Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2021-2022 zijn er maatregelen genomen. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

Maatregel Wat is bereikt

Nieuwe inrichting VSO, namelijk twee niveaugroepen, waarbij wordt gekeken naar de behoefte van de leerling en de groep. 

In september 2022 zijn we gestart met 2 groepen, namelijk een groep met 6 leerlingen  (niveau 3 t/m 6) en een groep met 7 leerlingen (niveau 6 t/m 9). Zij hebben een eigen lokaal, vaste medewerkers en een aantal leerlingen heeft een eigen werkplek. Dit lijkt voor de meeste leerlingen een goede keuze geweest te zijn. Er wordt meer rust en overzicht ervaren, door zowel medewerkers als leerlingen. Wel hebben we voor aankomend schooljaar ook gekeken naar leeftijd en sociaal-emotionele ontwikkeling, ipv alleen werkniveau. We plaatsen een leerling van bijna 20 met UP2-niveau nu toch bij de groep met UP3-niveau, omdat dit beter past bij de lengte, interesses en sociale contacten.

De balans tussen cognitief werken en praktijkgericht werken zal per leerling of per groep vorm krijgen.

Bij het maken van het rooster aan het begin van het schooljaar is rekening gehouden met cognitieve vakken in de ochtend en praktische vakken in de middag. Dit lijkt prettig te werken, maar in de praktijk blijkt ook de maandag (de start na het weekend) en de vrijdag (energie einde van de week) lastige dagen om geconcentreerd aan cognitieve vakken te werken. Wat verder nog opvalt is dat het rooster alleen wordt aangepast bij grote knelpunten en anders wordt het niet ‘officieel’ in het rooster aangepast. Het is een aandachtspunt om dit beter te documenteren.

Een aantal leerlingen zal individuele NGT aangeboden krijgen. Dit om het niveau van deze leerlingen omhoog te krijgen. Het is gericht op inhalen van een achterstand en het versterken van de taalontwikkeling.

Er zijn drie leerlingen die individueel NGT-aanbod gekregen hebben. Het blijkt uit de praktijk dat alle leerlingen beter voorbereid (pre-teaching) de groepsles ingaan. Ze kunnen de instructie beter volgen en het leerrendement is hoger. Toch heeft één leerling meer baat bij de individuele lessen dan de andere twee leerlingen. Zij krijgen volgend schooljaar twee keer per week individuele NGT-les en hun niveau wordt passend gemaakt bij hun ontwikkeling.

De doelen van 'leren functioneren in sociale situaties' wordt voor een aantal leerlingen in overleg met ouders aangepast.

Voor twee leerlingen met een vorm van autisme zijn de doelen van de sociaal-emotionele ontwikkeling besproken tijdens een oudergesprek. Beide ouders hebben aangegeven dit te laten bepalen door de school. Zij hadden zelf geen persoonlijke toevoeging aan de doelen. De leerkracht zal volgend schooljaar samen met de gedragskundige de doelen voor de sociaal-emotionele leerlijn afstemmen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties. Op basis van de resultaten (gescoorde doelen op niveau van de leerling) zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

3e leerjaar

Opbrengsten van lezen, taal, rekenen, ‘mens, natuur en techniek’, en ‘mens en maatschappij’. Dit jaar halen de leerlingen (n=2) met profiel 3 de ambities wel voor taal, rekenen, MNT en MM. Voor ngt en lezen haalt de ene leerling de ambitie wel, de andere leerling niet.

Opbrengsten leren leren en leren functioneren in sociale situaties. Dit jaar halen de leerlingen (n=2) met profiel 3 de ambitie niet voor leren leren en één van de leerlingen niet voor leren functioneren in sociale situaties. 

Schoolverlaters

Opbrengsten van lezen, taal, rekenen, ‘mens, natuur en techniek’, en ‘mens en maatschappij’. Dit jaar haalt de leerling (n=1) met profiel 2 de ambities wel, behalve voor rekenen. De leerlingen (n=2) met profiel 3 halen wisselend de één wel en de ander niet de ambities. Eén van deze twee leerlingen is vrijwel niet aanwezig geweest op school, maar de doelen zijn wel gescoord. De resultaten daarom zijn te verklaren vanuit individuele factoren.

Opbrengsten leren leren en leren functioneren in sociale situaties. Dit jaar haalt de leerling (n=1) met profiel 2 de ambities wel. De leerlingen (n=2) met profiel 3 halen de ambities niet. Eén leerling is vrijwel niet aanwezig geweest op school, maar behaalt de doelen in de sociale situaties wel. De andere leerling behaalt de ambities voor  leren leren wel.

Opbrengsten sociale veiligheid.

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Onze ambitie is dat meer dan 90 procent van de leerlingen zich veilig voelt.

In het algemeen is de veiligheidsbeleving hoog maar de ambitie dat meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van welbevinden ervaart is niet overal behaald. Bij plezier op school, fijn voelen op school, veilig voelen op school en in de taxi wordt de ambitie van 90% net niet behaald.  

Overgang naar een andere school

Tussentijdse uitstroom


Er vindt niet veel tussentijdse uitstroom plaats binnen het VSO-CMB van Kentalis Signis. In het verleden heeft er sporadisch één overstap plaatsgevonden naar de VSO-CMB afdeling van Kentalis Zoetermeer. Dit heeft te maken gehad met specifieke ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen. Ook heeft er tussentijdse uitstroom plaatsgevonden bij leerlingen die binnen een dagbestedingsplek beter tot functioneren kwamen dan binnen onderwijs en op deze manier eerder zijn uitgestroomd.

Einduitstroom


De leerlingen van het VSO-CMB stromen aan het eind van hun schoolcarrière uit binnen een dagbestedingsplek. Het niveau van uitstroom is passend bij het gemiddelde uitstroomperspectief van Kentalis Signis: Dagbesteding arbeidsgericht en dagbesteding activerend.

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald (100 procent).

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Beschut werk/beschermde werkomgeving      
Dagbesteding 4 0 3
Totaal 4 0 3

 

 

Informatie over tussentijdse uitstroom

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Speciaal voortgezet onderwijs (vso) 1    
Thuiszitter zonder leerplichtontheffing      
Buitenland      
Zorg zonder onderwijs      
Totaal 1 0 0

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen ze uitstroomden. Dit heet bestendiging.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021 5 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 4 leerlingen
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 1 leerlingen
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt - leerlingen

Van 5 leerlingen die in 2020-2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten, 4 leerlingen daarvan zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden en 1 leerling is naderhand naar een andere plek gegaan. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Medewerkersonderzoek

In november 2022 is voor alle medewerkers van Kentalis, in het feedbackplatvorm Effectory, een medewekers-onderzoek uitgezet.

De respons op de afdeling CMB SO/VSO is 77,8% (28/36). De school krijgt daardoor een betrouwbaar beeld over hoe het team Kentalis beoordeeld als werkgever.

Ouderervaringenonderzoek 

In februari 2020 is in het kwaliteitszorgsysteem WMK een Vragenlijst Ouderervaringen afgenomen.

De respons op de vragenlijst is 35%. Daarmee is het responspercentage voldoende, daardoor krijg de school een goed beeld van haar kwaliteit. Ouders geven onze school het rapportcijfer 8,1. 

Audit of inspectie

Per school worden interne audits aangevraagd op basis van de Zelfevaluatie Basiskwaliteit in het kader van ‘Kwaliteit in Beeld’ of ter voorbereiding van een inspectiebezoek. Aanbevelingen op basis van een audit worden omgezet in actiepunten.

De school VSO-CMB heeft in september 2020 een verificatiebezoek van de inspectie gehad. De inspectie heeft mede op basis van dit bezoek, geconstateerd dat het contact scholen - Raad van Bestuur en het zicht van de Raad van Bestuur op de opbrengsten en kwaliteit op de scholen, sterk is verbeterd. Dit was het belangrijkste doel van dit bezoek. Daarnaast werd het didactisch handelen  onderdeel van het kwaliteitsgebied Onderwijsproces op het VSO CMB als goed beoordeeld.

In het auditverslag van november 2019 staat dat drie kwaliteitsgebieden goed zijn beoordeeld: Samenwerking, Schoolklimaat en Kwaliteitscultuur, de overige kwaliteitsdomeinen zijn voldoende beoordeeld.  Eén kwaliteitsgebied het audit is tijdens het bezoek in oktober 2019 als onvoldoende beoordeeld, namelijk ‘Verantwoording en Dialoog’. De belangrijkste reden was dat er één schoolgids voor het SO CMB  en VSO CMB was, in plaats van de wettelijk verplichte gids per afdeling. Het verbeterpunt aparte schoolgidsen voor het SO en VSO is voor het schooljaar 2020-2021 (en ook weer voor schooljaar 2021-2022) gerealiseerd. 

In schooljaar 2023-2024 zal opnieuw een inspectiebezoek plaatsvinden.

Maatregelen

Alle bovenstaande resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023-2024:

Directe betrekking op de leerling

  • Individuele NGT lessen voor 2 leerlingen, waarbij de intensiteit wordt opgevoed en er wordt bij alle leerlingen kritisch gekeken naar het aangeboden niveau en de daarbijbehorende doelen.
  • Niveaus van de leerlingen kunnen verschillend zijn per leergebied. De leerlingen krijgen een werkplan waarbij ze op verschillende niveaus kunnen werken kijkende naar de verschillende leerlijnen. 
  • De doelen van de sociaal-emotionele leerlijn worden in overleg met de leerkracht en de gedragskundige gesteld. 

Kijkend naar het groter geheel

  • Er wordt gezocht naar een passende cursus ZML didactiek waar tijdens een studiedag aandacht aan besteed gaat worden.
  • Er wordt weer externe groepsstage georganiseerd en interne stages worden ingevuld aan de hand van een vast rooster. Opnieuw wordt gekeken naar de mogelijkheid tot dierverzorging.
  • Dit schooljaar zal er in januari een verandering plaatsvinden in het scoren van de doelen. De scores zullen nog nader bepaald worden (wanneer is iets on-voldoende).
  • Ontwikkeling van leerroutes en leerlijnen in samenwerking met Kentalis CMB scholen, waarbij ze beter worden aangepast op onze CMB-doelgroep.