Vraag en antwoord: aanmelden voor zorg bij Kentalis

Op deze pagina lees je vragen en antwoorden over aanmelden voor zorg bij Kentalis. Heb je een vraag waarbij je het antwoord niet kunt vinden op onze site? Stel je vraag via info@kentalis.nl of bel naar 0800 53 68 25 47.

Hoe start ik een aanmelding voor zorg bij Kentalis?

Wat is er nodig om aan te melden?

Bij een (vermoedelijke) taalontwikkelingsstoornis (TOS): 

  • Een verwijsbrief van een klinisch fysicus audioloog (KFA) of medisch specialist. Is er al een diagnose vastgesteld door een klinisch fysicus audioloog (KFA) of medisch specialist? Dan is een verwijzing van de huisarts voldoende.
    In alle gevallen moet op de verwijzing de persoonlijke AGB-code staan. 
  • Audiologische onderzoeksgegevens: gehoorscreening (bij voldoende gehoor) of een audiogram. 
  • Logopedische onderzoeksgegevens. (maximaal 1 jaar oud)
  • Meest recente psychologische onderzoeksgegevens met IQ-bepaling.
  • Diagnose (vermoeden van) TOS, vastgesteld door een klinisch fysicus audioloog (KFA) of medisch specialist.

Let op! Een diagnose van een logopedist, orthopedagoog etc. is niet voldoende om aan te melden. 

Bij gehoorverlies:

  • Een verwijsbrief van klinisch fysicus audioloog (KFA), medisch specialist of huisarts.
    In alle gevallen moet op de verwijzing de persoonlijke AGB-code staan. 
  • Audiogram van een audiologisch centrum of ziekenhuis. 

Bij doofblindheid*:

  • Een verwijsbrief van klinisch fysicus audioloog (KFA), medisch specialist of huisarts.
    In alle gevallen moet op de verwijzing de persoonlijke AGB-code staan.
  • Audiogram van een audiologisch centrum of ziekenhuis.
  • Visus testresultaten.

* Uitzondering: bij het syndroom van Usher is een diagnose van een medisch specialist samen met een verwijzing van de (huis)arts voldoende voor aanmelding.

Is het verplicht om een geldig identiteitsbewijs te hebben om aan te melden bij Kentalis?

Ja. Naast onderzoeksresultaten moet jij of jouw kind (van de gene die wordt aangemeld) in het bezit zijn van een geldig identiteitsbewijs. Iedereen, ook jonger dan 14 jaar, die zich voor zorg bij Kentalis aanmeldt, moet zich bij het eerste bezoek legitimeren.  

uitzonderingen

  • Regeling Medische zorg Asielzoekers (RMA)
  • Regeling Medische zorg Ontheemden uit Oekraïne (RMO)

Is een verwijzing van de huisarts voldoende?

Om je te kunnen aanmelden, is een verwijzing nodig. Een verwijzing van de huisarts is voldoende als je een diagnose hebt van een klinisch fysicus audioloog (KFA) of medisch specialist. Er moeten ook onderzoeksgegevens zijn. 

Een logopedist heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS) vastgesteld en adviseert behandeling bij Kentalis. Kan ik mij aanmelden?

Nee, een logopedist mag geen taalontwikkelingsstoornis (TOS) vaststellen voor zorg bij Kentalis. Een diagnose moet worden vastgesteld door een klinisch fysicus audioloog (KFA) of medisch specialist bij een audiologisch centrum of ziekenhuis. 

Bekijk de audiologische centra van Kentalis

Met welke diagnose kan ik mij aanmelden voor zorg bij Kentalis?

  • een (vermoedelijke) taalontwikkelingsstoornis (TOS)
  • gehoorverlies
  • doofblind

Is er sprake van een andere diagnose bij jou of jouw kind en heb je advies nodig? Neem contact op met het Aanmeldpunt Zorg

Kan ik mij aanmelden voor een specifieke soort zorg?

Nee, je kunt je niet aanmelden voor een specifieke soort zorg.

Je meldt je aan bij Kentalis voor zorg. Bij een intakegesprek beoordeelt een behandelcoördinator welke zorg passend is. Het kan zijn dat hier een ander advies uitkomt, dan de verwijzer heeft geadviseerd.

Kan ik mij aanmelden als er nog geen onderzoeken zijn gedaan?

Nee, dat kan niet. Voor aanmelding voor zorg bij Kentalis hebben wij onderzoeksresultaten en een verwijzing nodig. 

Voor onderzoeken kun je terecht bij een Kentalis audiologisch centrum

De onderzoeken zijn nog bezig. Kan ik alvast aanmelden?

Nee, dat kan niet. Voor aanmelding voor zorg bij Kentalis hebben wij onderzoeksresultaten en een verwijzing nodig. 

Wanneer is mijn aanmelding definitief?

Je aanmelding is definitief op het moment dat je een positieve beoordeling hebt ontvangen van een cliëntadviseur van Kentalis. 

Kan ik mij of mijn kind alvast op de wachtlijst laten plaatsen?

Nee, het is niet mogelijk om jezelf of jouw kind op een wachtlijst te laten plaatsen. Vooraf is niet bekend of jij of jouw kind in aanmerking komt voor zorg bij Kentalis. En welke zorg passend is. 

Wat zijn de wachttijden op dit moment bij zorglocaties?

Kan ik iemand anders dan mijzelf aanstellen als contactpersoon?

Ja, dat kan. Wij ontvangen van jou schriftelijk toestemming met daarin je naam en geboortedatum. Geef ook aan met wie wij informatie mogen delen over deze aanmelding: volledige naam + organisatie contactpersoon. 

Wil je de contactpersoon wijzigen? Neem contact met ons op via 0800 53 68 25 47. Wij verbinden je door naar de juiste afdeling. 

Mogen we op een Kentalislocatie komen kijken?

Deze vraag kun je stellen aan de locatie die je op het oog hebt. De medewerkers daar kunnen aangeven of het mogelijk is om langs te komen en een afspraak met je te plannen. 

Onze locaties vind je op onze website.

Let op! bij aanmelding voor zorg is vooraf niet bekend welke zorgsoort geadviseerd wordt door een behandelcoördinator. Of op welke locatie dit zal zijn. als je een locatie bezoekt, houd er dan rekening mee dat er tijdens het intakegesprek een ander advies gegeven kan worden. 

Wordt een cursus Nederlandse Gebarentaal (NGT) vergoed?

Als je kind in aanmerking komt voor zorg bij Kentalis, kijkt een behandelcoördinator samen met jou welke zorg passend is. Als de behandelcoördinator een gebarencursus adviseert, kan dit mogelijk worden vergoed.

Behoor je niet tot de doelgroep van Kentalis? En wil je toch een gebarencursus volgen? In onze webshop vind je meer informatie over gebarencursussen. Dit wordt niet vergoed door je zorgverzekeraar. 

Kan ik me aanmelden voor logopedie bij Kentalis?

Nee, dit kan niet. Als je een aanmelding voor zorg bij Kentalis start, doe je een aanvraag voor multidisciplinaire behandeling. Alléén logopedie aanvragen is niet mogelijk. Als je alleen logopedie nodig hebt, kun je dit aanvragen bij een logopedist bij jou in de buurt. 

Worden eventuele vervoerskosten vergoed?

Vragen over vergoeding van het eigen vervoer of taxivervoer kun je tijdens het intakegesprek met de behandelcoördinator bespreken. Wil je vooraf meer informatie? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar.