Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kentalis werkt planmatig aan kwaliteit op het niveau van de groep, de afdeling en de gehele organisatie.

Op groepsniveau worden de leerresultaten geanalyseerd en acties op basis van de analyse afgesproken en uitgevoerd. Ook de uitkomsten van de Monitor sociale veiligheid worden op groepsniveau geanalyseerd en kunnen leiden tot nieuwe afspraken en/of aanpassingen binnen het gebouw of het schoolplein.

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2022-2023 zijn er maatregelen genomen die in 2024-2025 zijn uitgevoerd. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

MaatregelWat is bereikt
De leesdoelen zijn passend bij de methode.Met de komst van de nieuwe leerlijnen in ParnasSys zijn de doelen gekoppeld aan de leerlingen zoals ze gepland stonden. Het team heeft een cursus Leespraat gevolgd om op die manier didactisch onderbouwd aan de slag te gaan met leerlingen die baat hebben bij deze methode.
Implementatie van leerroutes en leerlijnen in samenwerking met Kentalis CMB scholenDe nieuwe leerroutes en leerlijnen zijn geïmplementeerd. Het onderwijs aanbod van de leerlingen is gebaseerd op de nieuwe leerroutes en leerlijnen.
Inzet WerkportfolioAan het begin van het schooljaar is besloten om weer te gaan werken met het Werkportfolio. Alle leerlingen hebben een eigen map gekregen waarin ze het hele jaar materiaal in kunnen verzamelen op de verschillende vakgebieden. Ook is er hier een taakverdeling voor gemaakt.
Didactische vaardigheden verder ontwikkelen vanuit scholing op maat voor het team.Het team heeft zich in werkgroepen geprofessionaliseerd op verschillende gebieden die betrekking hebben op het geven en verbeteren van onderwijs aan CMB leerlingen. 
Er is een scholing in het EDI-model gepland voor het hele team in schooljaar 2025-2026.
Vanaf januari 2025 implementatie van het nieuw Kentalis CMB taalbeleid en de 'Taalprofielkaart'; een instrument om het taalaanbod af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoefte van de leerling.Het team heeft een scholing over het Kentalis CMB taalbeleid en de Taalprofielkaar gevolgd. Er is een start gemaakt met de implementatie. In elke groep is voor één leerling een taalprofielkaart ingevuld.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, deze resultaten noemen we ambities. De Kentalis ambitie is dat 75% van de leerlingen werkt op het gestelde niveau volgens de leerroute. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Schooljaar 2024-2025 zijn in samenwerking met de andere CMB scholen de nieuwe Kentalis CMB leerroutes en leerlijnen geïmplementeerd. Het onderwijsaanbod van de leerlingen is gebaseerd op de nieuwe leerroutes en leerlijnen. De leerroutes zijn opgesteld volgens het Landelijk Doelgroepenmodel en alle leerlingen zijn opnieuw ingeschaald op deze nieuwe leerroutes. De Kentalis leerroutes en de leerroutes van het Landelijk Doelgroepenmodel komen niet helemaal overeen; de leerroutes volgens het Landelijk Doelgroepenmodel zijn 'hoger'. Hierdoor werkten veel leerlingen schooljaar 2024-2025 op een niveau lager dan het niveau waarop de volgens de leerroute zouden moeten werken. Het niveau waarop de leerlingen werken is passend bij de didactische ontwikkeling en onderwijsbehoefte van de leerling. We kunnen niet verwachten dat, omdat we over gaan op een nieuwe leerroute, de leerlingen meteen op het gewenste hogere niveau kunnen werken. Hiervoor is een overgangsperiode nodig. De verwachting is dat elk schooljaar een hoger percentage van de leerlingen op het niveau volgens de leerroute zullen werken en de Kentalis ambitie over een paar jaar weer behaald zal worden.

Tabel 1. Percentage leerlingen die op het gestelde niveau volgens de leerroute werkt voor de vakgebieden: Taal NL, NGT, Lezen, Rekenen, Sociaal-emotionele ontwikkeling, Leren leren en voorbereiding op dagbesteding.

Uitstroomprofiel% leerlingen
UP 1 (1 leerling)100%
UP 2 (6 leerlingen)50% (deze 3 leerlingen zijn met de overgang op 1 UP lager gaan werken)
UP 3 (4 leerlingen)25%

Opbrengsten sociale veiligheid.

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Het streven binnen Kentalis is dat 90% van de leerlingen zich veilig voelt. In het algemeen is de veiligheidsbeleving hoog maar de ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van welbevinden ervaart is niet overal behaald. Over het geheel genomen is de veiligheidsbeleving van meer dan 94% van de leerlingen ruim voldoende. 

Overgang naar een andere school

Schooljaar 2024-2025 zijn 3 leerlingen uitgestroomd: 

  • Eén leerling is tussentijds uitgestroomd. Dit is een leerling die voor het einde van het VSO (leerjaar 6) uitgestroomd is.
  • Twee leerlingen zijn aan het eind van het VSO uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom.
  • De leerlingen die onderwijs ontvangen op de woonvoorziening Weerklank zijn hierin niet meegenomen, omdat ze meedoen aan een pilot. Eén leerling van deze groep is tussentijds uitgestroomd.

De leerlingen van het VSO-CMB stromen aan het eind van hun schoolcarrière uit binnen een dagbestedingsplek. Het niveau van uitstroom is passend bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis Signis: arbeidsmatige of activerende dagbesteding. Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald (100 procent).

 2023-20242023-20242024-2025
Beschut werk/beschermde werkomgeving   
Dagbesteding332
Totaal332

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

 2022-20232023-20242024-2025
Speciaal voortgezet onderwijs (vso)  1
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing   
Buitenland   
Zorg zonder onderwijs   
Totaal001

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-20233 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt1 leerling
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt2 leerlingen

Van 1 leerling die in 2022-2023 is uitgestroomd weten we op welk niveau hij/zij zit, de leerling zit nog op het niveau waarop hij/zij uitstroomde. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. Van 2 leerlingen weten we niet waar ze zich bevinden.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Medewerkersonderzoek

In november 2022 is voor alle medewerkers van Kentalis, in het feedbackplatvorm Effectory, een medewekers-onderzoek uitgezet.

De respons op de afdeling CMB SO/VSO is 77,8% (28/36). De school krijgt daardoor een betrouwbaar beeld over hoe het team Kentalis beoordeeld als werkgever.

Ouderervaringenonderzoek 

In februari 2020 is in het kwaliteitszorgsysteem WMK een Vragenlijst Ouderervaringen afgenomen.

De respons op de vragenlijst is 35%. Daarmee is het responspercentage voldoende, daardoor krijg de school een goed beeld van haar kwaliteit. Ouders geven onze school het rapportcijfer 8,1. 

Audit of inspectie

Per school worden interne audits aangevraagd op basis van de Zelfevaluatie Basiskwaliteit in het kader van ‘Kwaliteit in Beeld’ of ter voorbereiding van een inspectiebezoek. Aanbevelingen op basis van een audit worden omgezet in actiepunten.

De school VSO-CMB heeft in september 2020 een verificatiebezoek van de inspectie gehad. De inspectie heeft mede op basis van dit bezoek, geconstateerd dat het contact scholen - Raad van Bestuur en het zicht van de Raad van Bestuur op de opbrengsten en kwaliteit op de scholen, sterk is verbeterd. Dit was het belangrijkste doel van dit bezoek. Daarnaast werd het didactisch handelen  onderdeel van het kwaliteitsgebied Onderwijsproces op het VSO CMB als goed beoordeeld.

In het auditverslag van november 2019 staat dat drie kwaliteitsgebieden goed zijn beoordeeld: Samenwerking, Schoolklimaat en Kwaliteitscultuur, de overige kwaliteitsdomeinen zijn voldoende beoordeeld.  Eén kwaliteitsgebied het audit is tijdens het bezoek in oktober 2019 als onvoldoende beoordeeld, namelijk ‘Verantwoording en Dialoog’. De belangrijkste reden was dat er één schoolgids voor het SO CMB  en VSO CMB was, in plaats van de wettelijk verplichte gids per afdeling. Het verbeterpunt aparte schoolgidsen voor het SO en VSO is voor het schooljaar 2020-2021 (en ook weer voor schooljaar 2021-2022) gerealiseerd. 

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2025-2026:

  • Didactische vaardigheden op het gebied van onderwijs aan CMB leerlingen verder ontwikkelen door middel van scholing EDI voor het team.
  • Het Kentalis taalbeleid wordt uitgewerkt naar een Kentalis Signis (V)SO-taalbeleid.
  • Medewerkers volgen scholing in NGT vaardigheid op B1 niveau.