Inleiding
Beste ouder(s)/verzorger(s),
Wat fijn dat u onze Schoolgids leest.
Voor u ligt de Schoolgids van schooljaar 2025-2026. Per 1 augustus 2025 is de Dr. P.C.M. Bosschool DSH een zelfstandige school binnen Kentalis en zo ook geregistreerd bij het OC&W. Dat vieren wij met het aanpassen van onze schoolnaam. Voorheen was de Dr. P.C.M. Bosschool een school voor leerlingen met TOS en DSH. Sinds 2022 zijn de doelgroepen gesplitst en daarbij hoort dat wij vanaf 1 augustus 2025 een nieuwe en toch bekende schoolnaam gaan dragen.
Vol trots heten wij vanaf 1 augustus 2025: Kentalis Bosschool.
U leest in onze Schoolgids meer over onze werkwijze en de visie die wij hanteren. Daarnaast zetten we een aantal praktische zaken voor u op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad.
Wij wensen u veel leesplezier toe. En mocht u vragen hebben, dan bent u altijd welkom.
Met vriendelijke groet,
Patricia Martinus MA,
Directeur Kentalis Bosschool
Onze visie
Kentalis heeft als visie: Succesvol, gelukkig en volwaardig meedoen in de maatschappij.
De visie op onderwijs op de Kentalis Bosschool is gericht op het ontwikkelen van de communicatieve-, leer-, denk- en leef-vaardigheden van alle leerlingen, zodat zij zelfstandig, zelfredzaam en zelfbewust kunnen deelnemen aan de maatschappij.
Binnen deze visie wordt erkend dat onze DSH leerlingen unieke onderwijsbehoeften hebben, die vragen om een gerichte en doelbewuste vormgeving van het onderwijsaanbod.
De basis van deze visie zijn de volgende vier gebieden die elkaar aanvullen en versterken:
- Leren communiceren
- Leren leren
- Leren denken
- Leren leven
Leren communiceren
Het onderwijsaanbod op de Kentalis Bosschool is erop gericht dat alle leerlingen de vaardigheden ontwikkelen, die zij nodig hebben om hun gevoelens en gedachten te kunnen uiten en om zelfstandig en met respect te communiceren met anderen (horend, slechthorend en doof).
Gezien de DSH doelgroep is er binnen ons onderwijsaanbod zowel aandacht voor de ontwikkeling van de Nederlandse gebarentaal (NGT) als voor de ontwikkeling van het gesproken Nederlands ondersteund met gebaren (afgekort: NmG). Bij NmG blijft men gewoon Nederlands praten en worden de belangrijkste woorden ondersteund met gebaren. NmG maakt dus het gesproken Nederlands ‘te zien’.
Het doel van leren communiceren is dat onze leerlingen, afhankelijk van de situatie, bewuste keuzes kunnen maken voor een bepaalde communicatievorm (NGT, NmG en andere vormen van visualisaties en gebaren). Door ons onderwijsaanbod maken wij onze leerlingen bewust van het feit dat het begrijpen van de ander en het zelf begrepen worden essentieel zijn om zelfstandig te functioneren in onze maatschappij.
Daarbij zien wij goede communicatie als een essentieel onderdeel van de algehele ontwikkeling van onze leerlingen, dat van grote invloed is op de sociale, cognitieve en emotionele groei.
Leren leren
Het onderwijsaanbod op de Kentalis Bosschool is erop gericht dat alle leerlingen de vaardigheden ontwikkelen, die nodig zijn voor een levenslange, duurzame ontwikkeling binnen de vakgebieden taal, technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling.
Dit doen wij door in het onderwijsaanbod gericht aandacht te besteden aan taakaanpak (leerstrategieën), samenwerken, hulp vragen, zelfstandigheid en reflectie, waardoor onze leerlingen een nieuwsgierige en zelfredzame houding ontwikkelen.
Om ons onderwijsaanbod voor onze DSH leerlingen te optimaliseren, worden aanpassingen gedaan en strategieën gebruikt die aansluiten bij de specifieke communicatie- en onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Dit betekent dat er gericht aandacht is voor visuele en non-verbale leermethoden.
Leren denken
Het onderwijsaanbod op de Kentalis Bosschool is erop gericht dat alle leerlingen de vaardigheden ontwikkelingen, die nodig zijn om gestructureerd, kritisch en flexibel na te denken over de problemen, uitdagingen, situaties en ideeën die zij tegenkomen in hun dagelijks leven. Daarbij gaat het zowel om het verzamelen van informatie als om het ontwikkelen van vaardigheden waarmee onze leerlingen de verzamelde informatie kunnen verwerken, onderzoeken en toepassen. De ontwikkeling van deze vaardigheden is cruciaal om autonoom te kunnen functioneren in de maatschappij.
Daarbij wordt er in het onderwijsaanbod rekening gehouden met het feit dat onze DSH leerlingen voor het ontwikkelen van denkvaardigheden specifieke onderwijsbehoeften hebben, zoals visualisaties, op DSH gerichte strategieën en rollenspel voor de ontwikkeling van inlevingsvermogen.
Leren leven
Het onderwijsaanbod op de Kentalis Bosschool is erop gericht dat alle leerlingen zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfstandigheid ontwikkelen, opdat zij volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. Door zelfkennis, zelfvertrouwen en zelfstandigheid krijgen leerlingen inzicht in zichzelf, de ander en de wereld om hen heen. Verinnerlijkt burgerschap en inlevingsvermogen bieden kinderen de kans om levenskeuzes te maken.
In ons onderwijsaanbod gericht op ‘leren leven’ besteden wij expliciet aandacht aan burgerschap, het aangaan van relaties, het begrijpen en het accepteren van de (DSH) Identiteit, praktische probleemoplossende vaardigheden en het omgaan met vreugde en teleurstelling.
Onze leerlingen
De Kentalis Bosschool biedt onderwijs aan leerlingen die doof of slechthorend zijn in de leeftijd van 2,5 t/m 13 jaar. Het gaat daarbij om een peutergroep (vanaf 2,5 jaar) en de groepen 1 t/m 8. Leerlingen hebben een onderwijsarrangement nodig om onderwijs te kunnen krijgen op de Kentalis Bosschool.
We zijn een neutraal bijzondere school. Dat betekent dat wij een school zijn voor alle leerlingen, ongeacht de religieuze of levensbeschouwelijke achtergrond.
De Kentalis Bosschool is gelokaliseerd op de Hommelseweg 403A in Arnhem.
(Extra) Ondersteuning
Ondersteuningsbehoeften en grenzen van de school
Expertise
Er is veel expertise aanwezig op de Bosschool. De inzet van deze expertise wordt teambreed jaarlijks herijkt. Op basis van teamontwikkeling en het verloop, zal dit jaarlijks worden bijgesteld en teambreed geëvalueerd. Er is sinds schooljaar 2023-2024 een vakdocent muziek aangesteld. De vakdocent gym is tevens gecertificeerd motorisch remedial teacher. We hebben daarnaast twee dagen per week een vakdocent NGT. We hebben vier logopedisten, die individueel behandelen en groepslessen geeft op het gebied van taalontwikkeling. Er is expertise over nieuwkomers DSH aanwezig in het team. Er wordt gewerkt aan het scholingsplan wat bij de koers van de school past de komende schoolplanperiode.
Toelating van leerlingen
Leerlingen met een auditieve beperking zijn welkom op onze school, dat is ons uitgangspunt. Onze school kan leerlingen basisondersteuning geven, passend bij cluster 2 DSH en waar nodig extra ondersteuning. Aan de hand van de door Simea opgestelde landelijk geldende criteria bepaalt de Commissie van Onderzoek (CvO) of een leerling behoort tot de doelgroep en/of de onderwijsbehoeften van de leerling cluster 2 specifiek zijn. Als dit zo is, krijgt de leerling een indicatie en een onderwijsarrangement (speciaal onderwijs) toegewezen. Onze school laat leerlingen toe met de volgende arrangementen:- Peuterarrangement voor doven en ernstig slechthorende jonge leerlingen vanaf 2.5 jaar- Doof en slechthorende onderwijsarrangementen tot 12 jaar. En laat dus geen leerlingen toe met de volgende arrangementen:
- Doof en slechthorend onderwijsarrangement vanaf 12 jaar.
- Doofblind onderwijsarrangement van 3 tot 20 jaar.
- Meervoudig gehandicapt onderwijsarrangement tot 12 jaar.
- Meervoudig gehandicapt onderwijsarrangement vanaf 12 jaar.
- TOS onderwijsarrangement tot 9 jaar.
- TOS onderwijsarrangement tussen 9-12 jaar.
- TOS onderwijsarrangement vanaf 12 jaar.
We onderwijzen alle leerlingen met een onderwijsarrangement cluster 2 dat afgegeven is door de CvO.
Grenzen m.b.t. passend onderwijs
We geven een aantal voorbeelden van leerlingen die we vermoedelijk geen passend onderwijs kunnen geven. We geven daarmee onze grenzen aan m.b.t. de extra ondersteuning die we kunnen bieden. Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan:
1. Leerlingen die een zeer ernstige visuele, motorische of cognitieve beperking hebben.
2. Leerlingen met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag.
3. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben
Wanneer de begeleiding van een leerling meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders, het SWV en Jeugdhulp.
DSH onderwijsarrangement
Samen met de ouder(s)/verzorger(s) bekijken we hoe het onderwijsarrangement past bij de mogelijkheden van uw kind. We bieden twee talen aan op school: het gesproken en geschreven Nederlands (ondersteund met gebaren/NmG) en de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Op onze school werken horende, dove en slechthorende medewerkers. Het is belangrijk dat onze leerlingen volwassen dove en slechthorende rolmodellen hebben en ook communiceren in NGT of NmG.
Bij de communicatie in het gesproken Nederlands gebruiken we ondersteunde gebaren (NmG) en eventueel ook beeldmateriaal en pictogrammen. We verwachten dat leerlingen dit zelf ook gebruiken zodat onze volwassenen het ook allemaal kunnen volgen De inzet van deze ondersteunde vormen van communicatie stemmen we af op de individuele leerling, net als de interactie. We willen dat het kind de taal van de ander kan begrijpen en verwerken en zelf taal kan uiten.
Dove en slechthorende leerlingen kunnen geplaatst worden vanaf 2,5 jaar. Voor deze jonge leerlingen is er een peutergroep. Waar mogelijk stromen leerlingen gaandeweg uit naar het regulier onderwijs. Overige leerlingen verlaten doorgaans onze school in het schooljaar dat zij twaalf worden. Het is voor enkele leerlingen mogelijk om de schoolperiode te verlengen met één jaar. We hanteren dezelfde leerdoelen dan de reguliere basisschool als uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod. Sommige leerlingen hebben bijkomende hulpvragen op het gebied van leren en/of gedrag. Binnen het onderwijsarrangement is er veel aandacht voor de culturele vorming en identiteit voor dove en slechthorende leerlingen (CIDS). Het doel is dat de leerlingen een positief en reëel zelfbeeld krijgen. Ze leren omgaan met de gevolgen van hun gehoorbeperking en wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren.
DSH ondersteuningsarrangement:
Een aantal leerlingen kan met extra ondersteuning onderwijs volgen op een reguliere basisschool in de eigen omgeving. Deze leerlingen worden begeleid door medewerkers van de ambulante dienstverlening van Kentalis. De begeleiding wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht(en) van de reguliere school. Op sommige basisscholen werkt Kentalis intensiever samen, in een onderwijsvorm welke wij een mediumsetting noemen. Er zijn dan meerdere dove en slechthorende kinderen op deze basisschool.
Hoorrecht
Vanaf 1 augustus 2025 gaat landelijk het hoorrecht voor leerlingen met een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) in. Alle leerlingen op onze school hebben een OPP. Het hoorrecht betekent dat de leerkracht aan leerlingen in kindertaal uitlegt waar ze aan willen gaan werken gedurende het schooljaar. De leerling mag hier op reageren en dit wordt opgenomen in het OPP. Waar de gestelde doelen en ondersteuningsbehoefte het toelaten, zal er rekening gehouden worden met de wensen van de leerling. Alle leerlingen, ongeacht leeftijd of taalniveau, krijgen de kans om mee te denken en mee te praten. Bij het kopje "zienswijze" wordt vermeld hoe de leerling aan de eigen ontwikkeling en het lesaanbod kijkt. Zo lezen we de "stem" van de leerling terug in het OPP.
Schoolplan
Iedere school beschrijft haar uitgangspunten, het aanbod en de lange-termijn-doelen in een schoolplan. Het schoolplan is geschreven voor de periode van de schooljaren 2024-2027. Deze ontwikkeldoelen vormen de focus voor ons handelen in deze schooljaren.
Het schoolplan is opgesteld door de directeur, in samenwerking met het hele team en vastgesteld door de lokale medezeggenschapsraad (LMR). De directeur zet gespreid leiderschap in, wat betekent dat teamleden autonome ruimte krijgen, om samen met de directeur onderwijskundige koers voor de school te ontwikkelen en uit te voeren, op basis van concrete doelen. Het team heeft met elkaar de schoolbrede missie en visie van de school gemaakt en vastgesteld.
Het team werkt in professionele leergemeenschappen om samen te werken aan onderwijsverbetering. Met behulp van een jaarlijkse evaluatie, op basis van de 4-D cyclus (data-duiden-doelen-doen) stellen we per jaar vast wat er (nog niet) goed gaat en bepalen we gezamenlijk onze verbeterdoelen op basis van urgentie. De voorgenomen verbeterdoelen en de daarbij behorende evaluaties borgen we in het jaarplan. In de geëvalueerde jaarplannen geven we onze bevindingen weer en dat vormt het (onderwijsinhoudelijk) jaarverslag. Op deze wijze werken we planmatig en geven we vorm aan een cyclus van 4-D werken: data, duiden, doelen, doen.
Mocht u meer informatie willen over de inhoud van het schoolplan dan kunt u contact opnemen met de directeur.
Organisatie van de school
Ongeveer 45 leerlingen bezoeken de Kentalis Bosschool. De dagelijkse leiding voor de Kentalis Bosschool ligt bij de directeur van de school: Patricia Martinus MA. De directeur zet gespreid leiderschap in waar eigenaarschap in de organisatie is gespreid. Iedereen is verantwoordelijk op zijn eigen niveau en binnen zijn eigen vakgebied of expertise.
Binnen de school werken mensen met verschillende functies. Al deze mensen werken samen om uw kind het best mogelijke onderwijs te geven. Dit betekent dat iedere leerling onder de verantwoording valt van een klein team dat dicht bij de leerling staat: de leerkracht, de logopedist en de onderwijsassistent/leraarondersteuner. Deze medewerkers zorgen voor het dagelijkse onderwijs aan uw kind en proberen, eventuele andere, hulp- en ondersteuningsvragen samen met u te beantwoorden.
Leerlingen worden zoveel mogelijk ingedeeld op basis van didactisch niveau en de sociaal emotionele ontwikkeling. Binnen de groep wordt goed gekeken naar wat een leerling nodig heeft om te kunnen leren. Voor de groep staat dit beschreven in het groepsplan. Er wordt in maximaal 3 niveaus gewerkt. Voor een aantal vakken werken we ‘groepsdoorbroken’, om leerlingen op hun eigen niveau onderwijs te bieden.
Onderwijsteam
Op de Kentalis Bosschool werken 30 medewerkers. Een ieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen.
- De leerkracht verzorgt samen met logopedisten, leraarondersteuner/onderwijsassistenten het onderwijs aan de leerling.
- De vakleerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs, muziekles en/of NGT-onderwijs.
- De Commissie voor Leerlingenzorg (CVL), bestaande uit een gedragsdeskundige, intern begeleider, maatschappelijk werker, jeugdarts, logopedist en directeur zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg.
- Ondersteunende functionarissen: administratie en technisch vakman.
- De directeur geeft integrale leiding aan de school.
- Het schooladviesteam (SAT) adviseert de directeur omtrent planmatig werken aan goede, gedegen beleidsvoering en organisatie van het onderwijs op basis van het schoolplan en zijn doelen.
Elk jaar stellen we de indeling van de groepen vast. We starten dit schooljaar met vijf groepen. Binnen onze formatie maken we daarnaast middelen vrij voor logopedie en extra groepsondersteuning. We werken met een aantal vakdocenten. Naast de medewerkers die direct met de leerlingen werken, hebben we een intern begeleider, gedragsdeskundige en een maatschappelijk werker in dienst. Samen proberen we uw kind zo optimaal mogelijk te begeleiden.
Ziektevervanging
Mocht een collega ziek zijn dan streven we er altijd naar om vervanging te regelen. Dit is voor onze doelgroep complexer te organiseren. Continuïteit van het lesprogramma en of ondersteuning vinden wij erg belangrijk. Op de Kentalis Bosschool heeft het team, in samenspraak met de LMR vaststaand beleid afgesproken, waarin vervanging georganiseerd is. Dit beleid leest u op Social Schools.
Rondleiding en inschrijven op onze school
Bent u benieuwd naar onze school? We nodigen u van harte uit voor een kennismakingsbezoek op onze locatie. De directeur en/of de intern begeleider, laten u graag de school zien en vertellen over ons onderwijs. Ook wordt u in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen. Om uw kind bij ons op school te kunnen inschrijven, is een onderwijsarrangement, afgegeven door de Commissie van Onderzoek (CvO) nodig. Na inschrijving wordt u uitgenodigd voor een intakegesprek met de intern begeleider. Tijdens het intakegesprek mag uw kind kennismaken met de school, de leerkracht en de leerlingen van de groep waarin hij of zij geplaatst wordt (als dit al bekend is). Kleuters, die voor het eerst naar de basisschool gaan, kunnen instromen na hun vierde verjaardag. Peuters kunnen in de peutergroep starten vanaf 2,5 jaar. De startdatum is in overleg met de intern begeleider tijdens het intakegesprek. Nieuwe leerlingen, die van een basisschool komen, kunnen na iedere vakantie, behalve na de meivakantie, instromen. Ook hier wordt de startdatum bepaald in overleg met de intern begeleider.
Voor meer informatie m.b.t. het aanvragen van een arrangement zie de algemene Kentalis Schoolgids op de Kentalis website.