brengt Kentalis Signis SO TOS de ervaringen van de leerlingen in kaart. Dit doen wij met het instrument leerlingenervaringenonderzoek via WMK. Dit is een door Kentalis ontwikkeld instrument dat voldoet aan de inspectiekaders. Op basis van de resultaten worden schoolbrede doelen en acties uitgezet om positieve leerlingenervaringen op school te waarborgen en waar nodig te verbeteren. Zo zorgen wij voor een school waar de leerlingen zich prettig voelen en zo goed mogelijk tot leren kunnen komen.

De ambitie van Kentalis is dat leerlingen tevreden zijn over de kwaliteit van de school. Hierbij wordt de norm van >3.0 gebruikt. Deze ambitie wordt behaald op alle domeinen.  De leerlingen geven Kentalis Signis SO TOS een 7.8 als cijfer. Wel geven de leerlingen een aantal aandachtspunten aan voor de school, namelijk:  
- samenwerken
- zelf laten kiezen
- leren hoe om te gaan met sociale media 
- extra werk krijgen als dat nodig is 
- school houdt rekening met onze wensen
- ik durf het te zeggen als ik iets niet leuk vind

Na aanleiding van bovenstaande aandachtspunten worden de volgende acties ondernomen:

•    In schooljaar 2023-2024 wordt er door middel van "Delta de Draak", "KiVa" en "De Week van de Mediawijsheid" meer aandacht besteed aan het omgaan met sociale media.
•    De intern begeleiders zijn bezig met de differentiatiemogelijkheden binnen het schoolaanbod, afgestemd op de leerlingen. Dit wordt meegenomen in de groepsleerlingbesprekingen. 
•    In schooljaar 2022-2023 is de leerlingenraad opgezet. In schooljaar 2023-2024 wordt er met de leerlingenraad besproken hoe er meer rekening gehouden kan worden met de wensen van de leerlingen.
•    De brievenbus van de vertrouwenspersonen is geïntroduceerd aan de leerlingen. Volgend schooljaar wordt geëvalueerd of dit een positief effect heeft en of de leerlingen meer durven te zeggen als zij iets niet leuk vinden. 

Het leerlingenervaringenonderzoek zal in 2025 opnieuw worden afgenomen.

Oudertevredenheidsonderzoek

In schooljaar 2023-2024 heeft er een oudertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. Voor dit onderzoek zijn 459 ouders (van 270 leerlingen) gemaild en hebben er 61 ouders gereageerd. Signis SO TOS scoorde gemiddeld een 8,4.

Analyse

De vragen gaan over de onderdelen: kwaliteit, deskundigheid, schoolklimaat, veiligheid, welbevinden, pedagogisch handelen, lesgeven, ondersteuning leerlingen, ontwikkeling, informatie en gelijkwaardigheid. Op alle onderdelen scoren we ruim voldoende. 

Maatregelen

Bij een volgend onderzoek zullen we nog sterker inzetten op het verhogen van de respondenten, door het formulier op verschillende manieren aan te bieden en gezamenlijk met ouders in te gaan vullen. 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek

In december 2022 heeft er weer een medewerkersonderzoek plaatsgevonden binnen Kentalis. Drie jaar geleden is dit onderzoek ook uitgevoerd en kwamen er vooral op veiligheid verbeterpunten uit die we als school moesten oppakken. In 2022 hebben we hier een mooie voldoende op gescoord net zoals op alle andere onderdelen van het onderzoek die van toepassing zijn op onze eigen school en het werkklimaat binnen de school. Ook hieruit blijkt dat we als team een mooie ontwikkeling hebben doorgemaakt waar we trots op mogen zijn!

Audit of inspectie

Audit en verbeterplan

Op 23 januari 2023 en 12 maart 2025 is er een audit uitgevoerd op Signis SO TOS Amsterdam. Tijdens beide audits werd vastgesteld dat de kwaliteit op het onderdeel OP2 – Zicht op ontwikkeling en begeleiding onvoldoende is. Ook zijn er aandachtspunten geconstateerd op OP0 – Basisvaardigheden.

Om dit te verbeteren is een verbeterplan opgesteld. De belangrijkste doelen zijn:

  • Het onderwijsaanbod voor taal, rekenen en burgerschap vastleggen en versterken.
  • De ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s) verbeteren, zodat ze voldoen aan de wettelijke eisen en duidelijk, volledig en navolgbaar zijn.
  • Het volgsysteem en de zorgstructuur beter afstemmen en eenduidig vastleggen.
  • Taken en verantwoordelijkheden binnen het zorgproces helder maken en uitvoeren zoals afgesproken.

Met dit plan werken we stap voor stap aan het verhogen van de onderwijskwaliteit binnen onze school.

Overgang naar een andere school

In schooljaar 2024-2025 zijn 51 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zijn 19 leerlingen tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 31 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 

Hieronder kunt u lezen waar de leerlingen van onze school zowel tussentijds als bij eind uitstroom naartoe zijn gegaan.

Uitstroom speciaal onderwijs    
 2021-20222022-20232023-20242024-2025
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen52575156

Informatie over tussentijdse uitstroom

Bij tussentijdse uitstroom gaat het om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met name) het regulier onderwijs met een medium of licht arrangement. Sommige TOS leerlingen krijgen na uitplaatsing een nieuw arrangement. Dit heeft te maken met de specifieke ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het reguliere basisonderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs.

Tussentijdse uitstroom speciaal onderwijs    
 2021-2022 2022-2023 2023-2024 2024-2025 
Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:    

1. Primair onderwijs (regulier)

    Basisonderwijs (BaO)

    Speciaal Basisonderwijs (SBO)

 

18

4

 

12

6

 

12

1

 

16

2

2. Speciaal onderwijs

    SO Cluster 2

    SO Cluster 3

    SO Cluster 4

 

4

2

6

 

0

2

7

 

5

1

0

 

1

2

2

3. Overige bestemmingen

    Zorg/behandeling zonder onderwijs

    Buitenland

    Anders, namelijk...

    Onbekend

 

0

0

0

0

 

0

1

0

0

 

0

0

0

0

 

0

2

0

0

Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd34281925

Informatie over eind uitstroom

Uitstroom speciaal onderwijs     
 2021-20222022-20232023-20242024-2025
Leerlingen die na groep 8 uitstroomden gingen naar:    

1. Voortgezet onderwijs (regulier)

    VO-praktijkonderwijs

    VO-VMBO BB of KB (+/- LWOO)

    VO-VMBO GL of TL (+/- LWOO)

    VO-HAVO

 

1

2

1

1

 

4

6

1

0

 

2

13

2

2

 

3

9

1

0

2. Voortgezet speciaal onderwijs

    VSO-dagbesteding

    VSO-arbeid-/praktijkgericht onderwijs

    VSO-VMBO BB of KB

    VSO-VMBO GL of TL

    VSO-HAVO

 

0

4

9

0

0

 

0

7

11

0

0

 

0

2

9

2

0

 

1

4

13

0

0

3. Overige bestemmingen

    Zorg/behandeling zonder onderwijs

    Buitenland

    Anders, namelijk...

    Onbekend

 

0

0

0

0

 

0

0

0

0

 

0

0

0

0

 

0

0

0

0

Totaal aantal leerlingen dat eind groep 8 is uitgestroomd18293231

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2022-2023 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2022-2023 
 Amsterdam en Assendelft

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 nog op hetzelfde

uitstroombestemmingsniveau bevindt

49/61

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2023 niet meer op hetzelfde

uitstroombestemmingsniveau bevindt

4/61

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2023

nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

8/61


Analyse

De ambitie '75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in de vervolgsetting' wordt op dit moment behaald (92%). Er is dit jaar minder respons van scholen geweest op de bestendigingsvragenlijst dan afgelopen jaar. 

Maatregelen

Dit was het vijfde jaar waarin de bestendiging is onderzocht binnen Signis SO TOS. Ouders en leerlingen worden bij uitstroom al beter ingelicht en er is een proces ingericht waardoor wij verwachten dat we scholen makkelijker kunnen benaderen. Dit jaar is al gemerkt dat de respons onder scholen beter is, als scholen met directe namen van leerlingen aangeschreven worden. Ook heeft het nabellen geholpen. Deze acties zetten we komende jaren door. 

Maatregelen 2024-2025

Leeropbrengsten

Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2024-2025 zijn maatregelen genomen. Hier kunt u lezen wat we hebben bereikt:

MaatregelenWat hebben we bereikt?
KiVa implementerenOm een hogere sociale veiligheid te bereiken, hebben we KiVa geïmplementeerd; we zien hier de beginnende effecten van, en gaan komend jaar door met de borging van deze methode. 
Inzet op Technisch LezenHet technisch leesonderwijs hebben we op brede manier verbeterd, en in de klassen meer geïmplementeerd. Er zijn zichtbaar effecten te zien in het leesonderwijs en in de resultaten bij de leerlingen. Dit dient uiteraard geborgd te worden en dus doorgezet in de komende jaren. 

Komend schooljaar (2025-2026) worden op basis van de opbrengsten van schooljaar 2024-2025 ook weer acties en maatregelen afgestemd. Dit gaat in samenspraak met de werkgroepen die komend jaar steviger neergezet worden.