Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.

Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor sociale veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen genomen die in 2022-2023 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

 

Maatregel Wat is bereikt
-Continueren Nationaal Plan Onderwijs: Aanstellen NGT docent voor één dag per week gericht op inhalen achterstanden en versterken van taalontwikkeling van de leerlingen.
Scholing ‘Met woorden in de weer’.

- Het hele team heeft een herhalingstraining ‘Met woorden in de weer gedaan’. Nieuwe collega’s volgden de basis training. Daarnaast is een training LOGO 3000 voor het hele team geweest. Er is een werkgroep gevormd die LOGO 3000 actief gaat inzetten in alle groepen, bij NGT en bij logopedie.
Een aantal leerlingen heeft individuele preteaching NGT gekregen.

-Verdere implementatie Triple C en ankergestuurd werken.

-In alle groepen wordt gewerkt met Triple C. Ankergestuurd werken is geborgd in het onderwijsprogramma.

-Er is een Triple C coach aangesteld voor één dag per week.

-Lezen: Aanschaf, scholing en implementatie leesmethode Veilen Leren Lezen KIM Implementatie online module Masterplan Geletterdheid.

-Twee studiedag scholing Veilig Leren Lezen KIM en Masterplan Geletterdheid met veel aandacht voor interactief voorlezen en ontluikende geletterdheid.
-Herzien van leerlijnen en leerroutes (in samenwerking met Kentalis CMB scholen).
 
-Ontwikkelen van beter passende leerlijnen en leerroutes door Kentalis projectgroep waarin alle CMB scholen vertegenwoordigd zijn. 

 

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Voor de CMB zijn dit vooral observaties en waar mogelijk methode gebonden toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, taal, spelling en rekenen 
Schooljaar 2022-2023 halen de leerlingen (n = 2) uit leerjaar 5 met profiel 4 de ambities niet voor boven genoemde vakken. De leerlingen (n = 3) uit leerjaar 8 met profiel 3 halen de ambities wel voor NGT. De leerlingen (n = 2) uit groep 8 met profiel 4 halen de ambities niet. Schooljaar 2022-2023 zaten er geen leerlingen met profiel 2 in de leerjaren 5 en 8. In leerjaar 5 waren geen leerlingen met profiel 3.

Opbrengsten zelfredzaamheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren 
Schooljaar 2022-2023 halen de leerlingen met profiel 3 uit leerjaar 5 de ambities voor leren leren en redzaamheid wel. De ambities voor sociale en emotionele ontwikkeling worden niet gehaald. Leerlingen met profiel 4 halen de ambities niet voor sociale en emotionele ontwikkeling, leren leren en zelfredzaamheid. 

Opbrengsten sociale veiligheid
Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt. 
In het algemeen is de veiligheidsbeleving hoog, bij bijna alle items over sociale veiligheid is de score 90% of hoger. Hiermee is de ambitie bij die vragen dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school ervaart, behaald. Bij de items veiligheid in de toiletruimte en in de taxi is de ambitie van 90% niet behaald.  
 

 

Overgang naar een andere school

Schooljaar 2022-2023 zijn acht leerlingen uitgestroomd: drie leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 van het speciaal onderwijs naar een andere school gaat. Vijf leerlingen zijn aan het eind van groep 8 naar het VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.

 

Informatie over eind uitstroom

Eind uitstroom speciaal onderwijs: Leerlingen die na groep 8 uitstroomden gingen naar:

  2020-2021 2021-2022 2022-2023

Voortgezet speciaal onderwijs

VSO-dagbesteding

VSO arbeid/praktijkgericht onderwijs

 

3

0

 

2

5

 

4

2

Totaal aantal leerlingen dat eind groep 8 is uitgestroomd 3 7 6

 

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor is vastgesteld, wordt wel behaald (100 procent).

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Tussentijdse uitstroom speciaal onderwijs, leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:

  2020-2021 2021-2022 2022-2023

Speciaal onderwijs

SO cluster 2

SO cluster 3

SO cluster 4

 

0

0

0

 

2

1

0

 

0

3

0

Overige bestemmingen

Zorg/behandeling zonder onderwijs

Buitenland

Anders, namelijk..

Onbekend

 

1

0

0

0

 

0

1

0

0

 

1

0

0

0

Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd 1 4 4

 

Uitstroom speciaal onderwijs

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind groep 8) 4 11 10

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Ouders sluiten jaarlijks aan bij de evaluatie van het ontwikkelingsperspectief. Daarnaast sluiten ouders aan bij de voortgangsgesprekken. Samen wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten, houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging.

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 4 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 0 leerling
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde bestemmingsniveau bevindt 0 leerlingen

Van 4 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 4 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Medewerkersonderzoek

In november 2022 is voor alle medewerkers van Kentalis in het feedbackplatvorm Effectory, een medewerkers-onderzoek uitgezet. 

De respons op de school Signis CMB SO/VSO is 77.8 % (28/36) De school krijgt daardoor een betrouwbaar beeld over hoe het team Kentalis beoordeeld als werkgever.

 

Ouderervaringenonderzoek


In februari 2020 is in het kwaliteitszorgsysteem WMK een Vragenlijst Ouderervaringen afgenomen.

De respons op de vragenlijst is 35% Daarmee is het responspercentage voldoende, daardoor krijgt de school een goed beeld van haar kwaliteit.

Ouders geven onze afdeling het rapportcijfer 8,1.

 

 

Audit of inspectie

Per school worden interne audits aangevraagd op basis van de Zelfevaluatie in het kader van ‘Kwaliteit in Beeld’ of ter voorbereiding van een inspectiebezoek. Aanbevelingen op basis van en audit worden omgezet in actiepunten.
De laatste audit op het SO CMB heeft plaatsgevonden in oktober 2019. Twee kwaliteitsgebieden samenwerking en Kwaliteitscultuur werden als goed beoordeeld, de overige kwaliteitsgebieden op één na als voldoende. Het kwaliteitsgebied Verantwoording en Dialoog kreeg een onvoldoende. De belangrijkste reden was dat er één schoolgids voor het SO CMB en VSO CMB was, in plaats van de wettelijk verplichte gids per afdeling. Het verbeterpunt aparte schoolgidsen voor het SO en VSO is vanaf het schooljaar 2020-2021 gerealiseerd. 

In het schooljaar 2023-2024 zal opnieuw een inspectiebezoek plaatsvinden.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023-2024:

- Zoeken naar een passende didactiek/methodiek voor ZML leerlingen en scholing hierin voor het team om de deskundigheid van het team op dit gebied te vergroten. Dit zal worden uitgewerkt in het Schoolplan 2024-2028 en jaarplan 2024.

-Verdere implementatie Triple C en ankergestuurd werken. Continueren van Triple C coach voor één dag per week.

-Scholing NGT voor het hele team.

-Leerstofaanbod sociale en emotionele ontwikkeling en leren leren kritisch bekijken en zo nodig aanpassen.

-Herzien van leerlijnen en leerroutes (in samenwerking met Kentalis CMB scholen).