Opbrengsten en uitstroom

Kwaliteitszorg

Als school willen we graag de goede dingen doen en de goede dingen goed doen. Op deze manier willen wij werken aan kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Kwaliteitszorg begint met een planmatige aanpak. Alle keuzes maken we op basis van kennis en ervaring van de doelgroepen. Het principe van 'evidence informed werken' is hierbij het uitgangspunt. Het gaat er niet om wat de de persoonlijke visie is van de professional, het gaat er om wat aantoonbaar het beste is voor de leerling en zijn systeem, de medewerkers en de school als geheel.

In het schoolplan is beschreven wat de visie en de missie is van de school, volgens welke uitgangspunten wordt gewerkt en op welke punten er veranderd en verbeterd kan worden. Het schoolplan vormt daarmee de basis van de kwaliteitszorg. Het schoolplan wordt jaarlijks uitgewerkt in een jaarplan en vervolgens wordt het jaarplan gevisualiseerd in de zogenaamde 'visual'. Het jaarplan is daarmee uitgangspunt voor de verander- en verbeterpunten van dat betreffende jaar.

Naast het jaarplan is er ook het document 'zorgstructuur'. In de zorgstructuur zijn alle activiteiten opgenomen die we uitvoeren met onze leerlingen. Wanneer we die activiteiten uitvoeren en hoe we die activiteiten uitvoeren. 

Op deze manier gaan we planmatig te werk, werken we aan de goede dingen en doen we de goede dingen goed.

Om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te komen tot verbeterpunten, maken we gebruik van de uitkomsten van verschillende evaluatie instrumenten. 

Het gaat dan om de uitslagen van de methode gebonden toetsen en de uitslagen van cito toetsen. Minstens twee keer per jaar worden vanuit het leerlingvolgsysteem of vanuit edumaps analyses gemaakt. Deze analyses zijn uitgangspunten voor veranderingen en verbeteringen in de leerling-zorg. Naast toetsen zijn er ook vragenlijsten en metingen als het gaat om veiligheidsbeleving. Ook hier worden analyses van gemaakt die uitgangspunt zijn voor verandering en verbetering.

Naast het in kaart brengen van leeropbrengsten bij leerlingen worden er ook periodiek vragenlijsten afgenomen. Zo maken we gebruik van de vragenlijst zelfevaluatie basiskwaliteit. Dit geeft een beeld van de algehele kwaliteit van de school.

Elke twee jaar wordt een medewerkers tevredenheidonderzoek uitgevoerd. Ook elke twee jaar wordt een ouder tevredenheidonderzoek uitgevoerd. 

Onderwijsresultaten

Elk jaar leggen vast welke doelen we willen behalen met onze leerlingen, dit noemen we ambities. Deze doelen worden geformuleerd op leerling- groeps- en schoolniveau. Onze uitgewerkte ambities zijn als bijlage te vinden in de algemene schoolgids. Aan de hand van observaties, het scoren van leerlijnen en/of toetsen gaan we na of de gestelde doelen behaald zijn, met behulp van deze data evalueren wij de Kentalis ambities. Voor onze leerlingen in het VSO-CMB maken we voornamelijk gebruik van het scoren van de leerlijnen en observaties. Voor de VSO-CMB UP 3 en 4 leerlingen maken we daarnaast gebruik van de Cito toetsen. Door het duiden van de data zijn wij in staat om nieuwe doelstellingen te formuleren voor onze leerlingen.

Opbrengsten van technisch lezen, begrijpend lezen, taal, spelling, rekenen, mens, natuur en techniek, en mens en maatschappij worden o.a. gemonitord. De door Kentalis gestelde ambities aan de hand van de Cito-scores zijn door het merendeel UP 3 en 4 leerlingen niet door alle leerlingen behaald. De meeste leerlingen groeien ten opzichte van zichzelf waar daar geen sprake van is heeft het veela te maken met het les aanbod wat wat steeds meer richting praktijklessen gaat. Naast het afnemen van de Cito toetsen zijn de leerlijnen van Edumaps gescoord, hierbij zien we dat ongeveer 75% van de leerlingen in ontwikkeling zijn gebleven binnen hun mogelijkheden maar niet altijd op het gestelde niveau.

Opbrengsten leren leren en functioneren in sociale situaties (UP 1: zelfredzaamheid, sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren). Dit jaar behalen we de gestelde ambities voor de helft van de leerlingen. Zij ontwikkelen zich naar eigen kunnen en krijgen lesaanbod op maat.

Elk jaar meten we hoe veilig onze leerlingen zich voelen op school. Dit doen we door de MSV af te nemen ( Monitor Sociale Veiligheid ). Onze ambitie is dat meer dan 90 % van de leerlingen zich veilig voelt. We behalen de gestelde ambitie.

 

Informatie over eind uitstroom

Dit schooljaar zijn er 2 leerlingen uitgestroomd> Dit zijn leerlingen die in leerjaar  6 uitstromen omdat ze 18 jaar zijn geworden. Er is 1 leerling tussentijds uitgestroomd. Deze leerling heeft voor het bereiken van zijn 18de levensjaar de school verlaten.
Het niveau van uitstroom binnen de Guyot school is passend bij het gemiddelde uitstroomperspectief. Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen met ouders (en leerling) wordt steeds geĆ«valueerd wat de best passende onderwijsplek of uitstroomplek is.

 

Uitstroom VSO diplomagericht en arbeid / dagbesteding

 

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Leerlingen die aan eind van de school uitstroomden gingen naar:

 

 

 

1. Regulier vervolgonderwijs

 

0

0

0

2. Arbeid

Reguliere arbeidsplaats

Beschut werk/beschermde werkomgeving

Arbeidstrainingscentrum (niet verbonden aan MBO/ATC)

 

0

0

0

 

0

0

0

 

0

0

0

3. Dagbesteding

dagbesteding (arbeidsgericht)

dagbesteding (activerend)

dagbesteding (belevingsgericht)

 

2

0

0

 

4

2

1

 

0

2

0

4. Overige bestemming

Zorg/behandeling zonder onderwijs

Vrijwilligerswerk

Niet-bekostigd onderwijs

Thuiszitter, niet meer leerplichtig

Thuiszitter met leerplichtontheffing

Thuiszitter zonder leerplichtontheffing

Buitenland

Overleden

Onbekend

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Totaal aantal leerlingen dat aan eind van de school is uitgestroomd:

2

7

2

De ambitie, dat minimaal 75% van de leerlingen aan het eind van de schoolloopbaan uitstroomt op het niveau zoals 2 jaar eerder is vastgesteld in het ontwikkelingsperspectiefplan, wordt behaald.
 

Analyse

Het geschetste ontwikkelingsperspectief sluit aan bij de uitstroom van deze leerlingen.

Maatregelen

Geen acties noodzakelijk

Informatie over tussentijdse uitstroom

In onderstaande tabel wordt de tussentijdse uitstroom beschreven. Deze uitstroom heeft gedurende schooljaren 2020-2021, 2021-2022 en 2022-2023 plaatsgevonden.

 

 Tussentijdse uitstroom vso diplomagericht en arbeid/dagbesteding

 

2020-2021

2021-2022

2022-2023

Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:

 

 

1

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

3. Overige bestemmingen

Zorg/behandeling zonder onderwijs

Vrijwilligerswerk

Niet-bekostigd onderwijs

Thuiszitter met leerplichtontheffing

Thuiszitter zonder leerplichtontheffing

Buitenland

Anders, namelijk...dagbesteding activerend

Onbekend

 

0

0

0

0

0

0

0

0

 

 

0

0

0

0

0

 0

 0

  

 

 0

 0

 0

 0

 0

 0

 1

 0

Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd:

0

0

1

 

 

 Uitstroom vso diplomagericht en arbeid/dagbesteding

 

2020-  2021

2021- 2022

2022-2023

Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind school)

2

7

 

3

 

Analyse
Het grootste deel van de leerlingen dat tussentijds uitstroomt, gaat naar een vorm van dagbesteding.

Maatregelen

Gezien de bovenstaande gegevens is er geen reden voor bijstelling van ons beleid. Samen wordt steeds geƫvalueerd wat de best passende onderwijs-, of vervolgplek is.

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging, onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat:

Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021

 

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

 2

Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

 0

Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt

 0

Ambitie 75% van de uitgestroomde leerlingen functioneert na 2 jaar naar verwachting in vervolgsetting (zoals geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan).

Analyse
Bovenstaande resultaten betekenen dat onze school een goede inschatting maakt van het ontwikkelperspectief van de leerlingen. 

Maatregelen
Alle leerlingen en ouders krijgen bij uitstroom te horen dat we de leerlingen willen blijven volgen en vragen we hen hieraan mee te werken.

Wat is bereikt

Alle leerlingen zitten op hun plek. Dit is een prettig gegeven en bevestiging dat we de kinderen goed gemonitord hebben.

Overgang naar een andere school

Overgang andere school of dagbesteding

     

 

 

 
     

 

 

 
Afdeling VSO CMB 2022-2023
  • Dagbesteding: 3 leerlingen
 

Binnen de afdeling VSO-CMB komt het zelden voor dat leerlingen overstappen op een andere school. Eigenlijk alleen in geval van verhuizing. Leerlingen die uitstromen rondom hun 18e jaar gaan niet naar vervolgonderwijs maar naar dagbesteding.

Informatie over eind uitstroom

100% (2 lln.) van de in schooljaar 2022-2023 uitgestroomde leerlingen stroomde na leerjaar 6 uit. We noemen dat eind uitstroom, in onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden.

 

Uitstroom voortgezet speciaal onderwijs niet diplomagericht
  2020-2021 2021-2022 2022-2023
Leerlingen die aan eind van de school uitstroomden gingen naar:      

Dagbesteding

Dagbesteding (arbeidsgericht)

Dagbesteding (activerend)

Dagbesteding (belevingsgericht)

 

2

0

0

 

4

1

1

 

0

2

0

Totaal aantal leerlingen dat aan eind van de school is uitgestroomd: 0 6 2
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind school): 2 7 3

De ambitie om leerlingen te laten uitstromen op het niveau van hun uitstroomprofiel zoals twee jaar daarvoor vastgesteld wordt behaald. Voor uitstromende UP 2 leerlingen geldt dat ze een passende werkplek hebben gevonden die recht doet aan het gestelde uitstroomprofiel maar maatschappelijk gezien wordt de werkplek als arbeidsgerichte dagbesteding betitteld. 

 
         

Informatie over tussentijdse uitstroom

33% ( 1 leerlingen) van de in schooljaar 2022-2023 uitgestroomde leerlingen stroomde voor het einde van schoolloopbaan uit. We noemen dat tussentijdse uitstroom, in onderstaande tabel is te zien waar zij naartoe uitstroomden.

Tussentijdse uitstroom voortgezet speciaal onderwijs VSO CMB

Leerlingen die tussentijds uitstroomden gingen naar:

2020-2021 2021-2022 2022-2023
dagbesteding activerend gericht         0      1      1
 
Totaal aantal leerlingen dat tussentijds is uitgestroomd:        0      0      1
Totaal aantal uitgestroomde leerlingen (tussentijds en eind school)        2       7      0

Informatie over vervolgsucces

Van alle leerlingen die onze school verlaten houden wij gedurende twee jaar bij of zij nog op de bestemming zitten waarvoor is gekozen bij het verlaten van de school. Dit heet bestendiging. Als er sprake is van een wijziging onderzoeken we de oorzaak daarvan. We stellen een hoge ambitie voor de bestendiging. Van leerlingen die in 2020-2021 uitstroomden geldt voor onze school dat:

 
Plaatsbestendiging van leerlingen uitgestroomd in schooljaar 2020-2021  
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt 100% (2 lln)
Aantal leerlingen dat zich op 1 oktober 2021 niet meer op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt ..% (.../...lln)
Aantal leerlingen waarvan onbekend is of ze zich op 1 oktober 2021 nog op hetzelfde uitstroombestemmingsniveau bevindt ...% (.../...lln)

Van 2 leerlingen die in 2020 - 2021 zijn uitgestroomd weten we op welk niveau ze zitten. Allen zitten nog op het niveau waarop ze uitstroomden. Dit betekent dat de school een goede inschatting maakt van het ontwikkelingsperspectief van de leerlingen.

 

Tevredenheids- en ervaringenonderzoeken

Begin 2022 heeft het Kentalis ouder ervaring onderzoek plaatsgevonden. 

De Guyotschool  vso cmb kreeg van ouders het cijfer 8,4, een resultaat waar we trots op zijn.  Als sterke punten wordt genoemd; goede sfeer, goede begeleiding vanuit de leerkracht, weinig lesuitval en de toetsresultaten worden adequaat besproken tijdens de rapportbesprekingen.

Elk onderzoek dat wordt uitgevoerd vraagt om analyse en in sommige gevallen ook om maatregelen om tot verbetering te komen.

Ouders geven aan dat zij zich niet altijd betrokken voelen bij schoolontwikkeling. Ook ouders hebben een mening over het onderwijsprogramma en willen daarbij ook invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast maken ouders zich soms zorgen over de weinige contacten die hun kinderen hebben. Niet in de klas en ook niet daarbuiten. Contacten van leerlingen in- en buiten de school zal meer de aandacht krijgen. 

Als school gaan wij komend jaar werken aan de informatieverstrekking  m.b.t. wat de school wil verbeteren en regelmatiger de verwachtingen van ouders peilen. Ook is ouderconsultatie geformaliseerd via medezeggenschap en ook is er inbreng mogelijk via de ouderraad. In de laatste maand voor de zomervakantie, voorafgaand aan het vaststellen van het jaarplan, wordt aan ouders input gevraagd voor ontwikkeling en verbetering.

In het schooljaar 2022-2023 heeft ook een medewerker-tevredenheids-peiling plaatsgevonden. De resultaten van deze peiling worden opgenomen in een plan van aanpak. Medewerkers geven aan dat zij over het algemeen met plezier bij de Kentalis Guyotschool werken. De werkdruk wordt als hoog ervaren met name als gevolg van de administratieve last, de vele documenten, de vele systemen waarin gewerkt moet worden. Ook het 'gezien' worden vinden medewerkers belangrijk. Dat er waardering is voor hun dagelijkse inspanning en dat die inspanning ook beloond wordt met waardering. Het plan van aanpak is ook hier uitgangspunt voor verandering en verbetering.

 

Audit of inspectie

De kwaliteit van het onderwijs wordt op verschillende manieren bewaakt en geborgd. De inspectie van het onderwijs heeft hierbij een belangrijke taak. Met een vaste regelmaat wordt de school bezocht door de inspectie van het onderwijs en/of wordt de kwaliteit van het onderwijs gevolgd door het bevoegd gezag, het schoolbestuur.  De inspectie van het onderwijs maakt hierbij gebruik van verschillende werkwijzen en typen van onderzoek. Het meest recente onderzoek van de inspectie heeft als uitkomst 'basisarrangement'. Dat betekent dat de school voldoet aan alle wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is. 

In toenemende mate krijgen scholen en schoolbesturen zelf een verantwoordelijkheid als het gaat om de kwaliteit  van onderwijs. Dit betekent dat scholen zelf onderzoeken wat de kwaliteit is van het onderwijs. Met regelmaat wordt daarom een vragenlijst basiskwaliteit uitgezet en vervolgens geanalyseerd. Deze analyses kunnen aanleiding zijn voor verandering en verbetering.

Ook met regelmaat wordt gebruik gemaakt van audits. Een audit wil zeggen dat de school wordt bevraagd op de kwaliteit van het onderwijs. Niet door de inspectie van het onderwijs maar door een auditor of een team van auditoren. Zowel de zelfevaluaties als de inzet van audits wordt zorgvuldig uitgevoerd. Naarmate een school zelf kan aantonen dat de kwaliteit van het onderwijs in orde en op niveau is, zal de onderwijsinspectie minder geneigd zijn om opnieuw onderzoek te doen naar de kwaliteit van het onderwijs. De laatste audit gaf opnieuw aan dat er wordt voldaan aan de wet- en regelgeving en dat het onderwijs van voldoende kwaliteit is.

Maatregelen

Alle bovengenoemde resultaten zijn geanalyseerd en leiden tot volgende maatregelen, die worden uitgevoerd in 2023-2024:

Opfriscursus van de gevolgde cursus 'Omgaan met moeilijk verstaanbaar gedrag' ( OMVG).

Taalbeleid in combinatie met het Masterplan geletterdheid verder uitrollen binnen VSO-CMB gericht op praktisch gebruik gericht op de toekomst van de leerlingen.

Resultaat gericht sturen op het behalen van de leerlijnen. Het stellen van hoge verwachtingen aan leerlingen.

Herziene Leerlijnen en de herziene ambities als wel het doelgroepenmodel implementeren binnen het team.

Scholing LACCS voor zorgmedewerkers.

Pedagogisch didactisch concept voor doof blind beschrijven.