Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Kwaliteitszorg

Wij bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van 2023-2024 zijn er doelen gesteld. Het resultaat hiervan kunt u hieronder lezen.

ActiepuntWat is bereikt in 2023-2024
Professionele leergemeenschappen (PLG)Op organisatorisch niveau zijn medewerkers op een andere wijze gaan samenwerken. Door een betere samenwerking tussen medewerkers kan kennis en ervaring met elkaar gedeeld worden waardoor medewerkers professionaliseren. Medewerkers krijgen de kans om zich te focussen op één onderwerp en dit te vertalen naar de specifieke doelgroep van de Kentalis Bosschool. Inhoudelijke keuzes worden op basis van data, ervaring en onderzoek gemaakt en dit verhoogt de kwaliteit van ons onderwijs. Tijdens studiedagen wordt er gewerkt aan de visie op samenwerken in de PLG’s en aan de structuur van PLG’s om zo veel mogelijk eenduidigheid aan te brengen.
Ontwikkelen leesresultaten
  • Leerkrachten hebben kennis van het masterplan geletterdheid en kunnen dit toepassen.
  • Er zijn leerkrachten gecoacht tijdens leeslessen met als onderlegger het masterplan geletterdheid.
  • Woordenschatonderwijs: de afgesproken werkwijze moet worden herhaald en geborgd in het beleid.
  • Aanbod digitale geletterdheid: het werken met de methode Delta de Draak loopt en wordt opgenomen in het beleid.
  • Nieuwkomers: er is een lesaanbod voor DSH nieuwkomers tussen de 8 en 13 jaar ontwikkeld. Deze aanpak wordt geborgd in het beleid. 
LeerlingvolgsysteemLeerkrachten kunnen informatie uit het onderdeel opbrengsten interpreteren en deze gegevens gebruiken om het evaluatiedocument (4-D cyclus) in te vullen. 
Gedrag
  • Er is een team gedragen visie op gedrag.
  • Het team is op de hoogte van de visie op gedrag. 
Ontwikkeling onderwijs aan kleutersLeerkrachten zetten het kleutervolgsysteem vanuit ParnasSys doelgericht in. Daarbij sluiten zij sinds afgelopen schooljaar aan bij het thematisch werken, wat door de hele leerlijn in school is geïmplementeerd. Daarmee hebben wij als school één leerlijn gebaseerd op thematisch werken. 
BurgerschapDe doelen van Burgerschap zijn ondergebracht bij diverse vakgebieden. Dit is o.a. geborgd in de leerroutekaart thematisch werken. In de komende schoolplan periode wordt er bepaald hoe we de burgerschapsdoelen teambreed kunnen scoren, analyseren en evalueren. 
EDI
  • Leerkrachten geven les volgens het Expliciete Directe Instructie model: hierop blijft de komende schoolplan periode ontwikkeling en scholing ingezet om de leerkrachtvaardigheden en het leerkracht handelen te verbeteren.
  • Differentiatie is een schoolbreed ontwikkelpunt.
  • Feedback op proces en vaardigheid is een schoolbreed ontwikkelpunt.
  • Het stellen van controle van begrip vragen is een schoolbreed ontwikkelpunt.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren en bij te stellen in het OPP.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen

Gezien het zeer geringe aantal leerlingen dienen alle data voorzichtig te worden geïnterpreteerd. Percentages laten niet altijd een goed beeld van de werkelijkheid zien. Omdat we hoge ambities willen stellen voor onze leerlingen, brengen we de opbrengsten wel in kaart aan de hand van de percentages. Afgelopen schooljaar hebben we de overstap gemaakt naar CITO LIB (Leerling In Beeld) wat adaptieve toetsen zijn om een realistischer beeld te krijgen van de groei van leerlingen. 

Rekenen:
De ambitie om 75% van de leerlingen een score hebben passend bij het uitstroomprofiel wordt behaald. Een mogelijke verklaring is dat leerkrachten lesgeven volgens het EDI-model en hier een ontwikkeling in hebben gemaakt. Leerkrachten sluiten daardoor beter aan bij de zone van de naaste ontwikkeling en zien wat leerlingen nodig hebben om de doelen te behalen. Differentiatie binnen niveaugroepen blijft een uitdaging. Volgend schooljaar wordt hier op ingezet door samen lesvoorbereidingen te maken en vooraf na te denken over differentiatiemogelijkheden tijdens de instructie. We zien nog niet altijd voldoende groei bij de leerlingen ten opzichte van henzelf en de vorige toets. Bij de toetsanalyse blijkt dat de taalachterstand en beperkte (reken)woordenschat zorgt voor onvoldoende resultaat op talige rekenvragen. Komend schooljaar krijgt (reken)woordenschat extra aandacht. Per leerjaar zullen we een selectie rekenwoordclusters maken en deze expliciet tijdens reken- en woordenschat lessen semantiseren en consolideren. 

Technisch lezen:
De ambitie wordt behaald. Opvallend is dat leerlingen een grotere vooruitgang laten zien op de AVI-toetsen, maar minder ontwikkeling laten zien op DMT-toetsen. Een mogelijke verklaring is dat leerlingen het prettiger vinden verhalen te lezen (AVI) omdat dit meer betekenis voor ze heeft, waardoor ze visuele woordbeelden makkelijker kunnen oproepen. De woordleestoets (DMT) is uitsluitend gericht op het technisch decoderen van klanken en door de auditieve beperkingen kunnen leerlingen hier sneller fouten in maken. Komend schooljaar is er meer aandacht voor vingerspelling tijdens technisch lezen om het decoderen te visualiseren. Ook is er meer aandacht voor chaining en sandwiching, om de visuele woord- en klankbeelden beter te onthouden.

Begrijpend lezen:
De ambitie wordt nog niet behaald in februari, maar wel in juni. We zien dus groei ten opzichte van februari. Leerlingen met PRO-perspectief lijken het meeste profijt te hebben gehad van het onderwijs en ook leerjaar 5 is vooruitgegaan. Uitval en wisselingen van leerkrachten in het begin van het schooljaar kan invloed hebben gehad op de resultaten. Meer stabiliteit in de groep met een vaste leerkracht, lijkt een positief resultaat te hebben op de resultaten.

Spelling:
De ambitie voor een passend resultaat bij het uitstroomprofiel wordt behaald, maar het aantal leerlingen wat genoeg is gegroeid voldoet in juni nog niet aan onze ambitie. Er is een grotere groei te zien in het eerste deel van het schooljaar. Voor spelling bij dove leerlingen is het essentieel dat het woordbeeld visueel wordt aangeboden om het juist te kunnen spellen. Een verklaring kan zijn dat leerlingen de toets eens eerder hebben gemaakt en dat zij daarom het woord al eens hebben gezien en visueel hebben onthouden. Een nieuwe, moeilijkere toets is nog niet haalbaar voor deze leerlingen, omdat ze de woorden niet visueel kennen en vaardigheden in spellingscategorieën niet kunnen generaliseren naar nieuwe woorden. We zien bij de methodegebonden toetsen dat leerlingen de woorden uit de aangeboden categorieën wel beheersen.

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

Het sociaal emotioneel welbevinden van de leerling heeft invloed op de gehele ontwikkeling van het individu. De medewerkers van onze school besteden systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen en deel kunnen nemen aan de maatschappij. Als onderdeel van het lesaanbod worden de methoden van Kanjer, Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Culturele vorming en Identiteit voor Doven en Slechthorenden (CIDS) en Relaties & Seksualiteit (RIS) gebruikt om de ontwikkeling van sociale competenties te ondersteunen.

De ontwikkeling van de sociale competenties van onze leerlingen wordt twee keer per jaar gemonitord met de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Op basis van de data uit de SCOL wordt schoolbreed en groepsspecifiek gewerkt aan het verbeteren van sociale competentie, welbevinden en veiligheid.

Schoolbreed wordt in schooljaar 2024-2025 een verschil gezien met de jaren ervoor. Een trendanalyse toont aan dat er dit schooljaar hogere scores worden gehaald op de schoolstandaard.

Op groepsniveau valt op dat er een verschil is tussen de meting van het najaar 2024 en de meting van het voorjaar 2025. De meting van het voorjaar 2025 valt lager uit dan de meting van het najaar 2024. Een verklaring hiervoor is dat de medewerkers van de school met meer kritische blik en vaker met hun duo partner de lijst invullen.

Schoolbreed blijkt dat de meeste kinderen de categorieën presenteren, keuzes maken en opkomen voor zichzelf binnen de normen van onze doelgroep behalen. Het op een juiste manier oplossen van een ruzie en samenwerken kan nog moeilijk voor de leerlingen zijn. Met het hele schoolteam zal daarom aandacht besteedt worden aan groepsverbindende activiteiten en aandacht in de Kanjerlessen voor het oplossen van een ruzie. In het schooljaar 2025-2026 - vooral in de eerste (gouden) weken - zal opnieuw aandacht zijn voor de verbondenheid in de groep, aardig gedrag, opkomen voor jezelf op de juiste manier en het oplossen van een ruzie.

Opbrengsten sociale veiligheid

Om de gevoelens van sociale veiligheid bij de kinderen na te vragen wordt jaarlijks de Monitor Sociale Veiligheid afgenomen bij de kinderen van groep 5 tot en met 8. Hoewel de begrippen die in de vragenlijst gebruikt worden soms moeilijk te begrijpen zijn voor onze doelgroep, geven de resultaten richting aan de aandachtpunten in het pedagogisch klimaat op de Kentalis Bosschool.

In het schooljaar 2024-2025 ervaart meer dan 90% van de leerlingen een hoge mate van sociale veiligheidsbeleving in de school. Meer dan 90% van de leerlingen ervaart een hoge mate van welbevinden. De aantasting van de fysieke en sociale veiligheid wordt niet door meer dan 90% behaald. Hierop zijn groepsbesprekingen met de leerlingen gedaan over de resultaten. De leerlingen kunnen vertellen en tips en ideeën geven hoe dit te verbeteren. Deze tips en ideeën worden in een teamvergadering besproken en met het team wordt besloten hoe we het uitvoeren.

Eindtoets groep 8

Op de Kentalis Bosschool nemen we bij de leerlingen van groep 8 de Route 8 toets als eindtoets af. In het schooljaar 2023-2024 heeft slechts één leerling mee gedaan aan de route 8 toets.

Overgang naar een andere school

Jaarlijks bekijken we samen met de ouder(s)/verzorger(s) of de leerling (nog) een passend arrangement heeft.
In schooljaar 2024-2025 zijn er negen leerlingen uitgestroomd naar het voortgezet of speciaal voortgezet onderwijs. Zes leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die voor het einde van groep naar een andere school gaan. Drie Leerlingen zijn aan het eind van groep 8 uitgestroomd, dit noemen we einduitstroom. 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Jaarlijks bekijken we samen met de ouder(s)/verzorger(s) of de leerling nog op de best passende onderwijsplek zit. Hierdoor stroomt een deel van de leerlingen tussentijds uit naar regulier of een andere vorm van speciaal onderwijs. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de nieuwe school op communicatiegebied, wordt er een ondersteuningsarrangement cluster 2 aangevraagd.

Overzicht tussentijdse uitstroom2022-20232023-20242024-2025
Basisonderwijs313
Speciaal Basisonderwijs (SBO)  2
Speciaal onderwijs  1
Thuiszitter met leerplichtontheffing   
Buitenland   
Totaal316

 

Informatie over eind uitstroom

Informatie over eind uitstroom

De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau opgenomen in het laatste OPP, wordt wel behaald.100% van de leerlingen heeft het streefniveau behaald, passend bij het uitstroomniveau. Ook hier geldt: gezien het zeer geringe aantal leerlingen dienen alle data voorzichtig te worden geïnterpreteerd.

Groep 8 Kentalis Bosschool uitstroom:

 2022-20232023-20242024-2025
ZML   
Praktijkonderwijs25*2
vmbo-bb1 1
vmbo-kb   
vmbo-t 1 
Totaal363
Totaal naar regulier122
Totaal naar VSO241

* Waarvan 2 nieuwkomers die doorstromen naar de ISK VSO cluster 2.

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2023-2024 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-2023, zitten zij nog op niveau6
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt2
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 boven hetzelfde uitstroomniveau bevindt1
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt3

Van 6 leerlingen die in 2023-2024 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Deze leerlingen zitten nog op het niveau waarop zij uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 3 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd, zij zitten in het PO. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Leerlingervaringenonderzoek 2025

In februari 2025 is het leerling ervaringen onderzoek afgenomen. De respons was 95%. De Kentalis Bosschool krijgt als rapportcijfer een 8,6 van de leerlingen. 

Ouderervaringen

In schooljaar 2023-2024 is er een ouder tevredenheidsonderzoek afgenomen.
De Kentalis Bosschool scoorde als school een 3,5. Daarmee scoorde de school goed. De respons op de vragenlijst was 62%: 31 van de 50 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage bleek goed; de vragenlijst werd door voldoende respondenten ingevuld. Daardoor kreeg de school een goed beeld van haar kwaliteit.
Over het algemeen zijn ouder(s)/verzorger(s) tevreden over de Kentalis Bosschool. De school behaalde een hogere score in vergelijking met de vorige ouder tevredenheidslijst (2021). Dit is de eerste keer dat we als zelfstandige school, voor DSH de oudertevredenheidslijst hebben uitgezet. Het is gelukt om de ouder(s)/verzorger(s) op school te vragen deze lijst in te vullen tijdens de ouderavonden. 

Het volgende ouder-ervaringen onderzoek staat gepland in het voorjaar van 2026.

Medewerkertevredenheidsonderzoek 2022

In november 2022, heeft er binnen Kentalis een medewerkertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. 60,9% van de medewerkers van de Kentalis Bosschool heeft deel genomen aan het onderzoek. Er is op vier thema’s gescoord (1=laag, 10=hoog):
Bevlogenheid: scoort de Kentalis Bosschool 7,4 dit is gelijk aan dan het gemiddelde van Kentalis (7,4);
Autonomie: scoort de Kentalis  Bosschool 6,1 dit is lager dan het gemiddelde van Kentalis (7,4);
Werkgeverschap: scoort de Kentalis Bosschool 5,8 dit is lager dan het gemiddelde van Kentalis (6,4);
Sociale veiligheid: scoort de Kentalis Bosschool 7,1 dit is gelijk aan het gemiddelde van Kentalis (7,1).

Als trotspunten komen de volgende punten naar voren:

De samenwerking binnen het team.
Ruimte voor groei en persoonlijke ontwikkeling.
Leerling gerichtheid.

Verbeterpunten die genoemd worden:

Werkdruk en balans.
Samenwerking binnen Kentalis.
Hulpmiddelen en ondersteuning om het werk te doen.

De verbeterpunten zijn inmiddels aangepakt en meegenomen door de trotspunten te versterken en om te zetten in concrete ambities binnen het nieuwe schoolplan. Hierin hebben we als team de koers ingezet om werkdruk te verbeteren en balans te zoeken in het maken van teambrede afspraken. Dit doen we o.a. door te gaan werken in Professionele Leer Gemeenschappen (PLG's). Dit stimuleert het team om te bewegen naar een professioneel, lerende organisatie waar concreet en planmatig gewerkt wordt op basis van 4-D: data-duiden-doelen-doen. Het gebruik maken van praktijkkennis, naast wetenschappelijke inzichten en onderzoek kent in deze aanpak samenhang. 

Audit of inspectie

Op 15 januari 2025 heeft er een inspectiebezoek plaatsgevonden. 

Hierbij zijn de goede kanten van het onderwijs op de Kentalis Bosschool naar voren gekomen. De inspectie geeft aan: de Kentalis Bosschool heeft een gedragen visie en ambities, gericht op goed onderwijs en communicatiebehoeften van de leerlingen. Dankzij de inzet van de school op de kwaliteitszorg is er een professionele leer- en verbetercultuur ontstaan. Het team, de Commissie voor Leerlingenzorg (CvL) en de schoolleiding hebben goed zicht op de leerlingen en zorgen voor een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat. Vanuit de missie om leerlingen (communicatief) zo zelfstandig mogelijk te maken hebben zij hoge verwachtingen van leerlingen.

Wat kan beter? Ten eerste kan de school aan haar opbrengstenanalyse de resultaten voor mondelinge taalvaardigheid en Nederlandse Gebarentaal toevoegen, gezien het belang van deze vakken voor de leerlingenpopulatie. Ten tweede kan de school voor het curriculum in burgerschap een totaaloverzicht maken van het aanbod. Dit staat nu beschreven in verschillende documenten, waardoor de school minder goed in beeld heeft of alle doelen worden aangeboden. Ten derde heeft de school geen streefniveaus geformuleerd voor de maatschappelijke competenties die leerlingen kunnen ontwikkelen. De school kan hiervoor op zoek naar een passende manier om na te gaan of zij leerlingen goed toerust op dit gebied. Tot slot kan de school meer samenwerking zoeken met reguliere scholen in de buurt, totdat zij een meer structurele samenwerking op het gebied van inclusief onderwijs heeft gerealiseerd.

Wat moet beter? De school moet voor leerlingen met een uitstroomprofiel praktijkonderwijs een concreet streefniveau voor de kernvakken vaststellen. Daarnaast moet de school jaarlijks voor alle schoolverlaters in beeld brengen of zij de behaalde streefniveaus voor de kernvakken en voor de sociale competenties hebben behaald.

Deze ontwikkelpunten worden meegenomen in het beleid van de school. De ontwikkelpunten zijn al meegenomen in een algemeen verbeterplan waar het team aan werkt. 

Op deze manier streven wij in plaats van een ruim voldoende beoordeling van de inspectie van het onderwijs naar een goede beoordeling. 

Maatregelen

Op basis van de inspectierapportage in 2025 zijn de verbeterdoelen opgenomen in het verbeterplan wat de school hanteert. Binnen een jaar zal de school worden bevraagd op de verbeterdoelen die door inspectie zijn afgegeven.  Er is volledig vertrouwen dat deze verbeterdoelen voldoende beoordeeld zullen worden.