Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten, onderzoeken en analyses van schooljaar 2024-2025 zijn ontwikkelpunten opgepakt. Onderstaand leest u een samenvatting van de resultaten van verschillende data om vervolgens de vertaalslag naar de speerpunten (ontwikkelpunten) te lezen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de Algemene Schoolgids (link). De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor SO eind groep 4 en aan het einde van de schooltijd.

Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de Algemene Schoolgids: Ambities Kentalis (link)

Opbrengsten didactische ontwikkeling 

De ambitie van Kentalis SO-DSH is dat 75% van de leerlingen uit de groepen 5, 6 en 7 binnen of boven de range scoort voor Technisch Lezen, Rekenen-wiskunde en Spelling passend bij het uitstroomniveau. Voor Begrijpend lezen wordt er toegewerkt naar 90%.  

In het schooljaar 2024-2025 (mrt. 2025) wordt bovenstaande ambitie voor Technisch lezen, Spelling en Rekenen en Wiskunde behaald. Voor Begrijpend lezen behalen we 77%.  

Kwaliteitsgroepen werken, in afstemming met ib en het team, planmatig aan het bevorderen van de didactische opbrengsten. Deze plannen worden vastgelegd in MijnSchoolplan.  

Wat betreft Begrijpend lezen wordt er het komende jaar gewerkt aan het ontwikkelen van visie/ beleid, het vaststellen van een werkwijze unit breed en het bevorderen en delen van rijke teksten.  

Voor het vak Rekenen wordt o.a. ingezet op het vernieuwen van de leerroutekaarten en de verdere implementatie van Bareka en Rekensprint om het automatiseren te bevorderen. Wat betreft Spelling is er aandacht voor het borgen van de werkwijze Spelling en eveneens het vernieuwen van de leerroutekaarten. Voor het vak Technisch lezen ligt het komende jaar de aandacht op een uitbreiding van het boekenaanbod en op de verdere borging van het Masterplan Geletterdheid en List.  

Eén van de pijlers van onze schoolontwikkeling betreft Opbrengstgericht werken waarbij het 4D model centraal staat.  

Binnen de afdeling DSH worden in alle jaargroepen de didactische opbrengsten op cyclimatige wijze in kaart gebracht op leerling-, groeps- en schoolniveau, met als doel het onderwijs planmatig te verbeteren.

Doorstroomtoets route 8 

De ambitie van Kentalis SO is dat 75% van de leerlingen een toetsadvies krijgt wat past bij het voorlopige schooladvies. 

Vier van de zeven leerlingen uit groep 8 hebben de doorstroomtoets Route 8 gemaakt. Drie van de vier leerlingen kreeg een toetsadvies wat past bij het voorlopige schooladvies, dit betreft 75% van de leerlingen. De bovenstaande ambitie is behaald.

Eén leerling kreeg een hoger toetsadvies, het schooladvies is omhoog bijgesteld.  

In het kader van kansrijk adviseren willen we ieder schooljaar met elkaar kritisch beoordelen of het uitstroomniveau van de individuele leerling passend is.  

Wat betreft de referentieniveaus kunnen we het volgende opmerken.  

Leerlingen in het speciaal basisonderwijs met een uitstroomniveau van VMBO BB of hoger, dienen referentieniveau 1F te beheersen voor Taal en Rekenen met een streefniveau van 1S.  

Drie leerlingen hebben het schooladvies VMBO BB/KB. Van deze leerlingen heeft 100% het 1F niveau behaald voor Lezen, 66% van de leerlingen voor Taalverzorging en voor Rekenen 0%. In Mijn Schoolplan staan plannen om de opbrengsten Taal en Rekenen te bevorderen.    

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren 

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. De ambitie is dat 75% van de leerlingen de vastgestelde schoolnorm behaalt. Dit jaar is de ambitie bij de najaarsmeting niet behaald, maar bij de voorjaarsmeting wel met 78%. Na de najaarsmeting is binnen het team extra aandacht geweest voor het scoren van de SCOL conform de richtlijnen van het programma. Uit de analyse van de uitkomsten komen met name positieve resultaten naar voren op het presenteren in de groep. Waarbij de items vooral gaan over het ontspannen vertellen in de klas. Omgaan met ruzie, zelfstandig keuzes maken en het rekening houden met de ander vraagt nog meer aandacht, bekeken vanuit de SCOL opbrengsten.  

Komend schooljaar zal wat betreft de sociaal-emotionele ontwikkeling extra worden ingezet op het leren leren. Er wordt ingezet op scholing in het team op het onderwerp excecutief functioneren en zelfsturing. Vervolgens zal deze kennis worden ingezet om samen met het team de leerlijn leren leren te herzien.  

Opbrengsten sociale veiligheid 

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid vanuit WMK. Het welbevinden van de leerlingen is over het algemeen goed. Onze ambitie is dat 100% van de leerlingen zich veilig voelt. Dit jaar geeft 94% van de leerlingen aan zich veilig te voelen. Hiermee wordt de ambitie niet behaald. 

Aandachtspunten die voortkomen vanuit de monitor zijn met name de veiligheid op het schoolplein en in de taxi. Er zal komend schooljaar extra aandacht worden besteed aan de afspraken op het plein. De resultaten wat betreft de veiligheid in de taxi zullen nader geanalyseerd worden om tot vervolgacties te kunnen komen.  

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar gaan 14 leerlingen naar een andere school, waarvan 9 leerlingen naar het VSO/VO gaan. Twee van deze leerlingen gaan aan het eind van groep 7 naar het VSO (deze leerlingen hebben hun leerjaren voltooid op het SO); dit noemen we in dit geval ook einduitstroom. De overige 5 leerlingen stromen uit naar het reguliere basis onderwijs. 

Informatie over tussentijdse uitstroom

Bij de Enkschool vindt er tussentijdse uitstroom (vóór groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met name) het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het reguliere basisonderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van speciaal onderwijs. 

 2020-20212021-20222022-20232023-20242024-2025
Basisonderwijs (bao) 1115
Speciaal basisonderwijs (sbo)     
Speciaal onderwijs (so)14   
Thuiszitters met leerplichtontheffing     
Buitenland     
Totaal 15115

 

Informatie over eind uitstroom

De norm van inspectie van onderwijs is dat 75% van de lln uitstroomt op het niveau van hun uitstroombestemming zoals in het laatste OPP is vastgesteld. Deze norm is dit schooljaar behaald, namelijk 75% van de leerlingen stroomt uit op het niveau wat vastgesteld is.  

Bij de einduitstroom gaan een aantal DSH leerlingen naar het voortgezet speciaal onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen. In het speciaal onderwijs is voor hen een gebarende omgeving en de aanwezigheid van meerdere dove en slechthorende leerlingen van belang. De gebarende omgeving is een belangrijke voorwaarde voor het volgen van de instructie in de klas. De aanwezigheid van dove en slechthorende leeftijdgenoten zorgt ervoor dat leerlingen zich niet geïsoleerd gaan voelen. De overige leerlingen gaan naar het regulier voortgezet onderwijs met een ondersteuningsarrangement.

Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend, het varieert van Praktijkonderwijs tot HAVO.

In het kader van inclusiever onderwijs kijken we jaarlijks nog specifieker per leerling of het regulier onderwijs een passende plek kan zijn. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is. 

 2020-20212021-20222022-20232023-20242024-2025
Praktijkonderwijs44 34
VMBO-BB1 131
VMBO-KB   32
VMBO-BB/KB     2
VMBO-TL   1 
HAVO   2 
Totaal 541129
      
Totaal naar regulier00021
Totaal naar (V)SO541108

 

Informatie over vervolgsucces

In 2022-2023 zijn in totaal 2 leerlingen uitgestroomd. Hiervan zit 1 leerlingen nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. 

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2022-20232 leerlingen 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt1 leerling 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt0 leerling 
Leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt1 leerling 

De leerling waarvan onbekend is of hij/zij zich nog op het juiste uitstroomniveau bevindt was in 2022-2023 een tussentijdse uitstromer naar het basis onderwijs, waar deze leerling nog steeds zit. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Evaluatie Bestedigings Onderzoek Kentalis (BOK)

Respons

2023-2024: 56% respons van ouders, 75% van vervolgscholen (totaal 94% gegevens).

Uitstroomniveau (2023-2024)

100% van de einduitstromers behaalde het uitstroomniveau zoals vastgesteld in het OPP (2023-2024).

Bestendiging

Ambitie Kentalis: 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in     vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).

BOK: Er zijn in 2022-2023 slechts twee leerlingen uitgestroomd, waarvan 50% bestendigd. Op basis van zo weinig leerlingen is niet goed vast te stellen of de ambitie behaald is. Daarnaast is de leerling van wie het niveau niet bestendigd is, opgestroomd van VMBO BB naar VMBO KB. 

Omgaan met gevolgen van beperking 

Ambitie Kentalis: 75% van de uitgestroomde leerlingen is, passend bij de mogelijkheden, in staat om te     gaan met de gevolgen van de beperking.

BOK: De ambitie is behaald; alle vervolgscholen en alle ouders vinden dat de uitgestroomde leerlingen     volgens verwachting of zelfs beter omgaan met de gevolgen van de beperking. 

Sociaal-emotionele ontwikkeling

  • 83% van leerlingen heeft contact met anderen; sociale vaardigheden worden meestal als ‘volgens verwachting’ of beter beoordeeld.
  • 17-33% ervaart uitdagingen bij contact leggen, omgaan met gevoelens, en zelfvertrouwen.
  • Pesten komt incidenteel voor (17-29%).

Onderwijs en overdracht

  • 100% aansluiting onderwijsaanbod bij vervolgopleiding.
  • Vervolgscholen zeer tevreden over informatieoverdracht (100%).

Geluk en welzijn

Gemiddelde geluksbeleving 7,7 (op schaal 0-10).

Samenvattend

Als Enkschool unit DSH behalen we een goede uitstroom waarbij 100% van de leerlingen het niveau uit het OPP haalt. Kansrijk adviseren is daarbij een aandachtspunt. Sociaal-emotionele ontwikkeling verloopt overwegend goed, hoewel een deel van de leerlingen nog ondersteuning nodig heeft bij het omgaan met gevoelens en zelfvertrouwen. De informatie overdracht naar vervolgscholen voldoende en het onderwijsaanbod sluit aan.  

Onze doelen richten zich op het verbeteren van sociaal emotionele vaardigheden, optimaliseren van overdracht en integratie van meerdere databronnen.

Onze acties bestaan uit het bewust monitoren van aandachtspunten, continue goede overdracht en het analyseren van data voor trendinzichten. 

Leerling Ervaringenonderzoek 2025 

In het leerlingtevredenheidsonderzoek geven leerlingen de school een 8,0 als cijfer. Leerlingen zijn positief over de kwaliteit van de leerkrachten en geven aan dat ze op school goed leren communiceren en gebaren. Verbeterpunten zijn het rekening houden met de wensen/mening van de leerlingen en het durven uiten van de eigen mening. 

Niet alle leerlingen geven aan dat ze het durven te zeggen wanneer ze iets niet leuk vinden. Dit valt op, omdat vanuit de monitor sociale veiligheid naar voren komt dat leerlingen zich wel ‘veilig’ voelen in de school en in de klas. 

Volgend jaar zal de mening van de leerling meer aandacht krijgen vanuit het hoorrecht en een plek krijgen in het OPP. Daarnaast zal er een leerlingenraad opgestart worden. 

Ouder-ervaringen-onderzoek 2023-2024 

In april van dit schooljaar is onder de ouders van de Enkschool, unit DSH, een ouder ervaringsonderzoek uitgezet in de vorm van een vragenlijst. 

De vragenlijst bestaat uit vragen over de beleidsterreinen van oa. de kwaliteit, deskundigheid, veiligheid, informatievoorziening en de gelijkwaardigheid. 

De respons op de Vragenlijst is 34%: 16 van de 47 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is voldoende; de vragenlijst werd door voldoende respondenten ingevuld. Daardoor krijgen wij, als school, een goed beeld van de ervaren kwaliteit door ouders. 

De vragen van de vragenlijst kunnen gescoord worden tot maximaal een 4.0. 

Als school scoren wij gemiddeld een 3.72, daarmee scoren wij een ‘goed’ op de gestelde normering van waardering van scores. 

Ouders geven voornamelijk aan dat de kwaliteit van het onderwijs, het pedagogisch handelen en het welbevinden zeer naar tevredenheid is. 

Punt van aandacht is het gebrek aan mogelijkheden om ook één dag in de week onderwijs te volgen in het regulier onderwijs (sociale integratie). 

Daarnaast geeft 3.1% aan meer betrokken te willen worden bij de ontwikkeling van hun kind.

Gemiddeld geven ouders de school het rapportcijfer 8.9.

Als school zetten wij ons dagelijks in voor het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij zijn blij dat dit door ouders gezien en gewaardeerd wordt.

De gegevens worden gedeeld met het team en met de MR, waarbij wij doorborduren op de zaken die goed gaan en aandacht besteden aan de punten van aandacht die genoemd worden. 

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 

In het kader van Werken met Kwaliteit (WKM) wordt elke 2 jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. Het laatste onderzoek is in het schooljaar 2022-2023 afgenomen.

In totaal heeft 63,7% de vragenlijst ingevuld.

Over de hele lijn en ook op onze eigen unit, scoort men hoog op de school specifieke aspecten. De organisatie brede vragen worden minder positief gescoord. 

Hoog scoort met op het stukje autonomie, sociale veiligheid binnen de eigen school en bevlogenheid. Men heeft het gevoel dat zij zinvol werk doet en samen met de collegae de juiste dingen doen. 

Men scoort beduidend lager op het onderdeel werkgeverschap vanuit Kentalis als organisatie. Voornamelijk de waardering van de organisatie naar de medewerkers vraagt aandacht (scoort 6.1).

Nieuwe data zullen in 2025-2026 opgehaald worden. 

Audit of inspectie

Eind 2024 heeft onze unit DSH een vervolg op de interne audit van 2023 mogen krijgen. Uit de vorige audit bleken de onderdelen OP1 en SKA1 onvoldoende. In de daaropvolgende periode is hard gewerkt om deze kwaliteitsindicatoren op orde te brengen. Met trots kunnen wij stellen dat dat gelukt is. Beide indicatoren zijn dit jaar met een voldoende beoordeeld. Trots op het team en op de ontwikkeling die ingezet is. Als school blijven wij altijd in ontwikkeling en ook de punten vanuit de audit die meegeven zijn, nemen wij mij in onze plannen. 

Kwaliteitszorg en Ontwikkelpunten

Als team professionals werken we doelgericht aan goed onderwijs. Daarvoor gebruiken wij het 4D-model (Data-Duiden-Doelen-Doen). Ons schoolplan, het meerjarenplan van 4 jaar, geeft richting aan de ontwikkeling van onze school. Dit is opgesteld om doelen voor een langere periode vast te stellen. Ieder schooljaar vertalen we dit plan naar een concreet jaarplan, waarin we accenten leggen op actuele onderwijskundige thema’s en de behoeften van onze leerlingen.

Bij het opstellen en bijstellen van dit jaarplan maken we gebruik van verschillende kwaliteitsinstrumenten. Denk aan toetsen zoals Cito, het leerlingtevredenheidsonderzoek, de BOK, de SCOL (voor sociaal-emotionele ontwikkeling) en gesprekken met ouders en leerlingen. Ook het interne auditbezoek en actuele landelijke wetgeving levert waardevolle inzichten op. Deze bronnen bieden ons data en feedback die helpen om scherp te blijven: wat werkt goed, waar liggen verbeterpunten en welke ontwikkelingen verdienen prioriteit?

Deze werkwijze zorgt ervoor dat we voortdurend gericht werken aan het versterken van ons onderwijs, altijd met het oog op de behoeften van onze leerlingen. De speerpunten die wij dit jaar centraal stellen zijn o.a. mondelinge taal, burgerschap, begrijpend lezen, samenwerking met de ambulante dienst, executieve functies en teamontwikkeling, deze zijn hier een direct gevolg van. De speerpunten zijn op blz. 11 en 12 van deze schoolgids te vinden.