Onze school

Inleiding

Schooljaar 2023-2024

Bij Kentalis gaan we altijd uit van de mogelijkheden en talenten van uw kind. We vinden het belangrijk dat uw kind zich thuis voelt bij ons op school. We willen ook dat uw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Een goede samenwerking met ouders is waardevol voor ons.

In deze schoolgids leest u meer over onze manier van werken en onze visie. We zetten ook een aantal praktische onderwerpen op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.

‘Arrangement’ aanvragen

Om bij Kentalis naar school te kunnen, heeft uw kind een zogenaamd ‘onderwijsarrangement’ nodig. Het arrangement bepaalt welke vorm van onderwijs en begeleiding uw kind krijgt. U kunt het arrangement aanvragen via:

Aanmeldpunt Onderwijs regio Amsterdam

                T  088-1013800                   E  aanmeldingonderwijs@kentalis.nl

Daarna kunt u uw kind inschrijven op onze school. U bent van harte welkom om een keer langs te komen. U kunt dan de school bekijken en de groep van uw kind ontmoeten.

Ons adres

U vindt onze school op het volgende adres:

               Kentalis Signis voortgezet speciaal onderwijs voor kinderen met CMB

               Herman de Manstraat 1

               1064 BX Amsterdam

               T: (020) 613 28 01               E: signis-cmb-info@kentalis.nl

Esther de Kluijver

Afdelingsdirecteur Kentalis Signis so CMB en vso CMB

 

 

Onze visie

Kentalis Signis wil dat kinderen die moeite hebben met horen, spreken en taal helemaal kunnen meedoen in de samenleving. We willen onze leerlingen goed leren kennen en precies weten wat hun mogelijkheden zijn. Hieraan werken we samen met u en uw kind. Als dat nodig is, schakelen we Kentalis Zorg in. We hebben ook contact met de stichting Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening (GGMD). De GGMD helpt mensen die doof of slechthorend zijn. Ook de horende mensen in hun omgeving kunnen er terecht.

We vinden het belangrijk dat kinderen met een gehoorbeperking tweetalig opgroeien. Op de afdeling Kentalis Signis vso voor leerlingen met CMB krijgen alle kinderen onderwijs in twee talen: Nederlands en Nederlandse Gebarentaal. Elke taal heeft zijn eigen mogelijkheden. Het leren van Nederlands is belangrijk voor geschreven taal. Beide talen geven toegang tot verschillende culturele en taalcommunity’s. Zo kunnen de leerlingen steeds opnieuw kiezen wat ze nodig hebben en waar ze zich prettig bij voelen. Ook als ze straks volwassen zijn.

We geloven dat iedereen recht heeft op communicatie op maat. Daarom werken we met de methodiek Totale Communicatie. Dit betekent dat we communiceren op een manier die bij de individuele leerling past en, dat we als dat nodig is, gebruikmaken van verschillende communicatievormen en hulpmiddelen (gebaren, verwijzers, foto’s en picto’s). Totale Communicatie vergroot de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en interactie en het gevoel van eigenwaarde van de leerlingen.

Onze leerlingen ontwikkelen gedurende hun schoolloopbaan een voorkeurstaal: Nederlands of Nederlandse gebarentaal. Daar houden we rekening mee bij het taalaanbod.

Kentalis zorgt ervoor dat elke leerling onderwijs krijgt dat bij hem of haar past. We werken ‘cyclisch, opbrengstgericht en planmatig’. Dit betekent dat we de resultaten van onze leerlingen regelmatig meten en onderzoeken, zodat we het onderwijs hierop kunnen aanpassen. Door op deze manier te werken kunnen we zo goed mogelijk aansluiten bij de ontwikkeling van onze leerlingen. We bekijken niet alleen wat ze hebben geleerd, maar ook hoe ze zich voelen en hoe ze omgaan met anderen. We vinden het belangrijk dat we een goede relatie met onze leerlingen opbouwen. Natuurlijk met respect voor elkaar.

Wilt u meer weten over de visie van Kentalis? In het Schoolplan 2019 t/m dec 2023 vindt u de uitgebreide visie van Kentalis. U kunt dit document opvragen en inzien op school.

Onze leerlingen

Kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) volgen op onze school speciaal voortgezet onderwijs en werken toe naar een activerende of arbeidsgerichte dagbestedingsplek. Ze zijn tussen de twaalf en achttien jaar oud. Soms kunnen we de schooltijd verlengen tot een leerling maximaal twintig jaar is.

Onze leerlingen hebben meerdere beperkingen. Voor hun gehoorverlies dragen ze meestal een hoortoestel of een zogenaamd ‘cochleair implantaat’ (CI). Dit implantaat geeft geluidssignalen aan de hersenen door. Daarnaast hebben de leerlingen bijvoorbeeld een lichamelijke of verstandelijke beperking. Sommige hebben gedragsproblemen, een vorm van autisme of een bepaald syndroom. Bij hoge uitzondering zitten ook horende leerlingen die zeer moeilijk leren en bijvoorbeeld bijna niet kunnen praten bij ons op school. Op de afdeling vso CMB zitten in totaal twaalf tot twintig leerlingen.

Schoolondersteuningsprofielen

Op onze scholen krijgen de leerlingen de hulp en begeleiding die ze nodig hebben. We noemen dit ‘passend onderwijs’. Hoe dit onderwijs er precies uitziet, staat in het ‘schoolondersteuningsprofiel’, afgekort tot SOP. Het SOP beschrijft de ondersteuning die de kinderen op onze speciale scholen krijgen. Wilt u het SOP 2023-2024 van Kentalis Signis VSO CMB lezen? U kunt het hier downloaden  . Als u meer wilt weten over het SOP van Kentalis, kijkt u dan in het algemene deel van de Kentalis-schoolgids.

Buitenspeelplein Signis

Uitstroomperspectief

Uw kind zat eerst op het speciaal basisonderwijs op onze afdeling CMB en gaat nu naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) op onze school. Waar uw kind na deze school naartoe gaat, noemen we het uitstroomperspectief. Op onze afdeling zitten leerlingen met het uitstroomperspectief Dagbesteding.

De groep

Op de afdeling vso CMB zitten gemiddeld twaalf tot twintig leerlingen. Er zijn dit schooljaar twee klassen. Ze krijgen verschillende vakken van vakdocenten en leerkrachten. We kijken met welke taal uw kind het best kan communiceren: Nederlandse Gebarentaal of Nederlands ondersteund met gebaren.

Voorbereid op de toekomst

We willen onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst. Uw kind gaat later waarschijnlijk naar een centrum voor dagactiviteiten of een woonvoorziening. We vinden het belangrijk dat uw kind zichzelf kan redden in zijn of haar communicatie. We noemen dat ‘communicatieve redzaamheid’ – en die gaan we op school, waar nodig met inzet van logopedie, vergroten. We werken ook aan de zelfstandigheid van uw kind. Daarnaast leert uw kind hoe hij of zij zich kan aanpassen aan veranderingen. Op de groep werken we zo veel mogelijk met een vast team: leerkrachten, vakleerkrachten en onderwijsassistenten of leraarondersteuners. Er is altijd één leerkracht en één leraarondersteuner of onderwijsassistent in de klas. De twee vso klassen werken nauw samen met elkaar en de leerlingen kennen elkaar en alle medewerkers werkzaam op het vso.

Schoolplan

Het schoolplan 2019-2023 beschrijft het beleid van Kentalis Signis: wat zijn onze doelen, regels en afspraken. Het gaat over onderwerpen als kwaliteit, personeel en natuurlijk onderwijs. In het schoolplan staat ook aan welke punten onze scholen extra aandacht willen geven. De looptijd van het schoolplan is met een jaar verlengd t/m dec 2023. Dit maakt het mogelijk om de Strategie van Kentalis voor 2024-2028 voor die tijd organisatie breed te hebben ontwikkeld en vastgesteld, voordat de scholen de schoolplannen gaan maken. Alle scholen van Kentalis hebben vier belangrijke doelen:

 

Doelen

Onze streefdoelen

Wij hebben deze doelen zo beschreven, dat ze passen bij onze afdeling. Dit noemen we onze streefdoelen. De komende vier jaar werken we eraan om deze streefdoelen te bereiken:

  • De gebarentaal van de medewerkers heeft het niveau dat Kentalis heeft bepaald. Dit is afhankelijk van de functie.
  • We geven les aan de hand van thema’s. We laten ons inspireren door de methode ‘beleving, omgeving en betekenisvol’ (BOB).
  • We zijn opgeleid in ‘relatie- en competentiegericht werken’ (de methode Triple C) en weten hier veel van. Meer over deze methode kunt u lezen in het hoofdstuk ‘Pedagogisch klimaat’.
  • We hebben verdiepende gesprekken met ouders over hun kind en zijn of haar totale ontwikkeling.
  • Ouders en medewerkers werken samen bij activiteiten op school en daarbuiten.
  • We communiceren helder en komen onze afspraken na. We delen nieuwe kennis en ideeën over verbeteringen voor onze leerlingen.
  • Medewerkers krijgen ruimte om hun talenten te ontwikkelen. Leerkrachten krijgen ook ruimte om hun vaardigheden te onderhouden en te versterken.

Jaarplan

Elke school maakt ieder jaar een jaarplan. Hierin schrijven we aan welke punten we dat schooljaar gaan werken. Aan het eind van het schooljaar bespreken we het jaarplan. We kijken dan of we de gestelde doelen hebben gehaald en wat we beter kunnen doen. Met die informatie maken we het jaarplan voor het nieuwe schooljaar. Het team van de school beschrijft hun doelen en op welke onderwerpen ze extra willen letten. Ze geven ook aan wat de belangrijkste punten zijn. Het jaarplan is gebaseerd op het schoolplan.

Wilt u het jaarplan 2022 t/m dec 2023 lezen? Of wilt u het schoolplan 2019 t/m dec 2023 bekijken? Vraag hiernaar op school.

Organisatie van de school

Waar wonen onze leerlingen?

De leerlingen op onze afdeling komen uit Noord-Holland, Utrecht, zuidelijk Flevoland en het noorden van Zuid-Holland, tot Leiden.

In en rond de school

Onze school heeft een gymzaal, een lokaal voor handvaardigheid en techniek, keukenblokken en een zaal met een podium voor toneeluitvoeringen. We hebben een plein om buiten te spelen. Hier zijn ook een voetbalveld en een schooltuin. Op het terrein staat verder een ‘praktijkhuis’, waar leerlingen kunnen oefenen met huishoudelijke taken. Het huis heeft een woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer en wc.

Het gebouw van onze school heeft de status van monument. Dit betekent dat het een bijzonder gebouw is waar we niet zomaar iets aan mogen of kunnen verbouwen.

Onderwijsteam

Het bestuur is verantwoordelijk voor het onderwijs en de zorg op alle locaties van Kentalis. We noemen dit bestuur het bevoegd gezag. De instellingsdirecteur onderwijs is verantwoordelijk voor het onderwijs. Op de scholen heeft de directeur de dagelijkse leiding. Hij of zij is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met het onderwijs en de school. De uitvoering van het onderwijs ligt in handen van het onderwijsteam. In het onderwijsteam zitten veel verschillende professionals.

Onze professionals

  • De leerkracht is verantwoordelijk voor het onderwijs op het VSO.
  • De onderwijsassistent of leraarondersteuner helpt de leerkracht bij het onderwijs en bij praktische zaken.
  • Bij ons werken speciale vakleerkrachten, bijvoorbeeld voor bewegingsonderwijs en techniek of handvaardigheid. Een leraarondersteuner met een specialisatie hierin geeft Nederlandse Gebarentaal en CIDS: het vak ‘culturele vorming en identiteit voor doven en slechthorenden’. De leerlingen krijgen dramalessen van een onderwijsassistent met een specialisatie hierin. De leraarondersteuner en onderwijsassistent horen bij het onderwijsteam.
  • De i-Coach helpt de leerkrachten bij ICT en onderhoudt de apparatuur.
  • De logopedist helpt leerlingen met spraak en het gebruik van hun stem. Dat kan in een groepje zijn of met de leerling alleen. Samen met de leerkracht is de logopedist verantwoordelijk voor de taalontwikkeling van de leerling. 
  • De CI-coördinator heeft contact met de CI-teams en zo nodig ook met de ouders.
  • Is er een kleine reparatie nodig aan een hoortoestel of CI, dan doet de technische vakman dit. Deze vakman verzorgt ook de apparaten in de klassen en, als dat nodig is, het achterwachtalarm. Het achterwachtalarm betekent dat de hulp van collega’s wordt ingeroepen als er iets gebeurt, bijvoorbeeld een ongelukje.
  • De intern begeleider is er voor individuele leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en schuift aan bij groepsoverleg. Hij of zij zit in de Commissie van Leerlingenzorg (CvL).
  • De gedragskundige doet psychologisch onderzoek en diagnostiek (of vraagt dit aan) en ondersteunt leerkrachten. Hij of zij zit in de CvL en heeft contact met externe organisaties, zoals Jeugdzorg en de GGMD.
  • De administratief medewerkers doen de administratie van de school.
  • De conciërge verzorgt het gebouw, neemt de telefoon op en ontvangt het bezoek. Hij of zij is medeverantwoordelijk voor de afspraken en regels over veiligheid en gezondheid in de school.
  • De managementassistent ondersteunt het managementteam van Kentalis Signis.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Kom kennismaken

Wilt u kennismaken met onze school? U bent van harte welkom. De intern begeleider en gedragskundige vertellen u graag meer over de school en geven een rondleiding op de afdeling. U kunt hiervoor een afspraak maken met de gedragskundige.

Arrangement aanvragen

U kunt uw kind aanmelden voor onze school via het aanmeldpunt Onderwijs regio Amsterdam (088-1013800 of aanmeldingonderwijs@kentalis.nl). Om uw kind in te schrijven voor speciaal voortgezet onderwijs, heeft hij of zij een onderwijsarrangement nodig. De trajectbegeleider kijkt samen met u wat uw kind nodig heeft en geeft een advies. Dit gaat naar de Commissie van Onderzoek (CvO). De CvO beoordeelt de aanvraag en beslist of uw kind het onderwijsarrangement wel of niet krijgt.

Contactgegevens school:

T: 020-6132801

E: signis-cmb-info@kentalis.nl