Schoolklimaat

Pedagogisch klimaat

De school hecht grote waarde aan een stabiel pedagogisch klimaat. Met pedagogisch klimaat bedoelen we wat er in de onderwijsomgeving is, dat er voor kan zorgen dat leerlingen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan een goede schoolsituatie en aan een veilige school. De medewerkers van de school hebben een belangrijke taak om te zorgen voor een klimaat waarin leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen. Dit zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen.

In ons pedagogisch klimaat kan één ieder – kinderen, personeel en ouder(s)/verzorger(s) – zich optimaal ontwikkelen doordat een ieder wordt gezien in zijn eigenheid. Voorwaarden zijn: veiligheid, positiviteit, betrokkenheid en vaste structuren. Tevens worden de juiste communicatiemiddelen en –vormen ingezet. Hiervoor zijn doelen bepaald binnen de school.

Doelen: 

  • Elkaar accepteren zoals men is;
  • Het creëren van een vriendelijke en veilige omgeving door het structureren van de ruimte, tijd en activiteit;
  • Het stimuleren van samenwerken en delen met andere kinderen;
  • Het uitspreken van positieve verwachtingen;
  • Het geven van verantwoordelijkheid waar het kan;
  • Iedereen mag fouten maken;
  • Versterken van weerbaarheid van de leerlingen.

Door de relatief kleine klas is het mogelijk om binnen het pedagogisch klimaat met alle kinderen een vertrouwensrelatie op te bouwen, om te differentiëren naar de eigenheid en behoeftes van de verschillende kinderen met hun verschillende hulpvragen.

Om na te gaan hoe de kinderen in het pedagogisch klimaat gedijen worden de volgende instrumenten ingezet om dit cyclisch te evalueren en waar nodig bij te stellen:

  • Kleuterleerlijn Parnassys SEO (groep 0, 1, 2);
  • SCOL (groep 3 t/m 8);
  • MSV (groep 5 t/m 8);
  • Leerroutekaart SEO Kentalis Bosschool (groep 3 t/m 8).

Actief burgerschap en sociale integratie

Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen die actief meedoen in de samenleving en een positieve bijdrage leveren aan die samenleving. Het gaat daarbij om het oefenen van houding en vaardigheden met betrekking tot thema’s: vrijheid & gelijkheid, macht & inspraak, democratie, identiteit, diversiteit, solidariteit, digitaal samenleven, duurzaamheid, globalisering en technologische burgerschap. Sociale integratie wil zeggen dat burgers, ongeacht hun etnische of culturele achtergrond, deelnemen aan de samenleving en bekend en betrokken zijn met de specifieke kenmerken van de Nederlandse cultuur.
Bij het bieden van onderwijs en begeleiding aan leerlingen bij wie zich de communicatieve redzaamheid niet zo vanzelfsprekend ontwikkelt als bij leeftijdgenoten, is nadrukkelijke aandacht voor burgerschap en sociale integratie noodzakelijk. De communicatieve beperking van onze leerlingen maakt dat omgangsregels veel meer expliciet moeten worden aangeleerd, zodat ook zij zo optimaal mogelijk en als verantwoorde burgers kunnen functioneren in onze maatschappij. Om dit vorm te kunnen geven besteedt onze school structureel en systematisch aandacht aan burgerschapsvorming en sociale integratie. Respect voor mens en omgeving nemen daarbij een centrale plaats in.
De methodieken en middelen die we hanteren bij actief burgerschap zijn heel divers. Om een aantal voorbeelden te noemen: logopedie (uitdrukken/gespreksvormen), PAD (gevoelens, emoties herkennen), Kanjer (samenwerken en rekening houden met elkaar), Leerlijn relaties & seksualiteit (weerbaarheid), Mediawijsheid (digitale weerbaarheid), psycho-educatie (leren omgaan met je beperking), Jeugdjournaal, Nieuwsbegrip, leerlingenraad en dergelijke. Ook stimuleren wij onze leerlingen om mee te doen met de samenleving door deel te nemen aan bijvoorbeeld zwemles of een sportclub en werken we intensief samen met de Gelderhorst (wooncentrum voor dove en slechthorende ouderen). De hele school is iedere dag een ‘oefenplaats’ voor de tien thema’s van actief burgerschap.

Leerlingenraad

Op de Kentalis Bosschool willen we graag weten wat er speelt en leeft onder de leerlingen. De mening van de leerlingen doet er toe! Ze worden betrokken bij het reilen en zeilen van de school. Daarom is de leerlingenraad opgericht. De leden van de leerlingenraad bespreken verschillende onderwerpen zoals de wijze waarop er lesgegeven wordt bij bepaalde vakken, de inrichting van het schoolplein, de aanschaf van buiten- speelmaterialen en de invulling van schoolvieringen/activiteiten. De leerlingen geven hun mening of advies, ook over de onderwijsinhoud en manier waarop zij leskrijgen. De onderwerpen worden ingebracht door de leerlingen zelf of door het team. Naar aanleiding van deze bijeenkomsten worden ze teruggekoppeld naar alle betrokkenen of bijvoorbeeld ingebracht in de lokale medezeggenschapsraad of tijdens de ouderklankbordgesprekken. Naast de invloed die de leerlingenraad uitvoert binnen de school leren leerlingen hierdoor ook te overleggen met de directeur, ideeën en meningen te verwoorden en beargumenteren, discussiëren, presenteren en samen te werken. Kortom, vaardigheden die van groot belang zijn voor de verdere toekomst. Vaardigheden die gekoppeld kunnen worden aan het vakgebied burgerschap, wat een belangrijk onderdeel is van het lesaanbod van basisscholen. De leerlingen kunnen in de leerlingenraad komen door zich kandidaat te stellen in de klas als klassenvertegenwoordiger voor in de leerlingenraad. Vervolgens wordt er per klas democratisch gestemd en de leerling met de meeste stemmen komt in de leerlingenraad. De leerlingenraad bestaat uit leerlingen van groep 4 tot en met 8.  

Veiligheid

Sociale veiligheid

Elke leerling moet zich veilig kunnen voelen en zich op een prettige en positieve manier kunnen ontwikkelen. Alle medewerkers van de Kentalis Bosschool zetten zich in om een veilige, respectvolle en ontspannen sfeer in de klas en op het schoolplein te scheppen. Sinds 2023 is dit vastgelegd in een heldere visie op gedrag en sociale veiligheid. Deze visie is ingebed in en draagt bij aan een veilig pedagogisch schoolklimaat. De visie voorstaat dat ook gedrag iets is dat je moet leren. We werken positief en preventief aan gedrag dat we wél willen zien. De schoolbrede gedragsafspraken zijn ondersteunend hieraan:

  • Ik communiceer met mijn juf of meester als ik een vraag of probleem heb.
  • Ik doe wat een juf of meester communiceert.
  • Ik houd mijn handen en voeten bij mijzelf.

Jaarlijks wordt door alle leerlingen anoniem een vragenlijst over sociale veiligheid ingevuld. Dit is de Monitor Sociale Veiligheid (MSV). Na de afname wordt een analyse gemaakt en met de leerlingen besproken. Zo dragen we met medewerkers en leerlingen bij aan het steeds verbeteren van een veilig schoolklimaat.

Internet gebruik

Op de Kentalis Bosschool kunnen leerlingen, personeel en ouder(s)/verzorger(s) gebruik maken van internet. Internet is de verbinding met de buitenwereld.

Op de Kentalis Bosschool is een i-coach aangesteld, die zich bezighoudt met het stimuleren van het computergebruik, gebruik van de tablets en het inventariseren en organiseren van onderwijsinhoudelijke wensen op het gebied van software en apps. De i-coach zal het ICT-beleid de komende jaren verder ontwikkelen, op basis van de doelen van het schoolplan, zodat ICT verder ingebed wordt in het onderwijs en de begeleiding een concrete vorm krijgt. 

Het internet biedt kansen aan onze leerlingen voor het onderwijs. Leerlingen zijn vaak enthousiaste gebruikers, met name als het gaat om interactieve diensten als e-mail en chatten. Ook spelletjes, muziekwebsites en apps als TikTok of Instagram zijn erg populair. Echter, zoals geldt voor de meeste spannende activiteiten: aan het gebruik van het internet zijn bepaalde risico's verbonden (bijvoorbeeld digitaal pesten, seksuele intimidatie en/of schending van privacy). Leren werken met het internet is vergelijkbaar met het leren van sociale vaardigheden. De school besteedt aandacht aan veilig internetten. We adviseren u hier thuis ook op te letten. Het meenemen en gebruik van een telefoon op school door leerlingen is dan ook niet toegestaan. 

Veilig internet en sociale media

In het algemeen deel van de Schoolgids - te vinden op de website - beschrijven we hoe we binnen Kentalis omgaan met het veilig gebruik van internet.

Onze manier van werken

De leerlingen onderwijzen wij om zich te ontwikkelen op het gebied van taal en communicatie. De medewerker maakt vanuit pedagogisch en didactisch oogpunt keuzes in de toepassing van ICT bij het onderwijs. Wij streven ernaar leerlingen verder te helpen ontwikkelen op het gebied van ICT. Met slimme inzet van ICT, kunnen leerlingen op hun eigen niveau leren en werken waarbij wij maximaal de aansluiting zoeken tussen met hun individuele talenten om digitaal geletterd te worden. De vaardigheden die vallen onder digitale geletterdheid zijn: Mediawijsheid, ICT-basisvaardigheden, Informatievaardigheden en Computational thinking.

Deze vaardigheden worden getraind door het inzetten van de ICT methode Delta de Draak. De lessen van Delta de Draak staan opgenomen in het groepsplan. De lessen staan bij alle groepen van de Kentalis Bosschool wekelijks/tweewekelijks gepland in het jaarrooster. De Week van de Mediawijsheid heeft ook een vaste plek op de jaarkalender. In elke groep wordt er in die week extra aandacht besteed aan mediawijsheid.
Adaptieve software wordt o.a. ingezet bij het vakgebied rekenen en dit wordt in de toekomst mogelijk uitgebreid naar andere vakgebieden. Leerlingen kunnen werken aan leerdoelen van kernvakken die aansluiten bij hun eigen niveau. Ook werken de leerlingen van groep 3 t/m 8 met de programma’s Basispoort en Junior Einstein, waardoor er bij vakken als spelling, rekenen en lezen zelfstandig kan worden geoefend, waarbij de leerlingen directe feedback ontvangen en het niveau van de opdrachten wordt aangepast aan het niveau van de leerling.

Onze regels en afspraken

Leerlingen die een mobiele telefoon, smartwatch, spelcomputer of speelgoed mee naar school willen nemen, mogen hier alleen gebruik van maken in de taxi. Op school moeten ze uit staan en in de eigen tas bewaard worden. Wij kunnen geen veilige plek garanderen voor deze dure apparaten. Daarom is het meenemen van spullen vanuit huis op eigen verantwoordelijkheid. School is hiervoor niet aansprakelijk te stellen. 

Gedragsverwachtingen en afspraken

Op de Kentalis Bosschool werken we met de Kanjertraining. Dit is een sociale vaardigheidstraining die kinderen leert respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan. En dit geldt natuurlijk ook voor de volwassenen. Van ouder(s)/verzorger(s) en leerkrachten wordt ook verwacht dat zij hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan. Als er iets mis gaat spreken we elkaar daar op een rustige toon op aan, erop vertrouwend dat de ander het niet slecht bedoelt.

  • We hanteren de volgende regels van de Kanjertraining:
  • We vertrouwen elkaar.
  • We helpen elkaar.
  • We werken samen.
  • We hebben plezier.
  • We doen mee.

Daarnaast hebben wij de volgende schoolafspraken en verwachtingen van leerlingen

  • Ik communiceer met de juf/meester als ik een vraag of probleem heb.
  • Ik doe wat een meester/juf communiceert.
  • Ik houd mijn handen en voeten bij mij zelf.