Onze school

Inleiding

Beste ouder of verzorger,

Bij Kentalis gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind. We vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt bij ons op school. We willen ook dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Een goede samenwerking met ouders is waardevol voor ons.

In deze schoolgids voor schooljaar 2025-2026 leest u meer over onze manier van werken en onze visie. We zetten ook een aantal praktische onderwerpen op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.

Op school volgen en handhaven wij de richtlijnen van Siméa indien er sprake is van een pandemie. Wij houden u op de hoogte.

‘Arrangement’ aanvragen

Om bij Kentalis naar school te kunnen, heeft uw kind een zogenaamd ‘onderwijsarrangement’ nodig. Het arrangement bepaalt welke vorm van onderwijs en begeleiding uw kind krijgt. U kunt het arrangement aanvragen via het trajectbegeleidersteam, telefoon: 088-1013800. Daarna kunt u uw kind inschrijven op onze school. U kunt dan een keer langskomen om de school te bekijken en de groep van uw kind te ontmoeten.

Onze scholen

Kentalis Signis heeft vier locaties voor speciaal onderwijs (so) in Amsterdam en Assendelft:

  • Signis SO voor dove en slechthorende leerlingen (D-SH) in Amsterdam
  • Signis SO voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) in Amsterdam en Assendelft
  • Signis SO voor leerlingen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) in Amsterdam

De ambulante dienst en het trajectbegeleidersteam vallen ook onder Kentalis Signis. We werken samen met Kentalis Zorg.

Het management

Ons managementteam bestaat momenteel uit twee directeuren: Natasja Peters, directeur SO TOS locatie Assendelft, en Brenda Roele, directeur SO TOS locatie Amsterdam. In de loop van dit schooljaar wordt ons team versterkt met een ajunct-directeur.

Onze visie

Wij geven elk kind een stem

Wij geven elk kind een stem, zodat hij/zij zich gehoord én gezien voelt en kan groeien tot de beste versie van zichzelf.

Waar ons hart sneller van gaat kloppen (Onze missie)

In een wereld waarin alles steeds sneller gaat en waar we met elkaar voor diverse uitdagingen staan zoals klimaat, globalisering, digitalisering en individualisering is communicatieve redzaamheid zowel de basis als de sleutel. Voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is dit niet vanzelfsprekend. Wij, Kentalis Signis SO TOS, geloven dat ieder kind een plek in onze snelle maatschappij heeft. Dat doen we door juist even stil te staan en samen te luisteren naar wat een kind én het gezin nodig heeft. We zetten ons dagelijks in om datgene aan te bieden, waardoor het kind communicatief redzaam, zelfstandig en vooral gelukkiger wordt.

Speciaal Onderwijs in beweging (Onze visie)

De tijd van stil zitten is voorbij, in vele opzichten. De toekomst vraagt een andere rol van ons onderwijs en ons als team. Ons streven voor de komende 5 jaar: Wij gaan voor onderwijs in beweging en dat doen we op de volgende gebieden:

• Hybride en ervaringsgericht onderwijs

Een kind zit niet de hele dag stil op zijn of haar stoel, dus waarom ons onderwijs dan wel? De tijd heeft ons geleerd dat een combinatie van fysiek en online onderwijs veel kansen biedt. Dit betekent dat we makkelijker de expertise van buiten de school naar binnen kunnen halen en daarmee de wereld van onze leerlingen en die van ons als team kunnen vergroten. Wij kunnen als team dan weer naar buiten treden, onze expertise aanbieden aan het kind in zijn/haar eigen omgeving en daarmee de impact vergroten. De buitenwereld (de natuur) speelt daarin een belangrijke rol. Buiten zijn en echt bewegen.

• Van leerkrachtgestuurd naar leerlinggericht onderwijs

De leerling en zijn of haar onderwijsbehoeften staan zoveel mogelijk centraal. We werken zowel als multidisciplinair team als ook met onze (externe) partners zeer goed samen, zodat we al onze disciplines en expertise kunnen inzetten ten gunste van het kind en het gezin. Het onderwijsaanbod is doelendekkend en sluit waar mogelijk aan op de ontwikkelbehoefte van het individuele kind. 

• Werken aan basisvaardigheden

Voordat we verdere onderwijsvormen uitbouwen, investeren we stevig in de basis: een duidelijke doorgaande lijn in alle kernvakken met behulp van Expliciete Directe Instructie (EDI), afspraken over didactiek en focus op spelling, Staal en TOS-expertise.

• Specialisten in beweging

Wij volgen de ontwikkelingen in de maatschappij en het speciaal onderwijs op de voet en blijven up-to-date. We kennen onszelf, onze ontwikkelbehoefte en dat van het kind. We kunnen onze expertise aanbieden op elke plek, in elke school of buurt, daar waar nodig. We ontwikkelen ons daardoor als dé TOS Specialist en dragen daarmee bij aan de ontwikkeling van meer inclusief vernieuwend Speciaal Onderwijs.

Wij zien jou! Wij zien elkaar! (Onze unieke kracht)

• Wij hebben hart voor het kind én het gezin

Ons team en onze partners zijn niet ‘zomaar gekozen’. We delen onze belangrijkste passie en dat is het kind. We doen er alles aan om onze leerlingen een goede plek in de maatschappij te laten vinden of ondersteunen ze in de weg daarnaar toe.

• Bij ons is iedereen van toegevoegde waarde

Ons team bestaat uit echte professionals. Of je nu logopedist bent, directeur, leerkracht, conciërge of gedragsdeskundige, we geloven in de kracht van ieders talenten en expertise en ondersteunen onze mensen daarom proactief in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat doen we door zowel tijd als geld vrij te maken om deze ontwikkeling te stimuleren.

• Wij zijn SAMENwerkers

Iedereen heeft een stukje van de puzzel, samen maken we deze compleet. Verschillende invalshoeken leiden tot een beter resultaat. Om een leerling echt datgene te kunnen bieden wat nodig is, werken we actief samen met specialisten binnen het team, als ook met externe partners, zoals Kentalis Zorg. Ouders (het gezin) worden daar actief bij betrokken, omdat we ons heel goed realiseren dat de ontwikkeling van het kind niet alleen afhankelijk is van het gezin, maar ook positief bijdraagt aan het gezin zelf.

• Wij zijn professioneel veerkrachtig

Er is elke dag wel wat leuks! Dat is ons gezamenlijk motto. Niet elke dag is makkelijk of leuk, daar zijn we eerlijk over. Soms wil je het nog beter voor het kind of sneller. Soms zijn er ontwikkelingen waar we geen grip op hebben die maken dat we moeten vertragen of dat we het roer moeten omgooien. Gelukkig zijn we dat wel gewend en zien we altijd kansen en manieren om dat te doen. Altijd samen als één team en zonder ons zelf uit het oog te verliezen. Door onze positieve mentaliteit, creativiteit en flexibiliteit zijn we in staat mee te bewegen om uiteindelijk weer de koers te bepalen.

Onze leerlingen

Kinderen met TOS

Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen speciaal basisonderwijs volgen bij de ‘Signis so voor leerlingen met TOS’. Onze school heeft een locatie in Amsterdam en Assendelft. Kinderen met een TOS hebben bijvoorbeeld veel moeite met praten of het begrijpen van anderen. Vaak zijn ze ook minder goed te verstaan.

Leerlingen met TOS zijn welkom op onze school vanaf vier jaar. In het schooljaar waarin ze twaalf jaar worden, verlaten ze onze school. Soms kunnen we de schooltijd één jaar langer maken.

Sommige leerlingen beginnen bij ons op school als kleuter. Andere leerlingen starten als ze ouder zijn. Zij hebben eerst ergens anders op school gezeten. Als het mogelijk is, gaan leerlingen met TOS (weer) naar een gewone basisschool in de buurt.

(Extra) Ondersteuning

Extra ondersteuning

Op onze school krijgen leerlingen de hulp en begeleiding die zij nodig hebben om goed onderwijs te kunnen volgen. Ieder kind is anders en heeft andere onderwijsbehoeften. Wij zorgen ervoor dat er gekeken wordt naar wat een leerling wél kan, en welke ondersteuning nodig is om verder te groeien. Voor al onze  leerlingen stellen we een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. In dit plan staat beschreven welke doelen we samen nastreven, welke ondersteuning daarvoor nodig is, en hoe we de voortgang volgen.

  • Taal en rekenen: Op het gebied van taal en rekenen zorgen we ervoor dat elke leerling onderwijs krijgt op een niveau dat bij hem of haar past. Wanneer een leerling niet voldoende groeit binnen het reguliere programma, zetten we aanvullende methodieken in. Ook is er extra begeleiding mogelijk door ondersteuners die gespecialiseerd zijn in remediëring of verdieping. We beschikken over leerkrachten binnen een taalwerkgroep die extra geschoold zijn op het gebied van dyslexie, leesonderwijs en spelling. Binnen de rekenwerkgroep zijn er verschillende rekenspecialisten actief die gerichte ondersteuning kunnen bieden of de leerkrachten kunnen ondersteunen.
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: Wanneer een leerling dreigt uit te vallen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, zetten we kleine interventies of aanpassingen in. Dit doen we bijvoorbeeld binnen bestaande programma’s als KiVa of PeTos. In overleg met onze gedragsdeskundige stemmen we de juiste ondersteuning af.
  • Motorische en lichamelijke ontwikkeling: Bij zorgen over de motorische of lichamelijke ontwikkeling kan een leerling worden doorverwezen naar onze fysiotherapeut, die wekelijks op school aanwezig is. Ook zetten we logopedisten in, die gespecialiseerd zijn in onder andere PROMPT (een methodiek gericht op spraakontwikkeling). Daarnaast bieden we, bovenop de reguliere gymlessen, Motorische Remedial Teaching (MRT) voor leerlingen die dat nodig hebben.

Onze mogelijkheden en grenzen.

Wij beschrijven onze grenzen liever vanuit wat we wél kunnen bieden. Binnen onze expertise ligt de focus op leerlingen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS). Wanneer er sprake is van comorbiditeit, zoals bijvoorbeeld een bijkomende diagnose ASS, ADHD of selectief mutisme is het van belang dat de TOS-problematiek voorliggend is.

Voor plaatsing op Kentalis Signis SO TOS moet de onderwijsbehoefte van de leerling primair liggen op het gebied van taal en communicatie, vergelijkbaar met leerlingen met enkel een TOS-diagnose. De Commissie van Onderzoek (CVO) beoordeelt of een leerling met comorbiditeit kan worden toegelaten

Leervoorwaarden bij comorbiditeit:

  • De leerling kan functioneren in een klasomgeving, ook met prikkels;
  • De leerling staat open voor leren;
  • De leerling kan functioneren in een groep van circa 14 leerlingen;
  • De leerling heeft baat bij onderwijs gericht op communicatieve redzaamheid;
  • De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
  • De leerling kan omgaan met wisselingen in les, docent of ruimte (of ontwikkelt dit vermogen);
  • De leerling kan deelnemen aan interactieve lessen waarin communicatie centraal staat;
  • De structuurbehoefte is niet dusdanig dat deze het leren in de weg staat;
  • De leerling is niet afhankelijk van NGT of NmG;
  • De leerling is aanspreekbaar op gedrag en kan klassikaal onderwijs volgen;
  • De leerling heeft geen behoefte aan structurele, individuele begeleiding.

Schoolplan

Het schoolplan 2024-2027 beschrijft het beleid van Kentalis Signis: wat zijn onze doelen, regels en afspraken. Het gaat over onderwerpen als kwaliteit, personeel en natuurlijk onderwijs. In het schoolplan staat ook aan welke punten onze scholen extra aandacht willen geven. Alle scholen van Kentalis hebben vier belangrijke doelen:

Kentalis doelen

Onze streefbeelden

In de algemene schoolgids kunt u lezen welke bovenstaande doelen Kentalis landelijk heeft. Voor TOS specifiek werken wij ook richting bepaalde doelen. Dit noemen we onze streefbeelden. De komende jaren werken we eraan om de volgende streefbeelden te bereiken:

  • 1. Professionele cultuur

    Binnen onze school werken we vanuit een professionele cultuur: een werkwijze waarin medewerkers doelgericht, consistent en met eigenaarschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit. Dit betekent dat ons handelen in dienst staat van de ontwikkeling van de leerling. Heldere afspraken, gezamenlijke verantwoordelijkheid en continue reflectie zorgen voor sterk en betrouwbaar onderwijs, waarvan elke leerling direct profiteert. Centraal staan de volgende doelen:

  • Een team waarin zelfverantwoordelijkheid aanwezig is
  • Een team waarin iedereen zich bewust is van zijn unieke bijdrage
  • Een team waar mensen open en effectief met elkaar communiceren
  • Een team waarin mensen elkaar kunnen dragen of zelfs elkaar kunnen coachen
  • Een team waarin iedereen elkaar kan aanspreken op handelen en gedrag
  • Een team waarin iedereen een actieve bijdrage heeft aan de doelen van de school
  • Een team waarin iedereen zich houdt aan regels en afspraken

     

  • 2. Leerkrachtvaardigheden

    In de afgelopen periode hebben we gemerkt dat er grote verschillen in de school zijn als het gaat om leerkrachtvaardigheden. Er wordt op verschillende manieren gewerkt wat mede komt door een snelle groei van het aantal leerkrachten in de school. Wij willen de leerkrachtvaardigheden versterken zodat leerkrachten meer inzicht krijgen in hun eigen rol binnen de groep en kwalitatief nog beter onderwijs gaan geven. Dit doen we door het team te gaan scholen in het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI), met focus op de wijze van instructie geven én differentiëren. Daarnaast verwachten we van (nieuwe) medewerkers dat ze hun kennis over TOS blijven verbreden en verdiepen.

  • 3. Onderwijsaanbod

    Vanuit ons schoolplan werken we aan een sterk en doelgericht onderwijsaanbod. We richten ons op de volgende ontwikkelpunten:

  • Structuur en samenhang

    We leggen het onderwijsaanbod per leerjaar vast en ontwikkelen een eenduidige aanpak per vakgebied. Dit zorgt voor duidelijkheid en continuïteit in de leerroute van onze leerlingen.

  • Taal en spelling

    Onze huidige taalmethode wordt niet verder doorontwikkeld. Daarom onderzoeken we als team hoe we ons taalonderwijs toekomstgericht vormgeven. Voor spelling is na intern onderzoek gekozen voor de methode Staal Spelling, die vanaf dit schooljaar wordt geïmplementeerd.

  • TOS-expertise

    We blijven gericht investeren in onze kennis en vaardigheden rondom TOS (taalontwikkelingsstoornis). Door onze expertise verder te ontwikkelen, kunnen we leerlingen met TOS beter ondersteunen in hun communicatie en leerproces.

  • 4. Sociale veiligheid

    In de school is sprake van bijkomende problematieken naast de TOS. Het valt op dat er steeds meer leerlingen zijn met een onveilige thuissituatie en gedrag wat bovenliggend wordt tijdens de schoolperiode. Daardoor merken we dat er vooral in de bovenbouwleeftijd een negatieve en onveilige groepsdynamiek kan ontstaan. Met de implementatie van KiVa in het afgelopen jaar zijn er mooie stappen gezet. De samenhang van deze methode met PE-TOS en Burgerschap zal nog verder worden uitgewerkt, zodat er een duidelijk en eenduidig aanbod is door de hele school heen. Daarnaast wordt er een eenduidig gedragsprotocol ingezet in alle groepen. Hiermee creëren we duidelijkheid in aanpak voor leerlingen en collega's. 

  • 5. Onderbouw

    Afgelopen schooljaar hebben we als onderbouwteam gewerkt aan het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op ons onderwijs. Daaruit blijkt hoe belangrijk spelend leren en doelgericht woordenschatonderwijs voor ons zijn.

    We richten ons op betekenisvol onderwijs, waarin taal wordt ontlokt en ontwikkeld via rijke speelhoeken en een stimulerende leeromgeving. Spelend leren vormt daarbij de basis: het geeft ruimte voor ontdekken, interactie en het opdoen van nieuwe woorden in een natuurlijke context. 

    Komend schooljaar zetten we stevig in op het versterken en borgen van deze aanpak. We maken duidelijke afspraken over de manier van werken en zorgen voor een herkenbare, consistente aanpak in de praktijk.

Jaarplan

Elke school maakt ieder jaar een jaarplan. Hierin schrijven we aan welke punten we dat schooljaar gaan werken. Aan het eind van het schooljaar bespreken we het jaarplan. We kijken dan of we de gestelde doelen hebben gehaald en wat we beter kunnen doen. Met die informatie maken we het jaarplan voor het nieuwe schooljaar. Het team van de school beschrijft hun doelen en op welke onderwerpen ze extra willen letten. Ze geven ook aan wat de belangrijkste punten zijn. Het jaarplan is gebaseerd op het schoolplan.

Wilt u het jaarplan 2025-2026 lezen? Of wilt u het schoolplan 2024-2027 bekijken? Vraag hiernaar aan de intern begeleider van uw kind.

Organisatie van de school

Locaties 

Kentalis Signis SO TOS heeft twee leslocaties, Amsterdam en Assendelft.

Waar wonen onze leerlingen?

Onze leerlingen komen uit groot-Amsterdam, de Zaanstreek, Wormerland en de BUCH-gemeenten: Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo.

De lessen

Op onze school deelt de leerkracht de klassen per vakgebied in in drie niveaugroepen (intensief, basis, gevorderd), wat vastgelegd wordt in de groepsplannen. De lessen worden zo vormgegeven dat de meeste kinderen in de groep mee kunnen doen met de instructie, waarna de intensieve groep verlengde instructie krijgt. Als een leerling niet binnen het basisniveau past, kijken we naar passende oplossingen. Een klas bestaat gemiddeld uit veertien leerlingen.

Hulpmiddelen in de school

In alle klassen werken we met Soundfield; een geluidsbox die de stem van de leerkracht versterkt. Die stem is altijd harder dan de achtergrondgeluiden in de klas. De leerlingen kunnen zo beter horen wat de leerkracht zegt. Ook het digitale schoolbord is een goed hulpmiddel bij het lesgeven.

Onderwijsteam

Het bestuur is verantwoordelijk voor het onderwijs en de zorg op alle locaties van Kentalis. We noemen dit bestuur het bevoegd gezag. De doelgroepdirecteuren onderwijs zijn verantwoordelijk voor het onderwijs. Op de scholen heeft de directeur de dagelijkse leiding. Hij of zij is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het onderwijs en de school. De uitvoering van het onderwijs ligt in handen van het onderwijsteam. In het onderwijsteam zitten veel verschillende professionals.

Onze professionals

  • De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs in de groep of klas.
  • De onderwijsassistent of leraarondersteuner helpt de leerkracht bij het onderwijs en bij praktische zaken.
  • Beide locaties hebben een vakleerkracht bewegingsonderwijs.
  • Op beide locaties werkt een vakleerkracht voor dans.
  • De vakdocent muziek geeft muziekles op beide locaties.
  • De locatie Amsterdam heeft een vakleerkracht beeldende vorming.
  • De I-coach helpt de leerkrachten bij ICT en onderhoudt de apparatuur.
  • De logopedist helpt leerlingen met spraak en het gebruik van hun stem. Dat kan in een groepje zijn of met de leerling alleen. Samen met de leerkracht is de logopedist verantwoordelijk voor de taalontwikkeling van de leerling. De coördinator logopedie zit in de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).
  • De intern begeleider is er voor individuele leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en coördineert groepsbesprekingen. Hij of zij zit ook in de CvL.
  • De gedragsdeskundige doet psychologisch onderzoek (of vraagt dit aan) en ondersteunt leerkrachten, ook bij diagnostiek. Hij of zij zit in de CvL en heeft contact met externe organisaties, zoals Jeugdzorg en Kentalis Zorg.
  • De psychologisch assistent ondersteunt de gedragsdeskundige bij haar taken.
  • De administratief medewerkers doen de administratie van de school.
  • De conciërge verzorgt het gebouw, neemt de telefoon op en ontvangt het bezoek. Hij of zij is medeverantwoordelijk voor de afspraken en regels over veiligheid en gezondheid in de school.
  • De managementassistent ondersteunt het managementteam van Kentalis Signis.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Kom kennismaken

Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom. De intern begeleider vertelt u graag meer over de school en geeft een rondleiding. U kunt hiervoor een afspraak maken met de intern begeleider.

Inschrijven

U kunt uw kind aanmelden voor onze school bij het trajectbegeleidersteam, telefoon: 088-1013800. Om uw kind in te schrijven voor speciaal onderwijs, heeft hij of zij een onderwijsarrangement nodig. De trajectbegeleider kijkt samen met u wat uw kind nodig heeft en geeft een advies. Dit gaat naar de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO beoordeelt de aanvraag en beslist of uw kind het onderwijsarrangement wel of niet krijgt.