Onze school

Inleiding

Beste ouder/verzorger*,

In deze schoolgids 2025-2026 vindt u informatie over Kentalis Enkschool, locaties Zwolle. 

Kentalis Enkschool biedt onderwijs aan slechthorende en dove leerlingen en leerlingen met een (vermoeden van een) taalontwikkelingsstoornis (TOS) met een onderwijsarrangement, in de basisschoolleeftijd. Deze schoolgids biedt specifieke informatie over de afdeling doof/slechthorend (DSH). 

Wij vinden goede communicatie en informatievoorziening over de inhoud en werkwijze van ons onderwijs op onze school belangrijk. In de Algemene Schoolgids van Kentalis (link) leest u meer over het onderwijs van Kentalis. Met het school specifieke deel van de schoolgids willen wij u informeren over hoe wij ons onderwijs organiseren, welke keuzes we daarin maken en wat we belangrijk vinden. Ook zetten we een aantal praktische zaken op een rij. Van de lestijden en vakanties tot de taken van de medezeggenschapsraad. 

Wij vinden een goede samenwerking met ouders van groot belang. Daarom nodigen we u regelmatig op school uit. We horen het ook graag als u ideeën of opmerkingen hebt over ons onderwijs.

Informatiekaart met praktische info 

Naast deze (deel-)schoolgids is er een informatiekaart met belangrijke informatie, zoals de
data van de schoolvakanties en de vrije dagen in verband met studiedagen of wanneer er bijzondere activiteiten zijn op school. U ontvangt deze kaart aan het begin van het schooljaar.


Met vriendelijke groeten,

directie Kentalis Enkschool, locatie Zwolle

Jantien Versteeg, unit DSH

* Overal in de schoolgids waar ouders worden genoemd, worden ook verzorgers bedoeld.

Onze visie

Algemene informatie over het onderwijs van Kentalis vindt u in het deel Kentalis Schoolgids Algemeen (link). In dit algemene deel vindt u onder andere de missie en visie van Kentalis Onderwijs. Deze missie en visie vormen het uitgangspunt van onderwijs en begeleiding op Kentalis Enkschool.

‘Uitgaande van de talenten en mogelijkheden van de leerling biedt Kentalis Onderwijs het best mogelijke onderwijs en de expertise (kennis en vaardigheden) voor leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking en dat zo thuisnabij mogelijk.’ (kernwaarden Kentalis)

Op de Enkschool is ons streven om leerlingen succesvol, gelukkig en volwaardig mee te laten doen in de maatschappij. Het deelnemen aan de samenleving is voor onze leerlingen door belemmeringen vanuit hun beperking echter niet altijd vanzelfsprekend en gaat zeker niet vanzelf. De belemmeringen in de taal en communicatie zijn niet los te zien van de communicatieve redzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. De leerlingen hebben naast cognitieve vaardigheden ook persoonsvormende en sociale vaardigheden nodig. We besteden daarom binnen/naast de leervakken veel aandacht aan de taal/ communicatieve redzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling. 

We gaan altijd uit van de mogelijkheden en talenten van leerlingen en vinden het belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen volgens hun eigen ontwikkelingsperspectief. We werken thematisch vanuit de visie van IPC (www.ipc-nederland.nl). Het streven van IPC is om kinderen te laten leren, zo effectief en motiverend mogelijk, op basis van hoge verwachtingen. Leerlingen werken aan hun zelfvertrouwen en ontdekken volop hun eigen talenten. Daarbinnen worden doelen aangegeven op het gebied van kennis, vaardigheden en inzicht.

Door het werken met verschillende thema’s krijgen leerlingen te maken met taal en rekenen in een betekenisvolle context (het thema). Juist bij dove en slechthorende kinderen is dit belangrijk omdat ze dit niet vanzelf oppakken. Wij zien dat deze manier van werken aansluit bij wat de kinderen nodig hebben. Bij het hoofdstuk Onderwijsprogramma vindt u meer informatie over het werken met IPC.

De leerlingen krijgen onderwijs passend bij hun onderwijsbehoeften door medewerkers met kennis en expertise van de doelgroep. Dit gespecialiseerde onderwijs geven we vorm samen met de leerlingen, ouders en waar nodig andere (externe) professionals. 

We streven ernaar om leerlingen zodra het kan terug te laten gaan naar een reguliere setting zo dicht mogelijk bij huis, eventueel met ondersteuning door onze Ambulante Dienst (AB). 

Onze leerlingen

Kentalis Enkschool biedt onderwijs aan slechthorende en dove leerlingen met een onderwijsarrangement, in de basisschoolleeftijd. De leerstof van de basisschool hanteren we als uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod. De manier van aanbieden wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling.

De Enkschool is een bijzonder neutrale school voor speciaal onderwijs. Bijzonder neutraal onderwijs houdt in dat wij respect hebben voor verschillen in cultuur, godsdienst, levensbeschouwing en maatschappijvisie. Speciaal wil zeggen dat we vanuit een veilige basis specifiek aandacht hebben voor leerlingen met auditieve en/of communicatieve problemen. 

Doof en Slechthorend (DSH) 

Dove en slechthorende leerlingen kunnen geplaatst worden vanaf 2,5 jaar en verlaten de school na groep 8 of in het schooljaar dat ze 12 worden. Kinderen kunnen bij ons worden ingeschreven als ze een onderwijsarrangement toegekend hebben gekregen voor cluster 2. Sommige leerlingen hebben bijkomende hulpvragen op het gebied van leren en/of gedrag. We bieden twee talen aan: het gesproken en geschreven Nederlands (ondersteund met gebaren) en de Nederlandse Gebarentaal (NGT).

Op de Enkschool zitten leerlingen met uiteenlopende niveaus en behoeftes. Soms hebben leerlingen op een bepaald gebied extra aandacht nodig. Dit zijn leerlingen binnen de doelgroep doof/sh die op één of meerdere gebieden in hun ontwikkeling risico’s lopen en/of achterstanden laten zien. Vaak gaat het om een achterstand die niet alleen verklaard kan worden vanuit de auditieve beperking, maar voornamelijk door andere beperkingen, zoals een verminderde intelligentie of ontwikkelingsstoornissen. In ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) wordt beschreven aan welke leerlingen wij passend onderwijs kunnen verzorgen, onze mogelijkheden en onze grenzen. Indien wij niet tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling, bekijken wij samen met de Commissie van Onderzoek (CvO) en ouders wat de best passende plek voor de leerling is.  

Peuterarrangement DSH

Dove en slechthorende leerlingen met een peuterarrangement kunnen op de Enkschool Zwolle geplaatst worden vanaf 2,5 jaar. Zij worden geplaatst in groep 0/1(/2). Naast de leerkracht is er het grootste deel van de week een assistent aanwezig. De leerlingen met een peuterarrangement krijgen vooral veel taalaanbod op een speelse manier. De leerlingen met een peuterarrangement gaan 2 tot 4 ochtenden per week naar school. Dit kan eventueel met taxivervoer (dit is o.a. afhankelijk van de afstand). Samen met ouders bekijken we wat past bij de leerling. Vanaf 4 jaar start een leerling in groep 1 en volgt de leerling het volledige onderwijsprogramma.

(Extra) Ondersteuning

Aan de hand van de door Siméa opgestelde landelijk geldende criteria bepaalt de Commissie van Onderzoek (CvO) of een leerling behoort tot de doelgroep en/ of de onderwijsbehoeften van de leerling cluster 2 specifiek zijn. Indien de CVO besluit dat een leerling voldoet aan de gestelde criteria, krijgt de leerling een onderwijsarrangement (speciaal onderwijs) cluster 2 toegewezen. Kentalis Enkschool DSH geeft onderwijs aan leerlingen met de volgende arrangementen: 

  • Peuterarrangement voor dove en ernstig slechthorende jonge leerlingen vanaf 2,5 jaar
  • Doof en slechthorend onderwijsarrangement: mogelijk met ontheffing van de onderwijsinspectie  

Onze school is speciaal ingericht om leerlingen met een auditieve beperking, zoals doofheid of slechthorendheid, optimale ondersteuning te bieden. Wij zorgen ervoor dat iedere leerling zich veilig, gezien en gehoord voelt, zodat zij zich maximaal kunnen ontwikkelen op cognitief, sociaal-emotioneel en communicatief gebied.

Welke ondersteuning bieden wij?

  • Toegankelijke communicatie: Wij werken met visuele hulpmiddelen, gebarentaal (Nederlands met Gebaren, NMG), en ondersteunende luisterhulpmiddelen (zoals FM-systemen) om de communicatie voor elke leerling zo optimaal mogelijk te maken.
  • Gespecialiseerde begeleiding: Onze leerkrachten en ondersteuners zijn deskundig in het omgaan met auditieve beperkingen en stemmen hun onderwijs af op de specifieke behoeften van elke leerling.
  • Individuele ondersteuning: Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsgericht ondersteuningsplan (OPP) opgesteld, waarin doelen, communicatievormen en benodigde hulpmiddelen duidelijk beschreven staan.
  • Samenwerking met ouders: Wij onderhouden intensief contact met ouders. Dit doen wij middels een vaststaande gesprekkencyclus (startgesprekken/OPP-gesprekken en opbrengsten gesprekken) dit zijn gesprekken die veelal live op school gevoerd worden. Daarnaast wordt u op de hoogte gehouden middels weekbrieven vanuit de groep. Plant de logopedist gesprekken in om resultaten of voortgang te bespreken. Daarnaast zijn er korte lijnen in het contact met ouders mbt de dagelijkse gang van zaken.
  • Samenwerking met experts; Wij werken samen met audiologisch specialisten, logopedisten, maatschappelijk werker, orthopedagoog, fysiotherapeut, GGMD, Kentalis Zorg en andere betrokkenen om een samenhangende en effectieve ondersteuning te garanderen.

Leerlingen zijn bij ons welkom op het moment dat een leerling beschikt over een arrangement voor cluster 2 onderwijs. Onze doelgroep heeft het uitstroomperspectief gericht op voortgezet onderwijs (VO), minimaal op praktijkonderwijs.  

Wanneer de begeleiding van een leerling meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd in gesprek met de ouders en de CVO.  

Wij kunnen mogelijk geen passend onderwijs geven aan:

  1. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen;
  2. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de leraren/medewerkers;
  3. Leerlingen die zeer specialistische medische hulp en ondersteuning nodig hebben;
  4. Leerlingen die voortdurende zeer individueel specifieke begeleiding vragen.

In overleg met ouders zoeken wij voor deze leerlingen gezamenlijk naar een goede oplossing.

Hoorrecht

Hoorrecht: Het betrekken van leerlingen bij hun eigen ontwikkeling. 

Vanaf dit schooljaar is het wettelijk verplicht om naast ouders ook de leerlingen zelf te horen over de ondersteuning die zij ontvangen. Wij vinden dit een belangrijke stap en passen het hoorrecht actief toe binnen onze unit, zodat leerlingen meepraten en meebeslissen over hun eigen leer- en ondersteuningsproces.  

Hoe geven wij het hoorrecht vorm?

  • Persoonlijke gesprekken: Afhankelijk van de leeftijd en communicatieve mogelijkheden van de leerling voeren onze professionals 1-op-1 gesprekken. Hierbij bespreken we hoe de leerling de ondersteuning ervaart, welke doelen hij of zij belangrijk vindt, en wat er nodig is om zich prettig en veilig te voelen op school.
  • Gesprekken in de groep: Naast individuele gesprekken is het hoorrecht ook een vast onderwerp binnen groepsgesprekken. Op deze manier stimuleren wij open communicatie en onderling begrip tussen leerlingen, waarbij zij leren hun mening te delen en te luisteren naar anderen.
  • Passend bij de leeftijd:
    • Onze jongste leerlingen (groep 0/1/2) worden vooral ondersteund via spel en non-verbale communicatie, waarbij we nauw observeren en inspelen op hun signalen. Ouders worden hierbij betrokken.
    • De leerlingen van groep 3 t/m 8 leren stap voor stap hun wensen en ervaringen te verwoorden. Wij gebruiken visuele hulpmiddelen en ondersteunde communicatie om hen hierbij te helpen.
  • Documentatie en opvolging: De inbreng van de leerlingen wordt zorgvuldig vastgelegd in de zienswijze van het OPP en wordt meegenomen bij het opstellen en bijstellen van de ondersteuningsbehoeftes. Zo zorgen wij ervoor dat hun stem niet alleen gehoord wordt, maar ook daadwerkelijk invloed heeft op de geboden ondersteuning.

Wij geloven dat het betrekken van leerlingen bij hun eigen ontwikkeling niet alleen bijdraagt aan hun zelfvertrouwen, maar ook aan hun zelfstandigheid en motivatie om te leren maar ook aan hun persoonlijk eigenaarschap van hun leer- en ontwikkelproces gericht op de toekomst in de maatschappij. Samen met ouders en het team werken we zo aan een veilige, stimulerende leeromgeving waarin iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

Schoolplan en Jaarplan

In het schoolplan beschrijven we waar de school nu staat en welke ontwikkelstappen we de komende jaren willen zetten passend bij onze ambities en de ontwikkelingen in de samenleving. De ontwikkeling die we beogen is in lijn met de strategische keuzes en koers die Kentalis heeft beschreven in het strategisch beleidsplan onderwijs.  

Kentalis Onderwijs staat voor: “Succesvol, gelukkig en volwaardig meedoen in de maatschappij". Dat is wat we bij Kentalis nastreven voor onze leerlingen in het speciaal onderwijs en voor de leerlingen die we begeleiden in het regulier onderwijs. In de komende beleidsperiode ontwikkelt Kentalis Onderwijs zich middels de uitgewerkte verrijkte strategie 2023-2030.  

De verrijkte strategie borduurt voort op de strategie 2019-2023. In de komende periode staan drie hoofdthema’s: 

  • Samenwerking  
  • Expertise  
  • Inclusie  

De bijbehorende strategische doelen zijn:  

  • Onze expertise is voor iedereen.
  • Eenduidigheid vanuit weten wat werkt  
  • Optimaal aanbod door focus op doelgroep  
  • Een goede samenwerkingspartner zijn  
  • Onbeperkt meedoen door inclusief onderwijs.  
  • Samenwerken rondom arrangeren en her-arrangeren.  

Deze thema’s sluiten aan bij en zijn een uitwerking van de Kentalis-brede strategie waarin de komende jaren de volgende thema’s een prominente plek hebben: inclusiviteit, duurzaamheid, innovatie, werkgeverschap, verdere samenwerking met ambulante dienst en verkennen van mogelijkheden van samenwerkingen binnen de reguliere setting van het onderwijs. Deze onderwerpen worden veelal ook bovenschools, ten behoeve van de hele doelgroep DSH ontwikkeld. Daarnaast worden zijn er ook ontwikkeldoelen die specifiek bij de Enkschool Zwolle passen. Hierover leest u later meer. 

In het schoolplan is bovenstaande koers van Kentalis Onderwijs vertaald naar specifieke situatie van de Enkschool DSH voor de periode 2024-2027.  

Het document kent twee functies:  

  • Ondersteuning bij planmatig en doelgericht handelen  
  • Instrument voor verantwoording naar bevoegd gezag.  

In dit meerjarige plan wordt het beleid voor de komende jaren op hoofdlijnen beschreven ten aanzien van onderwijs, dienstverlening, personeelsbeleid en kwaliteitszorg.  

In de jaarplannen wordt dit verder geconcretiseerd naar jaardoelen en bijbehorende activiteiten. Het schoolplan wordt geschreven voor een periode van 4 jaar. Uit ervaring weten we dat de onderwijspraktijk weerbarstig is en dat 4 jaar vooruitkijken soms niet realistisch is. Op basis van de evaluaties van de jaarplannen en actuele ontwikkelingen kan het beleid gedurende de looptijd van dit plan geactualiseerd worden. Het schoolplan is opgesteld door de directeur van de Enkschool DSH in samenwerking met de collega's vanuit de verschillende functies binnen de school. De locatie medezeggenschapsraad (LMR) heeft instemming verleend. 

Ontwikkelingen en speerpunten schooljaar 2025-2026 - In aansluiting op de ontwikkeling van afgelopen jaren zullen wij ons ook in het schooljaar 2025-2026 blijven investeren in de kwaliteit van ons onderwijs, de samenwerking met partners en de professionele groei van ons team. Dit jaar richten wij ons op een aantal belangrijke speerpunten.

Visie DSH - Aan de hand van de vastgestelde visie op DSH-onderwijs door Kentalis als organisatie, richten wij ons dit jaar in het team DSH voornamelijk op de uitgangspunten: rolmodellen en identiteit ontwikkeling van onze leerlingen. Dit betekent dat wij de andere aspecten van de visie ook onder de aandacht brengen, maar ons specifiek richten op deze uitgangspunten.  

Burgerschapsonderwijs - We geven komend schooljaar aandacht aan burgerschap. Op basis van de kerndoelen ontwikkelen we een doorgaande leerlijn die past bij onze doelgroep en de onderwijssetting. Burgerschap is meer dan een vak; het gaat om het vormen van bewuste, betrokken en verantwoordelijke leerlingen. Binnen onze school zorgen we ervoor dat burgerschap terugkomt in ons thematisch aanbod en in de sociale omgeving van leerlingen. We bouwen hierbij voort op wat er al is en zorgen voor samenhang aanbod.

Taal en schriftelijk taal - In het afgelopen jaar hebben wij als team ingezet op de doorgaande lijn van ons mondelinge taalaanbod binnen onze school. Wij hebben gekeken naar wat onze doelgroep nodig heeft en hoe wij daar op kunnen aansluiten. Wij hebben de taalmethode “Taal Actief’ aangeschaft en implementeren komend jaar de best passend werkwijze binnen onze school. Dit betekent dat wij niet klakkeloos een methode volgen, maar kijken naar de taaldoelen en de passende verwerking voor onze leerlingen.

Begrijpend lezen - Begrijpend lezen blijft een essentieel onderdeel van goed taalonderwijs. Dit schooljaar kijken we kritisch naar ons huidige aanbod. Wat werkt goed, wat kan beter en waar liggen kansen om het aanbod te verrijken? De aandacht voor het bieden van Rijke Taal door het lezen en bespreken van verschillende teksten stimuleert leerlingen om taal te gebruiken in betekenisvolle situaties, waarbij lezen, luisteren, spreken en schrijven met elkaar verbonden worden. Zo versterken we niet alleen het begrijpend lezen, maar ook de taalontwikkeling als geheel.

Samenwerking met de ambulante dienst - De samenwerking met de ambulante dienst is het afgelopen jaar geïntensiveerd en die lijn zetten we door. We bouwen verder aan een structurele en verdiepte samenwerking, zowel op casusniveau als in de dagelijkse praktijk. Denk aan gezamenlijke overleggen en korte lijnen tussen collega’s. Daarnaast onderzoeken we samen hoe we gezamenlijk vanuit onze intensieve onderwijssetting en de ambulante ondersteuning in de regio’s Zwolle en Enschede, kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van inclusief onderwijs. Door onze expertise te bundelen versterken we elkaar én het onderwijs voor de leerlingen die doof of slechthorend zijn.

Executieve functies en eigenaarschap - Komend schooljaar zetten we ook in op de ontwikkeling van executieve functies bij onze leerlingen. Executieve functies zijn de regelfuncties van het brein, zoals plannen, organiseren, impulsbeheersing, taakgericht werken en flexibiliteit. Deze vaardigheden zijn essentieel voor het leren leren en het ontwikkelen van eigenaarschap over het eigen leerproces. Eigenaarschap betekent voor ons dat leerlingen steeds meer verantwoordelijkheid leren nemen voor hun eigen ontwikkeling – op een manier die past bij hun mogelijkheden.  

Professionalisering en teamontwikkeling - De kracht van goed onderwijs ligt in een deskundig en betrokken team. Daarom blijven we ook dit jaar investeren in onze medewerkers. We zetten in op de ontwikkeling van didactische vaardigheden én op het leren van en met elkaar. Leerkrachten ontwikkelen zich verder op gebied van didactisch handelen (EDI). Differentiatie in aanbod/verwerking.

Collegiale consultaties zijn hierbij een belangrijk instrument: door samen te observeren, feedback te geven en te reflecteren, versterken we ons handelen en leren we voortdurend bij. Zo bouwen we met elkaar aan een professionele cultuur waarin groei en kwaliteit centraal staan.

Mocht u meer informatie willen over de inhoud van het schoolplan, dan kunt u contact opnemen met Jantien Versteeg, directeur DSH. 

Organisatie van de school

Het verzorgingsgebied 

Kentalis wil Onderwijs en Zorg nog beter op elkaar afstemmen. Dit wordt gedaan door “gebieden” in te richten. De Enkschool valt onder gebied IJsselland. Zo wil Kentalis dichterbij ouders, verzorgers en kinderen komen om goed te weten wat er leeft en wat er nodig is. Ook leren we onze samenwerkingspartners zoals peuterspeelzalen, consultatiebureaus en reguliere scholen beter kennen. Daarbij hopen we natuurlijk dat ouders en onze onderwijspartners ons ook beter kunnen vinden! 

Het idee is dat we beslissingen meer rondom het kind of de jongere en zijn of haar ouders kunnen maken als we de zorg, onderwijs, de Ambulante Dienstverlening (AD) en de trajectbegeleiding (TBT) samenvoegen in één werkgebied IJsselland met een gezamenlijke aansturing. Al sinds 1 januari 2017 werken we met een gebiedsmanagementteam. Als MT zijn we ervan overtuigd dat er veel meer afstemming tussen zorg en onderwijs kan plaatsvinden, waardoor de leerling uiteindelijk beter geholpen kan worden. 

De organisatie van de school

In Zwolle bieden we onderwijs aan de groepen 0 t/m 8 voor leerlingen die doof/slechthorend zijn. 

Afdelingsstructuur Op de Enkschool wordt gewerkt met een afdelingsstructuur. Doof/SH wordt aangestuurd door directeur Jantien Versteeg.

Samen met de directeuren van TOS, xxxxxxxx (Zwolle) en Erna Hoek (Kampen/Urk) vormen zij het managementteam van de Enkschool en zijn zij integraal verantwoordelijk. 

Groepsverdeling schooljaar 2025-2026 De unit DSH start in het schooljaar 2025-2026 met 3 groepen, namelijk

  • groep 0-1
  • groep 4-5(6) **
  • groep 6-7-8 **

Het onderwijsaanbod wordt verzorgd door leerkrachten, met ondersteuning van assistenten, leerkrachtondersteuners en logopedisten. De groepindeling en bezetting van de groepen zijn voor de zomervakantie met ouder(s) gedeeld.

** = De groep 4-5(6) en 6-7-8 zal vanuit deze stamgroep op maat les krijgen; dit houdt in dat de groep regelmatig in twee of meerdere groepen verdeeld wordt om de vakken te volgen, passend bij de onderwijsbehoeftes en het uitstroomprofiel van de leerling. Het uitgangspunt is: ‘Samen waar kan (eten, buiten spelen, IPC), apart waar moet (lezen, spelling, taal, rekenen, NGT)’.

Aan elke leerling is één leerkracht verbonden die als eerste aanspreekpunt geldt voor de ouders. Hierover worden de ouders geïnformeerd. 

Speciale voorzieningen in het schoolgebouw

Om de bovenverdieping te bereiken is er op alle locaties een lift aanwezig voor leerlingen/medewerkers die gebruik maken van een rolstoel of die slecht ter been zijn. Op de begane grond is een invaliden toilet aanwezig. Ook is er een aparte ruimte voor het verschonen van kinderen. De medewerkers en leerlingen maken gebruik van soundfield en/of solo apparatuur.

Het schoolgebouw wordt gedeeld met het Kentalis audiologisch centrum, De Taaltrein, Kentalis Zorg en de Ambulante Dienst. Daardoor is er veel expertise in het gebouw aanwezig. Ook wordt er vanuit de fysiotherapie praktijk behandeling gegeven op school.  

Onderwijsteam

Kentalis Enkschool Zwolle heeft ongeveer 90 medewerkers in dienst. Eenieder levert een specifieke bijdrage aan het onderwijs en de begeleiding van de leerlingen. Het schoolteam van Kentalis Enkschool bestaat uit:

Leerkracht Onze leerkrachten zijn speciaal geschoold om op een verantwoorde manier goed onderwijs te verzorgen aan onze leerlingen. Zij beschikken over voldoende kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van communicatie en interactie. Ze spreken leerlingen aan op een niveau dat aansluit bij hun mogelijkheden: zij geven aangepaste instructie en begeleiding, ze dagen de leerlingen uit en stellen eisen. Zo ondersteunen ze de leerlingen optimaal in hun leerproces. Ook beschikken de leerkrachten over specifieke vaardigheden die nodig zijn om de dove/slechthorende leerlingen goed te kunnen lesgeven. Onze leerkrachten werken nauw samen met de logopedisten en de onderwijsassistenten die bij hun groep betrokken zijn. Voor ouders is de groepsleerkracht vaak het eerste aanspreekpunt. Leerkrachten zorgen ervoor dat ze op de hoogte zijn van (nieuwe) ontwikkelingen binnen het (speciaal) onderwijs en worden indien nodig bijgeschoold.

Leerkrachten hebben naast hun lestaak diverse taken op schoolniveau. 

Onderwijsassistent Het gaat hier om het assisteren van de leerkracht bij uitvoering van klassikale activiteiten, het mede uitvoeren (dus niet zelfstandig) van repeterende en routinematige lestaken. Daarnaast het helpen van leerlingen bij persoonlijke verzorging, het toezicht houden en begeleiden van leerlingen bij communicatie en zelfredzaamheid en het helpen bij de uitvoering van individuele handelingsplannen. De onderwijsassistent heeft naast de ondersteuningstaak diverse taken op schoolniveau. 

Logopedist Naast individuele diagnostiek en behandeling wordt ook nauw samengewerkt met de leerkracht en assistent in de groep. De volgende deelaspecten van taal komen aan de orde bij logopedie: spraak en verstaanbaar spreken, auditieve vaardigheden, zinsbouw, morfologie (woordvormen), taalbegrip, woordenschat, taaldenken, verhaalopbouw en taalgebruik. De logopedist werkt individueel en met groepjes leerlingen. Individueel wordt gewerkt aan kindspecifieke aspecten van de spraak en taal, zoals articulatie, extra aanbod in woordenschat, het uitbreiden van zinsbouw. De logopedist werkt ook in de groep. In de groep wordt het accent meer gericht op communicatieve redzaamheid en communicatieve vaardigheden. De logopedist geeft samen met de leerkracht mondelinge taallessen (taalkring), lessen communicatieve vaardigheden en oefent interactie en communicatie tijdens spelen, een boek voorlezen of een spelletje met de leerlingen. 

Intern begeleider De intern begeleider (IB-er) richt zich vooral op de didactische ontwikkeling van de leerlingen door middel van groepsbezoeken, groepsbesprekingen en het participeren in de leerlingbesprekingen. De IB-er bewaakt de evaluatie van de vastgestelde uitstroomperspectieven. De IB-er begeleidt en coacht leerkrachten, voornamelijk gericht op het directe instructiemodel, leerarrangementen/ leerroute en advisering bij individuele handelingsplannen. De IB-er werkt samen met de kwaliteitsgroepen van de didactische gebieden (taal, schrijven, (begrijpend) lezen/spellen/dyslexie en rekenen). De IB-er bewaakt het leerlingvolgsysteem, analyseert gegevens op schoolniveau en coördineert het opbrengstgericht werken op de didactische gebieden. 

Op schoolniveau participeert zij in de School- CvL en School Ontwikkel Team (SOT) over het beleid, kwaliteit- en leerlingenzorg. De IB-er is betrokken bij de intake en plaatsing van nieuwe leerlingen en regelt de procedure rondom schoolverlating met de volgende school, het samenwerkingsverband en/of de Ambulante Dienstverlening van Kentalis. 

Orthopedagoog De orthopedagoog biedt ondersteuning en begeleiding voornamelijk gericht op de sociaal emotionele ontwikkeling, het gedrag en de werkhouding van de leerlingen door middel van groepsbezoeken, groepsbesprekingen en het participeren in de leerlingbesprekingen. De orthopedagoog is medeverantwoordelijk voor het opstellen en het evalueren van het ontwikkelingsperspectief. 

De ontwikkeling en het welbevinden van de leerlingen wordt gemonitord door middel van het leerlingvolgsysteem. De observaties die de leerkrachten doen, worden tevens meegenomen. De resultaten worden door de orthopedagoog op zowel leerling- en groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd en waar nodig wordt het aanbod bijgesteld en/of worden er benodigde acties uitgezet. 

De orthopedagoog begeleidt/coacht de groepsleiding als er vragen zijn over ontwikkelingsproblemen van leerlingen. Vanuit Handelingsgericht werken (HGW) wordt vervolgens gekeken wat de leerling binnen de Enkschool nodig heeft. Overleg en samenwerken met de ouders en andere betrokkenen speelt hierin een belangrijke rol. Waar nodig wordt er onderzoek gedaan in het kader van de Handelingsgerichte diagnostiek (HGD). Verder wordt er onderzoek gedaan in het kader van het arrangeren, verwijzingen naar ander onderwijs en/of zorginstanties buiten de Enkschool. Voor deze onderzoeken wordt toestemming gevraagd aan de ouders en de resultaten van de onderzoeken worden altijd eerst met ouders besproken voor ze met anderen worden gedeeld. De orthopedagogen volgen hiervoor de beroepscode van de NVO. 

Waar externe zorgpartners betrokken zijn (bijv. Kentalis Zorg, jeugd-GGZ, wijkteams) zorgt de orthopedagoog, met toestemming van ouders, voor afstemming met de betrokkenen over het zorg- en onderwijsaanbod. 

De orthopedagoog maakt daarnaast deel uit van de CvL en is betrokken bij het opstellen en uitvoeren van beleid rondom de leerlingenzorg en/of op pedagogisch gebied. 

Bij vragen en/of problemen van pedagogische/psychologische aard kunnen ouders contact opnemen met de orthopedagoog, vooral wanneer de problemen betrekking hebben op school. 

CvL ondersteuner De CvL ondersteuner biedt voornamelijk ondersteuning voor de werkzaamheden van de orthopedagogen. De CvL ondersteuner verzorgt o.a. intelligentieonderzoeken, aanvragen van (onderwijs)arrangementen, zorgaanvragen. 

Maatschappelijk werker/ouderbegeleider Ouders kunnen bij vragen en/of problemen thuis, die in relatie staan tot hun kind, een beroep doen op het maatschappelijk werk. Hierbij kunt u onder andere denken aan kortdurende opvoedingsondersteuning, praktische vragen en doorverwijzen naar andere instanties. Wanneer er een vraag vanuit de Commissie van Leerlingenzorg (CvL) of van de leerkrachten komt, kan het zijn dat de maatschappelijk werker contact met u zoekt om een afspraak te maken. 

Voor de namen van de maatschappelijk werker verwijzen wij u naar de informatiekaart die u aan het begin van ieder schooljaar ontvangt. Bij problemen die langer begeleiding nodig hebben, koppelt de schoolmaatschappelijk werker dit terug in de CvL waarna er (in overleg met ouders) wordt gekeken en besproken of een doorverwijzing naar Kentalis zorg of doorverwijzing naar andere instanties passend is. 

Vakleerkracht De vakken gymnastiek en NGT (Nederlands Gebarentaal) worden verzorgd door vakleerkrachten. De lessen Gebarentaal zijn een aanvulling op de lessen in de groep. In deze lessen worden specifieke elementen uit de Gebarentaal aangeboden. 

Alle groepen krijgen elke week les van de vakleerkracht gym. 

(Leerling) administratie De administratie van de Enkschool draagt zorg voor de gehele leerlingenadministratie. Voor de leerlingenadministratie wordt gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem van ParnasSys, deze is gekoppeld aan het systeem van de Enkschool. De administratie is gehuisvest op de Enkschool. Daarnaast verwerken zij de administratie met betrekking tot het personeel en de overige administratieve taken. 

Managementassistent De twee managementassistenten assisteren en ondersteunen het managementteam van zowel de unit DSH, unit TOS en Kentalis College Zwolle.  

Conciërge Binnen de Enkschool zijn twee conciërges werkzaam. Zij verzorgen allerlei taken in en om de school. Eén van hen draagt tevens zorg voor de klassenapparatuur. 

Directeur De directeur is integraal verantwoordelijk voor de school en handelt vanuit onderwijskundig leiderschap. De directeur geeft vorm aan de inrichting, de uitvoering en de evaluatie van passend onderwijs aan de leerlingen. De directeur is verantwoordelijk voor de expertiseontwikkeling van medewerkers en draagt bij aan beleidsontwikkeling. Door onderwijskundig leiderschap is de directeur in staat medewerkers te motiveren en te inspireren en onderwijskwaliteit te borgen. Leidende principes in onderwijskundig leiderschap zijn (Marzano).

  • Het handelen vanuit een gezamenlijk gedragen visie;
  • Het altijd kunnen verantwoorden van onderwijskundig handelen;
  • Doelgericht werken aan kwaliteit;
  • Het borgen van optimale randvoorwaarden voor goed onderwijs.

Stagiaires De Enkschool vindt het belangrijk om studenten van verschillende opleidingen de mogelijkheid te bieden om kennis te maken met de Enkschool. Jaarlijks komt het voor dat studenten vanuit de Pabo, opleiding Logopedie, Onderwijsassistent, NGT-opleiding, Sport en Beweging, de faculteit Orthopedagogiek van universiteiten of andere gerichte opleidingen stage komen lopen op de Enkschool.

Om deze stageperiodes ook voor de leerlingen zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er, met betrekking tot de stage op de Enkschool, duidelijke richtlijnen vastgesteld. Binnen de school vinden er ook geregeld onderzoeken plaats die nodig zijn voor studiedoeleinden. Als uw kind te maken krijgt met stagiaires, stellen we u hiervan op de hoogte.

Rondleiding en inschrijven op onze school

Plaatsing 

Plaatsing op De Enkschool unit DSH kan alleen indien de Commissie van Onderzoek een intensief arrangement cluster 2 doof of slechthorend heeft afgegeven. Aanmelden kan via de volgende link: Aanmelden onderwijs | Kentalis 

Indien het cluster 2 onderwijsarrangement is afgegeven (een toelaatbaarheidsverklaring) volgt er een plaatsing op een school. Voor de plaatsing op de Enkschool in een passende groep gaan we uit van een aantal voorwaarden voor het leren binnen een schoolse setting.

Te denken valt daarbij aan: 

  • Volgen van een dagprogramma (of dagdeel programma) in een groep met medeleerlingen zonder extra begeleiding (1 op 1).
  • Kortdurend in een kring kunnen participeren en daarbij aandacht op de groepsleiding te kunnen richten.
  • Tempo van het dagprogramma kunnen volgen met daarbij behorende wisselingen in het programma en wisselingen in ruimten waar de situaties plaats vinden: zoals buitenspel, in de groep, in het speellokaal/gymzaal.
  • Aan de slag kunnen en willen met aangeboden materiaal in de groep. Buiten kunnen en willen spelen met meerdere groepen binnen de afspraken van de schoolsituatie.
  • Gedrag in contact met medeleerlingen en teamleden mag niet tot conflicten leiden, samen optrekken en kunnen reguleren is daarbij de voorwaarde.

Wanneer de CvL een plaatsingsvraag krijgt voor een leerling met een cluster 2 onderwijsarrangement kan zij op basis van bovenstaande items haar afweging maken en besluiten:

  1. Te plaatsen op de Enkschool in een passende groep omdat zij geen belemmeringen zien voor de plaatsing.
  2. Door te verwijzen naar een meer passendere Kentalis setting omdat zij belemmeringen voor een geslaagde plaatsing en een risico zien.
  3. Bespreken met betrokken dat er voorwaardelijk gewerkt kan gaan worden aan een aantal van bovenstaande items om te komen tot een prettige samenwerking waarbij de leerling optimaal kan gedijen in een groep met medeleerlingen en kan leren op alle ontwikkelingsgebieden. Dat betekent met een geaccepteerd risico de plaatsing in te willen gaan, welke bekend is bij alle betrokkenen en afgebakend wordt in planning en resultaten.
  4. Deze plaatsing wordt op regelmatige basis geëvalueerd. En kan leiden tot de conclusie dat er ook na plaatsing nog tussentijds kan worden doorverwezen naar een meer passende (Kentalis) setting 

Dit wordt vanuit de CvL goed onderbouwd en gedegen met ouders besproken en feitelijk vastgelegd voordat het besluit genomen wordt. 

Rondleiding

Wanneer uw kind is aangemeld via de website en een onderwijsarrangement heeft gekregen of mogelijk een onderwijsarrangement krijgt, maken we een afspraak voor een intake en een rondleiding. U ontvangt een envelop met allerlei formulieren ten behoeve van de inschrijving en formulieren waarmee u het vervoer (indien nodig) kunt gaan regelen bij de gemeente. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het algemene deel van de schoolgids. Indien ouders twijfelen over aanmelding op de Enkschool kunnen ouders een afspraak maken voor een vrijblijvende rondleiding op de Enkschool.