Opbrengsten en uitstroom

(Onderwijs)kwaliteit

We bieden kwalitatief goed onderwijs. Daarom stellen we ambitieuze en realistische doelen. Naar aanleiding van de opbrengsten van schooljaar 2024-2025, de doelen vanuit het jaarplan en de strategische doelen zijn hieronder de speerpunten van schooljaar 2025-2026 beschreven.

  • De Enkschool werkt verder aan het doel om eind 2025 onze leerlingen een kwalitatief goed, inhoudelijk, degelijk, passend en onderbouwd taalaanbod aan te bieden in een doorgaande lijn, dat voor alle medewerkers goed in de praktijk uit te voeren is. Het taalaanbod gaat over zowel mondelinge als schriftelijke taal en de verschillende onderdelen van de taaldomeinen zullen gefaseerd ingevoerd worden.
  • Om de kwaliteit van de lessen verder te ontwikkelen en de (basis)vaardigheden van leerlingen te vergroten, hebben de leerkrachten zich de vaardigheden, waaronder lesgeven middels EDI, eigen gemaakt. Hiermee kan tijdens het lesgeven steeds het begrip van de leerlingen en de gestelde hoge verwachtingen worden gecontroleerd en bijgestuurd.
  • Uiterlijk eind 2025 werken we vanuit de geactualiseerde leerroutekaarten rekenen.
  • In 2026 zal de Enkschool een vernieuwde missie en visie formuleren en worden deze missie en visie eind 2026 doorleefd in de school.
  • De Enkschool heeft het bestaande aanbod voor sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen  geëvalueerd en een actieplan beschreven voor de jaren 2025 en 2026
  • De Enkschool ontwikkelt door op het gebied van executieve functies en leren leren om uiteindelijk te komen tot een doorgaande lijn.
  • De TOS Methodieken Spraakwaterval, PeTos en Story Grammar Training zijn geïmplementeerd binnen het onderwijsaanbod.
  • Eind 2025 heeft de school het meten van de burgerschapsdoelen opgenomen in de toetskalender. Het uitvoeren van de 4D op schoolniveau is opgenomen in de kwaliteitscyclus.
  • Voor de mediumsetting op Urk zal eind 2025 de ABeter-meter onderdeel zijn van de kwaliteitscyclus van de ambulante dienstverlening met als doel het effect van de dienstverlening in kaart te brengen, te monitoren en te verbeteren.

Onderwijsresultaten

De onderstaande resultaten zijn verwerkt tot en met juni 2025. 

We leggen vast welke resultaten we willen halen met onze leerlingen, dit noemen ambities. De uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de Algemene Schoolgids. De resultaten brengen we in kaart aan de hand van observaties en/of toetsen. Op basis van de resultaten zijn wij in staat om doelstellingen op maat te formuleren voor onze leerlingen. 

Kentalis stelt voor alle doelgroepen in het SO en VSO passende ambities, dat is het resultaat dat we verwachten van de leerlingen op hun niveau.  
Alle in niveaus uitgewerkte ambities zijn te vinden in de algemene schoolgids (link): Ambities Kentalis Onderwijs. 

Kentalis Ambities
75% van de leerlingen scoort binnen of boven de range voor Technisch lezen, Rekenen-wiskunde en Spelling. 50% van de leerlingen scoort binnen of boven de range voor Begrijpend lezen. Doorstroomtoets Route 8: 75% van de leerlingen heeft een toetsadvies passend bij het voorlopig schooladvies. 

Opbrengsten didactische ontwikkeling    
De onderstaande resultaten zijn gebaseerd op groep 5 tot en met 7.  

Data AVI  

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau

We vergelijken de ambities met het AVI niveau i.p.v. met de DMT

  • Februari 2025 - We halen bij uitstroomniveau PRO en KB de Kentalisambitie van 75%. Dit is op Avi beheersingsniveau. We halen bij uitstroomniveau BB de Kentalis ambitie niet.
  • Juni 2025 – Vanuit het systeem kunnen we alleen de beheersingsniveaus van de AVI bekijken. We halen bij alle uitstroomniveaus de Kentalis ambitie. KB (100%), BB (81%)  en PRO (89%) 

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar 

  • Februari 2025 - We halen de ambitie voor leerjaar 5 en 6 niet. Voor groep 7 halen we de ambitie wel.
  • Juni 2025 - We halen de ambitie voor alle leerjaren vanaf groep 5 wel. 

Data Begrijpend lezen

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau

  • Februari 2025 - Wij halen de ambitie van 50% op KB niveau (50%)wel. Op BB (47%) niveau en PRO (45%) niveau halen we de ambitie net niet.
  • Juni 2025 – Over de hele school groep 5-7 haalt 55% de ambitie. Wij halen de ambitie van 50% op KB niveau niet (25%). Door kleine aantal is dit percentage niet representatief. We halen op BB (50%) en PRO (68 %) de ambitie van 50% wel.

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar

  • Februari 2025 - We halen de ambitie in leerjaar 5 niet. In leerjaar 6 en 7 halen we de ambitie wel.
  • Juni 2025 - We halen de ambitie in leerjaar 5 niet (25%). In leerjaar 6  (75%) en 7 (64%) halen we de ambitie wel. 

Doorstroomtoets leesvaardigheid

  • Februari 2025 - 87% van alle leerlingen scoren 1F of hoger. 2 leerlingen die dit nog niet beheersen hebben uitstroomniveau PRO.

Data Spelling  

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau

  • Februari 2025 - We halen de ambitie van 75% voor uitstroomniveau PRO, BB en KB.
  • Juni 2025 - We halen de ambitie van 75% voor uitstroomniveau PRO, BB en KB. 

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar 

  • Februari 2025 - We halen de ambitie in groep 5, 6 en 7 ruim.
  • Juni 2025 - We halen de ambitie van groep 5 niet  (67%), voor de andere groepen wel.

Doorstroomtoets Taalverzorging

  • Februari 2025 - 40% van alle leerlingen haalt 1F. De leerlingen die geen 1F behaald hebben uitstroomprofiel   PRO of BB , daarnaast heeft 1 leerling met KB 1F niet gehaald. 

Data Rekenen 

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op uitstroomniveau

  • Februari 2025 - We halen de ambitie van 75% voor uitstroomniveau PRO, BB en KB wel.  
  • Juni 2025 - We halen de ambitie van 75% voor alle uitstroomniveaus. 

Opbrengsten vergeleken met de Kentalis ambitie op leerjaar 

  • Februari 2025 - We halen de ambitie in leerjaar groep 5 t/m 7 ruim.  
  • Juni 2025 - We halen de ambities in alle leerjaren. 

Doorstroomtoets

27% haalt 1F. De leerlingen die geen 1F halen hebben uitstroomprofiel PRO of BB, daarnaast heeft 1 leerling met KB 1F niet gehaald. 

Analyse en duiding 

We hebben bovenstaande data geanalyseerd en geduid en zijn gekomen tot de volgende doelen:

  • De leerroutekaarten voor mondeling en schriftelijke taal zijn klaar en zijn gepresenteerd en worden uitgevoerd in het schooljaar 2024-2025. In februari hebben we de opbrengsten geanalyseerd met het team. Op de studiedag in mei ’25 is het aanbod schriftelijke verwerking aan bod gekomen. Daarbij hebben we onderzoek gedaan naar de vraagstelling en het gebruik van de Cito oefentoetsen begrijpend lezen. En we hebben meer inzicht gekregen in de soorten teksten die aangeboden worden.
  • We zijn de kwaliteit van het instructieniveau aan het verbeteren door in te steken op het Effectieve Directe Instructiemodel (EDI) waarbij we een traject met Expertis zijn gestart. In 2024-2025 hebben we een studiedag over EDI gehad en er hebben een aantal observaties plaats gevonden. In het schooljaar 25-26 wordt er een vervolg van het EDI scholingstraject voorgezet, waarbij ook observaties plaats vinden.
  • In schooljaar 2024-2025 zijn we met de kwaliteitsgroep rekenen en IB, aan de slag gegaan met de doelen voor rekenen. De verbeterpunten zijn weggezet in de nieuwe leerroutekaarten, dit is met het team gedeeld en zal worden aangepast. Automatiseren waaronder Bareka muurtje, Rekensprint en klokkijken krijgen een duidelijkere plek in het aanbod en toetsprotocol. Dit vindt plaats in het schooljaar 2025-2026. 

Opbrengsten sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren/leergebiedoverstijgende vaardigheden

We maken gebruik van het instrument SCOL om de sociale vaardigheden en het leren leren in beeld te brengen. Dit jaar halen we op schoolniveau de ambitie dat 75% van de leerlingen hoger scoort dan de vastgestelde norm. 

In afzonderlijke groepen wordt in de meeste groepen de vastgesteld norm behaald. Enkele groepen van de middenbouw zitten net onder de vastgesteld norm, maar die scores zijn verklaarbaar en daarvoor zijn interventies ingezet in de betreffende groepen.  

De leerlingen profiteren van het intensieve aanbod en maken daarin een groei door in de loop van hun schoolloopbaan.

Opbrengsten Monitor Sociale Veiligheid 

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we met de Monitor Sociale Veiligheid vanuit WMK. Het welbevinden van de leerlingen is over het algemeen prima. Het merendeel van de leerlingen vindt het (heel) fijn op school. Het is fijn dat leerlingen zich prettig voelen op school! 

Wat betreft de fysieke veiligheid is het gevoel van veiligheid van de meeste leerlingen goed. Een enkele leerling geeft aan zich niet/minder veilig te voelen. Dit is dan vaak een ruimte buiten de klas (wc, kleedkamer, gang, taxi, plein). Dit verschilt per locatie (Zwolle/Kampen). Hierover wordt met de desbetreffende leerlingen samen naar een oplossing gezocht. 

De aantasting in de veiligheid is over het algemeen voldoende. Het merendeel van de leerlingen geeft aan dat er niet structureel wordt gepest. Een klein van de leerlingen geeft aan wel eens een keer gepest te zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitlachen, uitschelden en/of pijn doen. In de klassen is veel aandacht voor het op een positieve manier met elkaar omgaan (zie Pedagogisch klimaat). Het onderwerp pesten (en het verschil tussen plagen en pesten) komt ook terug in de lessen Pe-TOS. 

Opbrengsten Leerling ErvaringenOnderzoek 2025 

Begin 2025 is het leerlingenervaringenonderzoek afgenomen. Kentalis Enkschool TOS scoort ruim voldoende. De leerlingen geven de school het rapportcijfer 8.6. Voor de analyse en de daarop volgende maatregelen verwijzen wij naar het hoofdstuk Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken. 

Overgang naar een andere school

Dit schooljaar zijn 42 leerlingen uitgestroomd: 27 leerlingen zijn tussentijds uitgestroomd. Dit zijn leerlingen die vóór het einde van groep 8 naar een andere school gaan. 15 leerlingen zijn aan het eind van groep 8 dit noemen we einduitstroom.

Informatie over tussentijdse uitstroom

Een groot deel van de uitstroom van TOS leerlingen vindt bij de Enkschool tussentijds (voor groep 8) plaats. Het gaat dan steeds om het vinden van de best passende onderwijsplek. Daarom stapt een aantal leerlingen over naar het regulier onderwijs met een ondersteuningsarrangement. Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, stroomt uit naar het speciaal (basis)onderwijs.  

 2020-20212021-20222022-20232023-20242024-2025
Basisonderwijs (bao)13141095
Speciaal basisonderwijs (sbo)9137612
Speciaal onderwijs (so)84488
Thuiszitters met leerplichtontheffing    1 
Buitenland4   2
Totaal 3431232427

 

Informatie over eind uitstroom

De ambitie (75%) om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld, wordt wel behaald. Dit schooljaar 2024-2025 zijn 6 leerlingen boven niveau, 9 op het niveau en geen van de leerlingen onder niveau uitgestroomd. Bij de einduitstroom gaan 8 van de 15 TOS leerlingen naar het regulier voortgezet onderwijs. 

Het niveau van uitstroom in het (speciaal) voortgezet onderwijs is wisselend en past bij het gemiddelde uitstroomperspectief van de Enkschool: VMBO/Praktijkonderwijs. 

Zowel leerlingen die tussentijds uitstromen als leerlingen die uitstromen vanuit groep 8 worden voorbereid door middel van wentrajecten, sociaal integreren en/of wendagen. 

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geëvalueerd wat de best passende onderwijsplek is. 

 2020-20212021-20222022-20232023-20242024-2025
Praktijkonderwijs 510776
VMBO BB4610105
VMBO KB  132
VMBO BB/KB  73 
VMBO TL   22
Totaal 916252515
      
Totaal naar regulier9814208
Totaal naar (V)SO1181157

 

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten wordt gedurende twee jaar bijgehouden of zij nog op hetzelfde niveau zitten als toen zij uitstroomden. Dit heet bestendiging. 

Totaal uitgestroomde leerlingen in het schooljaar 2022-202343 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt22 
Leerlingen dat zich op 1 oktober 2024 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt
Leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2024 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt15 

In 2022-2023 zijn in totaal 43 leerlingen uitgestroomd. Van 22 leerlingen die in 2022-2023 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Zij zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Van 15 leerlingen is het onbekend of zij nog op het uitstroombestemmingsniveau zitten. Dit betekent dat de school overall een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen. We behalen de ambitie van meer dan 75% niet, omdat we van 15 leerlingen geen reactie terug ontvangen hebben of zij zich nog op het uitstroombestemmingsniveau bevinden. 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Resultaten Ouder ervaringen onderzoek april 2024 

Kampen en Urk

In april van dit schooljaar is onder de ouders van de Enkschool, unit TOS Zwolle Kampen Urk, een ouder ervaringsonderzoek uitgezet in de vorm van een vragenlijst. 

De vragenlijst bestaat uit vragen over de beleidsterreinen van onder andere de kwaliteit, deskundigheid, veiligheid, informatievoorziening en de gelijkwaardigheid. 

De respons op de Vragenlijst was 21%: 38 van de 180 respondenten heeft de Vragenlijst ingevuld. Het responspercentage is daarmee laag. 

De vragen van de vragenlijst kunnen gescoord worden tot maximaal een 4.0.

Als school scoren wij gemiddeld een 3.69 en daarmee scoren wij een ‘goed’ op de gestelde normering van waardering van scores.  

Ouders geven voornamelijk aan dat de kwaliteit van het onderwijs, het pedagogisch handelen en het welbevinden zeer naar tevredenheid is.

Gemiddeld geven ouders de school het rapportcijfer 8.7

Wij zijn blij dat de inspanning van de collega’s door ouders gezien en gewaardeerd wordt. 

Uit de vragenlijsten komen geen specifieke verbeterpunten. 

Met ouders, leerlingen, collega's en onze Locatie Medezeggenschapsraad (LMR) blijven we constant in gesprek over het verder verbeteren van het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Medewerkertevredenheidonderzoek 

In het kader van Werken met Kwaliteit (WKM) wordt elke 2 jaar een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan. Het laatste onderzoek is in het schooljaar 2022-2023 afgenomen. In totaal heeft 63,7% de vragenlijst ingevuld. 

Over de hele lijn en ook op onze eigen unit TOS, scoort men hoog op de school specifieke aspecten. De organisatie brede vragen worden minder positief gescoord. 

Hoog scoren met name op autonomie, sociale veiligheid binnen de eigen school en bevlogenheid. Men heeft het gevoel dat zij zinvol werk doet en samen met de collegae de juiste dingen doen. Het onderdeel werkgeverschap vanuit Kentalis als organisatie vraagt aandacht. 

Leerlingervaringenonderzoek 

Begin 2025 is het leerlingenervaringenonderzoek afgenomen. Kentalis Enkschool TOS scoort ruim voldoende. De leerlingen geven de school het rapportcijfer 8.6. 

Analyse Uit het rapport komt naar voren dat leerlingen over het algemeen aangeven tevreden te zijn over de kwaliteit, het pedagogische handelen, het lesgeven, de ondersteuning van leerlingen en over het schoolklimaat. Aandachtspunt is het kunnen en mogen meepraten over allerlei zaken, bijvoorbeeld in een leerlingenraad. Hier zijn ze minder tevreden over.  

Maatregelen Schooljaar 2025-2026 zal er in het traject burgerschap gekeken worden of en op welke manier er een leerlingenraad wordt opgezet en/of op welke andere manier de leerlingen kunnen meedenken en meepraten over schoolzaken. 

Audit of inspectie

Enkschool, locatie Zwolle - unit TOS 

In mei 2022 is er een interne audit afgenomen op de Enkschool Zwolle TOS (waarin ook kwaliteit en werkwijze van Kampen en Urk is meegenomen). De Enkschool TOS is beoordeeld met een voldoende

De auditoren hebben met name de fijne sfeer benoemd met een fijn werk en leerklimaat op school. Er is diepgang in de schoolontwikkeling en er zijn mooie stappen gezet op het gebied van kwaliteit. De contacten met ouders lopen goed en er is een goede samenwerking met het regulier onderwijs. 

De betrokkenheid van het team is groot en er is aandacht, stabiliteit en vertrouwen op de Enkschool. 

Enkschool, locatie Urk 

Op 30 oktober 2023 heeft er op Urk een stelselonderzoek plaatsgevonden door de inspectie gericht op samenwerking met regulier onderwijs (Harmpje Visserschool en Enkschool Urk van Kentalis). Er is geen beoordeling gegeven door de inspectie, omdat het een stelselonderzoek betreft. Wel is er een terugkoppeling gegeven. 

De inspecteurs hebben een prachtig voorbeeld gezien van inclusief onderwijs, dat succesvol is voor leerlingen met en zonder TOS. De leerlingen met een onderwijsarrangement en ondersteuningsarrangement TOS van Kentalis zijn volledig geïntegreerd op de Harmpje Visserschool en er is sprake van een goede samenwerking. 

De inspecteurs hebben trotse en blije medewerkers gezien en gesproken. Er is sprake van één team binnen twee organisaties. 

Enkschool, locaties Zwolle en Kampen 

In oktober 2025 zal er een interne audit plaatsvinden op de Enkschool in Zwolle en Kampen. 

Maatregelen

Voor de maatregelen voor het schooljaar 2025-2026 verwijzen wij naar het Hoofdstuk Opbrengsten en Uistroom, paragraaf (onderwijs)Kwaliteit. 

Leerlingenraad 

We willen leerlingen meer betrekken bij het leerproces op schoolniveau. Hiervoor zullen we een leerlingenraad oprichten.