Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

We bieden goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten, onderzoeken en analyses van schooljaar 2022-2023 zijn ontwikkelpunten opgepakt. Onderstaand leest u een samenvatting van de resultaten van verschillende data om vervolgens de vertaalslag naar de speerpunten (ontwikkelpunten) te lezen.

Onderwijsresultaten

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen ambities. De
uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids (link). De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen.

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau. De Kentalis ambities zijn vastgesteld voor SO eind groep 4 en aan het einde van de schooltijd.

Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids: Ambities Kentalis (link)

Opbrengsten didactische ontwikkeling 

De ambitie van Kentalis is dat 90% van de leerlingen boven of op de signaleringswaarde scoort, passend bij hun uitstroomniveau. 

Dit schooljaar wordt voor Begrijpend lezen en Technisch lezen de ambitie bijna  of helemaal behaald. Voor Spelling en Rekenen lukt dit nog niet. Dit schooljaar is er binnen de afdeling DSH veel extra aandacht besteed aan Spelling, de verwachting is dat dit de komende schooljaren resulteert in hogere opbrengsten. In het schooljaar 2023-2024 zal er o.a. extra aandacht zijn voor het onderwijsaanbod Rekenen en de talige vakken. 

Binnen de afdeling DSH worden de didactische opbrengsten op cyclimatige wijze toegepast op leerling-, groeps en schoolniveau, met als doel het onderwijs planmatig te verbeteren. 

In de groepen 1 en 2 worden de opbrengsten voor het eerst gevolgd aan de hand van de leerlijnen Jonge kind. Het geeft inzicht in de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast geeft het informatie aan de leerkracht om het onderwijsaanbod  vorm te geven passend bij de groep. 

Bij DSH is er één leerling in groep 8. Deze leerling heeft de eindtoets Route 8 gemaakt. Het resultaat komt overeen met het vastgestelde uitstroomprofiel van de leerling. 

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we op schoolniveau de ambitie dat 75% van de leerlingen hoger scoort dan de vastgestelde norm. 
 
In groep 4 wordt bijna de vastgestelde norm behaald, in groep 8 wordt boven de norm gescoord. 
Het onderdeel ‘Omgaan met ruzie’ behoeft aandacht. Dit doen we door o.a. de implementatie van de methodiek PAD.
 

Opbrengsten sociale veiligheid

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid vanuit WMK. Het welbevinden van de leerlingen is over het algemeen prima. 100% van de leerlingen voelt zich veilig op school. Het is fijn dat leerlingen zich prettig voelen op school! 

Wat betreft de fysieke veiligheid is het gevoel van veiligheid van de meeste leerlingen goed. Een enkele leerling geeft aan zich niet/minder veilig te voelen. Dit is dan vaak een ruimte buiten de klas (wc, kleedkamer, gang). Hierover wordt met de desbetreffende leerlingen samen naar een oplossing gezocht. 

Wat betreft de aantasting in de veiligheid geeft 100% van de leerlingen aan niet gepest te zijn in de afgelopen weken. Een positieve uitkomst. Over het algemeen is er een positief beeld van de veiligheid op school.
Leerlingen weten dat ze bij hun leerkracht terecht kunnen als er gepest wordt. In de klassen is veel aandacht voor het op een positieve manier met elkaar omgaan. Het onderwerp pesten (en het verschil tussen plagen en pesten) komt ook terug in de SEO lessen.

Aandachtspunten zijn de bekendheid van de vertrouwenspersonen, het aanpakken van pesten en praten over pesten. De vertrouwenspersonen zijn net gewisseld. De nieuwe vertrouwenspersonen zullen zich in de klassen gaan voorstellen. Ook zal er bij de start van het schooljaar extra aandacht zijn voor de regels.   

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 2 leerlingen uitgestroomd. Een leerling is aan het eind van groep 8 vertrokken; dit noemen we einduitstroom. De andere leerling is uitgestroomd naar regulier basisonderwijs; dit is een tussentijdse uitstromer.

Informatie over tussentijdse uitstroom

De grootste uitstroom van leerlingen vindt bij de Enkschool tussentijds (voor groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar (met
name) het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het reguliere basisonderwijs. Een klein aantal leerlingen stroomt uit naar een andere vorm van speciaal onderwijs. In het schooljaar 2022-2023 is er een leerling tussentijds uitgestroomd.

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Basisonderwijs (bao)   1 1
Speciaal basisonderwijs (sbo)      
Speciaal onderwijs (so) 1 4  
Thuiszitters met leerplichtontheffing      
Buitenland      
Totaal  1 5 1

 

Informatie over eind uitstroom

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald (100%). 

Bij de einduitstroom gaat meestal de helft van de DSH leerlingen naar het voortgezet speciaal onderwijs voor dove en slechthorende leerlingen. In het speciaal onderwijs is voor hen een gebarende omgeving en de aanwezigheid van meerdere dove en slechthorende leerlingen van belang. De gebarende omgeving is een belangrijke voorwaarde voor het volgen van de instructie in de klas. De aanwezigheid van dove en
slechthorende leeftijdgenoten zorgt ervoor dat leerlingen zich niet geïsoleerd gaan voelen. De andere helft
gaat naar het regulier voortgezet onderwijs met een ondersteuningsarrangement.
Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde
uitstroomperspectief van de Enkschool: VMBO/Praktijkonderwijs.

Zowel leerlingen die tussentijds uitstromen als leerlingen die uitstromen vanuit groep 8 worden voorbereid
door middel van wentrajecten, sociaal integreren en/of wendagen.

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en
leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is.

  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Praktijkonderwijs 4 4  
VMBO-BB 1   1
VMBO-KB      
VMBO-TL      
Totaal  5 4 1
       
Totaal naar regulier 0 0 0
Totaal naar (V)SO 5 4 1

 

Informatie over vervolgsucces

In 2020-2021 zijn in totaal 6 leerlingen uitgestroomd. Deze 6 leerlingen zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. We behalen de ambitie van meer dan 75% ruimschoots van de leerlingen waarvan we een reactie hebben ontvangen.

Totaal uitgestroomde leerlingen in 2020-2021 6 leerlingen 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 6 leerlingen 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2022 niet meer op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 0 leerlingen 
Leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2022 nog op hetzelfde uitstroomniveau bevindt 0 leerlingen 

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Ouder-ervaringen-onderzoek 2021-2022 

In het kader van WMK (Werken Met Kwaliteit) heeft in de periode van 10 januari tot en met 2 juni 2022 een oudertevredenheidsonderzoek plaatsgevonden. De ouders zijn bevraagd op hun mening en/of ervaringen met onder andere het schoolklimaat, het onderwijsproces, de leerlingenzorg en begeleiding, de informatievoorziening, de resultaten en de gelijkwaardige relaties. 

De school kan als laagst gewaardeerd worden met een onvoldoende, de hoogste waardering wordt aangegeven met een goed.
Het responspercentage is 44% (43 respondenten, 19 respondenten hebben het onderzoek afgerond). Dit schrijven bevat een korte samenvatting van de resultaten. 

De ouders van de Enkschool, unit Doof S/H geeft de hoogste score op het Schoolklimaat.

  • Dit onderdeel scoort 97,7% op voldoende/goed.
  • Gewaardeerd wordt het stimuleren van leerlingen door de leerkracht, de duidelijke regels en het respect voor de leerling.

Ook het onderwijsproces wordt gewaardeerd.

  • Dit onderdeel scoort 96,2% op voldoende/goed.
  • De bekwame leerkrachten, de kwaliteit van het onderwijs en de congruentie tussen wat beschreven staat in schoolgids/schoolplan en de dagelijkse gang van zaken in de klas wordt benoemd.

De leerlingenzorg en begeleiding scoort relatief het laagst.

  • Hiervoor scoort 77,2% de school met een voldoende/goed.
  • Tevens geeft 18,7% van de ouders op dit onderdeel aan dat het niet van toepassing is op hun zoon/dochter of dat zij hierop geen antwoord kunnen geven.

Als bespreekpunten voor de school worden benoemd:

  • de begeleiding van leerlingen op social media
  • goede begeleiding op keuzemomenten
  • de manier van communiceren binnen de klas

Op informatievoorziening en de communicatie scoort 93% van de ouders de school voldoende/goed.  

  • het makkelijk in contact komen met de leerkracht wordt gewaardeerd
  • de juiste informatie op de juiste momenten wordt als bespreekpunt aangegeven.

De ouders/verzorgers geven de Enkschool Doof S/H als gemiddeld rapportcijfer een 8,6. 

De gegevens worden meegenomen in de keuzes voor het jaarplan en het volgende schoolplan (2024).

Monitor sociale veiligheid

De respons op de Vragenlijst was 92%: 23 van de 25 respondenten heeft de vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is uitstekend. De Vragenlijst werd door heel veel respondenten ingevuld. Daardoor geven de uitslagen een zeer betrouwbaar beeld van de mening van de respondenten. 

Over het algemeen geeft de vragenlijst een positief beeld van de veiligheid op school. 

Om de resultaten te kunnen interpreteren is er in de klassen kort over een aantal onderwerpen doorgesproken en is gevraagd of leerlingen tips hebben voor de school. 

De meeste ervaringen van onveiligheid lijken te maken te hebben met gedrag van medeleerlingen op de gang, in de wc-ruimte of in de kleedkamer. De algemene schoolafspraken lijken niet bij iedereen bekend, niet overal zichtbaar of niet altijd worden nageleefd.

De vertrouwenspersonen zijn nog niet bij iedereen bekend, dit heeft te maken met een wisseling van functie. Daarom wordt er komend schooljaar nog een ronde gemaakt met de vertrouwenspersonen.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek 

In het kader van Werken met Kwaliteit (WKM) wordt elke 2 jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. Het laatste onderzoek is in het schooljaar 2022-2023 afgenomen.

In totaal heeft 63,7% de vragenlijst ingevuld.

Over de hele lijn en ook op onze eigen unit, scoort men hoog op de school specifieke aspecten. De organisatie brede vragen worden minder positief gescoord. 

Hoog scoort met op het stukje autonomie, sociale veiligheid binnen de eigen school en bevlogenheid. Men heeft het gevoel dat zij zinvol werk doet en samen met de collegae de juiste dingen doen. 

Men scoort beduidend lager op het onderdeel werkgeverschap vanuit Kentalis als organisatie. Voornamelijk de waardering van de organisatie naar de medewerkers vraagt aandacht (scoort 6.1).

Audit of inspectie

Eind 2022 heeft onze unit DSH een interne audit gekregen. Alles aspecten van het inspectiekader zijn meegenomen. Wij zijn trots op ons pedagogisch klimaat! Door de auditoren werd dit als kracht binnen de organisatie gezien. Ook worden de ontwikkelingen van de school op gebied van leerlingenzorg en de start van het werken middels het 4D-model als positief gezien. Aandacht vraagt het aanbod en didactisch handelen van de leerkracht in een doorgaande lijn binnen de school. 
Komend schooljaar zullen wij daar ook aandacht aan besteden door de kwaliteit die wij in huis hebben breed in te zetten.

Maatregelen

Ontwikkelpunten

Na de input van de data, hebben wij op verschillende niveaus de data geanalyseerd. Daar zijn de volgende ontwikkelpunten uit voortgekomen: 

  • Focus op de doelgroep; wat hebben onze leerlingen nodig? Hoe sluit ons onderwijs aan bij elk individu? Hoe leren wij steeds meer van en met elkaar? Daarnaast is het ook van belang om als organisatie te kijken naar wat onze medewerkers nodig hebben. Daarbij streven wij naar inclusie. Binnen Kentalis heeft dit komend jaar op verschillende niveaus de aandacht.
  • Opbrengst gericht werken middels het 4D-model (Data-Duiden-Doelen-Doen) wordt steeds meer toegepast. Komend jaar bekijken wij samen met het team welke middelen wij nu inzetten om deze cycli goed toe te kunnen passen. Om vervolgens ons aanbod te versterken waar nodig en mogelijk.
  • Het versterken van de didactische vaardigheden van de leerkracht door middel van delen van kennis en collegiale consultatie.
  • Aanbod voor de mondelinge taal krijgt een vervolg door de leerlijnen voor alle groepen uit te kristalliseren.
  • Invoeren van het 5-gelijke dagen model. Daarbij aandacht voor het aanbod, de roosters en de in- en ontspanning voor de leerlingen.
  • Op rekengebied ontwikkelen we een doorgaande lijn op gebied van automatiseren.
  • Invoering LiB (Leerling in Beeld) en WMK (Werken Met Kwaliteit)