Zorg voor de leerlingen

Leerlingenzorg

Ontwikkelingsperspectief: de doelen van ons onderwijs

We vinden het belangrijk dat alle leerlingen zich goed kunnen ontwikkelen. Daarom stellen we, binnen zes weken na inschrijving, voor elke leerling een ‘ontwikkelingsperspectief’ op. We beschrijven de ontwikkelingsmogelijkheden, de doelen die we samen willen halen en wat nodig is om deze doelen te bereiken. We overleggen dit met u tijdens een intake gesprek. Daarnaast geeft de Commissie voor Onderzoek ons advies over het ontwikkelingsperspectief. We evalueren het ontwikkelingsperspectief jaarlijks met u en stellen het bij als dat nodig is. Bent u het niet eens met het ontwikkelingsperspectief? Dan kunt u terecht bij de afdelingsdirecteur. Komt u er samen niet uit, kijk dan op www.onderwijsgeschillen.nl/passend- onderwijs/geschillencommissie-passend-onderwijs/. Ook verwijzen we u graag naar de algemene schoolgids.

Indien er sprake is van een vorm van ondersteunende begeleiding vanuit Kentalis Zorg, wordt er tevens een individueel plan geformuleerd, waarin de zorgdoelen voor de leerling in de klas geformuleerd zijn. Ook dit plan wordt met ouders besproken. De zorgmedewerker/pedagogisch begeleider in de klas is verantwoordelijk voor het opstellen en evalueren van de zorgdoelen. de coordinator zorg in de klas en de gedragskundige ondersteunen hierbij. 

Maatschappelijk Werk

In sommige gevallen kan het nodig zijn dat school maatschappelijk werk wordt ingeschakeld. Er kunnen vragen zijn over hoe uw kind functioneert in de thuissituatie en op school. Besproken wordt hoe u als ouder de auditieve beperking en mogelijk andere beperkingen van uw kind ervaart. Hoe verloopt de onderlinge communicatie en wat heeft u als ouder en sociale omgeving nodig om er voor te zorgen dat een ieder goed tot zijn/haar recht komt? Wat heeft uw kind nodig om goed te kunnen functioneren? Hierbij komen ook zaken aan de orde van praktische aard, zoals het aanvragen van
communicatielessen, begeleiding thuis voor uw zoon of dochter, opvoedingsvragen, ouderverenigingen, kinderbijslag, huisvesting, taxivervoer, tolkaanvragen, enzovoort. Maatschappelijk werk wordt alleen ingezet na goedkeuring van de Commissie van Leerlingzorg (CvL). In de CvL wordt afgesproken of maatschappelijk werk wordt ingeschakeld en wat hierbij de doelen zijn.

U kunt als ouders/verzorgers rechtstreeks, of via de school, contact opnemen met maatschappelijk werk. Maatschappelijk werk zal u actief benaderen wanneer uw kind bijna 18 wordt. In dat gesprek is aandacht voor de zaken die op financieel vlak en wet / regelgeving gaan veranderen bij het bereiken van de leeftijd van 18 jaar.

Anna Everts: Guyotschool SO Doof/SH, SO CMB en VSO CMB Tel: 050 – 5331970 
 

Wonen

Kentalis-Zorg, afdeling wonen, biedt een logeerhuis en/of wonen wanneer de afstand tussen het ouderlijk huis en de school te ver is of wanneer thuis wonen niet meer lukt. Een aantal leerlingen van de Guyotschool VSO CMB verblijven in Vries, op het terrein van Visio de Brink.

Groepsbesprekingen

Groepsbesprekingen vinden minimaal driemaal per schooljaar plaats. In deze multidisciplinaire besprekingen worden de pedagogische, didactische en communicatieve doelen van de groep besproken. Hierbij zijn betrokken: de gedragskundige, de groepsleerkracht, de logopedist, de zorgmedewerker, de intern begeleider en eventuele andere relevante betrokkenen (zoals therapeuten, vakleerkrachten en maatschappelijk werker). Tevens is er twee keer per jaar tijdens deze bespreking aandacht voor de sociale veiligheid op school en hoe leerlingen deze ervaren. 

Leerlingvolgsysteem

In alle afdelingen worden de vorderingen van de leerlingen bijgehouden in het leerlingvolgsysteem Parnassys.

De ontwikkeling van alle leerlingen wordt systematisch gevolgd en vastgelegd met behulp van de (SO/VSO) ZML leerlijnen van het CED die veelal door Kentalis zijn bewerkt voor de doelgroep. De leerlingen worden gericht geobserveerd in dagelijkse situaties. Daarbij gaat het om de ontwikkelingsgebieden waaraan binnen het VSO CMB wordt gewerkt. Deze doelen worden digitaal 'gescoord' en bijgehouden in het programma Edumaps. Twee keer per jaar krijgen de ouders hieruit een overzicht in de vorm van een leerlingrapport waarop te zien is welke doelen al dan niet behaald zijn. Leerlingen die leerroute 3 of 4 volgen, maken afhankelijk of deze toets passend is voor de leerling, 2 keer per jaar een CITO toets.

Commissie van Leerlingzorg

In de Wet op de expertisecentra, artikel 40b, is opgenomen dat het bevoegd gezag van de school een Commissie van Leerlingzorg (CvL) instelt. De  CvL is zodanig samengesteld dat zij adequaat kan adviseren vanuit zowel onderwijskundig als pedagogisch, psychologisch en medisch oogpunt, rekening houdend met de mogelijkheden van de leerling. De Commissie van Leerlingzorg heeft tot taak een voorstel te doen voor het ontwikkelingsperspectief, bedoeld in artikel 41a, de uitvoering van het perspectief te evalueren evenals te adviseren over terugplaatsing of overplaatsing van de leerling naar het basisonderwijs, een andere vorm van speciaal onderwijs of het voortgezet (speciaal) onderwijs.

De CvL komt gedurende het schooljaar een aantal keren bij elkaar. Data worden in het jaarrooster opgenomen en zo nodig wordt er een extra overleg gepland. De samenstelling van de CvL kan per bijeenkomst wisselen. Dit is afhankelijk van de agenda en de specifieke problematiek van de te bespreken leerlingen. Afhankelijk van de hulpvraag kan de CvL meer- of minder leden hebben.

Rapport / Contactmomenten


Tijdens twee oudercontact momenten wordt het rapport besproken. Wij noemen het rapport een rapportfolio omdat we naast een beschrijvende tekst, toegeschreven naar het kind, ook foto's toevoegen om te laten zien in woord en beeld waar de leerling aan gewerkt heeft. Een derde contactmoment is aan het begin van het jaar waarin we een omgekeerd oudergesprek houden waarin we graag geinformeerd worden door ouders over hun kind. Zo leren we de leerling nog beter kennen. In dit eerste startgesprek worden ook afspraken gemaakt over de manier en frequentie van communiceren tussen ouders/verzorgers en de leerkrachten. In een volgend overleg kan gekeken worden of dit naar wens verloopt of aangepast dient te worden.

Medische zorg

Medische zorg

Als er medische zorg voor een leerling nodig is, wordt dit met ouders besproken en vastgelegd in een medisch protocol.

Er is een fysiotherapiepraktijk verbonden (de Kinderpraktijk)  aan de school. Wanneer een leerling gebruik maakt van een fysiotherapeut dan kan dat twee wekelijks in afstemming met de fysiotherapeut Jikke Littel. Een aanvraag voor behandeling loopt via de internbegeleider/leerkracht en de CvL en wordt bekostigd door de eigen verzekering van de leerling. Voor ergotherapie maken we gebruik van de praktijk van Lies Lucassen. Zij komt eens in de 2 weken op school. Ook hiervoor gaat de aanvraag eerst via de CvL en worden afspraken en behandelingen tussen de praktijk en ouders afgestemd. De CvL is betrokken omdat het gaat om behandelingen die onder lestijden vallen.

Wanneer een leerling medicatie of sondevoeding nodig heeft dienen de geschoolde zorgmedewerkers dit toe. Zij zijn bevoegd en bekwaam om medicatie, sondevoeding en medicatie voor epilepsie toe te dienen. Ook een aantal leerkrachten is bevoegd deze zelfde handelingen te verrichten. Medicijnen zijn veilig opgeborgen in een afgesloten kast en na toedienen wordt het afgetekend op  de medicatie lijst van de leerling.

Audiologie/audiometrie

Binnen de Guyotschool VSO CMB is audiologie een belangrijk thema. Als school vinden wij het belangrijk dat uw kind zo optimaal mogelijk gebruik kan maken van de gehoorapparatuur die hij/zij draagt (indien van toepassing). Dagelijks wordt in de groep gecontroleerd of de apparatuur van de kinderen goed werkt. Daarnaast is er gezorgd voor een goede akoestiek in de klassen. In veel groepen wordt op bepaalde momenten gebruik gemaakt van soloapparatuur om het spraakverstaan in de klassen te bevorderen. De school zorgt voor de aanwezigheid van soloapparatuur. 

Er is een audioloog betrokken vanuit het Kentalis Audiologisch Centrum, waar de school terecht kan met vraagstukken omtrent het gehoor en hoorhulpmiddelen. Tevens zijn er nauwe contacten met de Audiologische Centra en het CI-team in de regio. De school kan audiologische gegevens opvragen bij het behandelend AudiologischCentrum / CI-team, met uw toestemming.

Wanneer er een batterijtje van een hoortoestel leeg raakt op school, wordt er een nieuwe batterij door de leerkracht verstrekt. De leerkracht bewaart van ieder kind een doosje batterijen in de klas. Het is de bedoeling dat u reservebatterijen meegeeft naar school. Wanneer uw kind CI('s) draagt is het fijn als hij/zij reserveaccu's bij zich heeft in de tas.   

Schoolarts

Jonge leerlingen worden regelmatig onderzocht door de jeugdarts. Voor leerlingen VSO CMB is dat niet meer aan de orde. I.v.m. de meervoudige beperkingen zijn praktisch alle leerlingen van het VSO CMB onder controle van verschillende artsen en behandelaars.