Onderwijsprogramma en activiteiten

Vakken

Op basis van de ontwikkeling die een leerling doormaakt op alle gebieden wordt gewerkt vanuit kerndoelen. Dit zijn o.a. de kerndoelen uit cluster 3. Bij de kerndoelen speciaal onderwijs zijn er leergebiedspecifieke kerndoelen en leergebied overstijgende kerndoelen. Daarnaast zijn er voor het VSO een aantal praktijkgerichte vakken en bijbehorende kerndoelen. Dit alles naar wat mogelijk is binnen het aanbod UP 1 t/m 4 en passend bij de individuele leerling. Aan het einde van de schoolperiode wordt verwacht dat de kerndoelen, kennis en vaardigheden die een leerling nodig heeft voor een succesvolle toekomst, in werken, wonen en welzijn, bereikt gaan worden en de leerling uit zal stromen naar een plek in de maatschappij waar deze drie elementen aanwezig zijn.

In ons onderwijs aanbod is ruimte voor:

Nederlands

-    mondeling onderwijs; het verwerven van en waar mogelijk mogelijk toepassen van gesproken Nederlands

-    schriftelijk onderwijs; het lezen en begrijpen van taal en (eenvoudige) teksten 

-    taalbeschouwing; woordenschatontwikkeling en spelling


Nederlandse Gebarentaal

-    lexicon en grammatica NGT


Rekenen en wiskunde

-    wiskundig inzicht ; rekenen

-    getallen en bewerkingen; getallen, schatten, tellen, optellen, vermenigvuldigen

-    meten tijd en geld
 

Oriëntatie op jezelf en de wereld

-    mens en samenleving; redzaamheid en sociaal gedrag, relaties en seksualiteit

-    natuur en techniek; planten, dieren, klimaat, de aarde

-    ruimte; ruimtelijke  inrichting, verkeer

-    tijd; tijdvakken, personen, gebeurtenissen Nederlandse geschiedenis


Kunstzinnige oriëntatie

-    beeldend vormen, muziek, cultureel erfgoed


Bewegingsonderwijs

-    bewegingsactiviteiten, spelvormen


Facultatief wordt Godsdienstonderwijs aangeboden. Het Bijbelverhaal is hierin leidend.

Leergebiedoverstijgende kerndoelen:

Zintuigelijke en motorische ontwikkeling
-    zintuigelijke mogelijkheden optimaliseren, omgaan beperking, gebruik hulpmiddelen 

Sociaal emotionele ontwikkeling ; zelfbeeld en sociaal gedrag
-    leren leven met beperking, ontwikkelen positief zelfbeeld, CIDS

Leren leren

-    leren onderzoeken, hanteren oplossingsstrategieën, reflecteren op eigen handelen

Omgaan met communicatiemedia

-    omgaan met moderne media, media die de redzaamheid vergroten

Ruimtelijke oriëntatie en mobiliteit

-    verplaatsen in de ruimte met visuele beperking


Praktijkvakken

-    Groen, dierverzorging en groenvoorziening

-    Verzorging, persoonlijke verzorging, koken en huishoudkunde

-    Atelier: beeldende vorming, handvaardigheid en techniek

Overgangsnormen

x

Activiteiten

Schoolreis

Aan het eind van het schooljaar gaan de leerlingen op schoolreis voor één dag. Voor de schoolreizen wordt een vrijwillige bijdrage van de ouders gevraagd.

    Eéndaagse schoolreizen € 25,00

Wanneer de financiële draaglast beperkt is, kunnen ouders dit aangeven bij de schoolleiding. Er wordt dan naar mogelijkheden gezocht om toch mee te kunnen gaan op schoolreis.
 
Projecten Projectweken

Twee keer per jaar werken de leerlingen gedurende een bepaalde periode aan een gezamenlijk thema in de vorm van een project. In het najaar staat de Kinderboekenweek centraal. De tweede projectweek heeft een wisselend thema. Bij de afsluiting van één van de projecten worden de ouders uitgenodigd. Naast de schoolbrede projecten werken de meeste leerlingen ook thematisch/projectmatig in de groep aan de leerdoelen. 

Dovencultuurdag

Aan het einde van het jaar nemen de leerlingen deel aan de dovencultuurdag. Deze dag staat in het teken van de Dovencultuur in al zijn facetten. 

Excursie

De mogelijkheid bestaat dat een groep een excursie maakt naar aanleiding van een actuele tentoonstelling, een project of in aansluiting op een onderwerp dat in de les ter sprake is geweest.

Sport- en activiteitendag

Met regelmaat worden er sport- en spelactiviteiten georganiseerd op school. Soms ook daar buiten zoals sportactiviteiten die worden georganiseerd vanuit het project ‘Special Heroes’.

Elk schooljaar worden  de Koningsspelen georganiseerd en nemen de leerlingen hieraan deel.

Feesten en Vieringen

Sinterklaas

Sinterklaas wordt gevierd in de eigen groep. Bij de viering van Sinterklaas wordt zo mogelijk een eigen bijdrage van de leerlingen verwacht. Zelf kadootjes kopen, zelf gedichten en surprises maken voor de leerling waarvan het lootje is getrokken. 

Kerstmis en Pasen

Kerst en Pasen worden jaarlijks op verschillende wijze gevierd in de vorm van een  Kerst- of Paasmaaltijd of een Kerstmarkt waar de zelfgemaakte producten worden verkocht. Ouders zijn bij deze laatste activiteit ook welkom.
 

Workshops

Gedurende het schooljaar proberen we workshops voor de leerlingen te organiseren. Dit kan zijn op het gebied van koken, muziek, samen beleven, etc.

Stage (VSO)

Leerlingen van het VSO CMB worden voorbereid op wonen, werken en vrijetijdsbesteding. Stage is een belangrijk middel om je voor te bereiden op werken en/of dagbesteding. In praktisch alle gevallen is werken voor leerlingen van het VSO een vorm van dagbesteding. Stage wordt volgens een vaste systematiek opgebouwd. Dit is vastgelegd in het stagedocument van de school. Vanaf het eerste leerjaar worden de stageresultaten bijgehouden in een portfolio. Dit portfolio krijgen de leerlingen als bewijsstuk mee bij de uitstroom naar werk/dagbesteding.

In eerste instantie gaat het om stages binnen de muren van de school. Het uitvoeren van werkzaamheden als vaatwasser in-uitpakken, oud papier verzamelen en was vouwen, zijn vormen van interne stage.

Vervolgens gaan leerlingen ook op externe (groeps-)stage. Dat zijn stages, enerzijds om te ervaren hoe de wereld buiten de school er uit ziet, maar ook om te ontdekken waar de belangstelling van de leerlingen ligt en werknemers vaardigheden op te doen.

Het laatste deel van de stage is individueel en volledig gericht op de doorstroom naar een woon- en werkplek. Zodra de toekomstige werkplek bekend is wordt daar de stage georganiseerd. Bedoeling is een logische overgang van stage naar werk/dagbesteding. Als het wenselijk is kan school ook mee denken over de meest geschikte woonplek.

De stage wordt intensief begeleid door de leerkrachten en begeleiders van de groep.  Alle stages worden gecoördineerd door de stage-coördinator. Belangrijk bij het kiezen van de eindstage, is de inbreng van de leerlingen en hun ouders. Zij moeten immers bepalen waar de toekomstige werk- en woonplek is, zodat de school in overleg de stage hier op kan afstemmen. Stages kunnen overal in de regio worden georganiseerd, afhankelijk van de toekomstige werk- woonplek.