Kwaliteitszorg
Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.
Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor sociale veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.
We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er maatregelen genomen die in 2024-2025 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.
Maatregel | Wat is bereikt |
Didactische vaardigheden verder ontwikkelen vanuit scholing op maat voor het team. | Het team heeft zich zich in werkgroepen geprofessionaliseerd op verschillende gebieden die betrekking hebben op het geven en verbeteren van onderwijs aan CMB leerlingen. Er is een scholing in het EDI model gepland voor het hele team in schooljaar 2025-2026. |
Implementatie van leerroutes en leerlijnen in samenwerking met Kentalis CMB scholen. | De nieuwe leerroutes en leerlijnen zijn geïmplementeerd. Het onderwijsaanbod van de leerlingen is gebaseerd op de nieuwe leerroutes en leerlijnen. |
Vanaf januari 2025 implementatie van het nieuw Kentalis CMB taalbeleid en de ‘Taalprofielkaart’; een instrument om het taalaanbod af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling | Het team heeft een scholing over het Kentalis CMB taalbeleid en de Taalprofielkaart gevolgd. Er is een start gemaakt met de implementatie. In elke groep is voor één leerling een taalprofielkaart ingevuld |
Het team heeft een scholing over het Kentalis CMB taalbeleid en de Taalprofielkaart gevolgd. Er is een start gemaakt met de implementatie. In elke groep is voor één leerling een taalprofielkaart ingevuld | Per thema worden woordenlijsten voor onder- en bovenbouw gemaakt. Op basis van de woordenlijsten worden bakken gemaakt met concrete materialen en voorleesboeken. Daarnaast wordt er visueel lesmateraal, gebarenboekjes en oefenbladen gemaakt. Deze lesmaterialen worden door alle groepen gebruikt, passend bij de ontwikkeling van de leerlingen. |
Medewerkers volgen scholing in NGT vaardigheid op B1 niveau. | De eerste groep medewerkers heeft de NGT scholing op B1 niveau voltooid. Een tweede groep heeft met deze scholing bijna afgerond. |
Verder ontwikkelen burgerschapsonderwijs. | Het onderwijsprogramma Burgerschap is beschreven in de methodiekbeschrijving van de school. Burgerschap is opgenomen in de kwaliteitscyclus en de resultaten worden meegenomen in de opbrengsten analyse. |
Onderwijsresultaten
We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, deze resultaten noemen we ambities. De Kentalis ambitie is dat 75% van de leerlingen werkt op het gestelde niveau volgens de leerroute. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor de CMB zijn dit vooral observaties en waar mogelijk methode-gebonden toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.
Schooljaar 2024-2025 zijn in samenwerking met de andere CMB scholen de nieuwe Kentalis CMB leerroutes en leerlijnen geïmplementeerd. Het onderwijsaanbod van de leerlingen is gebaseerd op de nieuwe leerroutes en leerlijnen. De leerroutes zijn opgesteld volgens op het Landelijk Doelgroepenmodel en alle leerlingen zijn opnieuw ingeschaald op deze nieuwe leerroutes. De 'oude' Kentalis leerroutes en de leerroutes van het Landelijk Doelgroepenmodel komen niet helemaal overeen; de leerroutes volgens het Landelijk Doelgroepenmodel zijn ‘hoger’. Hierdoor werkten veel leerlingen schooljaar 2024-2025 op een niveau lager dan het niveau waarop ze volgens de leerroute zouden moeten werken. Het niveau waarop de leerlingen werken is passend bij de didactische ontwikkeling en onderwijsbehoefte van de leerling. We kunnen niet verwachten dat, omdat we over gaan op een nieuwe leerroutes, de leerlingen meteen op het gewenste hogere niveau kunnen werken. Hiervoor is een overgangsperiode nodig. De verwachting is dat elk schooljaar een hoger percentage van de leerlingen op het niveau volgens de leerroute zullen werken en de Kentalis ambitie over een paar jaar weer behaald zal worden.
Onderwijsopbrengsten 2024-2025:
Tabel 1. Percentage leerlingen die op het gestelde niveau volgens de leerroute werkt voor de vakgebieden Taal NL, NGT, lezen, rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, leren leren, redzaamheid en burgerschap.
% leerlingen | |
UP2 | 45% |
UP3 | 69% |
UP4 | 0% |
Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. Schooljaar 2023-2024 geeft 94% van de leerlingen aan dat zij zich veilig voelen op school. Hiermee is de ambitie behaald.
Overgang naar een andere school
Schooljaar 2024-2025 zijn zes leerlingen uitgestroomd: drie leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 van het speciaal onderwijs naar een andere school gaat. Drie leerlingen zijn aan het eind van groep 8 naar het VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
Informatie over eind uitstroom
Eind uitstroom speciaal onderwijs: Leerlingen die na groep 8 uitstroomden gingen naar:
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
Voortgezet speciaal onderwijs VSO-dagbesteding VSO arbeid/praktijkgericht onderwijs |
4 1 |
4 4 |
2 1 |
Totaal aantal leerlingen dat eind groep 8 is uitgestroomd | 5 | 8 | 3 |
De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor is vastgesteld, wordt wel behaald (100 procent).
Informatie over tussentijdse uitstroom
Tussentijdse uitstroom speciaal onderwijs, leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
Speciaal onderwijs SO cluster 2 SO cluster 3 SO cluster 4 |
0 2 0 |
0 1 0 |
1 0 0 |
Overige bestemmingen Zorg/behandeling zonder onderwijs Buitenland Anders, namelijk.. Onbekend |
1 0 0 0 |
0 1 0 0 |
2 0 0 0 |
Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd | 3 | 2 | 3 |
Uitstroom speciaal onderwijs
2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | |
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind groep 8) | 8 | 10 | 6 |
Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Ouders sluiten jaarlijks aan bij de evaluatie van het ontwikkelingsperspectief. Daarnaast sluiten ouders aan bij de voortgangsgesprekken. Samen wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.
Informatie over vervolgsucces
Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.
Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2022-2023
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 7 leerlingen |
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt | 1 leerling |
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde bestemmingsniveau bevindt | 0 leerlingen |
Van 8 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 7 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.
Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken
Medewerkersonderzoek
In november 2022 is voor alle medewerkers van Kentalis in het feedbackplatvorm Effectory, een medewerkers-onderzoek uitgezet.
De respons op de school Signis CMB SO/VSO is 77.8 % (28/36) De school krijgt daardoor een betrouwbaar beeld over hoe het team Kentalis beoordeeld als werkgever.
Ouderervaringenonderzoek
In februari 2020 is in het kwaliteitszorgsysteem WMK een Vragenlijst Ouderervaringen afgenomen.
De respons op de vragenlijst is 35% Daarmee is het responspercentage voldoende, daardoor krijgt de school een goed beeld van haar kwaliteit.
Ouders geven onze afdeling het rapportcijfer 8,1.
Audit of inspectie
Onze school levert basiskwaliteit gelet op het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs. Op 7 december 2023 beoordeelde de inspectie dat Kentalis Signis SO-CMB voldoet aan de basiskwaliteit.
Uit het inspectie rapport: ‘De schoolleiding en het team hebben duidelijk voor ogen op welke wijze zij onderwijs aan de leerlingen willen bieden. De schoolleiding neemt daarin het voortouw en stelt prioriteiten voor verbeteringen. Daarnaast is het pedagogisch handelen van de leraren en onderwijsassistenten op orde. Uit de lesobservaties blijkt dat in alle lessen een positief pedagogisch klimaat heerst. Leerlingen worden
consequent positief bejegend en krijgen regelmatig complimenten voor hun inzet en hun gedrag. Hiermee creëren de leraren en onderwijsassistenten een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen.’
De inspectie heeft herstelopdrachten gegeven op het gebied van didactiek, burgerschap en de leerlijn NGT. Hoe wij hiermee aan de slag gaan is uitgewerkt in de volgende paragraaf ‘Maatregelen’.
Maatregelen
Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2025-2026:
- Didactische vaardigheden op het gebied van onderwijs aan CMB leerlingen verder ontwikkelen door middel van scholing EDI voor het team.
-Het Kentalis taalbeleid wordt uitgewerkt naar een Kentalis Signis SO-CMB taalbeleid.
-Medewerkers volgen scholing in NGT vaardigheid op B1 niveau.