Inleiding
Schooljaar 2025-2026
Bij Kentalis gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind. We vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt bij ons op school. We willen ook dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Een goede samenwerking met ouders is waardevol voor ons.
In deze schoolgids leest u meer over onze manier van werken en onze visie. We zetten ook een aantal praktische onderwerpen op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.
Aanmelding en rondleiding
Bij het kopje 'Rondleiding en inschrijven op onze school' kunt u lezen hoe u kunt aanmelden en vindt u de juiste contactgegevens.
Ons adres
U vindt onze school op het volgende adres:
Kentalis Signis voortgezet speciaal onderwijs voor kinderen met CMB
Herman de Manstraat 1
1064 BX Amsterdam
T: (020) 613 28 01 E: signis-cmb-info@kentalis.nl
Paulien Dubelaar
Directeur Kentalis Signis so CMB en vso CMB
Onze visie
Het is onze missie om onze leerlingen, in nauwe betrokkenheid van de ouders, zo goed mogelijk voor te bereiden op een zo zelfstandig mogelijk functioneren in de maatschappij. Wij creëren een onderwijsomgeving waarin inclusiviteit, maatwerk en actieve voorbereiding op de maatschappij centraal staan, en waarin alle leerlingen de kans krijgen om hun volledige potentieel te benutten.
Samen optrekken met de ouders en/of verzorgers van de leerlingen is essentieel omdat intensieve afstemming bij deze doelgroep nodig is om stapjes in de ontwikkeling te maken. Onze visie op contact draait om sociale veiligheid, verbinding, onvoorwaardelijke steun, gelijkwaardigheid en eigenheid. We streven naar een omgeving waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. We willen dat zowel leerlingen als medewerkers zich gehoord en gezien te voelen. Ons doel is om betekenis en waarde toe te voegen aan het leven van elk individu. In ons contact met de leerling bouwen we aan groei, begrip en zingeving.
Kentalis Signis VSO-CMB zorgt ervoor dat elke leerling onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. We werken ‘cyclisch, opbrengstgericht en planmatig’. Dit betekent dat we de resultaten van onze leerlingen regelmatig meten en onderzoeken, zodat we het onderwijs hierop kunnen aanpassen. Door op deze manier te werken kunnen we zo goed mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van onze leerlingen. We bekijken niet alleen wat ze hebben geleerd, maar ook hoe ze zich voelen en hoe ze omgaan met anderen. We vinden het belangrijk dat we een goede relatie met onze leerlingen opbouwen. We willen onze leerlingen goed leren kennen en precies weten wat hun mogelijkheden zijn. Hieraan werken we samen met u en uw kind. We werken samen met Kentalis Zorg en de stichting Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening (GGMD). De GGMD helpt mensen die doof of slechthorend zijn. Ook de horende mensen in hun omgeving kunnen er terecht.
We vinden het belangrijk dat kinderen met een gehoorbeperking tweetalig opgroeien. Op Signis VSO-CMB krijgen alle kinderen onderwijs in twee talen: Nederlands en Nederlandse Gebarentaal. Elke taal heeft zijn eigen mogelijkheden. Het leren van Nederlands is belangrijk voor geschreven taal. Beide talen geven toegang tot verschillende culturele en taalgemeenschappen. Zo kunnen de leerlingen steeds opnieuw kiezen wat ze nodig hebben en waar ze zich prettig bij voelen, ook als ze straks volwassen zijn.
We geloven dat iedereen recht heeft op communicatie op maat. Daarom werken we met de methodiek Ondersteunde Communicatie (OC). Dit betekent dat we communiceren op een manier die bij de individuele leerling past en, dat we als dat nodig is, gebruikmaken van verschillende communicatievormen en hulpmiddelen (gebaren, verwijzers, foto’s en picto’s). Ondersteunde Communicatie vergroot de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en interactie en het gevoel van eigenwaarde van de leerlingen. Onze leerlingen ontwikkelen gedurende hun schoolloopbaan een voorkeurstaal: Nederlands of Nederlandse gebarentaal. Daar houden we rekening mee bij het taalaanbod.
Wilt u meer weten over de visie van Kentalis? In het Schoolplan 2024-2027 vindt u de uitgebreide visie van Kentalis Signis VSO-CMB. Dit document is op te vragen en in te zien op school.
Onze leerlingen
Kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) volgen op onze school speciaal voortgezet onderwijs en werken toe naar een belevingsgerichte, taakgerichte of arbeidsmarktgerichte dagbestedingsplek. Ze zijn tussen de twaalf en achttien jaar oud. Soms kunnen we de schooltijd verlengen tot een leerling maximaal twintig jaar is.
Onze leerlingen hebben meerdere beperkingen. Voor hun gehoorverlies dragen ze meestal een hoortoestel of een zogenaamd ‘cochleair implantaat’ (CI). Dit implantaat geeft geluidssignalen aan de hersenen door. Daarnaast hebben de leerlingen bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking. Sommige hebben gedragsproblemen, een vorm van autisme of een bepaald syndroom. Bij hoge uitzondering zitten ook horende leerlingen die zeer moeilijk leren en bijvoorbeeld bijna niet kunnen praten bij ons op school. Op de afdeling vso CMB zitten in totaal twaalf tot twintig leerlingen.
Waar wonen onze leerlingen?
De leerlingen op onze school komen uit Noord-Holland, Utrecht, zuidelijk Flevoland en het noorden van Zuid-Holland, tot Leiden.
(Extra) Ondersteuning
Het onderwijsprogramma is afgestemd op onze leerlingen met CMB. We stellen bij de start van het onderwijs voor elke leerling, op basis van alle gegevens, een passend ontwikkelingsperspectief-plan (OPP) op. Hierin wordt de ondersteuning die uw kind krijgt beschreven. Ieder schooljaar evalueren we het OPP en stellen we een nieuw OPP op voor het volgende schooljaar.
Ondersteuning per aandachtsgebied:
- Taal en rekenen. Logopedist en intern begeleider
- Sociaal-emotionele ontwikkeling. Gedragskundige, Kentalis Zorg (extern) en GGMD (extern).
- Motorische en lichamelijke ontwikkeling. Fysiotherapeut (extern) en gymleerkracht.
- Medisch handelen en persoonlijke verzorging. Verpleegkundige (extern)
Samenwerking met Kentalis Zorg en GGMD.
Wij werken samen met Kentalis Zorg en GGMD (Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening 3 voor mensen met een gehoorbeperking en hun naasten). Kentalis Zorg en de GGMD bieden individuele behandeling aan leerlingen die ten gevolge van een psychiatrische klacht of stoornis (bijvoorbeeld ODD, ADHD, angststoornis of autisme) internaliserende of externaliserende problemen vertonen, waardoor de (leer)ontwikkeling stagneert. Hoorrecht Het is voor onze leerlingen niet mogelijk om op schoolniveau input te leveren over het ondersteuningsaanbod op school. Voor de meeste leerlingen is het, door de beperkingen van de leerlingen, ook niet mogelijk om input te geven op de individuele ondersteuning beschreven in het OPP van de leerling. Als er niet tegemoet gekomen kan worden aan het hoorrecht van de leerling dan wordt dit in het OPP aangegeven.
Toelating van leerlingen
Aan de hand van de door Siméa opgestelde landelijk geldende criteria bepaalt de Commissie van Onderzoek (CvO) of een leerling behoort tot de doelgroep en/of de onderwijsbehoeften van de leerling cluster 2 specifiek zijn. Als dit zo is, krijgt de leerling een indicatie en een onderwijsarrangement (speciaal onderwijs) toegewezen. Onze school laat leerlingen toe met de volgende arrangementen:
- Meervoudig gehandicapt onderwijsarrangement
- TOS-MG onderwijsarrangement
- ZTOS onderwijsarrangement
- Doofblind onderwijsarrangement
Dit betekent dat leerlingen met de volgende arrangementen niet worden toegelaten op onze school:
- Doof en slechthorend onderwijsarrangement
- TOS (ESM) onderwijsarrangement
Op Kentalisniveau onderwijzen we alle leerlingen met een onderwijsarrangement cluster 2 dat afgegeven is door de CvO. Leerlingen op de CMB afdeling volgen de (deels op cluster 2 aangepaste) leerlijnen voor ZML
Onze grenzen m.b.t. passend onderwijs
In beginsel zijn alle leerlingen met het juiste arrangement welkom op onze school. Dat is ons uitgangspunt. Onze school kan kinderen basisondersteuning geven en in veel gevallen extra ondersteuning.
Een leerling kan een comorbide diagnose of bijkomende (gedrags-)problematiek hebben naast de aanwezigheid van doofheid, slechthorendheid of een taalontwikkelingsstoornis. De communicatieve problematiek (voortkomend uit de auditieve problematiek of de taalontwikkelingsstoornis) moet echter voorliggend zijn. Indien de leerling een bijkomende diagnose heeft (zoals bijvoorbeeld een autismespectrumstoornis (ASS) of ADHD) moet worden nagegaan welke problematiek voorliggend is en of de specifieke onderwijsbehoeften voortkomen uit de auditieve problematiek / taalontwikkelingsstoornis dan wel uit de bijkomende problematiek.
Een leerling die onderwijs volgt op Kentalis Signis CMB moet baat hebben bij het aanbod waarbinnen het uitbreiden van de communicatieve vaardigheden mogelijk is. Voor plaatsing op Kentalis Signis CMB is het van belang dat er sprake is van een onderwijsbehoefte van de leerling op het gebied van taal en communicatie. Wanneer er sprake is van een comorbide stoornis of bijkomende (gedrags-)problematiek is het belangrijk dat er aan de volgende leervoorwaarden wordt voldaan:
- De leerling kan functioneren in een onderwijssetting (met bijbehorende prikkels);
- De leerling is leerbaar en staat open voor leren;
- De leerling kan in een kleine groep (3-8 leerlingen) functioneren;
- De leerling heeft baat bij een aanbod gericht op het uitbreiden van de communicatieve redzaamheid;
- De leerling is verbaal en fysiek niet grensoverschrijdend naar anderen;
- De leerling kan wisselingen aan van les, docent en ruimte, of kan dit op termijn bereiken;
- De leerling kan omgaan met interactieve lessen waarin het uitlokken van communicatie centraal staat;
- De structuurbehoefte van de leerling is niet voorliggend om tot leren te komen;
- De leerling is in staat om klassikaal onderwijs te volgen en is aanspreekbaar op zijn gedrag.
Indien de hulpvragen specifiek liggen op het gebied van structuur en voorspelbaarheid, wordt geadviseerd plaatsing binnen een cluster 3 of 4 te onderzoeken of indien van toepassing een dagbestedingslocatie. Er zijn geen aparte klassen (bijvoorbeeld structuurgroepen, autisme-groepen, time-out groepen of observatiegroepen) aanwezig bij Kentalis Signis CMB. Indien de communicatieve hulpvraag wel voorliggend is, maar er ook belemmeringen in het gedrag van de leerling aanwezig zijn, is ondersteuning van het samenwerkingsverband nadrukkelijk aan de orde en kan er vanuit Kentalis Signis CMB en de ouders een beroep op deze ondersteuning worden gedaan. Daarnaast zijn Kentalis Zorg en/of de GGMD vaak betrokken bij de leerling en zijn/haar ouders en worden ook zij betrokken bij het gesprek. Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven op school aan:
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen
- Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers
- Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben
- Leerlingen die zeer specialistische psychiatrische behandeling en hulp nodig hebben en daar op aansluitende begeleiding
Een leerling met onderwijspotentie op een zorglocatie kan, indien de leerling een onderwijsarrangement heeft, ingeschreven blijven/worden op onze school en in overleg met de zorginstelling kan afhankelijk van de onderwijsbehoefte en leermogelijkheden van de leerling op de zorglocatie meer of minder uren onderwijsactiviteiten worden geboden.
Uitstroomperspectief
Uw kind zat eerst op het speciaal basisonderwijs SO-CMB en gaat nu naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO-CMB) op onze school. Waar uw kind na deze school naartoe gaat, noemen we het uitstroomperspectief. Op onze afdeling zitten leerlingen met het uitstroomperspectief Dagbesteding.
De groep
Op het vso CMB zitten gemiddeld twaalf tot twintig leerlingen. Er zijn dit schooljaar twee klassen. Ze krijgen verschillende vakken van vakdocenten en leerkrachten. We kijken met welke taal uw kind het best kan communiceren: Nederlandse Gebarentaal of Nederlands ondersteund met gebaren.
Voorbereid op de toekomst
We willen onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst. Uw kind gaat later waarschijnlijk naar een centrum voor dagactiviteiten of een woonvoorziening. We vinden het belangrijk dat uw kind zichzelf kan redden in zijn of haar communicatie. We noemen dat ‘communicatieve redzaamheid’ – en die gaan we op school, waar nodig met inzet van logopedie, vergroten. We werken ook aan de zelfstandigheid van uw kind. Daarnaast leert uw kind hoe hij of zij zich kan aanpassen aan veranderingen. Op de groep werken we zo veel mogelijk met een vast team: leerkrachten, vakleerkrachten en onderwijsassistenten of leraarondersteuners. Er is altijd één leerkracht en één leraarondersteuner of onderwijsassistent in de klas. De twee vso klassen werken nauw samen met elkaar en de leerlingen kennen elkaar en alle medewerkers werkzaam op het vso.
Schoolplan
Het schoolplan 2024-2027 beschrijft het beleid van Kentalis Signis VSO-CMB: wat zijn onze doelen, regels en afspraken. In het schoolplan staat welke acties een school de komende vier jaar gaat ondernemen om de onderwijskwaliteit te verbeteren.
In de periode 2024 t/m eind 2027 werken we aan om de volgende doelen:
- Eind 2024 wordt op er alle niveaus gewerkt volgens de 4D-kwaliteitscyclus waardoor een ononderbroken ontwikkeling wordt geborgd.
- De school heeft eind 2024 het taalbeleid uitgewerkt op basis van het bovenschoolse doelgroepspecifieke beleid op taal. Dit beleid geeft richting aan een samenhangend en doelgericht taalaanbod.
- Alle leerlijnen en leerroutes zijn geïmplementeerd in ParnasSys (het leerlingvolgsysteem) en worden vanaf schooljaar 2024-2025 op alle CMB en DB scholen gebruikt.
- Schooljaar 2024-2025 wordt gestart met scholing van het hele team in didactiek/methodiek voor ZML leerlingen om de deskundigheid van het team op dit gebied te vergroten. Het pedagogisch-didactisch handelen van de leerkrachten en ondersteuners zal gericht zijn op het vergroten van het eigenaarschap van de leerlingen.
- Eind 2025 heeft de school een samenhangend onderwijsprogramma voor burgerschap ontwikkeld, gebaseerd op het beleidsplan burgerschap en de leerlijn burgerschap. Het programma wordt beschreven in de methodiekbeschrijving.
Jaarplan
We maken ieder jaar een jaarplan. Hierin schrijven we aan welke punten we dat jaar gaan werken. We bespreken het jaarplan in mei en oktober. We kijken dan of we de gestelde doelen hebben gehaald en wat we beter kunnen doen. Met die informatie maken we het jaarplan voor het nieuwe jaar. Het team van de school beschrijft zijn doelen en op welke onderwerpen ze extra willen letten. Ze geven ook aan wat de belangrijkste punten zijn. Het jaarplan is gebaseerd op het schoolplan.
Wilt u het jaarplan 2025 en 2026(vanaf januari 2026) lezen? Of wilt u het schoolplan 2024-2027 bekijken? Vraag hiernaar bij de directie.
Organisatie van de school
In en rond de school
Onze school heeft een gymzaal, een lokaal voor handvaardigheid en techniek, keukenblokken en een zaal met een podium voor toneeluitvoeringen. We hebben een plein om buiten te spelen. Hier zijn ook een voetbalveld en een schooltuin. Op het terrein staat verder een ‘praktijkhuis’, waar leerlingen kunnen oefenen met huishoudelijke taken. Het huis heeft een woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer en wc.
Het gebouw van onze school heeft de status van monument. Dit betekent dat het een bijzonder gebouw is waar we niet zomaar iets aan mogen of kunnen verbouwen.
Onderwijsteam
Het bestuur is verantwoordelijk voor het onderwijs en de zorg op alle locaties van Kentalis. We noemen dit bestuur het bevoegd gezag. De instellingsdirecteur onderwijs is verantwoordelijk voor het onderwijs. Op de scholen heeft de directeur de dagelijkse leiding. Hij of zij is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het onderwijs en de school. De uitvoering van het onderwijs ligt in handen van het onderwijsteam. In het onderwijsteam zitten veel verschillende professionals.
Onze professionals
- De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs op het VSO.
- De onderwijsassistent of leraarondersteuner helpt de leerkracht bij het onderwijs en bij praktische zaken.
- Bij ons werken speciale vakleerkrachten, bijvoorbeeld voor bewegingsonderwijs, muziek en techniek. Een leraarondersteuner met een specialisatie hierin geeft Nederlandse Gebarentaal en CIDS: het vak ‘culturele vorming en identiteit voor doven en slechthorenden’. De leerlingen krijgen dramalessen van een onderwijsassistent met een specialisatie hierin. De leraarondersteuner en onderwijsassistent horen bij het onderwijsteam.
- De i-Coach helpt de leerkrachten bij ICT en onderhoudt de apparatuur.
- De logopedist helpt leerlingen met spraak en het gebruik van hun stem. Dat kan in een groepje zijn of met de leerling alleen. Samen met de leerkracht is de logopedist verantwoordelijk voor de taalontwikkeling van de leerling. Op het VSO krijgt een kind alleen logopedie als hiervoor een hulpvraag vanuit school of ouders is.
- De CI-coördinator heeft contact met de CI-teams en zo nodig ook met de ouders.
- Is er een kleine reparatie nodig aan een hoortoestel of CI, dan doet de technische vakman dit. Deze vakman verzorgt ook de apparaten in de klassen en, als dat nodig is, het achterwachtalarm. Het achterwachtalarm betekent dat de hulp van collega’s wordt ingeroepen als er iets gebeurt, bijvoorbeeld een ongelukje.
- De intern begeleider is er voor individuele leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en schuift aan bij groepsoverleg. Hij of zij zit in de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).
- De gedragskundige doet psychologisch onderzoek en diagnostiek (of vraagt dit aan) en ondersteunt leerkrachten. Hij of zij zit in de CvL en heeft contact met externe organisaties, zoals Jeugdzorg en de GGMD.
- De administratief medewerkers doen de administratie van de school.
- De conciërge verzorgt het gebouw, neemt de telefoon op en ontvangt het bezoek. Hij of zij is medeverantwoordelijk voor de afspraken en regels over veiligheid en gezondheid in de school.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Kom kennismaken
Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom. De intern begeleider en gedragskundige vertellen u graag meer over de school en geven een rondleiding op de afdeling. U kunt hiervoor een afspraak maken met de gedragskundige.
Arrangement aanvragen
U kunt uw kind aanmelden voor onze school via deze website Aanmelden onderwijs | Kentalis. U kunt ook contact opnemen met onderwijs regio Amsterdam 088-1013800 of aanmeldingonderwijs@kentalis.nl. Om uw kind in te schrijven voor speciaal voortgezet onderwijs, heeft hij of zij een onderwijsarrangement nodig. De trajectbegeleider kijkt samen met u wat uw kind nodig heeft en geeft een advies. Dit gaat naar de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO beoordeelt de aanvraag en beslist of uw kind het onderwijsarrangement wel of niet krijgt.
Contactgegevens school:
T: 020-6132801
E: signis-cmb-info@kentalis.nl
Oudersteunpunt: voor al uw vragen over passend onderwijs in Amsterdam-Diemen
Heeft u vragen over het onderwijs van uw kind? Stel deze vooral binnen onze school. Wilt u liever onafhankelijke informatie of advies? Neem dan contact op met het Oudersteunpunt passend onderwijs Amsterdam-Diemen. Medewerkers van het Oudersteunpunt denken graag met u mee, bijvoorbeeld over:
- de ondersteuning die er voor uw kind op school mogelijk is
- hoe u en uw kind een goede school kunnen kiezen, ook als uw kind extra hulp nodig heeft
- welke scholen voor speciaal (basis)onderwijs er zijn
- lastige situaties op school
U kunt het Oudersteunpunt bellen, mailen een appje sturen, of u kunt terecht bij de spreekuren van het oudersteunpunt/OCO in de stad.
www.oudersteunpunt020.nl
Telefoon: 020-3306320
Whatsapp: 06-16004600
Email: info@oudersteunpunt020.nl